Kiedy mogły zostać zlikwidowane linie tramwajowe 7 Oliwa - Nowy Port przez Przymorze, Zaspę oraz 14 Zaspa - Siedlce przez Mickiewicza, Hallera? Kiedy została uruchomiona linia 14 Nowy Port - Urząd Miejski? Bo wiem że linia 11 Siedlce - Abrahama w kwietniu 1999...
Rozmowa pomiędzy prezesem miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje a zastępcą dyrektora ZTM ds. przewozów na temat przyszłości komunikacji miejskiej w Gdańsku w tym i tramwajów. Konstatacje adwersarzy pozostawiam do indywidualnej oceny, mnie jednak zaciekawiła teza w rozmowie, która z pętli tramwajowych w mieście była pierwsza a trochę ich było. Jeden z Panów wskazał na Stogi a drugi stanowczo na Brzeźno.
Zastanawiam się czy na pewno pierwszą pętle wybudowano w Brzeźnie. Jestem pewien, iż na forum jest zdjęcie z tramwajem w Brzeźnie na końcowym torze a za nim widać tylko piasek plaży i wodę a może zdjęcie przedstawia sytuacje z przed wybudowania pętli?
Jest możliwość wjechania od strony Wrzeszcza do Brzeźna jedną trasą, a wyjechania inną. Ale tą "dużą pętlę", wykonaną dobrze po wojnie nie nazwał bym "pętlą". Typowej pętli nigdy tam nie było. Pierwotnie tramwaje zmieniały kierunek na "mijance" przy plaży (to znane zdjęcie). Później (również po wojnie) można było podobnie zawrócić na bocznicy w lasku, ale generalnie 5 jeździła z Wrzeszcza do Nowego Portu.
Czyli to wyjaśnia sprawę - pętlę na Stogach przy plaży zbudowano chyba w 1927 r. A swoją drogą, kiedy powstały pętle na Przeróbce i "Stogi Pasanil"?
Pętle uliczne powstały w 1929 r. na terenie Nowego Portu: duża dla linii 9 jadącej od Brzeźna, mniejsza dla 8 docierającej ze Śródmieścia przez Letnicę.
Przeróbka to koniec lat 50, Pasanil - sporo później.
Po Stogach następna to przy ob. Szymanowskiego - Wojska Polskiego i już w czasie wojny na ob. pl. Inwalidów Wojennych w Oliwie. Reszta to powojenne - może powinniśmy je zdekomunizować
Jeszcze jedna uliczna była od (prawie) zawsze - Targ Węglowy.
Targ Węglowy nie da się zdekomunizować Do pierwotnej nazwy nie warto wracać. Nie znam dobrze historii tramwaju gdańskiego, choć śledzę pilnie. Pierwsza pętla bez tej pierwszej przy zajezdni była właśnie na Holzgasse - Kohlenmarkt i ...Theatermarkt
_________________ Kłaniam się
Tylko ten może zmieniać poglądy, kto je posiada.
Jak tramwaj jadący z Oruni dostawał się z tego miejsca do rozjazdu pod Bramą Wyżynną (i na odwrót)?
pumeks napisał/a:
Na Hucisku chyba nie, ale kawałek dalej w stronę Oruni, owszem.
Pod koniec swojego funkcjonowania, tory oruńskiej "szóstki" zostały przełożone z wału przy Kanale Raduni nieco niżej, do wykopu linii kolejowej.
Z pod mostu wracał na Jedności Robotniczej i starym mostem nad torowiskiem kolejowym wjeżdżał na Plac 1 Maja (obecnie Forum Radunia).
Przed przeniesieniem torowiska tramwajowego z Długiej na Podwale szóstka miała swoją pętlę wokół banku, a później przez kilka lat korzystała (podobnie jak 9) z pętli na Targu Węglowym.
Trasy szóstki podkolorowałem na niebiesko.
Tramwaj między Zaroślakiem a obecnym wiaduktem WZ jechał wzdłuż Raduni, bo wale przeciwpowodziowym i przez stary wiadukt nad torami i Radunią wjeżdżał pod Bramę Wyżynną. O ile w którymś albumie Tuska jest zdjęcie mostku kolejowego nad Radunią, to nie kojarzę żebym gdziekolwiek widział zdjęcie tego wiaduktu. Ani przed, ani po wojnie. Jak wynika w 1960 którymś, bo zbudowaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka, puszczono pod nim ruch tramwajowy. Jak z poziomu torów tramwaje dostawały się na stary wiadukt (ten gdzie obecnie WZ)? Też nie ma żadnych zdjęć z tego miejsca? Zgaduję, że obecny podjazd obok zboru mennonitów (chodnik i droga rowerowa) to pozostałość po podjeździe tramwajowym. Tak samo jak nagle urwany nasyp/wał przeciwpowodziowy chwilę wcześniej.
Jak z poziomu torów tramwaje dostawały się na stary wiadukt (ten gdzie obecnie WZ)? Też nie ma żadnych zdjęć z tego miejsca? Zgaduję, że obecny podjazd obok zboru mennonitów (chodnik i droga rowerowa) to pozostałość po podjeździe tramwajowym.
Przypomniałem sobie gdzie szukać zdjęcia mostu pomiędzy Pl. 1 Maja (w lewo od mostu), a Jedności Robotniczej (szpaler drzew nad prawym przyczółkiem).
http://wolneforumgdansk.p...php?p=8384#8384
Dziękuję. Tylko tu mamy oczywiście widok w kierunku Oruni. Tylko wiemy, że na wiadukcie po lewej jest ten tor tramwajowy.
Na dalszych stronach tego wątku jest też takie zdjęcie:
Tu mamy wiadukt od góry. W dalszym ciągu brak fotki od strony Oruni. A przede wszystkim brak fotki z okresu kiedy tor tramwajowy "zszedł" z wału/nasypu i biegł wzdłuż linii kolejowej i potem jakoś "wchodził" na ten wiadukt.
Bardzo, bardzo dziwne, ż takie miejsce w centrum, istniejące do lat 70. nie jest (publicznie) obfotografowane.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum