To raczej nie pocztówka ale pytanie pasuje do wątku:
Czy ktoś może kojarzy miejsce w którym mogło być wykonane to zdjęcie ?
Pierwsze odruchowe skojarzenie to Suedstrasse, czyli Grunwaldzka, obecnie tam jest sklep zoologiczny, naprzeciwko Ogrodowej. Jako chłopiec mieszkałem w tej okolicy i wydało mi się to znajome na zasadzie odruchu.
Ale to oczywiście nie musi być prawda. To może być inne miejsce na Grunwaldzkiej, bliżej 3 Maja. Albo Parkowa. Albo któraś uliczka poprzeczna w tym rejonie. Trzeba sie przespacerowac.
W pierwszej chwili myślałem, że to ten domek, ale drugi plan trochę nie pasuje, budynek z napisem jest trochę za blisko, bo tam jeszcze są tory.
Do 1942 roku to tam był tylko jeden tor. No, ewentualnie dwa schodzące się w jeden patrząc w kierunku północnym, czyli w stronę Kamiennego Potoku - po zbudowaniu peronu 2 w 1907 roku na wysokości tej kamienicy tory pewnie się rozwidlały. A kamienica po drugiej stronie stała częściowo w miejscu dzisiejszych torów SKM, których wtedy jeszcze nie było wcale. Ojciec mi opowiadał, że dla potrzeb kolejki ta kamienica została nieco "obcięta". Ewentualne dopytanie go o szczegóły żeby się upewnić - raczej nie wchodzi w grę.
Ale analiza zdjęcia z 1904 roku przejazdu kolejowego (z jednym torem) w albumie "Dawny Sopot" na stronach 28 - 29 zdaje się potwierdzać opowieść o obcięciu tej kamienicy w drugim planie. Kamienica jest też widoczna na stronie 27 rzeczonego albumu. Ma ona na tym zdjęciu o 4 piony okien więcej niż obecnie. Czyli jej zachodnia ściana boczna była dużo bliżej zagadkowego domku na zdjęciu. Krótko mówiąc drugi plan poważnie się zmienił w połowie XX wieku.
Poza tym.... Tam chyba stoi (stał?) jakiś kamienny słupek...
Dopisek po 4 godzinach:
Poszedłem sprawdzić. Z wielkim poświęceniem, bo trzeba było dygać dookoła, tunel przecież zamknięty. Słupek stoi jak byk, ten który na zdjęciu jest widoczny przy prawym narożniku werandy. W miejscu tego wyższego jasnego słupka jest balustrada nad boczną ścianą zejścia do tunelu. Metalowa barierka w poprzek ulicy zapewne miała związek z przejazdem kolejowym. O ile wiem, to tunel dla pieszych pod torami powstał chyba w latach 30-ych, może wcześniej już zlikwidowano tam ruch kołowy za pomocą tej barierki? Wszak w pierwszej dekadzie XX wieku zbudowano alternatywne bezkolizyjne skrzyżowanie rogi kołowej z torami kolejowymi - czyli ulice Podjazd i wiadukt kolejowy nad nią.
Mikołaj ma absolutną rację, to jest domek na "górnym" Monciaku przy samych torach kolejowych - obecnie są w nim restauracje: włoska i francuska. Za komuny była tam cukiernia "Sopotek".
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum