|
Dawny Gdańsk
|
|
Gdańsk - Sopot - Gdynia - Tory na Ołowiankę?
roland - Wto Lut 07, 2006 11:30 am Temat postu: kawałek torów
PLASER w podpisie napisał/a: | Naprawdę nikt nie ma zdjęć pociągu na Ołowiance? :( |
Mam zdję cie z kawałkiem torów - kierunek zbliżony (Chodzi oczywiście o ostatnie pytanie - dot. Ołowianki )
pumeks - Wto Lut 07, 2006 3:00 pm
To jest zdjęcie z pierwszego albumu "Był sobie Gdańsk". Tory na Siennej Grobli, pewnie do Danziger Fischzentrale. Ale Ołowianki to ja tu nie widzę...
PLASER - Wto Lut 07, 2006 3:18 pm Temat postu: Re: kawałek torów
roland napisał/a: | Mam zdjęcie z kawałkiem torów - kierunek zbliżony (Chodzi oczywiście o ostatnie pytanie - dot. Ołowianki ) |
Mniamuś
A tak to wygląda dzisiaj:
Na drugim zdjęciu na żółto zaznaczone szyny w asfalcie, tylko to zostało w ciągu bocznicowego Grobla w tamtym rejonie... Przejazd ten (oraz rozjazd) był kilka metrów w lewo od robiącego zdjęcie. Widoczne zresztą są 2 słupki ustawiane przed przejazdami.
Tor szedł jeszcze kilkadziesiąt metrów i się kończył - patrząc na zdjęcie mogło to służyc jako bocznica (przeładunek ze statków) lub tor wyciągowy (aby wjechać na Ołowiankę).
Chciałoby się rzec "więcej, więcej, więcej!"
Pozdrawiam
PLASER
roland - Wto Lut 07, 2006 4:30 pm Temat postu: Re Ołowinka To zdjęcie , które zamieściłem, owszem było zamieszczone w albumie, ale egzemplarz, który wam przedstawiłem nie jest skanem z albumu.....................
Do: Pumeksa: - nie stwierdziłem, że to miejsce to Ołowianka tylko okolice
PLASER - Wto Lut 07, 2006 8:43 pm
pumeks napisał/a: | To jest zdjęcie z pierwszego albumu "Był sobie Gdańsk". Tory na Siennej Grobli, pewnie do Danziger Fischzentrale. Ale Ołowianki to ja tu nie widzę... |
Nie widzisz Ołowianki? Centralnie umiejscowiona, tylko w tle
"Danziger Fischzentrale"? Tam w czasie wojny lub przed były zakłady rybne?
Do Zakładów Rybnych bocznicę podciągnięto w 1950 roku... Co ciekawe plany z lat 1927, 1940 i 1945+ (bez daty, ale tuż po wojnie) pokazują w tamtym rejonie tylko tory na teren placów składowych drewna... i ten wzdłuż Motławy. Wychodzi mi na to że tory nie docierały nawet do stoczni Klawittera! Możliwe to? I przy okazji do którego roku funkcjonowała ta stocznia?
Mógłbym na miala prosić o to zdjęcie w większej rozdzielczości?
Pozdrawiam
PLASER
pumeks - Sro Lut 08, 2006 2:52 pm
Ciekawa sprawa z tą Ołowianką. (do P.T. Moderatorów: Czy dałoby się wyciąć tę dyskusję z wątku o Przeróbce i założyć osobny wątek, dajmy na to "Tory na Ołowiankę?") Patrząc na mój najlepszy plan z ok. 1920 (fragment w załączniku) pomyślałem, że może faktycznie ten odcinek toru na zdjęciu zamieszczonym przez Rolanda powstał tylko po to, by umożliwić wjazd na Ołowiankę?
I tu ciekawa sprawa: na zdjęciu w "Był sobie Gdańsk" tom 2, s. 62-63, z 1931 (raczej dobrze datowanym) powinno być widać mostek kolejowy nad Kanałem na Stępce, a nie widać - czy to był most zwodzony, a jeśli tak, to w jaki sposób? czy jest możliwe, że w stanie "otwartym" był zupełnie niewidoczny? a może w 1931 nie było tam żadnej bocznicy?
I jeszcze odpowiadając na pytania: Stocznia Klawittera została zamknięta w 1931 r. Chyba nigdy nie korzystała z bocznicy kolejowej (może wystarczał jej transport materiałów drogą wodną?).
Danziger Fischzentrale istniała i posiadała chłodnie na Siennej Grobli na pewno ok. 1939 r. (opieram się na wzmiance w "Przewodniku" Gdańskiej Macierzy Szkolnej wydanym w tym roku), a może i wcześniej.
PLASER - Sro Lut 08, 2006 7:48 pm
pumeks napisał/a: | Patrząc na mój najlepszy plan z ok. 1920 (fragment w załączniku) pomyślałem, że może faktycznie ten odcinek toru na zdjęciu zamieszczonym przez Rolanda powstał tylko po to, by umożliwić wjazd na Ołowiankę? |
Tak, wyciągówka jak się patrzy
Most i bocznicę na Ołowiankę zbudowano w 1916 roku (za: Wielka Ksiąga Mista Gdańska)
pumeks napisał/a: |
I tu ciekawa sprawa: na zdjęciu w "Był sobie Gdańsk" tom 2, s. 62-63, z 1931 (raczej dobrze datowanym) powinno być widać mostek kolejowy nad Kanałem na Stępce, a nie widać - czy to był most zwodzony, a jeśli tak, to w jaki sposób? czy jest możliwe, że w stanie "otwartym" był zupełnie niewidoczny? a może w 1931 nie było tam żadnej bocznicy? |
Kolejowy most zwodzony... Raczej nie, ze względu na koszty zabezpieczeń kolejowych takich obiektów było stosunkowo mało. Była to bocznica do elektrowni i kolej była najłatwiejszym sposobem dostarczania węgla.
Ale całkiem możliwe, że w tym czasie był remont lub wymiana tego mostu. Nie mam tej pozycji - ma ktoś tę fotke w wersji elektronicznej? Bo ważne czy były przyczółki (te musiałyby pozostać).
A jak już jesteśmy przy mostach kolejowych. W którym roku powstał most na Opływie Motławy? Łączący właśnie tory z Zakładów Mięsnych i Ołowianki ze Stacją Grobla (Strohdeich). Na planach i mapach z lat 1927-1929 mostu nie ma, natomiast w 1940 roku już jest. Ktoś może zawęzić ten okres?
pumeks napisał/a: |
Danziger Fischzentrale istniała i posiadała chłodnie na Siennej Grobli na pewno ok. 1939 r. (opieram się na wzmiance w "Przewodniku" Gdańskiej Macierzy Szkolnej wydanym w tym roku), a może i wcześniej. |
Ale bocznicy nie posiadała. Co nie wyklucza dostaw na wyładownię ogólną.
Pozdrawiam
PLASER
pumeks - Czw Lut 09, 2006 9:05 am
PLASER napisał/a: | pumeks napisał/a: |
I tu ciekawa sprawa: na zdjęciu w "Był sobie Gdańsk" tom 2, s. 62-63, z 1931 (raczej dobrze datowanym) powinno być widać mostek kolejowy nad Kanałem na Stępce, a nie widać - czy to był most zwodzony, a jeśli tak, to w jaki sposób? czy jest możliwe, że w stanie "otwartym" był zupełnie niewidoczny? a może w 1931 nie było tam żadnej bocznicy? |
Kolejowy most zwodzony... Raczej nie, ze względu na koszty zabezpieczeń kolejowych takich obiektów było stosunkowo mało. Była to bocznica do elektrowni i kolej była najłatwiejszym sposobem dostarczania węgla.
Ale całkiem możliwe, że w tym czasie był remont lub wymiana tego mostu. Nie mam tej pozycji - ma ktoś tę fotke w wersji elektronicznej? Bo ważne czy były przyczółki (te musiałyby pozostać). |
Nie mam dostępu do skanera, ale znalazłem zdjęcie, o którym mowa, na stronie Sabaotha (w albumie wydrukowane w powiększeniu, ale wiele więcej nie widać):
pumeks - Czw Lut 09, 2006 1:40 pm
PLASER napisał/a: | A jak już jesteśmy przy mostach kolejowych. W którym roku powstał most na Opływie Motławy? Łączący właśnie tory z Zakładów Mięsnych i Ołowianki ze Stacją Grobla (Strohdeich). Na planach i mapach z lat 1927-1929 mostu nie ma, natomiast w 1940 roku już jest. Ktoś może zawęzić ten okres? |
A jakie masz plany z lat 1927-1929? bo moim zdaniem linia o której piszesz, jest już zaznaczona na planie "Pharus-Plan des Danziger Industriegeländes", który pochodzi sprzed 1925 r. (orientacyjnie 1923-24). I znalazłem ją też na planie w encyklopedii Brockhausa wydanej w 1929. Chyba, że chodzi ci o jakąś inną linię?
PLASER - Czw Lut 09, 2006 4:10 pm
pumeks napisał/a: | ale wiele więcej nie widać): |
Oj, widać widać więcej
Widać płoty i budynki. W miejscu których szła bocznica.
Według mnie to zdjęcie wykonano przed 1916 rokiem. Przecież ta bocznica istnieje na planach z lat 20-tych... A tu nie ma śladu po torach...
Pozdrawiam
PLASER
PLASER - Czw Lut 09, 2006 4:32 pm
pumeks napisał/a: | A jakie masz plany z lat 1927-1929? |
Plan Portu Gdańskiego 1927
1929 - to mapa topograficzna z 1936 roku, ale aktualizacja 1929
pumeks napisał/a: |
bo moim zdaniem linia o której piszesz, jest już zaznaczona na planie "Pharus-Plan des Danziger Industriegeländes", który pochodzi sprzed 1925 r. (orientacyjnie 1923-24). |
Ten pierwszy plan?
1. linia od strony Rzeźni/Ołowianki opisana jako "Projekt. Gleis"
2. mostu nie ma, pociągi nie skakały tylko bocznice bo obu stronach były obsługiwane przez inne stacje (dzisiejsza Toruńska oraz Przeróbka/Grobla)
3. plan ten nie pokazuje bocznic wzdłuż Opływu Motławy (więc wydaje się że most musi być bo inaczej to bez sensu)
pumeks napisał/a: |
I znalazłem ją też na planie w encyklopedii Brockhausa wydanej w 1929. Chyba, że chodzi ci o jakąś inną linię? |
Ten plan uwzględnia most, ale nie uwzględnia bocznicy, na północ wzdłuż Opływu od strony Grobli.
Zatem w roku 1929 mamy dwie wersje (z mostem i bez)
Dziś widziałem plan portu z roku 1934 - most też jest
Pozdrawiam
PLASER
turecki - Nie Paź 08, 2006 9:19 pm
no Plaser-musisz uśmiechnąć się do Rolanda-to może podeśle lepszą fotę...
PLASER - Sro Paź 11, 2006 6:44 pm
turecki napisał/a: | no Plaser-musisz uśmiechnąć się do Rolanda |
Ja się do niego od dawna szczerzę
On już na słowo tory chyba gorączki dostaje
Pozdrawiam
PLASER
roland - Czw Lis 01, 2007 9:36 am
Cierpliwość popłaca.
Są tory na Ołowiance!
PLASER - Pią Lis 02, 2007 5:44 pm
roland napisał/a: | Cierpliwość popłaca.
Są tory na Ołowiance! |
Ha! A dzisiaj byłem tam z rodziną na spacerze
Masz większy kadr tej fotki w kierunku dołu?
Pozdrawiam
PLASER
stanalex - Nie Wrz 07, 2008 8:28 am Temat postu: Są tory,czuję pociąg... Z przyjemnością obserwuje jak zmienia się Ołowianka.Jeszcze na początku wakacji ogladaliśmy koncerty stojąc w piasku.Dziś są już efektowne parkingi z historycznymi elementami.Bravissimo.
PLASER - Wto Wrz 16, 2008 8:44 pm Temat postu: Re: Są tory,czuję pociąg...
stanalex napisał/a: | Dziś są już efektowne parkingi z historycznymi elementami. |
Ło. To mnie zagięli.
Muszę na te "tory" wstawić drezynę i porobić zdjęcia
Pozdrawiam
PLASER
adibadi33 - Sob Wrz 27, 2008 2:34 pm
Tory na Ołowiance
PLASER - Nie Wrz 28, 2008 7:09 pm
Śliczniusie
Czy oba zdjęcia pochodzą z tego samego źródła i są z tego samego okresu?
Pytam ponieważ (numerki z fotek):
1. w tym miejscu jest rozjazd i tory idą jak czerwona strzałka, niebieską zaznaczyłem późniejsze tory do rzeźni (a po wojnie długo WSS Społem)
czerwona linia - teoretyczny przebieg torów
2. tu jest jakaś przeszkoda na teoretycznych torach (i niektóre plany pokazują że tu się tory kończyły)
3. czy tu jest brama - w tym miejscu brama istnieje do dziś (nieużywana od lat)
Pozdrawiam
PLASER
PLASER - Nie Wrz 28, 2008 7:26 pm
Tak przeglądając zdjęcia znalazłem fotkę z 2004 roku. Dla porównania.
Pozdrawiam
PLASER
PS
Czy moderatora mogę prosić o wrzucenie na serwer FDG mojego obrazka z Wto Lut 07, 2006 3:18 pm, bo wisi u mnie na serwerze, ale już go raz niechcący skasowałem.
adibadi33 - Pon Wrz 29, 2008 4:57 pm
oba zdjecia pochodzą z 1929, według mnie na zdjęciu widać bramę, pod numerem 2 raczej nie ma żadnej przeszkod, może to jakiś cień albo zwykły słup, pod numerem 3 ja torów nie widzę i raczej ich tam nie ma
|
|