Dawny Gdańsk

Gdańsk - Sopot - Gdynia - Przedwojenne i gierkowskie plany komunikacyjne

Bartosz B. - Pon Lip 03, 2006 12:42 pm
Temat postu: Przedwojenne i gierkowskie plany komunikacyjne
Kiedyś na tym forum była mowa o niemieckich planach związanych z budową tramwaju na Suchanino wzdłuż ul. Powstaców Warszawskich do Beethovena i dalej do Wrzeszcza po przygotowanej już trasie wzdłuż Sobieskiego (na mapach z lat 70. zaznaczanej jako istniejąca ulica P.Warszawskich).
Teraz niejako przypadkiem tutaj wyszła dyskusja o dalszym dawnym-planowanym przebiegu tej trasy w kierunku dawnego lotniska i w drugą stronę, w kierunku Jasienia. Wydaje się, że poczynione przez Niemców prace sięgają aż zza kościołek w Migowie, gdzie moją uwagę zwrócił kilka lat temu półwykop. Teraz skojarzyłem, że to pewnie ma związek z tymi planami.
Mitoko napisał: "Dalszego przebiegu ulicy wg. planów niemieckich nie pamiętam (była niegdyś świetna pozycja książkowa o niemieckich planach z końca lat '30-ych - ale miałem ją w ręku z 10 lat temu)". Może ktoś z Was wie jeszcze coś na ten temat. A może nawet ma tę pozycję o której wspomina Mitoko?

Marek1024 - Pon Lip 03, 2006 1:34 pm

W LWSM Morena na korytarzu wisi śliczna mapka, gdzie niedoszła trasa tramwajowa jest pokazana jako ulica NowoPolitechniczna (albo jakoś podobnie) :???: .
Następnym razem spróbuję zrobić jej zdjęcie (co może być trudne, bo jest za szybką) :hmmm:

greg30 - Wto Lip 04, 2006 11:12 pm

Witam, ja slyszalem kiedys, ze spece z PG zaprojektowali ciag komunikacyjny - alternatywny dla "glownego ciagu trojmiejskiego" - Al. Grunwaldzka, Al. Niepodleglosci itd...
Mial byc on pociagniety rownolegle do torow SKM jako wiadukt na kolumnach...niezaleznie ruch kolowy mialby odbywac sie po nim.
Pomysl do spelnienia, futurystyczny, godny uwagi...jednak za bardzo kosztowny....

Bartosz B. - Sro Lip 05, 2006 7:51 am

greg30 napisał/a:
Witam, ja slyszalem kiedys, ze spece z PG zaprojektowali ciag komunikacyjny - alternatywny dla "glownego ciagu trojmiejskiego" - Al. Grunwaldzka, Al. Niepodleglosci itd...Mial byc on pociagniety rownolegle do torow SKM jako wiadukt na kolumnach...niezaleznie ruch kolowy mialby odbywac sie po nim.


To chyba chodzi Ci o koncepcję, bo sam ciąg komunikacyjny, tzw. "Czerwona Droga" w planach jest od dawna. To właśnie w związku z nim pojawiła się koncepcja tunelu pod Sopotem.

rev - Czw Lip 06, 2006 7:59 am

W planach był również tramwaj na ul. Obrońców Wybrzeża przez las do pętli Brzeźno Plaża. Do dziś na ul. Obr Wyb jest zostawiona rezerwa terenowa - może w przyszłości trasa tramwajowa będzie. Na pętli Brzeźno Plaża były dwie koncepcje włączenia tramwaju:

1) Włączenie na wysokości byłego (niedokończonego) hotelu stoczniowego z prowadzeniem dwukierunkowej trasy tramwajowej przez ul. Mazurską - przy założeniu likwidacji tramwaju na ul. Gdańskiej, która miała byś poszerzona i wykorzystana jako główna droga dojazdowa do portu. Inna koncepcja zakładała prowadzenie tramwaju przez ul. Wczasy - Pułaskiego, ale konserwator zabytków nie wyraził zgody.

2) Włączenie trasy tramwajowej do trasy w al. Karola Marxa przy byłym cmentarzu (koło dawnej Balladyny) i dalej dwukierunkowo przez Mazurską.

W obu koncepcjach zakładano likwidację linii autobusowej 148. Równocześnie miał być budowany tramwaj w ul. Gsopody (rezerwa terenowa istnieje do dziś) pod trasą SKM do nowoporjektowane j pętli przy AWF.

Pozostają plany....

seestrasse - Czw Lip 06, 2006 11:33 am

rev napisał/a:
W planach był również tramwaj [ciach]

tak się zastanawiam - na co czekają nasi ukochani Ojcowie Miasta :hmmm:

Wloczykij - Czw Lip 06, 2006 1:06 pm

rev napisał/a:
W planach był również tramwaj na ul. Obrońców Wybrzeża

Równocześnie miał być budowany tramwaj w ul. Gsopody do nowoporjektowane j pętli przy AWF.

Ciekawa była też koncepcja łącznika pętli Zaspa z Grunwaldzką - w końcu byłoby dogodne połączenie Przymorza z centrum Wrzeszcza. Rezerwa terenu na szczęście jest, tylko problem nowego wiaduktu nad/pod SKM...

wodnik88 - Czw Lip 06, 2006 1:16 pm

Włóczykij napisał/a:
rev napisał/a:
W planach był również tramwaj na ul. Obrońców Wybrzeża

Równocześnie miał być budowany tramwaj w ul. Gsopody do nowoporjektowane j pętli przy AWF.

Ciekawa była też koncepcja łącznika pętli Zaspa z Grunwaldzką - w końcu byłoby dogodne połączenie Przymorza z centrum Wrzeszcza. Rezerwa terenu na szczęście jest, tylko problem nowego wiaduktu nad/pod SKM...


Którędy miałaby przebiegać ta linia? Hynka?

rev - Czw Lip 06, 2006 1:27 pm

wodnik88 napisał/a:
Włóczykij napisał/a:
rev napisał/a:
W planach był również tramwaj na ul. Obrońców Wybrzeża

Równocześnie miał być budowany tramwaj w ul. Gsopody do nowoporjektowane j pętli przy AWF.

Ciekawa była też koncepcja łącznika pętli Zaspa z Grunwaldzką - w końcu byłoby dogodne połączenie Przymorza z centrum Wrzeszcza. Rezerwa terenu na szczęście jest, tylko problem nowego wiaduktu nad/pod SKM...


Którędy miałaby przebiegać ta linia? Hynka?


O ile dobrze pamiętam plany, które kiedyś widziałem, to chodzi tu o Nową Abrahama - bezpośrednie połączenie pętli tramwajowej Zaspa - Hynka - nasyp kolejowy i włączenie w dzisiejszą pętlę Abrahama.

Cypis - Czw Lip 06, 2006 2:12 pm

Warto zajrzeć na stronę www.gdańsk.pl i zajrzeć na miejscowe plany zagospodarowania terenu oraz opisy do nich np.
Nowa abrahama
Pozdrawiam

Bartosz B. - Pią Wrz 01, 2006 1:21 pm

Na stronie
http://wintersonnenwende....olen/ukp11.html pod datą 18.09.1939. taki zapis: Innerdeutsche Ereignisse. Bei Danzig tut Gauleiter Forster den ersten feierlichen Spatenstich zur Autobahn auf Danziger Gebiet.
Na stronie http://usmbooks.com/kriegsmarine_RAD.html z kolei taki:
Gauleiter Forster opening work on the Danzig-Berlin Reichsautobahn
U mnie na stronie taki: W książce Brunona Zwarry "Gdańsk 1939" w dwóch relacjach pojawia się motyw budowy autostrady przez firmę Wolter Woelke niedaleko Gdańska.

W rozmowie telefonicznej 2 lata temu p. Zwarra skłaniał się, że chodziło o drogę Chojnice - Malbork. Trochę mi to nie pasowało. Dziś kiedy zobaczyłem teksty na wymienionych stronach nie pasuje mi to jeszcze bardziej. Jeśli nie chodziło tutaj o budowę obecnej drogi krajowej nr 22 to gdzie mogło nastapić to otwarcie? Wiadomo, że w planach było odbicie od autostrady Berlin - Królewiec do Gdańska, które jednocześnie miało być obwodnicą. Na mało dokładnych mapach pokrywa się ona nieco z obecną obwodnicą.
Może ona miała wejść do Gdańska od strony Jasienia? Może to jest skutek tych prac:

To przygotowany pod drogę teren za kościółkiem w Migowie, w rejonie zaplanowanego obecnie skrzyżowania Nowej Politechnicznej z Bulońską.

Krzysztof - Czw Wrz 14, 2006 10:55 pm

Na mapie 25-ce GUGIK z lat 70-tych jest opisany przez Bartosza wykop za Migowem "A".
Są tam, również zaznaczone wykonane roboty ziemne pomiędzy ul. Wileńską, a Migówkiem (trawers) "B". Ten odcinek obecnie jest zabudowany i trawers nie jest zachowany.

Bartosz B. - Czw Wrz 21, 2006 12:49 pm

Krzysztof napisał/a:
Są tam, również zaznaczone wykonane roboty ziemne pomiędzy ul. Wileńską, a Migówkiem (trawers) "B". Ten odcinek obecnie jest zabudowany i trawers nie jest zachowany.


Czy aby na pewno? Rezerwa terenu jest zachowana (w planach zagospodarowania) i widać ją doskonale na zdjeciach satelitarnych i lotniczych. Choć oczywiście możliwe, że dokonano przesunięcia drogi np. 10 metrów w bok (w kierunku Beethovena).

Krzysztof - Pią Wrz 22, 2006 11:44 pm

Nie mam pewności, że ten trawers był wykonywany pod drogę wylotową z Wrzeszcza na zachód. Jeśli są to ślady prac ziemnych pod tą inwestycję to sugerują, że miała ona przebiegać wyraźniej na północ od obecnie planowanej. Początkowo, jak teraz planowana: ul. Do Studzienki; po budowanej przed I wojną trasie tramwaju (kolejki elektrycznej) - obecna ul. Powstańców Warszawskich (lub obok tej trasy, bo jest możliwe, że wtedy jeszcze liczono się z jej dokończeniem); pod Grodzieńską; trawersem B w górę (tam gdzie obecnie są ulice Morenowa i Nobla); już na wysoczyźnie przy obecnym kościele w Migówku w stronę wykopu A, czyli tutaj ok. 200 m na północ od obecnej propozycji.
Taką trasę uważam za logiczną i prawdopodobną, ale to tylko moje przypuszczenia.
Przy okazji... Czy mógłbyś zamieścić tłumaczenie informacji z podanych przez ciebie linków?

Bartosz B. - Pon Wrz 25, 2006 10:40 am

Krzysztof napisał/a:
Czy mógłbyś zamieścić tłumaczenie informacji z podanych przez ciebie linków?


To Innerdeutsche Ereignisse. Bei Danzig tut Gauleiter Forster den ersten feierlichen Spatenstich zur Autobahn auf Danziger Gebiet. ?

Wydarzenia w Niemczech. Koło Gdańska Gauleiter Forster wbił pierwszy szpadel budowanej na gdańskim terenie autostrady. Czy jakoś tak. :-)

Krzysztof - Sro Wrz 27, 2006 12:30 am

Te ślady wyglądają na pozostałości po budowie drogi. Niewielki zakres wykonanych prac sugeruje, że roboty były wykonywane później niż w 39 r. Na planie Gdańska 1:10000 z 40 roku, również brak jakiegokolwiek śladu, a są zaznaczone trasy innych nie zrealiaowanych inwestycji: droga do Brzeźna (obecna Hallera) i połączenie Wyspiańskiego (ciekawe, że pomimo wybudowania na tym łączniku akademików nazwę "Wyspiańskiego" posiadają obydwa, nie łączące się, odcinki).
Sądzę, że w 39 r. Forster mógł (i z pewnością to robił) chwalić się mostem w Knybawie i dojazdami do niego.

Bartosz B. - Sro Wrz 27, 2006 11:46 am

Krzysztof napisał/a:
Te ślady wyglądają na pozostałości po budowie drogi. Niewielki zakres wykonanych prac sugeruje, że roboty były wykonywane później niż w 39 r. Na planie Gdańska 1:10000 z 40 roku, również brak jakiegokolwiek śladu, a są zaznaczone trasy innych nie zrealiaowanych inwestycji


Zgadza się, jest nowa ulica od Traugutta idąca na Suchanino (na mapie z lat 70. podpisana jako Powstańców Warszawskich), choć roboty tam zostały przerwane po wykonaniu (ale czy ukończeniu?) prac ziemnych. Nie ma zaś jej przedłużenia dalej wzdłuż Schuberta do Migówka i dalej za Migowo do miejsca, które sfociłem. Może więc roboty zostały tam wykonane w czasie wojny i może chodziło o zbudowanie wjazdu od strony autostrady.

Cytat:
Sądzę, że w 39 r. Forster mógł (i z pewnością to robił) chwalić się mostem w Knybawie i dojazdami do niego.


Ależ oczywiście, że wtedy (we wrześniu 1939) rozpoczęto budowę tego mostu i przebudowę drogi Chojnice – Malbork (choć to akurat nie wiem czy już we wrześniu, na messtischblattach 1:25 z 1940 roku odcinek od mostu do Gnojewa jest już w budowie). Tylko:
- w tekście jest wyraźnie mowa o Reichsautobahn a nie Reichsstrasse, a Niemcom chyba nie mylą się autostrady z drogami pierwszej kategorii,
- w dwóch relacjach zawartych u Zwarry jeden mówi o okolicy Oruni a drugi Maćkowych.

Krzysztof - Sro Wrz 27, 2006 8:44 pm

Cytat:
jest nowa ulica od Traugutta idąca na Suchanino (na mapie z lat 70. podpisana jako Powstańców Warszawskich), choć roboty tam zostały przerwane po wykonaniu (ale czy ukończeniu?) prac ziemnych. Nie ma zaś jej przedłużenia dalej wzdłuż
Schuberta do Migówka i dalej za Migowo

I nie może być. Trasa nazwana po wojnie ul. Powstańców Warszawskich kontynuuje się w stronę Suchanina robi duży łuk nad ul. Nad Jarem i wraca na północną stronę Beethovena, aby opaść do Nowych Ogrodów. Nie miała być drogą, a trasą tramwaju. Roboty ziemne, zrobione w całości, były wykonywane przed I wojną (kiedy o autostradach nikt jeszcze nie myślał). Poza ok. 400 m. odcinkiem od Nowych Ogrodów do ok. 70 r. nie miała nawierzchni.
Koncepcja drogi wylotowej z Wrzeszcza (w stronę projektowanej autostrady) to inna epoka. Mogła pokrywać się do Diabełkowa ze starą trasą tramwajową, lub przebiegać równolegle.

Bartosz B. - Czw Wrz 28, 2006 8:44 am

Krzysztof napisał/a:
Roboty ziemne, zrobione w całości, były wykonywane przed I wojną


Wydaje mi się, że na tym forum oraz gdzieś w internecie wyczytałem o przerwanych pracach w czasie kryzysu około 1930 roku.
Niemniej razem z tramwajem musiała być w planach ulica. Przecież szerokość przygotowanego terenu to potwierdza. Widać to bardzo wyraźnie na owym łuku na Suchaninie (najlepiej przy kładce dla pieszych) oraz przy Cmentarzu Francuskim (miejsca zostało tyle, że prosi się o drogę rowerową).

Krzysztof - Czw Wrz 28, 2006 11:42 pm

Na 100% to nie wiem kiedy wykonywano te prace. Wiem, że na przedpierwszowojennym planie trasa jest zaznaczona jako "projektowana elektryczna kolej". Na zdjęciach lotniczych z 29 r. jest już w takim stanie jak pamiętam ją z lat 60-tych. Jej szerokość sugeruje, że obok mogła być przewidziana droga. Jednak, tak kręta trasa ma uzasadnienie jedynie przy tramwaju "zbierającym" pasażerów z kilku (planowanych) osiedli, podobnie jak od lat robi to autobus 115. Nie widzę uzasadnienia dla, tak poprowadzonej, drogi przelotowej.
Bartosz B. - Czw Paź 26, 2006 2:15 pm

Na drugiej fotce się nie orientuję. Powstańców to jest ta droga na dole czy ta na środku zdjęcia (obie w poprzek)?
Przy okazji ciekawa fotka ze strony Allconu
Widać jak pójdzie Bulońska do AK. W tle też wspomniany wykop. Po prawej park w Migowie i miejsce po dworku:

I w drugą stronę:


Może jeszcze informacja o "autostradzie" Warluubie - Skórcz - (Gdynia), którą zamieściłem już na innym forum:

Dzięki życzliwości Macieja Oksienia („Nowe Drogi”) nareszcie dowiedziałem się jaka była historia drogi Warlubie – Skórcz – Lubichowo – (Gdynia). Sprawa została opisana w „Drogownictwie” nr 1/87. Prace ziemne z Warlubia do Lubichowa wykonano w latach 1937-38. W 1939 roku miała powstać betonowa nawierzchnia (wtedy w Polsce coś tak egzotycznego jak trzypasmowa autostrada obecnie) o szerokości 6 metrów na odcinku Warlubie – Skórcz (do drogi Osie – Skórcz). Prace przerwała wojna w związku z tym w środkowym i końcowym odcinku pozostało kilka nieukończonych kilometrów. Odcinek Skórcz – Lubichowo był przewidziany do realizacji w 1940 roku. Na finał czeka po dziś dzień. Co ciekawe droga ta była realizowana jako wojewódzka. Zgaduję, że może po ukończeniu miała stać się państwową (krajową). W ramach usprawnienia tego szlaku przebudowano też drogę Nowa Karczma – Egiertowo (jezdnia o szerokości 5 metrów z bruku, materiał z okolicy, który się nie sprawdził). Jechałem tam kiedyś i pamiętam, że raczej omija ona domy, jest dość nudna krajobrazowo i dość szybko się ją pokonuje. Powstała też nowa droga Tuchom – Chwaszczyno – Gdynia (dziś DK20) także 5 metrów szerokości, bruk ze Szwecji. Wracając do „autostrady” Warlubie – Skórcz to wcale nie realizowała ją firma Puricelli S.A. Tylko polska „Ołtarzew”. Włosi jednak rzeczywiście modernizowali inne drogi w okolicy (np. DK22). A np. „Drogomost” zrealizował brukowy przejazd przez Zblewo, co do dziś można oglądać na nieużywanym od 1941 roku odcinku przy skrzyżowaniu DK22 z DW214.

Krzysztof - Pią Lis 03, 2006 11:08 pm

Cytat:
Na drugiej fotce się nie orientuję. Powstańców to jest ta droga na dole czy ta na środku zdjęcia (obie w poprzek)?

Powstańców to ta dolna. Tu już mocno "opada" w lewo. Ta górna to przedłużenie Legnickiej. Wyjaśnia to zdjęcie "lot23" pokazujące teren po lewej stronie, na kturym widać odchodzącą w prawo drogę. Na tym zdjęciu Powstańców jest nie widoczna (poniżej kadru).

seestrasse - Nie Gru 17, 2006 4:13 pm

byłam dziś na trasie niedoszłego tramwaju z Wrzeszcza na Suchanino. oj, szkoda, że go nie ma...
Krzysztof - Czw Maj 10, 2007 8:06 pm

Bartosz B. napisał/a:

Może miała wejść do Gdańska od strony Jasienia? Może to jest skutek tych prac:
Obrazek
To przygotowany pod drogę teren za kościółkiem w Migowie, w rejonie zaplanowanego obecnie skrzyżowania Nowej Politechnicznej z Bulońską.

Byłem tydzień temu w Migowie.
Od zachodu wygląda jak by zasypywali stary wykop, ale z drugiej (od Migowa) strony wygląda na budowę przedłużenia Bulońskiej

Bartosz B. - Sro Gru 05, 2007 2:54 pm

Wygląda jakby planowano na rezerwie potramwajowej zbudować drugą jezdnię Powstaców Warszawskich na Suchanienie:
[img]http://www.kfp.com.pl/jpg.html?b=z00000759.jpg[/img]
Makieta gdanskiej dzielincy Suchanino. 4styczen_z.kosycarz_31 15.01.1974 Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP

Zamiast domków na "Zrębach" boiska, ale o tym to się zawsze mówiło.

Bartosz B. - Sro Mar 12, 2008 2:25 pm


Plan przebudowy Śródmieścia z lat 30. U góry widać to co dziś nazwiemy Nową Wałową. Po prawej, bardziej na dole, arterie do których co nieco nawiązują dzisiejsze plany Trasy Sucharskiego i Nowej Sandomierskiej.
Fragment planu z
http://www.mlodemiasto.pl...2337&mode=print

Może ktoś ma cały ten plan i mógłby co najmniej mnie nim uszczęśliwić?

Marek1024 napisał/a:
W LWSM Morena na korytarzu wisi śliczna mapka, gdzie niedoszła trasa tramwajowa jest pokazana jako ulica NowoPolitechniczna (albo jakoś podobnie) :???: .Następnym razem spróbuję zrobić jej zdjęcie (co może być trudne, bo jest za szybką) :hmmm:


No i jak tam? Ponad 1,5 roku czekamy.

Bartosz B. - Sob Mar 14, 2009 4:37 pm

Wspomniane plany są w książce R. Cielątkowskiej i P. Lorensa "Architektura i urbanistyka osiedli socjalnych Gdańska okresu XX-lecia międzywojennego", o czym niektórzy forumowicze (jak się właśnie zorientowałem) mogliby powiedzieć więcej.
Bartosz B. - Sro Kwi 15, 2009 4:44 pm

Cytat:
Na stronie
http://wintersonnenwende....olen/ukp11.html pod datą 18.09.1939. taki zapis: Innerdeutsche Ereignisse. Bei Danzig tut Gauleiter Forster den ersten feierlichen Spatenstich zur Autobahn auf Danziger Gebiet.
Na stronie http://usmbooks.com/kriegsmarine_RAD.html z kolei taki:
Gauleiter Forster opening work on the Danzig-Berlin Reichsautobahn
U mnie na stronie taki: W książce Brunona Zwarry "Gdańsk 1939" w dwóch relacjach pojawia się motyw budowy autostrady przez firmę Wolter Woelke niedaleko Gdańska.




Gdzie to może być? Ten komin w tle to Maćkowy?



EDIT: jeszcze taki schemat i plan: http://www.berlinka.pcp.p...RAB_Danzig.html

Bartosz B. - Nie Maj 10, 2009 2:12 pm

To Wrzeszcz-Diabełkowo. Więcej http://www.berlinka.pcp.p...-krolewiec.html

Powyższe moje dociekania (Migowo itd.) były celne. W archiwach pewnie znalazłyby się ciekawe rzeczy.

Krzysztof - Pon Maj 18, 2009 3:23 pm

Gratulacje za rozszyfrowanie zdjęcia z Forsterem :== :== :==
Podejrzewałem to miejsce, ale nie potrafiłem dopasować, go do terenu. Mam, jednak, pewne zastrzeżenia do:
http://www.berlinka.pcp.p...-krolewiec.html
To, chyba, nie komin politechniczny, a jakiś, nieistniejący, bliższy. Ale, to nieistotne.
Ta trasa, którą obfotografowałeś, to, chyba jest późniejsza. Podejrzewam, że ten „szlak” powstał w okresie powojennym, po ułożeniu tam kolektora kanalizacyjnego (burzowego). Najprawdopodobniej – okres gierkowski.
Ja, dalej ( http://www.forum.dawnygda...054cd56d7#77106 ) optuję za wariantem północnym, wyznaczonym istniejącymi w latach 50-tych wykopami, nasypami i trawersami A – B – C – D.
Cytat:
Czy dalej na południe wykonano jakieś prace?
Jestem przekonany, że tak.
W miejscu "E" ciek wodny jest wprowadzony do kolektora. Wydaje mi się, że w tym miejscu mógł być planowany nasyp, po którym droga ta przechodziłaby z wzniesienia migowskiego na górki Jasienia. Technicznie rzecz biorąc, to, najoptymalniejsze miejsce takiego przejścia.

Krzysztof - Pon Maj 18, 2009 9:47 pm

Narysowałem na wycinku mapy WIGowskiej (przedwojennej) oba warianty trasy drogi. Niezależnie, który wariant był realizowany Düvelkau musiało zniknąć. I to jest odpowiedz na pytanie tu: http://www.forum.dawnygda...opic.php?t=4716 postawione. Do wariantu północnego pasują, narysowane na mapie z 54 r., nie tylko skarpy trawersu „C”, ale -także, wygięcie skarpy pod nowym osiedlem Düvelkau. Poprowadzenie trasy rowu przeciwczołgowego „r” też pasuje. Wygląda, jak by nie chciano niszczyć wykonanych już prac i rów wykopano wzdłuż trasy drogi, a następnie przecięto tą trasę pod kątem prostym.
Powiększyłem, też fragment z wykopem „D” i przepustem „E”.
Narysowana tu droga wychodząca z wykopu w stronę przepustu wygląda mi na pozostałość po pracach ziemnych wykonywanych w czasie budowy. Ten nasyp nad przepustem najstosowniej było robić z ziemi pozyskanej w wykopie. Jest nawet, narysowany mały nasyp pod tą drogą zrobiony dla wyrównania, jej spadków.

Bartosz B. - Wto Maj 19, 2009 9:36 am

Ach, właśnie chciałem odnieść się wykopu "trasy północnej" (punkt B) i cieszę się, że mnie uprzedziłeś.
Po pierwsze ja nie rozumiem po co by miano pchać się na wzgórze?
Po drugie czy ktoś pamięta jak ten wykop wyglądał? Czy choćby jakiś jego fragmencik gdzieś się ostał?


A teraz punkt C. Już o niego pytałem tu http://forum.dawnygdansk....ghlight=#108387 . Wykop od cegielni.
Czyżby chciano go PÓŹNIEJ wykorzystać do budowy drogi?

Nie widzę też połączenia odcinka B z C w pobliżu kościoła, między Piecewską/Trzy Lipy a Rakoczego. Przecież tam jest wzniesienie.


Tak przy okazji rowów przeciwczołgowych. Może to są okolice Diabełkowa i Suchanina, a nie Brętowa (wątek http://forum.dawnygdansk.pl/viewtopic.php?t=2982 ):

http://forum.dawnygdansk....o_1944_-_2m.jpg
http://forum.dawnygdansk....o_1944_-_1m.jpg ?


EDIT: i jeszcze to, nakładka w GE:


Krzysztof - Wto Maj 19, 2009 9:17 pm

Wykop "B" kończy się na poziomicy 85 m, wykop "D" jest na poziomie 107,5 m. Przez stary wykop "C" drogę można było przeprowadzić, ale mogła być planowana obok, tak jak narysowałem poniżej. Z mapy nie wynika, że tam pozostał jakiś ślad prac drogowych. Możliwe, że nie prowadzono ich pomiędzy wykopami "B" i "D", albo były mało zauważalne dla kartografa.
Bartosz B. napisał/a:
po co by miano pchać się na wzgórze?

Poprowadzenie trasy wariantem północnym ułatwiało wspięcie się na te wzgórza. Zamiast robić podjazd, za Migowem, od razu na 107,5 m, trasa osiąga, przed nim 85 m, a następnie w niezbyt głębokim wykopie, w miejscu, gdzie wysokość terenu oscyluje około poziomicy 100 m, już, łagodnie osiąga te 107,5 m

Krzysztof - Czw Maj 21, 2009 4:47 pm

Dzisiaj byłem przy przepuście E.
archicar - Pią Sty 15, 2010 5:35 pm

[quote]Gdzie to może być? Ten komin w tle to Maćkowy?[quote]

To jest niemal na przeciwko mojego domu!
W miejscu drugiej działki POD. Ten "komin" to nic innego jak drewniany słup latarni ulicznej stojącej przy ul. Wileńskiej.

Jeszcze w 80 latach stały te słupy. Były na nich oryginalne latarnie elektryczne, niemieckie. Coś jak blaszana pokrywka z garnka ze szklanym mlecznym kloszykiem w kształcie walca od spodu.
Wewnątrz zwykłe żarówki 200W zasilane bodaj nawet 220V a le tego nie jestem pewien.

Dawały specyficzne ciepłe światło. Klimat w nocy był niesamowity!

Słupy te wymieniono na współczesne w pod koniec lat 80 lub na początku 90.

Bartosz B. - Pon Sty 18, 2010 11:43 am

archicar napisał/a:
W miejscu drugiej działki POD.


"POD"? Co to znaczy? A mógłbyś proszę zaznaczyć to miejsce np. na fragmencie zdjęcia satelitarnego (np. z Zumi)? Może też rozpoznajesz te drzewo w tle (mogłoby być niezłym punktem odniesienia)?

Karaburan - Pon Sty 18, 2010 4:18 pm

Podejrzewam że to Państwowe Ogródki Działkowe :D
Werk Inc. - Pon Sty 18, 2010 4:33 pm

Raczej: Podmiejskie Ogródki Działkowe

Jaka jest długość tego przepustu?

pawel.45 - Pon Sty 18, 2010 7:51 pm

Bartosz B. napisał/a:
..."POD"? Co to znaczy?...


Niegdyś, kiedy powstawały - były to Pracownicze Ogrody Działkowe. :)

Krzysztof - Wto Sty 19, 2010 11:55 am

Werk Inc. napisał/a:
Jaka jest długość tego przepustu?

Chodzi o ten "E"?
Nie mierzyłem, ale teraz, z pamięci szacuję na około 80 m. Jest w dwóch odcinkach. Pierwszy od góry - krótszy. Studzienka na załamaniu i dłuższy.
Szacuję, że nad przepustem miał być, jeszcze spory nasyp (z stąd tak długi odcinek przepustu). Nasyp robiono poziomymi warstwami. Z stąd te tarasy: 4,5 m, 8,5 m, 11 m niedokończonych warstw nasypu.

Sbigneus - Wto Sty 19, 2010 4:04 pm

Pracownicze Ogrody Działkowe :dziadek:
Bartosz B. - Wto Sty 19, 2010 4:52 pm

No już dobrze, dziękuję, ale gdzie jest DRUGA działka POD?
Sabaoth - Wto Sty 19, 2010 9:18 pm

Warto zwrócić uwagę, że już pod koniec lat trzydziestych planowano wyprowadzenie sieci kolejowej i samochodowej poza ścisłe centrum Gdańska. Główna linia kolejowa biegnąca do dzisiaj prawie przez samo centrum miasta miała według planów omijać je łukiem, a dworzec zlokalizowany miał być w okolicy Bramy Oliwskiej. Podobnie rzecz miała się z siecią dróg, nie planowano obwodnicy w osi Pruszcz - Gdynia ale ring omijający centrum. Bardzo ciekawa koncepcja, szkoda że nie została zrealizowana, może łatwiej byłoby poruszać się samochodem po Gdańsku.

Na fragmencie planu zaznaczyłem na czerwono główny szlak kolejowy, na zielono główne drogi, a na niebiesko wodę (trochę bałem się łamać ogólnie przyjęte zasady dot. kolorowania cieków wodnych :hihi: ).

Jak rozwinie się dyskusja to może wrzucę inne plany.

Bartosz B. - Sro Sty 20, 2010 10:59 am

Sabaoth napisał/a:
nie planowano obwodnicy w osi Pruszcz - Gdynia ale ring omijający centrum. [...]Jak rozwinie się dyskusja to może wrzucę inne plany.


To może jak je wrzucisz to zorientujesz się, że jednak ją planowano. :)

O ten (i inne plany) z książki Lorensa prosiłem na poprzedniej stronie już 2 lata temu. Na szczęście niecały rok temu otrzymałem je od innego źródła osobowego (dziękuję), ale w niedoskonałej postaci zdjęć, a nie skanów, czego przykład widać tu: http://www.berlinka.pcp.p...RAB_Danzig.html
Dzięki temu mogłem się upewnić, że to co przewidywałem 3,5 roku temu, a od czego zaczął się ten wątek 4 lata temu, ma ścisły związek z berlinką, o czym szerzej tu:
http://www.berlinka.pcp.p...-krolewiec.html

I teraz a propos tego linku powyżej i zamieszczonych tam zdjęć, wciąż nurtuje DOKŁADNA lokalizacja miejsca inauguracji. Trzecie i czwarte zdjęcie. Na trzecim przepompownia, na czwartym ślad między nią, a działkami ("POD" :) ). Nr 5 to "Miejsce inauguracji widziane z dalszej odległości. Po prawej...."


Fasola_Gdańsk - Sro Sty 20, 2010 12:14 pm

Stad nienaturalnie szeroka ul. Gleboka, bedaca czescia planowanej sieci drog? Podobnie Siennicka miedzy Elblaska a mostem?
Sabaoth - Sro Sty 20, 2010 4:37 pm

Bartosz B. napisał/a:
To może jak je wrzucisz to zorientujesz się, że jednak ją planowano

Wiem, ale nie na tej mapie :hihi:

Bartosz B. - Czw Sty 21, 2010 2:18 pm

Na tamtej też. Wyraźnie to widać.
archicar - Pią Lut 05, 2010 6:33 pm

Zdjęcie z Forsterem było zrobione w miejscu , w którym ul. Wileńską przecina dzisiejsza droga gruntowa biegnąca pomiędzy POD (pracownicze ogródki działkowe) a zabudową ul. Grodzieńskiej. Parę metrów w głąb! W tle widać ścianę szczytową domu stojącego po lewej stronie ul. Wileńskiej Drzewa rosły kiedyś przed tym budynkiem. To resztki tej alei dębowej wiodącej do Pałacu i Parku.
Rzeczony komin w tle to nie komin tylko słup telefoniczny ze smołowanego drewna. Stały takie słupy tam do połowy lat 80...!
Wózek przy którym stoi A.Forster to taka mała ręcznie pchana po szynach węglarka. Pamiętam z wczesnych lat 70, że na działkach (a i moja babcia miała tam swoją) walały się takie wąskotorowe szyny i nikt nie wiedział do czego. Oczywiście nie był to cały tor tylko jakieś jego fragmenty, poszczególne szyny. Ludzi robili z tego słupki do ogrodzeń. Być może jeszcze gdzieniegdzie stoją. Wiosną się przejdę po działkach to sprawdzę.

Bartosz B. - Nie Lut 07, 2010 5:47 pm

archicar napisał/a:
Zdjęcie z Forsterem było zrobione w miejscu , w którym ul. Wileńską przecina dzisiejsza droga gruntowa biegnąca pomiędzy POD (pracownicze ogródki działkowe) a zabudową ul. Grodzieńskiej. Parę metrów w głąb! W tle widać ścianę szczytową domu stojącego po lewej stronie ul. Wileńskiej Drzewa rosły kiedyś przed tym budynkiem. To resztki tej alei dębowej wiodącej do Pałacu i Parku.



.

Czyli chodzi o pozycję nr 3?
Nr 1 to przepompownia i okolice - miejsce inauguracji wg mnie (proste odejście od prac ziemnych z lat 20., od owej "drogi gruntowej").
Nr 2 to hipotezy (w skrócie i uproszczeniu) innych osób.


archicar napisał/a:
Wózek przy którym stoi A.Forster to taka mała ręcznie pchana po szynach węglarka. Pamiętam z wczesnych lat 70, że na działkach (a i moja babcia miała tam swoją) walały się takie wąskotorowe szyny i nikt nie wiedział do czego. Oczywiście nie był to cały tor tylko jakieś jego fragmenty, poszczególne szyny. Ludzi robili z tego słupki do ogrodzeń. Być może jeszcze gdzieniegdzie stoją. Wiosną się przejdę po działkach to sprawdzę.


Dziękuję. Cenna informacja.

archicar - Czw Lut 11, 2010 10:15 pm

Moim zdaniem punkt 3 !
A nawet kilka metrów bliżej ul. Wileńskiej.

O tak:

Krzysztof - Nie Lut 21, 2010 11:06 pm

Na pozyskanej ostatnio mapie 1:10000 przedstawiającej stan z 1972 r. ale naniesionym na podkład z 1959 r. fragment w okolicy Diabełkowa pokazuje to, co pozostało po wojnie.
Wcześniejsza, ale mniej dokładna mapa, którą prezentowałem jakiś czas temu, przedstawiała to, co zinterpretowałem jako pozostałości po budowie drogi. Tutaj te pozostałości są narysowane dokładniej.
Z tego, co tu widzę:
1. Obecnie czytelna w terenie trasa południowa (żółta), nad ujętym skanalizowanym potokiem, została wykonana po wojnie, bo tutaj potok ten płynie jeszcze na powierzchni, dnem dolinki, bliżej ul. Schuberta.
2. Na trasie północnej widać logiczne (takie jak powinno być przy pracach drogowych) bilansowanie kubatury wykopów i nasypów. Ziemia z górnego wykopu była zwożona na niższy nasyp, a z dolnego (w miejscu dawnego Diabełkowa) przewożona w górę trasy. To ten transport uwieczniony został na zdjęciu. Forster razem z robotnikami pcha wózek od Wrzeszcza w górę doliny.
3. Sposób poprowadzenia trasy rowu przeciwczołgowego świadczyć może o prestiżu budowy, której pozostałości widzimy na mapach. Schodzący z góry rów przy trasie drogi skręca i jest prowadzony 350 metrów równolegle do niej, aby przeciąć ją prostopadle. Tak jak by nie chciano zniszczyć efektów pracy Forstera.

Krzysztof - Wto Mar 02, 2010 7:46 pm

Na wspomnianych wcześniej mapach 1:10000, na południe od Jasienia znalazłem sporo elementów pozostałych po pracach drogowych z przed 45 r. (albo na takie wyglądających).
Kilka z nich jest zaznaczonych na mapach 1:25000. Kiedyś, nawet szukałem w terenie nasypów - pryzm ziemi na wschód od Szadółek, ale nie znalazłem ich; najprawdopodobniej zostały splantowane. Tu jest ich więcej zaznaczonych. Może coś pozostało. Jak śnieg zniknie trzeba będzie się wybrać.
Poza przepustem E jeszcze 3 drobne cieki zostały ujęte w rury i zasypane! Na mapce droga14r poza śladami prac równoległych do drogi jest coś, co sugeruje, że w miejscu przecięcia nowej drogi z szosą Łostowice - Kowale (do Kościerzyny) przygotowywano teren pod budowę skrzyżowania z rozjazdami.
Za przepustem koło Borkowa, aż do Straszyna nie znalazłem żadnych śladów. Oś drogi zaznaczyłem tu linią przerywaną. W tym rejonie niemiecka droga miała przebiegać prawie identycznie jak obecna obwodnica. Na mapce jej budowa jest już zaznaczona.

Krzysztof - Wto Mar 02, 2010 8:00 pm

Dalszy ciąg:
Bartosz B. - Wto Kwi 06, 2010 12:28 pm

Krzysztof napisał/a:
Dzisiaj byłem przy przepuście E.


A ja ponownie dopiero wczoraj. Widać to było już na zdjęciach, ale na żywo jeszcze bardziej zastanawia celowość tak szerokiego przepustu. Przy okazji teraz jestem pod wrażeniem, że latem dotarłeś do jego wschodniego wylotu. Ciężko tam dojść nawet teraz (bez roślinności).

Poza tym czy to możliwe, że wykonywano wpierw przepusty, a dopiero potem miały ruszyć, na tym odcinku, prace ziemne?

Podobna kwestia z przepustem znalezionym dzięki Twoim mapom między łostowickimi Czterema Porami Roku, a Kowalami:



Jak się zazieleni tego ni cholery się nie zauważy. Gruntowa droga korzysta z wąskiego pseudo-przepustu 40 metrów obok.
Śladów prac ziemnych w okolicy brak. Natomiast znalazłem niefotogeniczne ślady na granicy Zakoniczyna z Rębowem. Są dwie długie pryzmy. Ale dalej, w kierunku Jasienia żadnego sztucznego wyglądu terenu.

archicar napisał/a:
Moim zdaniem punkt 3 !
A nawet kilka metrów bliżej ul. Wileńskiej.


Znów byłem, znów widziałem i nie zgadzam się.
Jakieś góra 30 metrów odszedłem od Wileńskiej w górę i wciąż nie mogłem uchwycić domków po lewej. Ponadto na wprost nie ma horyzntu zalesionych wzgórz widocznych na fotce z 1939 r. .
No i nie widać Wydziału Chemii UG a tu rzuca się aż w oczy.


Jak się przeniesiemy w rejon starego Diabełkowa widok od razu robi się podobny:

Żółty budynek to przepompownia. Oczywiście najlepiej byłoby stanąć gdzieś tam po lewej stronie zdjęcia, gdzieś w połowie drogi między punktem nr 1 i 2. Ale tam albo gęste krzaki albo domy. Nie dość, że ciężko podejść i ustawić się, to jeszcze i tak nowe domy zasłaniają te stare, te widoczne po lewej na zdjęciu z 1939 roku.

Z ciekawostek-aktualności to coś robili ze stawem przy Wileńskiej. Niski poziom wody, drogi gruntowe rozjeżdżone (jeszcze dodatkowo to utrudniało mi penetrację).

Krzysztof - Czw Kwi 08, 2010 9:18 pm

Werk Inc. napisał/a:
Jaka jest długość tego przepustu?

Zmierzyłem na mapie 1:10000. Od ujęcia strumyka do jego wyjścia na powierzchnię jest ok. 150 m.
Bartosz B. napisał/a:
zastanawia celowość tak szerokiego przepustu.

Raczej długiego :wink:
Przeanalizowałem wysokości nad poziom morza w tym rejonie. Dno górnego wykopu jest na poziomie 107 mnpm; górka po drugiej stronie strumyka ma trochę ponad 100 m; potok wpada do przepustu na poziomie ~ 85 m; opuszcza go jeszcze niżej. Wydaje mi się prawdopodobne, że od górnego wykopu korona drogi miała opaść o jakieś 2 m; czyli nad przepustem mogło to być planowane na 105 m. Wynika z tego, że ten nasyp mógł mieć 20 m. To sporo. Przy szerokości 50 m na górze przepust powinien mieś ~ 100 m długości. Jeszcze mogło być planowane poszerzenie u podnóża skarpy na jakąś lokalną drogę.

Krzysztof - Czw Kwi 08, 2010 10:05 pm

Bartosz B. napisał/a:
Poza tym czy to możliwe, że wykonywano wpierw przepusty, a dopiero potem miały ruszyć, na tym odcinku, prace ziemne?

Jak najbardziej logiczne. Dopiero po ułożeniu przepustu można nad nim formować nasyp. Chociaż przy budowie "Berlinki" różnie bywało. Gdzieś, koło Drawska (? - Ty z pewnością wiesz gdzie) są spore, uformowane nasypy dochodzące z obu stron do rzeczki, a mostu jeszcze nie zaczęto budować :bejsbol:

Bartosz B. - Sro Kwi 28, 2010 10:57 am

Tylko w miejscu przepustu "E" aż się prosi o wiadukt. Przecież dalej w Jasieniu teren znów idzie pod górę. Nie jestem inżynierem, ale w tej obserwacji nie ma chyba niczego szczególnego: doliny pokonuje się wiaduktami, estakadami. Chyba, że tam zaniżono parametry trasy.

No ale mam informację od autochtona, że w 1940 roku był, gdzieś w tej okolicy, na budowie autostrady, nawet trochę pomagał w budowie.

Krzysztof - Pią Kwi 30, 2010 8:25 pm

Bartosz B. napisał/a:
doliny pokonuje się wiaduktami, estakadami. Chyba, że tam zaniżono parametry trasy.
To czy most, czy nasyp nie wpływa na komfort jazdy, a tym samym na parametry trasy. Ładny most może przynieść splendor inwestorowi i wiele z tego względu mostów powstało :wink: Wydaje mi się, że dopiero w drugiej połowie XX w. koszt wzniesienia dużego nasypu stał się większy niż koszt mostu (estakady). W 40-tych latach nasyp powinien być tańszym rozwiązaniem.
Krzysztof - Nie Maj 09, 2010 10:58 pm

Zamieszczając te mapki zapomniałem, że warto by te przepusty jakoś ponazywać, aby było oczywiste, o którym aktualnie mowa :dizzy: Ponieważ już był E proponuję następne litery alfabetu.
Bartosz B. napisał/a:
Podobna kwestia z przepustem znalezionym dzięki Twoim mapom między łostowickimi Czterema Porami Roku, a Kowalami:

Jeśli dobrze zrozumiałem byłeś przy przepuście G. Ja dopiero wczoraj szukałem tego na potoku wypływającym z rejonu Szadółek (F). Teren dość mocno zmieniony względem tego, co na mapach. Od strony Łostowic i Kowali nowe osiedla, pomiędzy nimi w miejscu strumyka i bagienka spory zbiornik retencyjny(?), rekreacyjny(?), a i od strony Szadółek wkracza nowe. Trochę pobłądziłem, ale znalazłem. Strumyk płynie tu w jarze. Przepust wygląda na niedokończony. Od strony górnej wody betonowe ujęcie i dalej zasypane, ale nie całkiem, betonowe rury przepustu. Po kilkudziesięciu metrach zachowanej budowli rury zapadają się w rozlewisku. Brak dolnego zakończenia. Woda płynie obok przepustu odsłaniając spory jego fragment.

Krzysztof - Nie Maj 09, 2010 11:22 pm

Na południowym brzegu strumyka, za przepustem F zachowały się 3 pryzmy ziemi. Jedna, wzdłuż trasy drogi zaznaczona na mapce i dwie (bliżej wody) prostopadłe do niej, niezaznaczone na mapie.
Bartosz B. - Pon Maj 10, 2010 9:58 am

Tak, byłem na przepuście G, a zamierzam jeszcze udać się na przepust H, po którym biegnie obwodnica (ciekawe czy wykorzystano poniemiecki przepust, czy też w tym samym miejcu zrobiono nowy). Na przepuście F też byłem wtedy 6 kwietnia. A właściwie to go przegapiłem i już wiem dlaczego (za wcześnie skręciłem w lewo idąc w górę Potoku Oruńskiego). Przepust zamulił się w 2001 roku, w czasie słynnej powodzi. Potem przeprowadzono regulację Potoku i myślałem, że już śladu po nim nie ma. A tu proszę. Jak zwykle świetną robotę odstawiasz!

Parę dni temu natrafiłem na tę stronę http://szadolki.w.interia.pl/beton.html . Na stronie głównej byłem już 5 lat temu i nawet z autorem korespondowałem w zupełnie innej sprawie. Ot paradoks.
Z tej strony też ujęcie przed powstaniem zbiornika retencyjnego nr 1 (wykonano go w 2002 roku, na skutek powodzi):

Widać w tle te pryzmy. Wkróce nastąpi ich koniec. W tym miejscu jest planowana ulica Flisykowskiego i zabudowa wielorodzinna.

Ja wciąż po prostu nie mogę zrozumieć, pogodzić się, czy jak to nazwać, że nie ma śladów między właśnie przepustem F a ul Jabłoniową. Na mapie są takie konkretne, a obecnie w terenie nie widać żadnych sztucznych zmian (spalntowano je i przywrócono naturalną rzeżbę terenu ?). W dodatku szlak autostrady przechodzi przez wzgórze za Jabłoniową (po lewej ul. Leszynowa, po prawej obecnie nowy zbiornik retencyjny), znowu ta spora różnica wysokości w terenie. A potem jest ten spadek o którym mówiłem (do przepustu E). Wszędzie na berlince budowano mosty, estakady a nie nasypy. Czy to most nad Młynówką k. Braniewa, czy Czarci Most po rosyjskiej stronie, czy most nad ul. Smoczą i strumieniem Jeziorna w Szczecinie. To są długie obiekty, imponujące estakady, zamiast przepustów (lub zwykłego wiaduktu nad Smoczą) z naniesionymi nasypami. Przepusty występują wtedy, kiedy nie ma różnic w poziomie i szerokich dolin. Ppzynajmniej ja tak to widzę.

Krzysztof - Pon Maj 10, 2010 11:07 am

Bartosz B. napisał/a:
nie ma śladów między właśnie przepustem F a ul Jabłoniową. Na mapie są takie konkretne, a obecnie w terenie nie widać żadnych sztucznych zmian

Też ich kiedyś szukałem i :???:
Może nie wszystkie, ale większość tych pryzm to zdjęta z pasa drogi warstwa gleby (ziemi urodzajnej). Część z nich leży w pasie drogi w formie pryzm prostopadłych do osi drogi i ciągle czeka na wywiezienie :wink: , a część to gleba zsunięta na pobocze pasa drogi i te pryzmy są równoległe do osi. Przypuszczalnie ziemia z tych drugich miała posłużyć, pod koniec prac, do obsypania skarp, aby było, na czym posiać trawę.
Te pryzmy zachowały się tam, gdzie nie przeszkadzały: w lesie, na nieużytkach. Na polach przeszkadzały w uprawie, a i brakowało tej urodzajnej ziemi w miejscach gdzie ją zdjęto :% Podejrzewam, że rozplantował je rolnik uprawiający to pole.
Podobnie zanikają takie pryzmy w rejonie J. Gostomie, gdy trasa wychodzi z lasu na pole uprawne.
Bartosz B. napisał/a:
Wszędzie na berlince budowano mosty, estakady a nie nasypy. Czy to most nad Młynówką k. Braniewa, czy Czarci Most po rosyjskiej stronie, czy most nad ul. Smoczą i strumieniem Jeziorna w Szczecinie. To są długie obiekty, imponujące estakady, zamiast przepustów

O ile się nie mylę, wszystkie te wspaniałe (i drogie) konstrukcje powstały w przedwojennym okresie prosperity. Ta droga budowana była w czasie wojny. Starano się wykonać ją jak najtaniej, bo pieniądze były potrzebne na prowadzenie wojny. Przymusowi robotnicy z taczkami i szpadlami. Firmy budowlane potrafiące wznieść żelbetowe mosty budowały w tym czasie bunkry w Wilczym Szańcu (i gdzie indziej).

Bartosz B. - Pon Maj 10, 2010 1:54 pm

Może rzeczywiście jest to jakieś ekonomiczne wyjaśnienie. Choć braku spłaszczenia tego wzgórza przy Leszczynowej nie kapuję. Tym bardziej, że właśnie inny pasjonat zwrócił mi uwagę, że opuściliśmy przepust na południe od Kartuskiej. Widać go tu: http://www.pkt.pl/mapaloc...sk%2C+Jaworowa# obok słupu wysokiego napięcia. Jest też na mapie z 1972.
Krzysztof - Wto Maj 11, 2010 4:38 pm

Bartosz B. napisał/a:
właśnie inny pasjonat zwrócił mi uwagę, że opuściliśmy przepust na południe od Kartuskiej.

No to mamy problem z literkami przypisywanymi poszczególnym przepustom :wink:
Proponuję dla niego J od Jasienia.
Wrysowywując na mapkę "droga12ra" trasę drogi zaznaczyłem w tym rejonie 4 pryzmy prostopadłe do osi, ale zlekceważyłem widoczną tam przerwę w tym króciutkim cieku wodnym :oops: Rzeczywiście jest tam przepust i to całkiem dobrze zachowany :zgooda:
Bartosz B. napisał/a:
zamierzam jeszcze udać się na przepust H

Też uważałem, że taka literka mu się należy, ale dla formalności dopisałem ją na mapkę "droga16ra". Co do możliwości znalezienia go to jestem pesymistą. Nie dość, że tam gdzie on był powstała obwodnica, to jeszcze teraz w tym miejscu szaleje ciężki sprzęt budujący nowy węzeł, z którego będzie odchodzić obwodnica południowa.

Bartosz B. - Sro Maj 12, 2010 6:11 pm

No brawo. Wszystko staje się jaśniejsze.

Krzysztof napisał/a:
Co do możliwości znalezienia go to jestem pesymistą. Nie dość, że tam gdzie on był powstała obwodnica, to jeszcze teraz w tym miejscu szaleje ciężki sprzęt budujący nowy węzeł, z którego będzie odchodzić obwodnica południowa.


A jednak jeszcze zdążyłem. W miejscu przepustu będzie koniec pasa włączenia (z POG w ZOT).

Wschodni wylot przepustu:


Obrót w lewo, czyli na południe, widać, że do korona obwodnicy (ZOT) jest oddalona od wlotu przepustu:



Widok ze zbocza nasypu (ZOT), w tle budowa obwodnicy południowej (POG), po lewej na krawędzi zdjęcia (tam gdzie pieniek) jest wlot przepustu; świeże pryzmy to chyba (jak odczytuję z projektu) nowe koryto strumyka:

Bartosz B. - Czw Maj 27, 2010 6:17 pm

Krzysztof napisał/a:
Na zdjęciach lotniczych z 29 r. jest już w takim stanie jak pamiętam ją z lat 60-tych.


Teraz na tych dużych zdjęciach Instytutu Herdera lepiej to widać:

Patrząc od Wrzeszcza za Wileńską trasa wchodzi w wykop. Nic takiego przecież teraz nie ma.
Wykop jest dobrze widoczny na Messtischblatt'cie z 1944 (gdzie aktualność wg mnie jest najdalej z lata 1939):

Na powojennych polskich mapach (1954, 1972) lub radzieckiej (ją wstawiam, bo ładna, kolorowa, a aktulaność ma góra na 1970 rok) wykopu już nie ma:


Trafiłem na autochtona przy przepuście koło Kartuskiej. Wiedział, że jest on od autostrady i, że po wojnie ojciec równał ziemne pryzmy na polach. Twierdził też, że w Google pod hasłem Nenkau znajdzie się niemiecką stronę o Jasieniu, gdzie jest jakiś plan z autostradą. Ja nic takiego nie znajduję.

Krzysztof - Czw Maj 27, 2010 9:47 pm

Bartosz B. napisał/a:
Nic takiego przecież teraz nie ma.

Bartosz B. - Czw Maj 27, 2010 10:49 pm

Nie wiem, ale nie to. Nie ta skala i długość. Ważniejsze zresztą jest zdjęcie. Po prostu zastanawiam się czy w 1939/40 dokonano jakichś zmian na tym odcinku.
Krzysztof - Pią Maj 28, 2010 3:05 pm

Bartosz B. napisał/a:
nie to

Mnie wszystko pasuje. To ten sam wykop "B" na zdjęciu, na mapie niemieckiej i radzieckiej. Wykop nie był zbyt głęboki (2 m w kulminacji). Jako nowy rzucał się w oczy. Na nowszych mapach (radziecka) jest zaznaczony jako krótszy. Na jego krańcach, tam gdzie były niższe skarpy, po latach, już go nie zaznaczono.

Krzysztof - Nie Maj 30, 2010 9:52 pm

Przeglądając mapy dostępne tu: http://maps.geoportal.gov.pl/webclient/ wypatrzyłem jeszcze jeden przepust. Troszkę na południe od przepustu "H", ciut na zachód od obecnej trasy obwodnicy jest zaznaczony przepust na bardzo krótkim i małym cieku. Nie jest on zaznaczony na już prezentowanych mapach topograficznych 1:10000, ale z pewnością był, tylko pominięty przez geodetę lub kartografa :yyy:
Krzysztof - Wto Cze 01, 2010 10:11 pm

W związku z szalejącymi maszynami budowlanymi w tym rejonie, bez większej nadziei na znalezienie czegokolwiek, dzisiaj pojechałem szukać tego przepustu "K".
I pełna satysfakcja (chyba powinienem pójść do psychiatry). Nie dość, że nie zniszczyli, to nawet uwidocznili, odsłonili ten przepust. Podobnie jak przy budowie przepustu "F" wykonano go z kręgów kanalizacyjnych (z płaską stopką) ułożonych na boku. Możliwe, że wszystkie tak wykonywano, ale w tych dwóch widać to, bo są częściowo nie przykryte nasypem.

Bartosz B. - Sro Cze 02, 2010 10:08 am

Świetnie! Piękna robota.

Krzysztof napisał/a:
I pełna satysfakcja (chyba powinienem pójść do psychiatry). Nie dość, że nie zniszczyli, to nawet uwidocznili, odsłonili ten przepust.


Ale chyba go rozbiorą, znajdzie się dokładnie "w kółeczku" zjazdu z ZOT (z jezdni serwisowo-zbiorczej) na POG:



Przy okazji korekta (do mojej wypowiedzi z 12 maja), tamten przepust (H) będzie na końcu serwisówki, a nie pasa włączenia (który tam się dopiero zacznie i skończy tuż przed wiaduktem Borkowo -Jankowo).

Bartosz B. - Pon Paź 04, 2010 8:53 am

Zdjęcie z http://www.morena.com.pl/kronika/index.php opisane przez Maisky'ego tu http://forum.dawnygdansk....b8f3b60#121083.


http://img248.imagevenue...._122_533lo.JPG#

Czy po prawej to czasem nie ten poszukiwany wyko między kościołem a Diabełkowem?

Krzysztof - Pon Paź 04, 2010 6:40 pm

Bartosz B. napisał/a:
Czy po prawej to czasem nie ten poszukiwany wyko między kościołem a Diabełkowem?

To on :==
Nie mam zeskanowanego fragmentu "dziesiątki" z tym miejscem, skąd robione było zdjęcie, ale była to górka 104,0 nad Migówkiem. Skrzyżowały mi się tam 3 kierunki: na kominy elektrociepłowni, na wierzę przekaźnikową koło Oberhofu i na dach ostatniego domu, po północnej stronie ul. Migowskiej. (Ten dom miał dach pokryty blachą ocynkowaną. Wspaniale "świecił" w słońcu)

Bartosz B. - Wto Paź 05, 2010 11:46 am

A dałoby się wyłapać dokładny punkt? To jest tak jakoś obok kościoła?
Tak na szybko wyszło mi to:


Krzysztof - Wto Paź 05, 2010 4:46 pm

Przymierzałem się do punktu topograficznego "104,0", ale bardziej mi pasuje troszkę bardziej na południowy wschód. Na pewno to ta górka - nad kościołem.
pumeks - Wto Lut 01, 2011 11:36 am


Bartosz B. napisał/a:
To Wrzeszcz-Diabełkowo. Więcej http://www.berlinka.pcp.p...-krolewiec.html

Powyższe moje dociekania (Migowo itd.) były celne. W archiwach pewnie znalazłyby się ciekawe rzeczy.

Np. w fotoarchiwum "Süddeutsche Zeitung" znalazłem inne zdjęcie, wykonane najwyraźniej podczas tej samej imprezy:

Bartosz B. - Wto Lut 01, 2011 1:28 pm

Wygląda na skrzyżowanie Sobieskiego z Wileńską i Jarową.

Więcej jednak inauguracja odbyła się poniżej przepompowni, albo odbyła się na całym odcinku od Wileńskiej do przepompowni i mamy dwa ujęcia z dwóch różnych miejsc.

Wracając do zdjęcia (wielkie dzięki), to ten Niemiec http://www.xs4all.nl/~wolfzim/origine.html pytany przeze mnie rok temu nic nie wiedział o budowie, którą mógł widzieć z okna. Oczywiście był za mały, więc chyba wyjaśnieniem jest, że po prostu za dużo, czy za długo tam nie pokopano.

Bartosz B. - Pią Mar 04, 2011 6:12 pm

Obecnie wygląda to tak:


Wynika, że kopali gdzie te drzewa między Wileńską a domkiem.

stanalex - Nie Mar 20, 2011 9:27 am
Temat postu: Kierunek-Warszawa
Plan z 1972 roku obrazuje inną koncepcję wylotu na Warszawę.Estakada prowadziłaby wzdłuż wód opływu, równolegle do niej linia SKM prowadzaca do? Niestety nie mogę wcisnąć całego planu w rozdzielczości umozliwiającej odczytanie napisów.Czego tam nie ma! Hala Arena / pod nią wbito już setki betonowych pali, dzięki czemu targowisko na Elbląskiej ma stabilne ceny/ :hihi: Nad wodą - przystanek SKM / Gdańsk Żużlowy? /
a za wodą lodowisko kryte,pływalnia kryta i baseny na powietrzu,stadion lekkoatletyczny,parkingi,korty tenisowe i kręgielnia.Niestety wszystko padło wskutek tzw manewru gospodarczego i wstrzymania inwestycji po 1976 roku.Powstała tylko hala GKS, którą właśnie się rozbiera.

mnich3001 - Nie Mar 20, 2011 11:08 am

Ta linia SKM miała prowadzić do Nowego Portu, Brzeżna itd.
Sabaoth - Nie Mar 20, 2011 2:13 pm

mnich3001 napisał/a:
Ta linia SKM miała prowadzić do Nowego Portu, Brzeżna itd.

Przez Przeróbkę i Stogi? Czy może przez Cedry Wielkie? Bo mi coś z Nowym Portem i Brzeźnem nie pasuje.

norveg - Nie Mar 20, 2011 4:29 pm

Sabaoth napisał/a:
Przez Przeróbkę i Stogi? Czy może przez Cedry Wielkie? Bo mi coś z Nowym Portem i Brzeźnem nie pasuje.


Przez Przeróbkę/Stogi, Olszynkę. Przymorska SKM łącząca się ze wschodnią. Planik stąd:
http://www.skm.pkp.pl/firma/nasza-historia/

mnich3001 - Pon Mar 21, 2011 11:20 pm

Sabaoth napisał/a:
[...] Bo mi coś z Nowym Portem i Brzeźnem nie pasuje.


I widzisz, innym też nie pasowało i nie pobudowali a na dodatek zamknęli to co kursowało :)

Bartosz B. - Pon Kwi 11, 2011 7:48 am

Straszyn, miejsce obecnego zjazdu (od strony Gdyni) z obwodnicy, a wtedy skrzyżowania obecnej Starogardzkiej z Raciborską (drogą z Pruszcza i Rotmanki). Fragment mapy od Krzysztofa. Sprawa nie musi mieć związku z autostradą, ale pytam tutaj.

Co to może być za czarna linia?




Pgrubiam ją na czerwono:



I satelitarne ujęcie obecnie z naniesioną linią:


Werk Inc. - Pon Kwi 11, 2011 8:43 am

Na pierwszy rzut oka wygląda jak linia telefoniczna / telegraficzna - znak umowny jest najbardziej do tego podobny. Na mapach często zaznacza się tylko "zagięcia" - zmiany kierunków biegu linii telefonicznych, pomijając proste odcinki.

Na uwagę zasługują też oczka wodne, które już nie istnieją.

Bartosz B. - Wto Lis 06, 2012 9:25 am

http://www.trojmiasto.pl/...lat-n62620.html
Krzysztof - Wto Lis 06, 2012 10:17 am

Cytat:
Zaledwie kilka godzin po publikacji naszego artykułu dotyczącego ul. Nowej Wałowej,

a wizualizacja zupełnie inna :???:
http://www.trojmiasto.pl/...4-r-n63485.html

tadter - Wto Lis 06, 2012 9:58 pm

Kochani, swietnie sie to wszystko czyta, oglada i studiuje!
Dzieki Wam ogromne za Wasz trud: fotografowania, skanowania zdjec i map itp!!!!!
Dzieki takim jak Wy - DAWNY GDANSK - nie zaginie !!!!

Bartosz B. - Sro Lis 07, 2012 11:57 am

Link podałem głównie z uwagi na ten http://s-trojmiasto.pl/zd...-Gdanskiego.jpg skan

Znikła na niej linia kolejowa z Kokoszek do Wrzeszcza na odcinku mniej więcej od Jasienia (Wróbla Staw) do Wrzeszcza. Natomiast pojawiła się wzdłuż autostrady (konkretnie wzdłuż autostradowego wjazdu do Wrzeszcza => fotka z Forsterem).

norveg - Sro Lis 07, 2012 12:10 pm

Bartosz B. napisał/a:
Znikła na niej linia kolejowa z Kokoszek do Wrzeszcza na odcinku mniej więcej od Jasienia (Wróbla Staw) do Wrzeszcza. Natomiast pojawiła się wzdłuż autostrady (konkretnie wzdłuż autostradowego wjazdu do Wrzeszcza => fotka z Forsterem).


Ech, co jakiś czas pojawiają się te planiki z lat wojennych i jakoś nie udaje się mi ustalić źródła. Reprodukcje są marne, niewiadomo skąd się wzięły, gdzie to można obejrzeć w sensownej jakości. A przydałoby się…

Krzysztof - Wto Kwi 26, 2016 2:45 pm

http://fotopolska.eu/555613,foto.html
Cytat:
1940 , Planowana przebudowa układu komunikacyjnego ulicy Vorstädtischer Graben (Podwale Przedmiejskie). Ta praca projektowa jak i inne, powstawały pod okiem miejskiego radcy budowlanego Michaela Fleischera już od roku 1933, kiedy to po sukcesie wyborczym NSDAP gauleiter Albert Forster, zapowiedział przebudowę miasta.
Projekt realizowano dopiero w końcu lat 50-tych za czasów PRL a całość trasy ukończono na przełomie wieków XX i XXI.

Ampersand - Czw Kwi 28, 2016 7:53 pm

Co miało być na płn cyplu Wyspy Spichrzów?
Krzysztof - Pią Kwi 29, 2016 7:21 am

Na pewno, coś bardzo "godnego" - może muzeum zwycięstwo w II Wojnie Światowej.
Jarek z Wrzeszcza - Pią Kwi 29, 2016 7:59 am

Takie coś miało powstać:



Więcej o niezrealizowanych planach niemieckich nazistów tutaj: link.

Fotomemoria - Pią Kwi 29, 2016 9:07 am

Dołączam dwa projekty przebudowy Długich Ogrodów.
Miro - Pią Maj 20, 2016 4:55 pm
Temat postu: Danzig 2000
Ciekawy pomysł na Gdańsk z początków XX wieku.
Praca zatytułowana "Danzig 2000", nazwisko autora nie podane.

Miro

Krzysztof - Sro Lip 06, 2022 8:51 am

Z: https://www.facebook.com/...102006469070380
Cytat:
W jednym z czerwcowych wydań dziennika „Danziger Zeitung” w 1928 roku, ukazał się artykuł emerytowanego radcy budowlanego z Wałcza (Deutsch Krone) Ericha Heinicke, zawierający projekt wyprowadzenia intensywnego transportu kołowego z ulicy Długiej i Długiego Targu. Nowa arteria miałaby prowadzić z Huciska przez Targ Drzewny, a z niego w ulicę Szeroką, która należała do szerszych ulic w śródmieściu i łatwiej było dostosować ją do ruchu dwukierunkowego niż węższą i bogatszą w zabytkową zabudowę ulicę Długą. Heinicke zakładał, że w tym zmienionym układzie Szeroka stanie się nowym centrum miasta, z obszernymi trotuarami, atrakcyjnymi sklepami i restauracjami, co zapewni ochronę zabytkowej ulicy Długiej i Długiego Targu. Dla Heinicke było oczywiste, że Żurawia nie można rozebrać jak Bramy Szerokiej, zaproponował powiększenie otworu w bramie do rozmiarów umożliwiających poprowadzenie dwukierunkowej jezdni.
Uważał, iż sama budowa mostu zwodzonego przy Żurawiu nie powinna, sprawiać większego kłopotu przy ówczesnych możliwościach technicznych. Most przeznaczony dla ruchu pojazdów i pieszych, miał być doprowadzony do Angielskiej Grobli.
Źródło: gdansk.pl

tadter - Pią Gru 02, 2022 8:30 pm

Jest ladnie!
Jakby jeszcze budynek "Lotu" udalo sie na cos "starego" zamienic, to bylo by juz super!Moze kiedys...


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group