Dawny Gdańsk

Nie-dawny Gdańsk - Stocznia Gdańska - znikająca zabudowa

wolf_30 - Nie Sie 29, 2010 9:30 pm
Temat postu: Stocznia Gdańska - znikająca zabudowa
Coraz mniej zostaje ze stoczniowej zabudowy. O ile niektóre z wyburzanych budynków przypominały baraki i choć niosły ze sobą wspomnienia nie jest ich aż tak żal, o tyle patrząc na coraz śmielsze wyburzenia i lawinowe wyniszczanie innych budynków zastanawiam sie ile pozostanie z historycznego otoczenia stoczni ...
greg30 - Pon Sie 30, 2010 7:44 am

Troszkę mnie to denerwuje, bo czy nie lepiej było pozostawić ta zabudowę? Nadawało to klimat otoczeniu stoczni. ALe w naszym Kraju lepiej od razu rozwalić i tyle...
Za kilkanaście lat byłby doskonały materiał poglądowy dla młodszych pokoleń... ale po co??!! :???:
Lepiej rozwalić, i postawić tam wieżowce...
Kogo to obchodzi.... Ech co za kraj durny.

pumeks - Pon Sie 30, 2010 8:40 am
Temat postu: Re: Stocznia Gdańska - znikająca zabudowa
wolf_30 napisał/a:
zastanawiam sie ile pozostanie z historycznego otoczenia stoczni ...

Plany zagospodarowania przestrzennego są jawne. Jak zajrzysz tu: Nowe Miasto - Północ, Nowe Miasto - Stocznia, Plac Solidarności, to zauważysz, że do zachowania przewidziano niewiele.

Inga - Pon Sie 30, 2010 10:07 am

Ryczeć mi się chce jak patrzę na te zdjęcia i tyle... :cry:
princessita - Pon Sie 30, 2010 11:35 am
Temat postu: Hipokryzja
Dla mnie to wszytsko ogromna hipokryzja, wielkie uroczystosci, mowy, oskarzenia i przemowienia, a to co swiadczy o tym co sie wydarzylo czyli mury , budynki, miejsca, ktore sa dzis podrecznikiem historii burzy sie, zwlaszcza ze burzy sie to w czasie kiedy niby sie to swietuje. Gdzie sa ci wszyscy szanowani panowie - krzykacze, czemu teraz sluch po nich zaginal. Tylko poliszynel wie.
Corzano - Pon Sie 30, 2010 2:07 pm

greg30 napisał/a:
Troszkę mnie to denerwuje, bo czy nie lepiej było pozostawić ta zabudowę?

A kto miałby płacić za utrzymanie tych budynków? Byłem w nich wielokrotnie i nie zauważyłem tam nic, co warte byłoby konserwacji, a pomysł tworzenia skansenu w tej części Gdańska i to na całym terenie dawnej Stoczni Gdańskiej wydaje mi się niedorzeczny.

slowik45 - Pon Sie 30, 2010 3:50 pm

Niszczyć , burzyć, rozwalać :cenzura: ,co Ruskie nie zburzyli rozwali Adamowicz,deweloper czeka,kasa,kasa,kasa!!!! I nie tylko stocznia ,zaraz okaże się że pół miasta gdzieś znikło :evil:
wolf_30 - Pon Sie 30, 2010 5:32 pm

pumeks napisał/a:
do zachowania przewidziano niewiele.


fakt :/ ech nasi "kochani" włodarze ... , a może śladem innych zastosować by tu coś w stylu "loftów" ?

http://gazetadom.pl/nieru...97,3213573.html

"Naszym" :głupi_ty: jednak prościej puścić koparkę i zorać wszystko by potem wybudować przepiękne architektoniczne koszmarowisko, zaś resztę zachowanych obiektów którą konserwator wziął pod ochronę zniszczyć oddolnie (budując kilka metrów od nich) "przepiękna" 3 pasmową drogę szybkiego ruchu. :==

tobocian - Pią Wrz 03, 2010 11:24 am

Corzano napisał/a:
greg30 napisał/a:
Troszkę mnie to denerwuje, bo czy nie lepiej było pozostawić ta zabudowę?

A kto miałby płacić za utrzymanie tych budynków? Byłem w nich wielokrotnie i nie zauważyłem tam nic, co warte byłoby konserwacji, a pomysł tworzenia skansenu w tej części Gdańska i to na całym terenie dawnej Stoczni Gdańskiej wydaje mi się niedorzeczny.

Dokładnie!
Na przestrzeni wieków trzeba zauważyć że mnóstwo budowli zostało rozebranych z racji rozwoju miasta...inaczej w mieście nastąpiłby zastój...za brakiem inwestycji idzie brak kasy na utrzymanie tego co zostaje.
Musimy to przyjąć tak czy siak.Osobiście wolę tak niż siak :wink:

dandola - Pon Lis 29, 2010 8:38 pm

Piękna historia m.in. stoczni gdańskiej pt. "Die Schichau-Werke in Elbing, Danzig und Pillau, 1837-1912" na www.pbc.gda.pl
BALDINI - Sro Maj 25, 2011 8:16 pm

C:/Users/Magda/Documents/25052011083(1).jpg
BALDINI - Sro Maj 25, 2011 8:28 pm

witam,mam pytanie jak można wrzucić fotę do tematu?powyżej wrzuciłem ale chyba nie można jej otworzyć
Sabaoth - Sro Maj 25, 2011 9:16 pm

BALDINI napisał/a:
witam,mam pytanie jak można wrzucić totę do tematu?powyrzej wrzuciłem ale chyba nie można jej otworzyć

Zajrzyj do działu Sprawy techniczne jest tam wątek Jak dołączać zdjęcia

BALDINI - Nie Maj 29, 2011 8:45 pm

jakoś nie moge wrzucić zdjecia straszznie wolno to idzie,a zdjecie moze byc ciekawe bo od niedawna pracuje na stocznii(nie stocznowiec)firma z zewnątrz i przy pracach ziemnych na głebokosci 2m odkryły sie jakies fundamenty jak dla mnie jest to pozostałości po jakimś moście murowany z cegły podobny do tego jaki znajduje sie koło starego ratusza i młyna tylko ze ten ma 3 łuki,dalej nie odkrywaliśmy.

zdjecie wrzucę innym razem jak się uda.

Dostojny Wieśniak - Nie Maj 29, 2011 11:52 pm

Jest ustawowy obowiązek zgłoszenia takich widoków Konserwatorowi Wojewódzkiemu. To on powinien decydować co dalej z tym robić. :) Oczywiście z niecierpliwością czekamy na te zdjęcia.
BALDINI - Pon Maj 30, 2011 3:23 pm

ciężko z ty zdjeciem bedzie,nie wiem co jest nietak ale nie moge go wysłać :oops: chyba prościej jak je wyśle komuś na gg
Henio - Pon Maj 30, 2011 3:46 pm

Wyszukiwarka: Image shack.
Klikasz Browse,.
Szukasz zdjęcia w swoim kompie.
Klikasz dwa razy na zdjęcie.
Klikasz Prześlij teraz
Kopiujesz link Kod forum

Przechodzisz na Forum i wklejasz link poprzez IMG
Gotowe - Powodzenia.
Ps. Rozmiar fotki obojętny obecnie.

BALDINI - Pon Maj 30, 2011 4:11 pm

http://imageshack.us/cont...mupload&newlp=1
BALDINI - Pon Maj 30, 2011 4:14 pm

http://imageshack.us/phot...5052011084.jpg/
Henio - Pon Maj 30, 2011 4:23 pm

Pozwolę sobie wkleić te linki poprzez IMG.



BALDINI - Pon Maj 30, 2011 4:26 pm

Wielkie dzięki Henio,pomogłeś.A te foty nie są super ale tyle mogłem zrobic sa to 3 łuki głębokość wykopu to ok.2,5m stoczniowcy (ci z planami sami nie mieli pojecia co to jest)jak dla mnie przypomina mi to koryto jakiegoś kanału (wielki młyn)sklepienia łukowe albo jakies wejście do bunkru "ala" forty bo tez maja podobny kształt,myśle ze jakby rozkopac sie wzdłuż tych pozostałości to odkryło by się wiecej takich sklepień ale co to jest nie mam pojęcia dla tego pytam tutaj,jest to na wysokoci przystanku kolejki skm GD.STOCZNIA miedzy pochylnia(na której od kilku lat stoji ten sam gazowiec ) a kanałem

Jeszcze raz dzieki :oops: pozdrawiam

Krzysztof - Pon Maj 30, 2011 7:06 pm

BALDINI napisał/a:
miedzy pochylnią(na której od kilku lat stoji ten sam gazowiec ) a kanałem

Przydałaby się większa odkrywka. Ale może to być fundament czegoś (może pochylni).
Pod tymi "filarami" mogą być słupy wbite w ziemię :hmm:

BALDINI - Pon Maj 30, 2011 8:01 pm

raczej fundament pochylni to nie jest bo oddalony jest od nie o jakies 50m.na wiekszą odkrywke nie ma szans,bo to nie sa prace archeologiczne tylko budowlane,za jakiś miesiąć będą tam już stały zbiorniki z gazem
Krzysztof - Sro Cze 01, 2011 4:36 pm

Spróbuj dokładniej poisać lokalizację, a najlepiej zaznacz na jakimś (na przykład dołączonym) planie.
Anker - Sro Cze 01, 2011 7:39 pm

Mnie to wygląda na pozostałości po jakimś moście.
Stocznia została zbudowana na terenie podmokłym, być może resztki budowli widocznej na zdjęciach to pozostałości po moście nad kanałem odwadniającym.
http://architekturmuseum....227741&res=1000
Przypuszczalnie kanał został zasypany w trakcie rozbudowy stoczni razem z mostem z którego (mostu) usunięto tylko wierzchnie warstwy cegieł.
Czy może są to pozostałości po Szańcu Wapiennym.

BALDINI - Czw Cze 02, 2011 8:03 pm

nie wiem jak edytować zdjęcie.ale jest na wysikości punktu A tylko trzeba odbic w prawo,jest to na wysokości statku który stoi zacumowany,a budynku śrutownii (trzy kwadraty każdy z nich jest troche wysunięty).tak jak napisał Anker też mi sie wydaje, że jest to koryto jakiegos kanału na jego mapie widać jakby coś w tym miejscu było.
Krzysztof - Czw Cze 02, 2011 9:22 pm

Spróbójmy metodą przybliżeń.
Czy to któreś z opisanych literami a - e miejsc?

BALDINI - Pią Cze 03, 2011 8:08 pm

jest to pole C, a dokładne miejsce gdzie się to znajduje jest litera C :)
Krzysztof - Sob Cze 04, 2011 9:34 am

Tu?
To jeszcze spróbuj określić kierunek. Powiedzmy, kierunek przepływu wody pod tym "mostem". Czy płynęłaby na północ?, czy równolegle (prostopadle) do sąsiedniego basenu?, czy jeszcze inaczej?

BALDINI - Sob Cze 04, 2011 2:23 pm

jest to dokładnie te miejsce,a dłuższa oś tego prostokąta jest miejscem tych pozostałośi i ich kierunkiem,przepływ wody jest prostopadły do basenu.

szkoda tylko,że nie mogłem sprawdzic głębokości tych filarów bo woda się zbierała,poza tym to nie wykpyarcheologiczne tylko budowlanaka i kogo co to ...

Krzysztof - Sob Cze 04, 2011 4:15 pm

Pobawiłem się w porównywanie stanu z początków stoczni z współczesnym.
Ale :???: nie znajduję rozwiązania. Może to fundament torowiska dźwigu... Ale to zaznaczone na starym planie było bliżej basenu...
Co do wcześniejszych (przed stoczniowych) konstrukcji to, na starszych planach, nie widzę ani mostu, ani fortu (murowanego) w tym miejscu :???:

Krzysztof - Nie Cze 05, 2011 3:29 pm

Naniesienie stanu z początku stoczni (1895 r.) (?) z planu Anker'a
Anker napisał/a:
być może resztki budowli widocznej na zdjęciach to pozostałości po moście nad kanałem odwadniającym.
http://architekturmuseum....227741&res=1000

na mapę z 1807 r. dało ciekawy rezultat.
Jak wcześniej napisałem: " nie widzę (...) fortu (murowanego) w tym miejscu", ale fort był. Podejrzewam, że była to konstrukcja ziemna. Ale opasana fosą, którą dobrze widać na tej mapie. Na teren przyszłej stoczni przetransportowano sporo ziemi, którą zasypano fosę i całość terenu podwyższono. Jest niewykluczone, że w pierwszej fazie budowy stoczni wykonano most nad fosą. I to może być ta konstrukcja.

Anker - Pon Cze 06, 2011 6:40 pm

Zamieszczony powyżej fragment mapy z 1807r pokazuje stan Szańca Wapiennego po zdobyciu miasta przez wojska francuskie.
Przed oblężeniem w 1813r Szaniec został zlikwidowany a w jego miejscu powstała Luneta Tradivelle'a.
Ten obiekt dość dobrze widać na mapie Gdańska sporządzonej przez A. Gersdorffa w 1815r (Historia Gdańska T III/2 ryc. nr. 3}
Jak można zauważyć studiując wymieniona mapę, Luneta ma już stałe połączenie z lądem, możliwe że w trakcie przebudowy most został częściowo rozebrany i zasypany ziemią.

pumeks - Pon Cze 06, 2011 9:27 pm

To może fragment późniejszej wersji planu Gersdorffa, z 1822, coś podpowie?
Anker - Pon Cze 06, 2011 11:15 pm

Na tej mapie po Szańcu nie ma śladu
Krzysztof - Wto Cze 07, 2011 8:53 am

pumeks napisał/a:
To może fragment późniejszej wersji planu Gersdorffa, z 1822, coś podpowie?

I to bardzo :ok: To ten most, nad starą fosą :zgooda:
Przy okazji wyjaśniło się, dlaczego Schichau tu zlokalizował swój basen.

Anker - Wto Cze 07, 2011 9:42 am

Z tego planu można wywnioskować że odkopany odcinek mostu był nad zewnętrzną fosą Szańca Wapiennego.
Ale mniejsza o szczegóły, ważne że jakby to powiedział Zagłoba "żeśmy Bohuna usiekli" :hiihihi:

Krzysztof - Wto Cze 07, 2011 2:14 pm

Anker napisał/a:
Przed oblężeniem w 1813r Szaniec został zlikwidowany a w jego miejscu powstała Luneta Tradivelle'a.

Jeśli wierzyć datom powstania map to, już w 1811 poprzez Szaniec Wapienny (Kalk Schanze) była poprowadzona Broschkerche Strasse.
Czy komuś, coś więcej, wiadomo o początkach tej drogi?

Mikołaj - Wto Cze 07, 2011 3:11 pm

Krzysztof napisał/a:
Czy komuś, coś więcej, wiadomo o początkach tej drogi

nie mam teraz jak sprawdzić, ale ulicy tej był poświęcony spory tekst w 30 dniach

pumeks - Wto Cze 07, 2011 7:32 pm

Jakub Szczepański napisał/a:

Nowy Port: Matthias Broschke – od sztauera do milionera

16 września 1772 r. wojska pruskie zajęły przedmieścia Gdańska, w tym Siedlce, Chełm, Stare Szkoty, Wrzeszcz, wyspę Ostrów i przyszły Nowy Port, który składał się wówczas z siedmiu domów mieszkalnych, trzech karczm, małego cmentarza załogi twierdzy Wisłoujście. Po rozbiorze Gdańsk pozostał pod władzą Rzeczypospolitej, ale Fryderyk II rozpoczął wojnę ekonomiczną. Prusacy osłonili Nowy Port fortyfikacjami, zbudowali magazyny artyleryjskie i laboratoria prochowe i rozpoczęli rozbudowę miejscowości jako konkurencji dla starego gdańskiego portu nad Motławą. Pruskie posterunki pobierały w Nowym Porcie wysokie cła, a niekiedy nakazywały wyładunek towarów, które miały płynąć w górę Wisły, w kierunku Motławy.

Szczególną rolę w rozwoju Nowego Portu odegrał jego mieszkaniec Mathias Broschke. Zaczynał on swoją drogę życiową jako robotnik portowy (sztauer) i w Gdańsku nie mógłby zajmować się dochodowym handlem zbożem i drewnem. To intratne zajęcie mogli wykonywać tylko nieliczni uprzywilejowani obywatele miasta. Po zajęciu Nowego Portu przez Prusy powstała nowa szansa dla sprytnego, prostego sztauera. Na terenie zaboru przestały obowiązywać ustanowione wieki wcześniej prawa, dające wielkim gdańskim rodom monopolistyczną pozycję w handlu. Broschke stał się konkurentem gdańskich kupców organizując cały system handlu drewnem. Sprowadzał je z głębi Polski do Nowego Portu i tu przerabiał we własnych nowoczesnych tartakach poruszanych siłą wiatru. Pocięte drewno składował na własnych placach, ładował na własne statki i wysyłał na zachód Europy, gdzie utrzymywał sieć międzynarodowych kontaktów. Ku oburzeniu wielkich gdańskich kupców, łamiąc tradycyjne zasady, Broschke nie ograniczył swojej działalności gospodarczej do jednej branży. Nie. Otworzył w Nowym Porcie wielką karczmę z miejscami noclegowymi i zbudował browar oraz gorzelnię, które zaopatrywały gości w trunki.

Problemem Nowego Portu był utrudniony dojazd do Gdańska. Jedyną drogę stanowił okrężny szlak wokół jeziora Zaspa i bagnistych terenów sąsiadujących z jeziorem, przez Nowe Szkoty. Matthias Broschke zdecydował się na budowę krótszej drogi. Sfinansował budowę utwardzonego traktu z Gdańska przez tereny dzisiejszych stoczni i dalej wzdłuż brzegu Wisły (dzisiejsza ulica Wiślna, Mariana Chodackiego i Starowiślna), aż do karczmy Balastowej na południe od Szańca Zachodniego. Dalej droga prowadziła wzdłuż wałów szańca, trasą obecnej ulicy Władysława IV. Mijała jeden należących do Broschkego tartaków i kończyła się w centrum dzielnicy, przy ulicy Oliwskiej. Przedsiębiorca wydał na budowę drogi znaczną sumę ponad 12.000 talarów, ale nie stracił na tej inwestycji. Nie tylko odnosił korzyści, jakie przynosiło mu skrócenie drogi kołowej między zakładami w Nowym Porcie a Gdańskiem, ale przez 10 lat pobierał opłaty drogowe. Drogą wybudowaną za pieniądze Broschkego codziennie jeździł dyliżans przewożący pasażerów i pocztę z Nowego Portu do urzędu przy ulicy Szerokiej.

W 1807 r. Nowy Port miał już 840 mieszkańców i 90 domów mieszkalnych, w tym 40 należących do Matthiasa Broschke – człowieka, który przyczynił się do ukształtowania nadmorskiej dzielnicy Gdańska.


Źródło: ibedeker.pl

Anker - Wto Cze 07, 2011 7:34 pm

http://ibedeker.pl/osobow.../#axzz1OcGrzhvE
Anker - Wto Cze 07, 2011 9:05 pm

Na mapie z 1800r drogi jeszcze nie ma.
http://www.mapy.eksplorac...Danzig_1800.jpg
Na rosyjskiej mapie z ukazującej pozycje wojsk w czasie oblężenia Gdańska przez Francuzów również, droga pojawia się dopiero na zamieszczonej wyżej mapie z 1807r
Przypuszczalnie to Francuzi pozwolili na poprowadzenie drogi przez teren Szańca.
Mapa z 1830r ?
http://www.mapy.eksplorac...danzig_1807.jpg

pumeks - Sro Cze 08, 2011 10:17 am

Tutaj http://www.mlyniska.gda.p...id=74&Itemid=89 jest mowa o zbudowaniu drogi w l. 1803-05, ale z ominięciem Szańca Wapiennego :hmm:
No1 - Pon Sty 30, 2012 1:38 pm

Corzano napisał/a:
greg30 napisał/a:
Troszkę mnie to denerwuje, bo czy nie lepiej było pozostawić ta zabudowę?

A kto miałby płacić za utrzymanie tych budynków? Byłem w nich wielokrotnie i nie zauważyłem tam nic, co warte byłoby konserwacji, a pomysł tworzenia skansenu w tej części Gdańska i to na całym terenie dawnej Stoczni Gdańskiej wydaje mi się niedorzeczny.


skansenu oczywiscie nie ma co tam tworzyc. to nie mialoby ani sensu, ani podstaw ekonomicznych. natomiast wlaczenie najwartościowszych obiektów i miejsc do nowej zabudowy ma jak najwięcej sensu i wartości. robi sie to w wielu krajach niemal standardowo, bo juz sie nie kwestionuje wartosci i walorow autentycznej dawnej zabudowy. ale u nas to jeszcze w duzej mierze melodia przyszlosci.

slowik45 - Pią Kwi 20, 2012 5:24 pm

Gdańsk bez dźwigów ? http://www.trojmiasto.pl/...nie-n57510.html
bachoo - Nie Kwi 22, 2012 8:21 am

Za chwilę ktoś się obudzi że to symbol Gdańska i trzeba będzie odkupić dźwigi za kosmiczną cenę... Lub zrobić repliki... ;)
Dana - Nie Kwi 22, 2012 10:12 am

Dla przypomnienia:
http://www.trojmiasto.pl/...wig-n46630.html
http://www.trojmiasto.pl/...lom-n48378.html

roko - Nie Kwi 22, 2012 10:45 am

slowik45 napisał/a:
Gdańsk bez dźwigów ? http://www.trojmiasto.pl/...nie-n57510.html


W artykule wspomniane są dźwigi które jeszcze są (ale nikt nie wie na jak długo?) lub jak ten przy pochylni A-1, który już jest "zniknięty" a którego zdjęcie wykonałem, dosłownie tuż przed "ostatecznym losem", 22 maja ub. roku.

discus - Czw Maj 02, 2013 10:29 am

Gdańsk: List ws. ocalenia stoczniowych dźwigów. Apel do premiera poparło już tysiąc osób.
Krzysztof - Sro Maj 08, 2019 12:16 pm

trojmiasto.pl poinformowało, że "Zniknie kolejny budynek z terenów stoczni " - śrutownia.
https://www.trojmiasto.pl...ni-n133838.html
Pojawia się szansa na rozwiązanie zagadki z 2011 r.
BALDINI napisał/a:
jakoś nie moge wrzucić zdjecia straszznie wolno to idzie,a zdjecie moze byc ciekawe bo od niedawna pracuje na stocznii(nie stocznowiec)firma z zewnątrz i przy pracach ziemnych na głebokosci 2m odkryły sie jakies fundamenty jak dla mnie jest to pozostałości po jakimś moście murowany z cegły podobny do tego jaki znajduje sie koło starego ratusza i młyna tylko ze ten ma 3 łuki,dalej nie odkrywaliśmy.

I w nstępnym poście:
Cytat:
A te foty nie są super ale tyle mogłem zrobic sa to 3 łuki głębokość wykopu to ok.2,5m stoczniowcy (ci z planami sami nie mieli pojecia co to jest)jak dla mnie przypomina mi to koryto jakiegoś kanału (wielki młyn)sklepienia łukowe albo jakies wejście do bunkru "ala" forty bo tez maja podobny kształt,myśle ze jakby rozkopac sie wzdłuż tych pozostałości to odkryło by się wiecej takich sklepień ale co to jest nie mam pojęcia dla tego pytam tutaj,jest to na wysokoci przystanku kolejki skm GD.STOCZNIA miedzy pochylnia(na której od kilku lat stoji ten sam gazowiec ) a kanałem

Zdjęcia zniknęły :II , ale jeśli dobrze pamiętam to te łuki wyglądały jak te uwiecznione na zdjęciu z początku budowy stoczni:

a przedstawiającymi najprawdopodobniej most Broschkerche Strasse ponad fosami dawnego Szańca Wapiennego:

Jeśli to ten most to powinien on się kontynuować po właśnie przeznaczoną do rozbiórki śrutownią. Te dwa silosy na dole czerwonej linii, to te pod które fundamenty były robione w 2011 r.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group