Szukam szukam i nie mogę znaleźć zdjeć tego odrestaurowanego domu, jeszcze 2 lata temu był w opłakanym stanie, a okolica zawalona śmieciami. Coś mi świta, że należał do PG albo AMG, a kiedyś był tam akademik dla dziewcząt. Ale może być zupełnie inaczej.
To nie ten staw i nie ten dworek
Wkrótce wstawię zdjęcia właściwego dworku w letniej oprawie.
żebyśmy się dobrze rozumieli
1 - Dwór w Studzience - ul Traugutta 94
2 - dworek wyremontowany, nad stawkiem, ul Traugutta 111
bo jest jeszcze
3 - Dwór w Królewskiej Dolinie (dziś przedszkole)- ul Do Studzienki 36, w parku z 3 stawami
... i to o ten nr2 chodzi (tzn kiedy mógł powstać i co to za staw?)
pewnie znając Was już o tym dawno wiecie ale wrzuce na wszelki wypadek wrzuce coś co wyczytałem w PROGRAMIE ROZWOJU PRODUKTÓW TURYSTYCZNYCH WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO
Lp. 36 Nazwa produktu:
STUDZIENKA - LETNIA REZYDENCJA PATRYCJUSZY GDAŃSKICH
Cel rozwoju produktu:
Projekt ma na celu odtworzenie rezydencji gdańskich patrycjuszy poprzez rewaloryzację zabytkowego
zespołu dworsko - ogrodowego Studzienka wg zachowanych rysunków Daniela Chodowieckiego wraz
z rekonstrukcją cudownego źródła. (Heiligenbrunn – święty zdrój)
Jako dom pracy twórczej z funkcją hotelową i gastronomiczną ma przyczynić się do poszerzenia
oferty turystycznej regionu, utworzyć nowe miejsca pracy w sektorze turystyki i kultury.
Ze względu na swoją unikalność i atrakcyjność zwiększy zainteresowanie turystów Gdańskiem,
wzrośnie liczba turystów odwiedzających Trójmiasto, co spowoduje wydłużenie sezonu turystycznego.
Realizując projekt przywróci się rejonowi Studzienka jego zapomniane historyczne, kulturowe
i uzdrowiskowe znaczenie, a dzięki nadaniu mu nowej roli produktu turystycznego spowoduje się
wzrost konkurencyjności regionu.
Podmiot zgłaszający koncepcję produktu:
Europejska Fundacja Ochrony Zabytków.
Podmiot odpowiedzialny za koordynację rozwoju produktu:
Europejska Fundacja Ochrony Zabytków.
Obszar rozwoju produktu:
Zespół dworsko – ogrodowy Studzienka ( Święty Zdrój – Heligenbrun ) przy ul. Romualda Traugutta
94/94A położony w centrum Gdańska – Wrzeszcza na granicy otuliny Trójmiejskiego Parku
Krajobrazowego; dojazd ulicą Do Studzienki, która odchodzi od głównej trasy komunikacyjnej Gdańsk -
Sopot - Gdynia. Wpisany do rejestru zabytków decyzją nr.648 z dn.15.10.1973r. oraz decyzją nr.938
z dnia 1985r.
Opis koncepcji produktu:
Turyści odwiedzający miasto Gdańsk kierują się w stronę Starego Miasta, z jego unikalnymi na skalę
światową zabytkami i zwartą, charakterystyczną dla hanzeatyckiego grodu zabudową.
Odrestaurowany Dom Uphagena daje świadectwo o życiu codziennym gdańskich patrycjuszy, lecz jest
to tylko obraz częściowy.
Większość z zamożnych gdańszczan posiadała rozległe majątki poza murami miasta, w których
urządzane były rezydencje i wspaniale, słynne na całą Europę ogrody. Przyjmowani byli tak znamienici
goście, jak chociażby król polski Jan III Sobieski.
Niestety, po wojnie zapomniano o dworach i rezydencjach, przeznaczając je na budynki mieszkalne,
lub w najlepszym wypadku na obiekty publiczne. Podmiejskie majątki włączone w obręb miasta
zabudowano nowymi dzielnicami mieszkaniowymi.
Dopiero w ostatnich latach zwrócono uwagę na problem zachowania i odrestaurowania tego dziedzictwa
kulturowego, które nierozerwalnie związane jest ze złotym okresem rozwoju Gdańska.
Mając powyższe na względzie projekt zakłada stworzenie produktu turystycznego „Studzienka -
podmiejska rezydencja patrycjuszy gdańskich w/g Daniela Chodowieckiego.”
Zostanie on opracowany na bazie zrewaloryzowanego zabytkowego zespołu dworsko – ogrodowego
Studzienka (Heiligenbrun). W ten sposób wypełniona zostanie luka w obrazie życia patrycjuszy
gdańskich.
113
Doskonałym uzupełnieniem produktu, podnoszącym jego walory poznawcze i ponadregionalne
znaczenie, będzie wykorzystanie „Dzienników z Podróży” z 1773 r. Daniela Chodowieckiego.
Jego opisy rezydencji i ogrodów wraz z zachowanymi rysunkami posłużą do odrestaurowania dworu
i ogrodu Studzienka. Tym bardziej, że wiele elementów charakterystycznych dla tego okresu można
odnaleźć w zachowanych detalach architektonicznych i wyposażenia obiektu.
Postać Daniela Chodowieckiego łączyć będzie inne projektowane produkty turystyczne,
które po zrealizowaniu stanowić będą niezwykłą atrakcję turystyczną o europejskim znaczeniu.
Dwór Studzienka jako produkt turystyczny ma szansę dalszego rozwoju i wpływu na rejon wokół
ul. Do Studzienki. Położony przy głównym trakcie komunikacyjnym, po rewaloryzacji spełniać będzie
wszystkie warunki unikalnego markowego produktu turystycznego „Studzienka”.
Charakterystyka składników produktu:
1. Dwór Studzienka: dwie sale wielofunkcyjne, dwa apartamenty, sala jadalna, holl-sala spotkań,
pokój kąpielowy - zaplecze kuchenne, sala komputerowa.
2. Stajnia: pokoje hotelowe z węzłami sanitarnymi- 14 miejsc z łóżkami baldachimowymi.
3. Domek Ogrodnika: obiekt piętrowy, pomieszczenia biurowe i systemu ochrony całego obiektu.
4. Ogród: skarpa z tarasami, 129 drzew, świerk, platan, cis - około 300 letnie proponowane pomniki
przyrody stara aleja lipowa, ogród kwaterowy, rosarium, rzeźby ogrodowe - pow. ogrodu 6027.5 m2
5. Rewaloryzacja źródła wody – Świętego Zdroju – studzienki w celu przywrócenia legendy.
Podmioty uczestniczące w realizacji produktu:
1. Europejska Fundacja Ochrony Zabytków - koordynacja projektu, budowa i nadzór nad marką,
promocja produktu, strona internetowa.
2. WFOŚIGW - rewaloryzacja założenia ogrodowego i ochrona pomników przyrody.
Biblioteka PAN - materiały ikonograficzne i historyczne obiektu.
3. Stowarzyszenie Gdańsk – funkcja informacyjno-konsultacyjna.
4. Pracownia Michałowa Petersburg Rosja oraz Prof. Deurer & Partner Wesel.
5. Niemcy - konserwacja i wyposażenie wnętrz w elementy podlegające rekonstrukcji.
6. Touroperatorzy - promocja powstającego produktu turystycznego, badanie rynku.
7. Uniwersytet Gdański - opracowanie historyczno kulturowe produktu.
Sposób zarządzania produktem:
Zarządzaniem produktem turystycznym „Studzienka” znajduje się w gestii Europejskiej Fundacji Ochrony
Zabytków, która odpowiedzialna będzie za proces tworzenia i rozwoju produktu, nadzór nad jakością
i marketing produktu.
Uwagi PART S.A.:
Jest to zdecydowanie element produktu szlaku lub produktu miejsca. Atrakcja powinna przede wszystkim
zostać dopasowana charakterem oraz powiązana programowo z ofertą szlaku konnego.
Stan zaawansowania prac nad produktem – początkowy
Potencjalna atrakcyjność produktu – przeciętna
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum