Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Wąskotorówką do Krynicy Morskiej ...?
Autor Wiadomość
2xM 


Dołączył: 11 Wrz 2008
Posty: 229
Wysłany: Czw Gru 03, 2009 6:38 pm   

Moim zdaniem to rowy przeciwczołgowe.
Rów przed Skowronkami został w okolicach przebiegu kolejki przekształcony w trakcie budowy kempingu, ale ten między Sztutowem i Kątami wygląda tak:

Zdjęcie wykonane w trójkącie między współczesną asfaltówką i dawną drogą oraz torem kolejki.


Zdjęcie wykonane z nasypu kolejki.

Ze zdjęć ciężko odczytać prawdziwą wielkość, ale rów ma głębokość min. 2-2,5 metra.

Po raz kolejny polecam: www.mierzeja1945.pl → zakładka "1945 ostatnie walki" → linie okopów niemieckich.
Moim skromnym zdaniem, Niemcom szczególnie zależało na zatrzymaniu Sowietów na najwęższym odcinku Mierzei między Przebrnem a Kątami (co się zresztą ostatecznie udało). Stąd na przedpolu wykopano rów przeciwczołgowy a kolejka została poprowadzona po łatwych do zniszczenia estakadach. Drugi rów stanowił część umocnień Sztutowa, na wypadek przełamania wcześniejszej linii broniącej Kątów.
_________________

 
tobocian 


Dołączył: 19 Sty 2007
Posty: 683
Wysłany: Pią Gru 04, 2009 10:43 am   

Faktycznie nic dodać nic ująć! :==
_________________

 
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2657
Wysłany: Sob Sty 09, 2010 6:03 pm   

2xM napisał/a:
Moim zdaniem to rowy przeciwczołgowe.

Na Eksploracji jest tłumaczenie: „Bitwa o Gdańsk 1945” artykuły Heinza Voellnera, które w latach 80-tych ukazywały się w czasopiśmie "Unser Danzig".
http://forum.eksploracja.....php?f=7&t=6052
Cytat:
Mierzeja od Sobieszewa do Neutief [Kosa] aż do momentu utracenia Piławy w dniu 25.4. zdołała uchronić się od walk. Przez cztery tygodnie stanowiła ona schronienie jeszcze nie przetransportowanych uciekinierów oraz członków rozbitej 4 Armii Prus Wschodnich, którym udało się przeżyć i którzy przez Zalew Wiślany zdołali uciec przed śmiercią bądź niewolą.
26 kwietnia Rosjanie wylądowali w Piławie nadciągając od strony Neutief [Kosa]. Niewyobrażalnym nakładem materiałów i amunicji parli w kierunku zachodnim posuwając się na Mierzei od jednej pozycji ryglowej do drugiej. Pełen poświęcenia opór oddziałów 4 dywizji pancernej mógł jedynie spowolnić ich marsz, ale nie powstrzymać. 1.5. utracone zostało Narmeln, 3.5. Krynica Morska, 5.5. Przebrno, 7.5. Skowronki i Kąty Rybackie. Dzięki pozostałym członkom 4 dywizji pancernej oraz 7 dywizji piechoty udawało się jeszcze każdego dnia przetransportować drogą morska 30.000 ludzi. 6.5. ostatni uciekinierzy załadowani zostali w Mikoszewie i Świbnie. I kiedy już przyszła kolej na przetransportowanie ostatnich obrońców, 9.5. o północy ogłoszona została kapitulacja. Wszystko, czego nie zdołano przetransportować, wpadło w ręce Rosjan. Ostatni akt dramatu po obydwu stronach Wisły dobiegł końca.

To muszą być pozostałości po tych walkach. Jeśli dobrze zrozumiałem - to na tym między Kątami a Sztutowem zakończyła się II WŚ.
 
 
2xM 


Dołączył: 11 Wrz 2008
Posty: 229
Wysłany: Nie Sty 10, 2010 10:41 pm   

Krzysztof napisał/a:
Jeśli dobrze zrozumiałem - to na tym między Kątami a Sztutowem zakończyła się II WŚ.
Według Mierzeja1945.pl front zatrzymał się na wcześniejszej linii okopów na początku Kątów i linie między Kątami a Sztutowem nie były bronione. Oznaczałoby to, ze jedynie wschodnia część Kątów znalazła się w rękach Sowietów przed kapitulacją. Czy jest to prawda - nie wiem.
Niewątpliwie Mierzeja na początku 1945 roku była istnym piekłem. Tysiące przerażonych, obdartych i umierających z głodu i zimna cywilów, wszędzie dookoła wojsko przygotowujące się do desperackiej obrony i wizja nadciągającego sowieckiego walca. Czasem spacerując po nadmorskich lasach, mijając różnego rodzaju okopy, stanowiska dla czołgów i wozów pancernych wycięte w niemal każdym zboczu próbuję sobie to wyobrazić... Teraz dookoła spacerują plażowicze z ręcznikami, wiatrosłonami i materacami.

Cytat:
[...]
Kursują listy z Pearl Harbor do Hastings,
przejeżdża wóz meblowy
pod okiem lwa z Cheronei,
a do rozkwitłych sadów w pobliżu Verdun
nadciąga tylko front atmosferyczny.
[...]
W. Szymborska
_________________

 
gomzo 

Dołączył: 16 Kwi 2010
Posty: 6
Wysłany: Pią Kwi 16, 2010 9:41 pm   

witam wracając do tematu kolejki wąskotorowej biegnacej do krynicy morskiej to temat bardzo ciekawy, ale z tego co tu wyczytałem hipotezy też ciekawe -ale wystarczyło popytać o mieszkańców którzy sprowadzili się zaraz po wojnie na te tereny i pewnie by rozwilali wszelkie wątpliwości - żyją jeszcze osoby z tego okresu popytać w um - a pozatym to niewiem jak kolejka miała by przebiegać przez krynicę -topografia nie pozwala zbytnio aby mogły biec tam tory -------pozdrawiam i gratuluje podjęcia bardzo ciekawego tematu.
 
2xM 


Dołączył: 11 Wrz 2008
Posty: 229
Wysłany: Pią Kwi 16, 2010 10:45 pm   

O ile wiem, koledzy próbowali popytać i dowiadywali się różnych dziwnych, często mało prawdopodobnych rzeczy (zresztą wspominali przecież o tym). Do tego jeszcze cała otoczka tajemnicy wojskowej - sądzę, że nawet ta nieliczna garstka pierwszych mieszkańców wolała się zbyt nie interesować. "Mniej wiesz - krócej będziesz przesłuchiwany." Poza tym w latach '50 dużo różnego żelastwa walało się po okolicznych lasach.
Ja niestety okazałem się o kilka lat za młody. Szkoda, bo faktycznie pamiętam jeszcze kilka starszych osób, które można było bez problemu zapytać. Dzisiaj niestety już nie żyją.
W UM przypuszczam, że zrobiliby wielkie oczy 8O . W końcu Krynica jest jednym z najmłodszych miast w Polsce i raczej nie tajemnice sprzed ponad 50 lat im w głowie. Na dokładniejsze mapy nie ma co raczej liczyć - no, chyba że w jakichś archiwach MW.

Jeśli chodzi o przebieg w obrębie samej Krynicy, to jest on zaznaczony na mapach i ogólnie nie budzi większych wątpliwości. Do ustalenia pozostaje jedynie dokładne umiejscowienie toru w terenie we wschodniej części miasta i przebieg ewentualnych bocznic wojskowych. Tutaj faktycznie topografia stanowi poważny problem (a może właśnie cenną wskazówkę :% ).

PS
Nie zapomnij się przywitać :) :
http://forum.dawnygdansk....p=118174#118174
_________________

 
Dostojny Wieśniak 


Dołączył: 02 Gru 2007
Posty: 3885
Wysłany: Pią Kwi 16, 2010 10:45 pm   

Cytat:
witam wracając do tematu kolejki wąskotorowej biegnacej do krynicy morskiej to temat bardzo ciekawy, ale z tego co tu wyczytałem hipotezy też ciekawe -ale wystarczyło popytać o mieszkańców którzy sprowadzili się zaraz po wojnie na te tereny i pewnie by rozwilali wszelkie wątpliwości - żyją jeszcze osoby z tego okresu popytać w um - a pozatym to niewiem jak kolejka miała by przebiegać przez krynicę -topografia nie pozwala zbytnio aby mogły biec tam tory -------pozdrawiam i gratuluje podjęcia bardzo ciekawego tematu.


Jakie to wszystko proste. :wink: Zapraszam do wątku powitalnego TU Jeżeli już powiedziałeś nam jak działać, powiedz jeszcze coś o sobie. :)
_________________
Poldergeist
 
gomzo 

Dołączył: 16 Kwi 2010
Posty: 6
Wysłany: Sro Kwi 21, 2010 10:19 pm   

może w ten sposób ?
 
gomzo 

Dołączył: 16 Kwi 2010
Posty: 6
Wysłany: Sro Kwi 21, 2010 10:25 pm   

moje domysły

propozycja.jpg
propozycja program gogle erth
Plik ściągnięto 25637 raz(y) 46,78 KB

 
2xM 


Dołączył: 11 Wrz 2008
Posty: 229
Wysłany: Sro Kwi 21, 2010 11:35 pm   

Aż tak to Mierzeja w ciągu tych 50 lat się nie poszerzyła :wink: .
Ja raczej obstawałbym za takim wariantem:

Na czerwono podkreśliłem oczywiście naszą linię.
_________________

 
gomzo 

Dołączył: 16 Kwi 2010
Posty: 6
Wysłany: Czw Kwi 22, 2010 4:11 pm   

zgadzam sie siedziałem po nocy - ale idzie dopasować mapę do obecnych warunków bawiłem sie z częścią gdzie są piaski nawet "domy pasuj" zdjęcia satelitarne z tego rejonu mierzeji są bardziej dokładne jak dopasuje to sie pochwalę-
 
gomzo 

Dołączył: 16 Kwi 2010
Posty: 6
Wysłany: Sob Maj 01, 2010 5:11 pm   zapraszam tutaj

http://picasaweb.google.c...CJz77qfx4Zb-Zg#
 
classix 

Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 107
Wysłany: Sro Cze 09, 2010 7:58 pm   

Byłem Mikoszewie i przy rezerwacie "mewia łacha" jest wał i leci kierunek na wschód.
Co to może być?
 
2xM 


Dołączył: 11 Wrz 2008
Posty: 229
Wysłany: Czw Lip 01, 2010 10:39 am   

Krynica Morska w rozkładzie jazdy :wink: :
http://www.wmtmk.olsztyn.pl/pliki/2010_503a.pdf
Źródło: http://www.wmtmk.olsztyn.pl/

W zasadzie z tematem niewiele wspólnego, bo nie wąskotorówką, lecz statkiem do Krynicy dotrzeć będzie można. Myślę jednak, że inicjatywa warta rozpropagowania, co niniejszym czynię :wink: .
_________________

 
tplucinski 

Dołączył: 27 Kwi 2006
Posty: 27
Wysłany: Sro Gru 01, 2010 9:16 am   

Kiedyś podsyłałem link do mapy WIG 100k unacześnionej 1948 a wydanej 1951. http://www.mapywig.org/m/...1951_400dpi.jpg

Pojawiło się w międzyczasie sporo map dokładniejszych, ale dla porządku kolejny arkusz TUJSK, również z zasobów nieocenionego Marka Zielińskiego
http://www.mapywig.org/m/...TUJSK)_1950.jpg
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk