Narysowałem na wycinku mapy WIGowskiej (przedwojennej) oba warianty trasy drogi. Niezależnie, który wariant był realizowany Düvelkau musiało zniknąć. I to jest odpowiedz na pytanie tu: http://www.forum.dawnygda...opic.php?t=4716 postawione. Do wariantu północnego pasują, narysowane na mapie z 54 r., nie tylko skarpy trawersu „C”, ale -także, wygięcie skarpy pod nowym osiedlem Düvelkau. Poprowadzenie trasy rowu przeciwczołgowego „r” też pasuje. Wygląda, jak by nie chciano niszczyć wykonanych już prac i rów wykopano wzdłuż trasy drogi, a następnie przecięto tą trasę pod kątem prostym.
Powiększyłem, też fragment z wykopem „D” i przepustem „E”.
Narysowana tu droga wychodząca z wykopu w stronę przepustu wygląda mi na pozostałość po pracach ziemnych wykonywanych w czasie budowy. Ten nasyp nad przepustem najstosowniej było robić z ziemi pozyskanej w wykopie. Jest nawet, narysowany mały nasyp pod tą drogą zrobiony dla wyrównania, jej spadków.
Ach, właśnie chciałem odnieść się wykopu "trasy północnej" (punkt B) i cieszę się, że mnie uprzedziłeś.
Po pierwsze ja nie rozumiem po co by miano pchać się na wzgórze?
Po drugie czy ktoś pamięta jak ten wykop wyglądał? Czy choćby jakiś jego fragmencik gdzieś się ostał?
Wykop "B" kończy się na poziomicy 85 m, wykop "D" jest na poziomie 107,5 m. Przez stary wykop "C" drogę można było przeprowadzić, ale mogła być planowana obok, tak jak narysowałem poniżej. Z mapy nie wynika, że tam pozostał jakiś ślad prac drogowych. Możliwe, że nie prowadzono ich pomiędzy wykopami "B" i "D", albo były mało zauważalne dla kartografa.
Bartosz B. napisał/a:
po co by miano pchać się na wzgórze?
Poprowadzenie trasy wariantem północnym ułatwiało wspięcie się na te wzgórza. Zamiast robić podjazd, za Migowem, od razu na 107,5 m, trasa osiąga, przed nim 85 m, a następnie w niezbyt głębokim wykopie, w miejscu, gdzie wysokość terenu oscyluje około poziomicy 100 m, już, łagodnie osiąga te 107,5 m
[quote]Gdzie to może być? Ten komin w tle to Maćkowy?[quote]
To jest niemal na przeciwko mojego domu!
W miejscu drugiej działki POD. Ten "komin" to nic innego jak drewniany słup latarni ulicznej stojącej przy ul. Wileńskiej.
Jeszcze w 80 latach stały te słupy. Były na nich oryginalne latarnie elektryczne, niemieckie. Coś jak blaszana pokrywka z garnka ze szklanym mlecznym kloszykiem w kształcie walca od spodu.
Wewnątrz zwykłe żarówki 200W zasilane bodaj nawet 220V a le tego nie jestem pewien.
Dawały specyficzne ciepłe światło. Klimat w nocy był niesamowity!
Słupy te wymieniono na współczesne w pod koniec lat 80 lub na początku 90.
"POD"? Co to znaczy? A mógłbyś proszę zaznaczyć to miejsce np. na fragmencie zdjęcia satelitarnego (np. z Zumi)? Może też rozpoznajesz te drzewo w tle (mogłoby być niezłym punktem odniesienia)?
Chodzi o ten "E"?
Nie mierzyłem, ale teraz, z pamięci szacuję na około 80 m. Jest w dwóch odcinkach. Pierwszy od góry - krótszy. Studzienka na załamaniu i dłuższy.
Szacuję, że nad przepustem miał być, jeszcze spory nasyp (z stąd tak długi odcinek przepustu). Nasyp robiono poziomymi warstwami. Z stąd te tarasy: 4,5 m, 8,5 m, 11 m niedokończonych warstw nasypu.
Warto zwrócić uwagę, że już pod koniec lat trzydziestych planowano wyprowadzenie sieci kolejowej i samochodowej poza ścisłe centrum Gdańska. Główna linia kolejowa biegnąca do dzisiaj prawie przez samo centrum miasta miała według planów omijać je łukiem, a dworzec zlokalizowany miał być w okolicy Bramy Oliwskiej. Podobnie rzecz miała się z siecią dróg, nie planowano obwodnicy w osi Pruszcz - Gdynia ale ring omijający centrum. Bardzo ciekawa koncepcja, szkoda że nie została zrealizowana, może łatwiej byłoby poruszać się samochodem po Gdańsku.
Na fragmencie planu zaznaczyłem na czerwono główny szlak kolejowy, na zielono główne drogi, a na niebiesko wodę (trochę bałem się łamać ogólnie przyjęte zasady dot. kolorowania cieków wodnych ).
Jak rozwinie się dyskusja to może wrzucę inne plany.
nie planowano obwodnicy w osi Pruszcz - Gdynia ale ring omijający centrum. [...]Jak rozwinie się dyskusja to może wrzucę inne plany.
To może jak je wrzucisz to zorientujesz się, że jednak ją planowano.
O ten (i inne plany) z książki Lorensa prosiłem na poprzedniej stronie już 2 lata temu. Na szczęście niecały rok temu otrzymałem je od innego źródła osobowego (dziękuję), ale w niedoskonałej postaci zdjęć, a nie skanów, czego przykład widać tu: http://www.berlinka.pcp.p...RAB_Danzig.html
Dzięki temu mogłem się upewnić, że to co przewidywałem 3,5 roku temu, a od czego zaczął się ten wątek 4 lata temu, ma ścisły związek z berlinką, o czym szerzej tu:
http://www.berlinka.pcp.p...-krolewiec.html
I teraz a propos tego linku powyżej i zamieszczonych tam zdjęć, wciąż nurtuje DOKŁADNA lokalizacja miejsca inauguracji. Trzecie i czwarte zdjęcie. Na trzecim przepompownia, na czwartym ślad między nią, a działkami ("POD" ). Nr 5 to "Miejsce inauguracji widziane z dalszej odległości. Po prawej...."
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum