Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Stare trakty
Autor Wiadomość
wrex 

Dołączył: 29 Mar 2009
Posty: 4
Wysłany: Nie Mar 29, 2009 6:23 pm   

Krzysztof napisał/a:
(...) 1. Wynika z tego, że powstało w latach wojny (40 - 45).
2. Zagadką dla mnie jest to, kiedy uzyskała status ważnej drogi. W latach 70-tych jest to „E 81” (z Gdańska do Odessy) ale od kiedy? Kiedy i kto ustalił tą europejską numerację? Jeśli trasa „E 81” została wyznaczona przed wojną, to musiała przebiegać inną trasą. Może przez Tczew, Malbork?


Ad.1. Prawdopodobnie Niemcy położyli "podwaliny" pod przyszła "siódemkę", chcąc w czasie wojny usprawnić ruch z Gdańska w kierunku wschodnim (?). Notabene w latach okupacji powstała również słynna "zakopianka".

Ad.2. W 1973 r. wybudowano most przez Wisłę w Kiezmarku i wówczas powstał ostatni brakujący fragment korytarza transportowego Gdańsk-Elbląg-Ostróda-Warszawa.
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2657
Wysłany: Wto Kwi 07, 2009 9:35 pm   

wrex napisał/a:
Prawdopodobnie Niemcy położyli "podwaliny" pod przyszła "siódemkę", chcąc w czasie wojny usprawnić ruch z Gdańska w kierunku wschodnim.

Zastanawia mnie, czemu zrobiono to, dopiero w czasie wojny? Wolnemu Miastu Gdańsk powinno zależeć, już od momentu jego powstania, na sprawnym połączeniu drogowym z Prusami Wschodnimi. Przejeżdżając przez most w Tczewie trzeba było dwa razy pokazywać paszport :%
wrex napisał/a:
W 1973 r. wybudowano most przez Wisłę w Kiezmarku i wówczas powstał ostatni brakujący fragment korytarza transportowego

Ten most usprawnił (uatrakcyjnił), ten korytarz, ale i przed jego budową była to droga państwowa(?) do Warszawy. Wcześniej funkcjonował w tym miejscu most pontonowy. Był on okresowo rozbierany, na przejście fali powodziowej (a może i z innych okazji). Na okres, kiedy mostu nie było uruchamiano przeprawę promową. Gdy z falą powodziową szedł lód i prom nie chodził. Przy drodze elbląskiej, na końcu Rudników i w centrum Gdańska były duże tablice z wymiennymi tabliczkami "czynny", "nie czynny" informujące o: moście w Kiezmarku, promie w Kiezmarku i promie w Sobieszewie.
Poniżej mapa z manewrów w 1910 r. doskonale pokazująca sieć dróg z tego okresu. Ten stan zachowany został do lat 40-tych. Na żółto zaznaczyłem obecny przebieg drogi.

droga warszawska.jpg
Plik ściągnięto 31758 raz(y) 77,8 KB

 
 
Fenix 


Dołączył: 08 Cze 2007
Posty: 161
Wysłany: Wto Kwi 07, 2009 9:47 pm   

O ile pamiętam, to w latach 50tych most pontonowy był w Leszkowy przerzucany.
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2657
Wysłany: Pon Kwi 13, 2009 8:30 pm   

Fenix napisał/a:
O ile pamiętam, to w latach 50tych most pontonowy był w Leszkowy przerzucany.

Przeprawa pomiędzy Leszkowy i Ostaszewo jest starsza i mnie się wydaje, że po wojnie tam chodził prom. Nie wiem, kiedy definitywnie zaniechano tej przeprawy.
Na mapie z 1789 r. w tym miejscu jest zaznaczone coś, co wygląda jak most. Jeśli to nie błąd kartografa, to mógł to być most pontonowy. W Kiezmarku, na tej mapie nie zaznaczono żadnej przeprawy.
Most pontonowy w Kiezmarku pojawił się, chyba, w 1939 r. "Kurier Czerwony" 1 września 39 r. ( http://www.rzygacz.webd.p...=85,263,0,0,1,0 ) informował:
Cytat:
Blokada ujścia Wisły
W porcie gdańskim zatrzymano 40 berlinek obywateli polskich, które przybyły tu ostatnio Wisłą. Nowowybudowany most pontonowy na Wiśle pod Rothebude został zamknięty w głównym korycie, dotąd dostępnym do żeglugi. W ten sposób żegluga na Wiśle została zablokowana.

Z okresu międzywojennego znalazłem:
http://www.klubnowodworsk...task=view&id=90
Cytat:
kiedy Wisła wylewała, żaden prom nie mógł dotrzeć do wału, budowano wtedy kładkę. I pamiętam, że jako dziecko, bałem się iść po tej kładce, ponieważ była tak strasznie długa.

i na stronie http://www.danzig.org/mod...wcat&cat_id=306
zdjęcie autobusu (pocztowego?), wjeżdżającego na prom przy wysokiej wodzie.

prom.jpg
Plik ściągnięto 31691 raz(y) 71,66 KB

Żuławy 1789.a.jpg
Plik ściągnięto 31691 raz(y) 79,18 KB

Żuławy 1789.b.jpg
Plik ściągnięto 31691 raz(y) 78,57 KB

 
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Nie Maj 03, 2009 11:09 am   

Inne ujęcie promu "Rothebude" oraz informacja o przeprawie.
Ilustracja pochodzi z książki „FREIE STADT DANZIG” „WER KENNT DANZIG” / "HOW TO SEE DANZIG” wydanej przez HessenlanddruckG.M.B.H. Stettin :arrow: aukcja

Rothebude prom 1.jpg
Plik ściągnięto 31579 raz(y) 37,78 KB

Rothebude prom 2.jpg
Plik ściągnięto 31579 raz(y) 61,7 KB

_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
dandola 

Dołączył: 30 Paź 2009
Posty: 1092
Wysłany: Pią Sty 08, 2010 4:44 pm   

Straszyńskie i pruszczańskie szosy - zarys dziejów

Praktycznie nieznanymi są fakty dotyczące budowy szos łączących miejscowości Straszyn i Pruszcz ze światem. Pierwsza ze straszyńskich szos o utwardzonym charakterze powstała w latach 40-tych XIX wieku i była drogą prowadzącą z Maćkowych przez Straszyn, Arciszewo, Postołowo, Skarszewy do Zblewa. Druga natomiast zbudowana w 1882 roku połączyła Straszyn ze wsią Praust. Dzisiaj nosi ona nieuzasadnioną niczym nazwę Raciborskiego.
Do tego roku była to polna, nieutwardzona droga nieprzejezdna wiosną i jesienią podobna do drogi łączącej Pruszcz z Juszkowem. Jeszcze w latach 70-tych na wysokości wsi Rotmanka odchodziła od niej polna droga, która niegdyś służyła mieszkańcom wsi na uczęszczanie do juszkowskiego kościoła ewangelickiego.
Jednym z inicjatorów budowy szosy był pruszczański lekarz Hermann Theodor Wiedemann znany szeroko lokalny społecznik (nota bene rodem z Oliwy). Szosa ta była zakończona zbudowanym w 1881 roku przez rzeźnika Hermanna Schimanskiego z Pruszcza mostkiem przez Radunię (przejętą w 1897 roku przez gminę), przy którym funkcjonowała cegielnia oraz gospodarstwo ogrodnicze Rathkego. Umożliwiła ona przeniesienie ze Straszyna do Pruszcza w 1889 roku jarmarków.
Pozostałe szosy pruszczańskie zostały zbudowane w następujących latach:
1819 - budowa szosy państwowej Gdańsk - Tczew i dalej do Bydgoszczy oraz Królewca poprzez szosę biegnącą przez Tczew kierunek Berlin - Królewiec (1824 - 1830)
lata 40-te - 1863 - droga powiatowa Pruszcz - Kleszczewo
1865 - 1867 - budowa szosy powiatowej Pruszcz - Leszkowy
1897 - ukończenie szosy powiatowej Pruszcz - Rusocin - Żukczyn - Kłodawa - Sobowidz
1899 - przebudowa (wybrukowanie) drogi Pruszcz - Juszkowo
1908 - przebudowa (wybrukowanie) szosy Pruszcz - Rokitnica

Mosty tczewskie 1915

most dirschau 1915.jpg
Plik ściągnięto 31252 raz(y) 68,4 KB

 
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2657
Wysłany: Sro Sty 13, 2010 9:19 pm   

Przydałaby się mapka.
Skleiłem fragmenty dwóch map Reymann’s Karte z połowy XIX w., czyli z okresu budowy tych dróg.
„1819 - budowa szosy państwowej Gdańsk - Tczew i dalej do Bydgoszczy oraz Królewca poprzez szosę biegnącą przez Tczew kierunek Berlin - Królewiec (1824 - 1830)” – to A. Ta budowa polegała z pewnością na wykonaniu nowej, może szerszej, nawierzchni na starszym trakcie.
”1865 - 1867 - budowa szosy powiatowej Pruszcz – Leszkowy” – to L. Tutaj wytyczono i wykonano zupełnie nową drogę. Obydwie są na tych mapach zaznaczone jako ważne (nowe, porządne).
„lata 40-te - 1863 - droga powiatowa Pruszcz – Kleszczewo” to – C. Ona wydaje mi się najciekawsza.
Po pierwsze. Ta budowa polegająca (tak jak A) na poprawie – unowocześnieniu starego traktu odbywała się, tylko na odcinku do Fichten Krug gdzie napotykała, wykonaną wcześniej (podejrzewam, że niewiele wcześniej) drogę B z Gdańska, przez Kleszczewo do Stargardu.
Po drugie. Ten stary trakt musiał być jednym z ważniejszych i z Pruszcza prowadził do Chojnic. Przy żadnym innym trakcie nie zaznaczono, na tych mapach, tylu karczem. Ich ilość musi świadczyć o dużym natężeniu ruchu do tego okresu. Budowa nowych dróg w połowie XIX w. (tej B i nowej do Kościerzyny przez Przywidz) spowodowała zanik ruchu na tym trakcie tak, że obecnie jej pozostałości są drogami lokalnymi, często trudno przejezdnymi: polnymi, leśnymi.
Od Pruszcza były następujące karczmy: Bahren Kr. (nie wiem jak przetłumaczyć; Bahre to mary, ale to nie była by najszczęśliwsza nazwa). Roggen Kr. to – Żytnia. Birken Kr. to – Brzozowa. Podejrzewam, że któraś z nich, albo obydwie były nazywane, również, Poggen Krug bo przysiółek powstały w ich miejscu nazywa się obecnie Żabianka ( http://www.forum.dawnygda...p?p=74414#74414 ) Dalej Fichten Kr. czyli Świerkowa. Za Kleszczewem była Eller Kr. (?) i dalej Neu Kr. – Nowa.
Stracił znaczenie, również, wariantowy trakt (D) z Pruszcza przez Będzieszyn (z karczmą), Borzecin, Rekin, Żuławkę do Fichten Krugu.

pruszczańskie drogi b1.jpg
Plik ściągnięto 31163 raz(y) 73,3 KB

pruszczańskie b2.jpg
Plik ściągnięto 31163 raz(y) 79,75 KB

 
 
2xM 


Dołączył: 11 Wrz 2008
Posty: 229
Wysłany: Sro Sty 13, 2010 11:16 pm   

Przypomniałem sobie. Kiedyś przy okazji znalazłem, a chyba tutaj jeszcze nie było:

"Polska, Serowo, 1948-05. Otwarcie mostu pontonowego na Wiśle. Most o nośności 20 ton zapewnił przeprawę przez Wisłę we wsi koło Kiezmarku. Umożliwiło to komunikację między Gdańskiem a Elblągiem. Roboty montażowe wykonała firma Antoniego Musiatowicza z Malborka."








W sumie w serwisie jest 17 zdjęć. Aby je zobaczyć najlepiej wpisać "Żuławy Gdańskie" w wyszukiwarce na stronie głównej: http://www.fotohistoria.pl/main.php
_________________

 
dandola 

Dołączył: 30 Paź 2009
Posty: 1092
Wysłany: Czw Sty 14, 2010 8:28 am   

A tu zdjęcie przedstawiające modernizację wspomnianej starej drogi Gdańsk przez Pruszcz i dalej (?) z czerwca 1946 roku
źródło: www.starypruszcz.pl

szosa.jpg
Plik ściągnięto 31268 raz(y) 46,84 KB

 
 
dandola 

Dołączył: 30 Paź 2009
Posty: 1092
Wysłany: Sob Sty 16, 2010 5:31 pm   

A tu unikatowe zdjęcie przedstawiające stary trakt prowadzący z moich rodzinnych Kartuz do Mirachowa, czyli z niegdysiejszej kartuzji kaszubskiej do starostwa mirachowskiego wzdłuż brzegu Jeziora Klasztornego.
Droga ta o charakterze powiatowym została wybudowana po 1880 roku dzięki inicjatywie landrata W. Freiherra von Schleinitza w ramach pruskiego planu budowy dróg.

Pruski plan budowy dróg i kolei w powiecie kartuskim 1818 - 1918

Z chwilą utworzenia w 1818 roku powiatu kartuskiego władze pruskie rozpoczęły realizację swego planu budowy i modernizacji dróg, których stan i ilość były niezadawalające. W pierwszym rzędzie zajęto się budową dróg prowincjonalnych (drugorzędnych). I tak w 1845 roku rozpoczęto budowę odcinka drogi o długości 47 km biegnącej z Gdańska przez Kartuzy do Słupska. Została ona zakończona na obszarze powiatu kartuskiego w 1862 roku. Przecinała ona Żukowo, Borkowo, Dzierżążno, Kartuzy, Łapalice, Garcz, Miechucino, Sierakowice, Puzdrowo, Gowidlino i sięgała do granic powiatu słupskiego.
Kolejna droga częściowo przebiegająca przez powiat kartuski, której budowę zakończono w 1851 roku łączyła Gdańsk z Kościerzyną i Bytowem.
W okresie lat 1866 - 1869 wybudowano odcinek drogi o długości 21 km na trasie Leźno - Pomieczyno, a w latach 1866 - 1872 odcinek o długości 47 km na trasie Kartuzy - Bytów - Jamno (tu była granica powiatu). W okresie lat 1869 - 1874 władze zbudowały trasę Żukowo przez Babi Dół - Borcz - Hopowo - Egiertowo - Wieżycę - Kłobuczyno do Kościerzyny trasę o długości 9,5 km kierunek Kartuzy - Przodkowo. Natomiast po 1880 roku realizacji doczekała się droga Kartuzy - Sierakowice - granica powiatu lęborskiego i wspomniana trasa Kartuzy - Mirachowo. Według zestawienia z 1909 roku Prusacy wybudowali 275,3 km dróg.
Jeśli chodzi o trakty kolejowe, to 1 sierpnia 1866 roku zbudowano linię kolejową kierunek Pruszcz - Żukowo przez Kolbudy, Łapino, Stary Młyn do Żukowa, a w 3 miesiące później trasę Żukowo - Kartuzy z przesiadką w Dzierżążnie. Zaś w 1901 roku oddano do użytku linię kolejową Kartuzy - Kościerzyna przez Sławki - Gołubie, a w październiku 1905 roku linię kierunek Kartuzy - Lębork.

szosa Kartuzy - Mirachowo i Jezioro Klasztorne.jpg
Plik ściągnięto 31207 raz(y) 56,47 KB

Ostatnio zmieniony przez dandola Nie Sty 17, 2010 12:54 pm, w całości zmieniany 10 razy  
 
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Sob Sty 16, 2010 5:51 pm   

Piękne widoki!
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
dandola 

Dołączył: 30 Paź 2009
Posty: 1092
Wysłany: Sob Sty 23, 2010 9:47 am   

Wzmiankowana przeprawa przez Wisłę w rejonie Leszkowych (Letzkau)

letzkau.jpg
Plik ściągnięto 30635 raz(y) 58,57 KB

 
 
Qba 


Dołączył: 13 Sty 2009
Posty: 16
Wysłany: Nie Sty 24, 2010 12:00 pm   

dandola napisał/a:
A tu unikatowe zdjęcie przedstawiające stary trakt prowadzący z moich rodzinnych Kartuz do Mirachowa, czyli z niegdysiejszej kartuzji kaszubskiej do starostwa mirachowskiego wzdłuż brzegu Jeziora Klasztornego.


Droga się zgadza - ale jezioro już nie ;)
To jest jeziorko w lesie między Prokowem a Sianowem (jez. Wielkie Łąki).
 
dandola 

Dołączył: 30 Paź 2009
Posty: 1092
Wysłany: Czw Sty 28, 2010 5:04 pm   

Am Lonkisee - 8 km na północny zachód od Kartuz. Czy to o to jezioro chodzi?

lonkisee.jpg
Plik ściągnięto 30512 raz(y) 55,45 KB

 
 
Qba 


Dołączył: 13 Sty 2009
Posty: 16
Wysłany: Czw Sty 28, 2010 6:51 pm   

dandola napisał/a:
Am Lonkisee - 8 km na północny zachód od Kartuz. Czy to o to jezioro chodzi?


nie wiem. ale widok z 1 zdjęcia dzisiaj w 99% wygląda tak samo ;)
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk