Dawny Gdańsk

Żuławy, Kaszuby, Kociewie i inne miejsca bliższe lub dalsze - Stare trakty

Krzysztof - Czw Lis 08, 2007 6:28 pm
Temat postu: Stare trakty
Mija właśnie 150 lat od czasu przedstawienia Pomorza na mapach Reymann’s Karte w skali 1:200000. Dzięki Kazikowi możemy je obejrzeć na stronie: http://www.mapy.eksplorac....php?page_id=24
Nie znalazłem tam, niestety, legendy i daty wydania. Mimo to dość łatwo można ustalić okres ich powstawania po przedstawionych, lub nie przedstawionych, na nich obiektach których datę powstania znamy. Istnienie linii kolejowej z Bydgoszczy do Gdańska i z Tczewa do Królewca z narysowanym mostem kolejowym na Wiśle wskazuje na okres po 1857 r. Brak torów do Nowego Portu i kompletne jeszcze fortyfikacje Gdańska wskazują na okres do 1866 r.
Przy dokładniejszym wczytaniu się w te mapy wyłania się ciekawy i istotnie różniący się od obecnego układ dróg. Ze względu na rangę, a przypuszczam, że i na standard drogi przedstawiono je na 5 sposoby.
1 - Pojedyncza linia ciągła
2 - Linia ciągła i równoległa linia przerywana
3 - Dwie linie ciągłe
4 - Linia ciągła podcieniowana po obu stronach
5 - Dwie linie ciągłe podcieniowane od zewnątrz
W ten 5-ty sposób przedstawiono tylko kilka dróg w naszym rejonie.
- Z Gdańska przez Tczew, Świecie na południe
- Z Gdańska przez Przywidz, Kościerzynę na zachód
- Z Gdańska przez Kartuzy do Sierakowic
- Z Gdańska przez Oliwę na północ
- Z zachodu przez Chojnice, Starogard, Tczew, Malbork na wschód
Podejrzewam, że są to nowe drogi, niedawno wykonane. Brak ok. 10 km tej klasy drogi pomiędzy Sierakowicami i Doliną Jadwigi (Wilhelminenthal), skąd kontynuuje się ona na zachód i pewne nieścisłości w przebiegu drogi kościerskiej w rejonie Kolbud sugerują, że drogi te w okresie rysowania map były właśnie w budowie. (Pomiędzy Kolbudami i Jodłownem narysowana droga przechodzi przez Babidół, a nie wzdłuż Reknicy, jak faktycznie została wykonana)
O nie wiele wcześniejszym, niż wykonanie map, okresie budowania tych dróg świadczyć mogą równoległe stare trakty, często „wchodzące pod” nowszą drogę tak jak by te nowe zostały dorysowane do wcześniejszej wersji mapy.
Na pewno dużym wyzwaniem dla ówczesnych budowniczych było wykonanie drogi przecinającej Żuławy pomiędzy Tczewem i Malborkiem. Przez wieki teren ten był omijany, lub pokonywano go drogami wodnymi. Na mapie http://www.mapy.blink.pl/reymann/18_elbing.jpg
poza istniejącą do dzisiaj drogą przez Kończewice, Gnojewo narysowane są mosty przez Wisłę i Nogat. Nie są to te piękne mosty, na Wiśle stojący do dzisiaj, a na Nogacie znany tylko ze starych rycin bo te zostały wybudowane później (w Tczewie w latach 1888 – 91).
Sposób przedstawienia mostów może świadczyć, że były to mosty pontonowe. W Tczewie narysowane są dwa mosty, jeden do łachy w nurcie Wisły i drugi pokonujący koryto za nią. Ten most „pontonowy” narysowany jest, zresztą sporo na południe od tego z 1857r.
Podobnie narysowane mosty są w Korzeniewie koło Kwidzyna i w Grudziądzu.
Tu mam pytanie. Czy ktoś wie w którym roku wykonano tą drogę i jak wyglądały te mosty?

war1 - Sro Lis 21, 2007 6:13 pm

wczoraj bedac na spacerze w okolicach Kamienia



idąc drogą brukowaną w kierunku Koleczkowa i dalej chyba Rumii znależliśmy obmurowane tunele dla strumienia przecinajace tą drogę
po dokladnym obejrzeniu mamy takie fotki (z komórki niestety)





Krzysztof - Nie Lis 25, 2007 4:35 pm

Cytat:
w okolicach Kamienia

Piękny przepust :==
Jak wynika z daty na nim, to tylko 110 lat :wink: ,ale cała droga do Rumii jest wspaniałym, doskonale zachowanym zabytkiem dziewiętnastowiecznej inżynierii drogowej. Poza tym przepięknie wkomponowana w teren. Kto nie był tam, gorąco polecam. Ciekawe kiedy ją unowocześnią :% , czyli zniszczą :jakto:
Podobną techniką (z kamieni polnych) jest wykonany przepust pod szosą Żukowo - Egertowo, dla dopływu Raduni tuż za Babim Dołem (na zdjęciu a1 - za żółtym znakiem drogowym). Nie wiem dokładnie kiedy ją budowano, ale podejrzewam, że wcześniej niż tą z Kamienia do Rumii, ale nie wcześnie niż 150 lat temu, bo na mapach (wspomnianych wyżej) jeszcze jej nie ma. (arkusz: http://www.mapy.blink.pl/reymann/17_behrent.jpg)

war1 - Sro Lis 28, 2007 11:47 am

:==
ten to dopiero olbrzymek, istny "golden gate"

Krzysztof - Sob Gru 29, 2007 3:48 pm
Temat postu: Pontonowe mosty na Wiśle i Nogacie
Troszkę wyżej pytałem: "Na mapie http://www.mapy.blink.pl/reymann/18_elbing.jpg
poza istniejącą do dzisiaj drogą przez Kończewice, Gnojewo narysowane są mosty przez Wisłę i Nogat. Nie są to te piękne mosty, na Wiśle stojący do dzisiaj, a na Nogacie znany tylko ze starych rycin bo te zostały wybudowane później (w Tczewie w latach 1888 – 91).
Sposób przedstawienia mostów może świadczyć, że były to mosty pontonowe. W Tczewie narysowane są dwa mosty, jeden do łachy w nurcie Wisły i drugi pokonujący koryto za nią. Ten most „pontonowy” narysowany jest, zresztą sporo na południe od tego z 1857r.
Podobnie narysowane mosty są w Korzeniewie koło Kwidzyna i w Grudziądzu.
Tu mam pytanie. Czy ktoś wie w którym roku wykonano tą drogę i jak wyglądały te mosty?"

Ponieważ nikt nie śpieszy z odpowiedzią muszę sam walczyć...
Sprawdziłem, że tak oznaczano właśnie mosty pontonowe. Znalazłem, również, zdjęcie na którym jest przedstawiony most pontonowy na Wiśle. Nie jest to żaden z zaznaczonych na tej mapie, a most w Nowym. Nie jest z połowy XIX w, a z 1908 roku i nie łączy obu brzegów rzeki, ale jest na pontonach (pływający). Podejrzewam, że może to być fragment mostu w budowie, albo fragment otwierany (bo takie mosty na Wiśle musiały być otwierane dla przepuszczenia żeglugi), odstawiony do brzegu. Nie wykluczam, że to co widać na zdjęciu, to pomost portowy do którego mogły dobijać jednostki o większym zanurzeniu.
Może jednak ktoś wie coś więcej o tych dawnych mostach wiślanych?

Krzysztof - Czw Sty 31, 2008 5:18 pm
Temat postu: Mosty pontonowe
Znalazłem widokówkę z mostem pontonowym w Malborku.
Niestety brak na niej daty. Może ktoś pomoże ustalić z którego roku to widok?
Ciekawi mnie również: co to za konstrukcja po środku nurtu połączona z tym mostem?

Dostojny Wieśniak - Pią Lut 01, 2008 1:48 am

Łazienki Malborskie?

A poważnie, to przydałby sie jakiś inżynier ziemno - wodny. Cisną ich na tej Politechnice z historii trochę.

Hagedorn - Pią Lut 01, 2008 12:19 pm
Temat postu: Re: Mosty pontonowe
Krzysztof napisał/a:
Znalazłem widokówkę z mostem pontonowym w Malborku.
Niestety brak na niej daty. Może ktoś pomoże ustalić z którego roku to widok?
Ciekawi mnie również: co to za konstrukcja po środku nurtu połączona z tym mostem?

może tutaj znajdziesz odpowiedź? http://www.marienburg.pl/...hlight=k%B3adka

feyg - Pią Sie 08, 2008 6:50 pm
Temat postu: Re: Pontonowe mosty na Wiśle i Nogacie
Krzysztof napisał/a:
Troszkę wyżej pytałem: "Na mapie http://www.mapy.blink.pl/reymann/18_elbing.jpg
poza istniejącą do dzisiaj drogą przez Kończewice, Gnojewo narysowane są mosty przez Wisłę i Nogat. Nie są to te piękne mosty, na Wiśle stojący do dzisiaj, a na Nogacie znany tylko ze starych rycin bo te zostały wybudowane później (w Tczewie w latach 1888 – 91).
Sposób przedstawienia mostów może świadczyć, że były to mosty pontonowe. W Tczewie narysowane są dwa mosty, jeden do łachy w nurcie Wisły i drugi pokonujący koryto za nią. Ten most „pontonowy” narysowany jest, zresztą sporo na południe od tego z 1857r.
Podobnie narysowane mosty są w Korzeniewie koło Kwidzyna i w Grudziądzu.
Tu mam pytanie. Czy ktoś wie w którym roku wykonano tą drogę i jak wyglądały te mosty?"

Pewnie już to znasz ale...
Cytat:
Przeprawa przez Wisłę od wieków stanowiła nie lada problem. Potrzebny był do tego prom, który najczęściej znajdował się w posiadaniu mieszczan tczewskich na zasadach dzierżawy od władz miejskich. Na początku XIX wieku widoczne było, iż wzmożony ruch tamowany jest przez przeprawę promową. Za czasów napoleońskich skonstruowano most pontonowy, rozbierany na okres zimowy. Do tego samego pomysłu powrócono w latach 20. tamtego stulecia. W 1825 r. uruchomiono most, który rozpoczynał się u wylotu dzisiejszej ul. Wodnej. Kończył się pośrodku Wisły, na kępie. Stamtąd prowadziła drewniana przeprawa, za pomocą której można było przeprawić się na wschodni brzeg. Każdej zimy drewniany most rozbierano, a pontonowy most chowano do specjalnie w tym celu wykopanego portu.
W latach 40. XIX wieku dojrzała myśl o budowie stałego mostu przez Wisłę. Miał on być wykonany z rur, a każde przęsło miało liczyć 6 metrów rozpiętości. Niestety, w 1848 r. przyszła zawierucha Wiosny Ludów i plany te odłożono. Z biegiem czasu okazało się, że mosty rurowe nie były stabilne, szczególnie w okresie naporów kry na rzekach.

źródło

Krzysztof - Czw Wrz 04, 2008 1:10 pm

Na poziomie "0" w prawym skrzydle Politechniki Gdańskiej jest wspaniała wystawa przedstawiająca budowę tczewskiego mostu. Jest tam plansza z planem Tczewa z okresu budowy, doskonale ilustrujący ten opis:
Cytat:
Za czasów napoleońskich skonstruowano most pontonowy, rozbierany na okres zimowy. Do tego samego pomysłu powrócono w latach 20. tamtego stulecia. W 1825 r. uruchomiono most, który rozpoczynał się u wylotu dzisiejszej ul. Wodnej. Kończył się pośrodku Wisły, na kępie. Stamtąd prowadziła drewniana przeprawa, za pomocą której można było przeprawić się na wschodni brzeg. Każdej zimy drewniany most rozbierano, a pontonowy most chowano do specjalnie w tym celu wykopanego portu.

Krzysztof - Czw Wrz 04, 2008 1:45 pm

Na tych planszach są równirz mosty malborskie: kolejowy i w tle pontonowy.
Krzysztof - Czw Wrz 04, 2008 1:52 pm

Na mapie z 1803 r. (okres przed napoleoński) w Tczewie jest jeszcze tylko przeprawa promowa, ale w Malborku na Nogacie jest, już most pontonowy. Z analizy ważności dróg (grubości linii je przedstawiających) wnoszę, że służył głównie do kontaktów pobliskich miejscowości Żuław Mzlborskich z metropolią. Na mapie z 1803 r. (okres przed napoleoński) w Tczewie jest jeszcze tylko przeprawa promowa, ale w Malborku na Nogacie jest, już most pontonowy. Z analizy ważności dróg (grubości linii je przedstawiających) wnoszę, że służył głównie do kontaktów pobliskich miejscowości Żuław Mzlborskich z metropolią. Ale napis: "Pastweg n. Marienburg" między przeprawą wiślaną i Alt Weichsel dowodzi, że już wtedy istniał trakt transżuławski do Malborka.
pumeks - Czw Wrz 04, 2008 2:33 pm

Krzysztof napisał/a:
napis: "Pastweg n. Marienburg"

Raczej jest to Postweg = droga pocztowa.

Diana926 - Pią Mar 27, 2009 5:37 pm

Witam, pierwszy raz piszę na tym forum. Chciałabym trochę zmienić temat, ponieważ interesuje mnie, w którym roku mniej więcej została wybudowana droga nr 7 , (chodzi mi o ten fragment z Elbląga do Nowego Dworu). Jeśli ktoś wie to proszę o pomoc :) Aha i jeszcze trochę poza tematem, czy ktoś wie z którego roku jest mapa "Des Kreises Elbing"
http://www.mapy.eksplorac....php?page_id=11 ostatnia mapa. Z góry dzięki za pomoc, na pewno ktoś wie:)

Krzysztof - Nie Mar 29, 2009 1:46 pm

Diana926 napisał/a:
z którego roku jest mapa "Des Kreises Elbing"

Ponieważ jest wąskotorówka do Stegny, to po ~ 1905 r.
Ponieważ nie ma śluzy na Nogacie w Michałowie, to przed ~ 1915 r.
Diana926 napisał/a:
w którym roku mniej więcej została wybudowana droga nr 7

Drogi z Gdańska, do Dworku (Baarenhof) z przeprawą promową w Kiezmarku (Käsemark) na Wiśle i z Elbląga za Nowy Dwór Gdański (Tiegenhof), w rejon (Orlofenfelde) z przeprawami promowymi na Nogacie i Izbowej Łasze istniały, już, w XIX w. Z Dworku do NDG można było przejechać przez Ostaszewo - Lubieszewo, ale to inna droga. Na mapie z 1940 r. http://www.mapywig.org/ka..._schoneberg.jpg połączenia, jeszcze nie ma, ale na polskich mapach z 1946 r. jest. Wynika z tego, że powstało w latach wojny (40 - 45).
Zagadką dla mnie jest to, kiedy uzyskała status ważnej drogi. W latach 70-tych jest to „E 81” (z Gdańska do Odessy) ale od kiedy? Kiedy i kto ustalił tą europejską numerację? Jeśli trasa „E 81” została wyznaczona przed wojną, to musiała przebiegać inną trasą. Może przez Tczew, Malbork?

wrex - Nie Mar 29, 2009 6:23 pm

Krzysztof napisał/a:
(...) 1. Wynika z tego, że powstało w latach wojny (40 - 45).
2. Zagadką dla mnie jest to, kiedy uzyskała status ważnej drogi. W latach 70-tych jest to „E 81” (z Gdańska do Odessy) ale od kiedy? Kiedy i kto ustalił tą europejską numerację? Jeśli trasa „E 81” została wyznaczona przed wojną, to musiała przebiegać inną trasą. Może przez Tczew, Malbork?


Ad.1. Prawdopodobnie Niemcy położyli "podwaliny" pod przyszła "siódemkę", chcąc w czasie wojny usprawnić ruch z Gdańska w kierunku wschodnim (?). Notabene w latach okupacji powstała również słynna "zakopianka".

Ad.2. W 1973 r. wybudowano most przez Wisłę w Kiezmarku i wówczas powstał ostatni brakujący fragment korytarza transportowego Gdańsk-Elbląg-Ostróda-Warszawa.

Krzysztof - Wto Kwi 07, 2009 9:35 pm

wrex napisał/a:
Prawdopodobnie Niemcy położyli "podwaliny" pod przyszła "siódemkę", chcąc w czasie wojny usprawnić ruch z Gdańska w kierunku wschodnim.

Zastanawia mnie, czemu zrobiono to, dopiero w czasie wojny? Wolnemu Miastu Gdańsk powinno zależeć, już od momentu jego powstania, na sprawnym połączeniu drogowym z Prusami Wschodnimi. Przejeżdżając przez most w Tczewie trzeba było dwa razy pokazywać paszport :%
wrex napisał/a:
W 1973 r. wybudowano most przez Wisłę w Kiezmarku i wówczas powstał ostatni brakujący fragment korytarza transportowego

Ten most usprawnił (uatrakcyjnił), ten korytarz, ale i przed jego budową była to droga państwowa(?) do Warszawy. Wcześniej funkcjonował w tym miejscu most pontonowy. Był on okresowo rozbierany, na przejście fali powodziowej (a może i z innych okazji). Na okres, kiedy mostu nie było uruchamiano przeprawę promową. Gdy z falą powodziową szedł lód i prom nie chodził. Przy drodze elbląskiej, na końcu Rudników i w centrum Gdańska były duże tablice z wymiennymi tabliczkami "czynny", "nie czynny" informujące o: moście w Kiezmarku, promie w Kiezmarku i promie w Sobieszewie.
Poniżej mapa z manewrów w 1910 r. doskonale pokazująca sieć dróg z tego okresu. Ten stan zachowany został do lat 40-tych. Na żółto zaznaczyłem obecny przebieg drogi.

Fenix - Wto Kwi 07, 2009 9:47 pm

O ile pamiętam, to w latach 50tych most pontonowy był w Leszkowy przerzucany.
Krzysztof - Pon Kwi 13, 2009 8:30 pm

Fenix napisał/a:
O ile pamiętam, to w latach 50tych most pontonowy był w Leszkowy przerzucany.

Przeprawa pomiędzy Leszkowy i Ostaszewo jest starsza i mnie się wydaje, że po wojnie tam chodził prom. Nie wiem, kiedy definitywnie zaniechano tej przeprawy.
Na mapie z 1789 r. w tym miejscu jest zaznaczone coś, co wygląda jak most. Jeśli to nie błąd kartografa, to mógł to być most pontonowy. W Kiezmarku, na tej mapie nie zaznaczono żadnej przeprawy.
Most pontonowy w Kiezmarku pojawił się, chyba, w 1939 r. "Kurier Czerwony" 1 września 39 r. ( http://www.rzygacz.webd.p...=85,263,0,0,1,0 ) informował:
Cytat:
Blokada ujścia Wisły
W porcie gdańskim zatrzymano 40 berlinek obywateli polskich, które przybyły tu ostatnio Wisłą. Nowowybudowany most pontonowy na Wiśle pod Rothebude został zamknięty w głównym korycie, dotąd dostępnym do żeglugi. W ten sposób żegluga na Wiśle została zablokowana.

Z okresu międzywojennego znalazłem:
http://www.klubnowodworsk...task=view&id=90
Cytat:
kiedy Wisła wylewała, żaden prom nie mógł dotrzeć do wału, budowano wtedy kładkę. I pamiętam, że jako dziecko, bałem się iść po tej kładce, ponieważ była tak strasznie długa.

i na stronie http://www.danzig.org/mod...wcat&cat_id=306
zdjęcie autobusu (pocztowego?), wjeżdżającego na prom przy wysokiej wodzie.

feyg - Nie Maj 03, 2009 11:09 am

Inne ujęcie promu "Rothebude" oraz informacja o przeprawie.
Ilustracja pochodzi z książki „FREIE STADT DANZIG” „WER KENNT DANZIG” / "HOW TO SEE DANZIG” wydanej przez HessenlanddruckG.M.B.H. Stettin :arrow: aukcja

dandola - Pią Sty 08, 2010 4:44 pm

Straszyńskie i pruszczańskie szosy - zarys dziejów

Praktycznie nieznanymi są fakty dotyczące budowy szos łączących miejscowości Straszyn i Pruszcz ze światem. Pierwsza ze straszyńskich szos o utwardzonym charakterze powstała w latach 40-tych XIX wieku i była drogą prowadzącą z Maćkowych przez Straszyn, Arciszewo, Postołowo, Skarszewy do Zblewa. Druga natomiast zbudowana w 1882 roku połączyła Straszyn ze wsią Praust. Dzisiaj nosi ona nieuzasadnioną niczym nazwę Raciborskiego.
Do tego roku była to polna, nieutwardzona droga nieprzejezdna wiosną i jesienią podobna do drogi łączącej Pruszcz z Juszkowem. Jeszcze w latach 70-tych na wysokości wsi Rotmanka odchodziła od niej polna droga, która niegdyś służyła mieszkańcom wsi na uczęszczanie do juszkowskiego kościoła ewangelickiego.
Jednym z inicjatorów budowy szosy był pruszczański lekarz Hermann Theodor Wiedemann znany szeroko lokalny społecznik (nota bene rodem z Oliwy). Szosa ta była zakończona zbudowanym w 1881 roku przez rzeźnika Hermanna Schimanskiego z Pruszcza mostkiem przez Radunię (przejętą w 1897 roku przez gminę), przy którym funkcjonowała cegielnia oraz gospodarstwo ogrodnicze Rathkego. Umożliwiła ona przeniesienie ze Straszyna do Pruszcza w 1889 roku jarmarków.
Pozostałe szosy pruszczańskie zostały zbudowane w następujących latach:
1819 - budowa szosy państwowej Gdańsk - Tczew i dalej do Bydgoszczy oraz Królewca poprzez szosę biegnącą przez Tczew kierunek Berlin - Królewiec (1824 - 1830)
lata 40-te - 1863 - droga powiatowa Pruszcz - Kleszczewo
1865 - 1867 - budowa szosy powiatowej Pruszcz - Leszkowy
1897 - ukończenie szosy powiatowej Pruszcz - Rusocin - Żukczyn - Kłodawa - Sobowidz
1899 - przebudowa (wybrukowanie) drogi Pruszcz - Juszkowo
1908 - przebudowa (wybrukowanie) szosy Pruszcz - Rokitnica

Mosty tczewskie 1915

Krzysztof - Sro Sty 13, 2010 9:19 pm

Przydałaby się mapka.
Skleiłem fragmenty dwóch map Reymann’s Karte z połowy XIX w., czyli z okresu budowy tych dróg.
„1819 - budowa szosy państwowej Gdańsk - Tczew i dalej do Bydgoszczy oraz Królewca poprzez szosę biegnącą przez Tczew kierunek Berlin - Królewiec (1824 - 1830)” – to A. Ta budowa polegała z pewnością na wykonaniu nowej, może szerszej, nawierzchni na starszym trakcie.
”1865 - 1867 - budowa szosy powiatowej Pruszcz – Leszkowy” – to L. Tutaj wytyczono i wykonano zupełnie nową drogę. Obydwie są na tych mapach zaznaczone jako ważne (nowe, porządne).
„lata 40-te - 1863 - droga powiatowa Pruszcz – Kleszczewo” to – C. Ona wydaje mi się najciekawsza.
Po pierwsze. Ta budowa polegająca (tak jak A) na poprawie – unowocześnieniu starego traktu odbywała się, tylko na odcinku do Fichten Krug gdzie napotykała, wykonaną wcześniej (podejrzewam, że niewiele wcześniej) drogę B z Gdańska, przez Kleszczewo do Stargardu.
Po drugie. Ten stary trakt musiał być jednym z ważniejszych i z Pruszcza prowadził do Chojnic. Przy żadnym innym trakcie nie zaznaczono, na tych mapach, tylu karczem. Ich ilość musi świadczyć o dużym natężeniu ruchu do tego okresu. Budowa nowych dróg w połowie XIX w. (tej B i nowej do Kościerzyny przez Przywidz) spowodowała zanik ruchu na tym trakcie tak, że obecnie jej pozostałości są drogami lokalnymi, często trudno przejezdnymi: polnymi, leśnymi.
Od Pruszcza były następujące karczmy: Bahren Kr. (nie wiem jak przetłumaczyć; Bahre to mary, ale to nie była by najszczęśliwsza nazwa). Roggen Kr. to – Żytnia. Birken Kr. to – Brzozowa. Podejrzewam, że któraś z nich, albo obydwie były nazywane, również, Poggen Krug bo przysiółek powstały w ich miejscu nazywa się obecnie Żabianka ( http://www.forum.dawnygda...p?p=74414#74414 ) Dalej Fichten Kr. czyli Świerkowa. Za Kleszczewem była Eller Kr. (?) i dalej Neu Kr. – Nowa.
Stracił znaczenie, również, wariantowy trakt (D) z Pruszcza przez Będzieszyn (z karczmą), Borzecin, Rekin, Żuławkę do Fichten Krugu.

2xM - Sro Sty 13, 2010 11:16 pm

Przypomniałem sobie. Kiedyś przy okazji znalazłem, a chyba tutaj jeszcze nie było:

"Polska, Serowo, 1948-05. Otwarcie mostu pontonowego na Wiśle. Most o nośności 20 ton zapewnił przeprawę przez Wisłę we wsi koło Kiezmarku. Umożliwiło to komunikację między Gdańskiem a Elblągiem. Roboty montażowe wykonała firma Antoniego Musiatowicza z Malborka."








W sumie w serwisie jest 17 zdjęć. Aby je zobaczyć najlepiej wpisać "Żuławy Gdańskie" w wyszukiwarce na stronie głównej: http://www.fotohistoria.pl/main.php

dandola - Czw Sty 14, 2010 8:28 am

A tu zdjęcie przedstawiające modernizację wspomnianej starej drogi Gdańsk przez Pruszcz i dalej (?) z czerwca 1946 roku
źródło: www.starypruszcz.pl

dandola - Sob Sty 16, 2010 5:31 pm

A tu unikatowe zdjęcie przedstawiające stary trakt prowadzący z moich rodzinnych Kartuz do Mirachowa, czyli z niegdysiejszej kartuzji kaszubskiej do starostwa mirachowskiego wzdłuż brzegu Jeziora Klasztornego.
Droga ta o charakterze powiatowym została wybudowana po 1880 roku dzięki inicjatywie landrata W. Freiherra von Schleinitza w ramach pruskiego planu budowy dróg.

Pruski plan budowy dróg i kolei w powiecie kartuskim 1818 - 1918

Z chwilą utworzenia w 1818 roku powiatu kartuskiego władze pruskie rozpoczęły realizację swego planu budowy i modernizacji dróg, których stan i ilość były niezadawalające. W pierwszym rzędzie zajęto się budową dróg prowincjonalnych (drugorzędnych). I tak w 1845 roku rozpoczęto budowę odcinka drogi o długości 47 km biegnącej z Gdańska przez Kartuzy do Słupska. Została ona zakończona na obszarze powiatu kartuskiego w 1862 roku. Przecinała ona Żukowo, Borkowo, Dzierżążno, Kartuzy, Łapalice, Garcz, Miechucino, Sierakowice, Puzdrowo, Gowidlino i sięgała do granic powiatu słupskiego.
Kolejna droga częściowo przebiegająca przez powiat kartuski, której budowę zakończono w 1851 roku łączyła Gdańsk z Kościerzyną i Bytowem.
W okresie lat 1866 - 1869 wybudowano odcinek drogi o długości 21 km na trasie Leźno - Pomieczyno, a w latach 1866 - 1872 odcinek o długości 47 km na trasie Kartuzy - Bytów - Jamno (tu była granica powiatu). W okresie lat 1869 - 1874 władze zbudowały trasę Żukowo przez Babi Dół - Borcz - Hopowo - Egiertowo - Wieżycę - Kłobuczyno do Kościerzyny trasę o długości 9,5 km kierunek Kartuzy - Przodkowo. Natomiast po 1880 roku realizacji doczekała się droga Kartuzy - Sierakowice - granica powiatu lęborskiego i wspomniana trasa Kartuzy - Mirachowo. Według zestawienia z 1909 roku Prusacy wybudowali 275,3 km dróg.
Jeśli chodzi o trakty kolejowe, to 1 sierpnia 1866 roku zbudowano linię kolejową kierunek Pruszcz - Żukowo przez Kolbudy, Łapino, Stary Młyn do Żukowa, a w 3 miesiące później trasę Żukowo - Kartuzy z przesiadką w Dzierżążnie. Zaś w 1901 roku oddano do użytku linię kolejową Kartuzy - Kościerzyna przez Sławki - Gołubie, a w październiku 1905 roku linię kierunek Kartuzy - Lębork.

feyg - Sob Sty 16, 2010 5:51 pm

Piękne widoki!
dandola - Sob Sty 23, 2010 9:47 am

Wzmiankowana przeprawa przez Wisłę w rejonie Leszkowych (Letzkau)
Qba - Nie Sty 24, 2010 12:00 pm

dandola napisał/a:
A tu unikatowe zdjęcie przedstawiające stary trakt prowadzący z moich rodzinnych Kartuz do Mirachowa, czyli z niegdysiejszej kartuzji kaszubskiej do starostwa mirachowskiego wzdłuż brzegu Jeziora Klasztornego.


Droga się zgadza - ale jezioro już nie ;)
To jest jeziorko w lesie między Prokowem a Sianowem (jez. Wielkie Łąki).

dandola - Czw Sty 28, 2010 5:04 pm

Am Lonkisee - 8 km na północny zachód od Kartuz. Czy to o to jezioro chodzi?
Qba - Czw Sty 28, 2010 6:51 pm

dandola napisał/a:
Am Lonkisee - 8 km na północny zachód od Kartuz. Czy to o to jezioro chodzi?


nie wiem. ale widok z 1 zdjęcia dzisiaj w 99% wygląda tak samo ;)

dandola - Nie Lut 14, 2010 11:06 am

Czy mogę prosić o ustalenie charakteru (statusu) podkreślonych dróg?
feyg - Nie Lut 14, 2010 12:45 pm

dandola napisał/a:
Czy mogę prosić o ustalenie charakteru (statusu) podkreślonych dróg?

Chodzi raczej o podatki niż o drogi :wink:
Erdstr.=Erdsteuer

Qba - Sob Gru 05, 2020 2:36 pm

dandola napisał/a:
A tu unikatowe zdjęcie przedstawiające stary trakt prowadzący z moich rodzinnych Kartuz do Mirachowa


Ta sama droga, to samo miejsce.
Tak mi się po 10 latach przypomniało :)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group