Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Tramwaje w Gdańsku
Autor Wiadomość
stumar 
lorbas

Dołączył: 01 Kwi 2005
Posty: 299
Wysłany: Pią Wrz 23, 2005 8:16 am   

Sabaoth napisał/a:
Przeciez napisalem, ze nie znam z autopsji! Jak napisalem zle to mnie popraw i napisz jak bylo. :mrgreen:


Koledze Zoppoterowi chodziło zapewne o to, że tramwaj dojeżdżał nie do Wyścigów, lecz do Świemirowa :wink:
 
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Pią Wrz 23, 2005 8:20 am   

stumar napisał/a:
Sabaoth napisał/a:
Przeciez napisalem, ze nie znam z autopsji! Jak napisalem zle to mnie popraw i napisz jak bylo. :mrgreen:


Koledze Zoppoterowi chodziło zapewne o to, że tramwaj dojeżdżał nie do Wyścigów, lecz do Świemirowa :wink:


Mhm.
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Pią Wrz 23, 2005 8:39 am   

Sorry, nie chcialem napisac petla znajdowala sie na wysokosci petli trolejbusowej na wysokosci przystanku s-bahnu Sopot-Wyscigi i wyszlo tak glupio :oops:
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Pią Wrz 23, 2005 8:46 am   

Sabaoth napisał/a:
Sorry, nie chcialem napisac petla znajdowala sie na wysokosci petli trolejbusowej na wysokosci przystanku s-bahnu Sopot-Wyscigi i wyszlo tak glupio :oops:


No! :<> :mrgreen:
 
jeziu1976 

Dołączył: 15 Kwi 2004
Posty: 9
Wysłany: Pią Wrz 23, 2005 6:27 pm   

seestrasse napisał/a:
Jeziu, a może przedstaw jakieś wspomnienia Twojej Mamy! :D


Mam :) Tekst jest z cyklu "Jestem z 3miasta" i ukazał sie w Gazecie Wyborczej Trójmiasto nr 43 z dnia 20/02/2002. Tak sobie myślę, czy moja Mama wszystko dobrze zapamiętała? No, ale wy w razie czego to pewnie zweryfikujecie :) Pozdrawiam serdecznie.

W tramwaju trzeba grzecznie

Tory tramwajowe w miejscu, gdzie dziś stoi pomnik Jana III Sobieskiego, pętla na Targu Węglowym, tam gdzie jest teatr Wybrzeże. Młodym trudno w to pewnie uwierzyć, ale tak było - wspomina była konduktorka Alina Łukaszewicz

Każdy z nas dobrze zna takie obrazki: czerwone wagony tramwajów oblepione gronami pasażerów, czepiających się wszystkich wystających elementów. Wystarczy obejrzeć pierwsze powojenne filmy polskiej kinematografii. Jednak takie scenki można było zobaczyć tylko na ulicach Warszawy. W Gdańsku było to nie do pomyślenia. Desperatów odstraszały napisy na każdym wagonie: "Jazda na stopniach lub zderzakach zabroniona, grozi kalectwem lub śmiercią". Nie pozwalali też na to konduktorzy, którzy otwierali drzwi podróżującym.

Szycha w mundurze

W latach pięćdziesiątych pętle tramwajowe były w Brzeźnie, na Targu Węglowym, przy ul. Waryńskiego we Wrzeszczu, na Oruni - przed kościołem przy ul. Gościnnej, na Przeróbce, w Oliwie i przy ul. Łąkowej. Na większości tras były tzw. mijanki, czyli pojedynczy tor. Gdy tramwaj dojeżdżał do tego miejsca, musiał poczekać i przepuścić nadjeżdżający z przeciwka. Nawet przed sądem przy ul. Nowe Ogrody była mijanka.

Pętle wyglądały podobnie: tramwaj wjeżdżał jednym torem, motorniczy odczepiał tylny wagon, pierwszym wjeżdżał na łuk, cofał się, przyczepiał wagon i wracał na trasę.

Najważniejszą osobą po motorniczym był wtedy konduktor. Żeby dostać tę pracę, trzeba było mieć ukończone 18 lat i przejść odpowiedni kurs. Ja zdałam go z wyróżnieniem. Praca "na tramwajach", czyli w Wojewódzkim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym Gdańsk-Gdynia, była w tamtych czasach jedną z lepiej płatnych. Kiedy miałam 17 lat, w przedszkolu jako pomoc wychowawczyni zarabiałam 500 złotych. Jako konduktorka - od razu 1,2 tys. zł, a z nadgodzinami nawet 1,4 tys. zł. Konduktorów zabierał do pracy specjalny tramwaj. Mundury były obowiązkowe, ale w nieciekawym, brunatnym kolorze. Można było nosić spódniczkę, ale wygodniej było w spodniach.

Gdańsk nie był tak zabudowany jak teraz. Na Targu Węglowym była pętla, w miejscu, gdzie dziś stoi teatr Wybrzeże. Tory biegły też przez Targ Drzewny, teraz jest tu pomnik Sobieskiego. Nie było połączenia z Siedlcami, linia prowadziła koło Żaka w stronę Lot-u. Oczywiście, budynku linii lotniczych też wtedy nie było.

Tramwaje w godzinach szczytu jeździły co 10 minut, później co 15. Największy tłok był rano, kiedy wszyscy jechali do pracy, i ok. godz. 14-15.

Niekulturalnych wyrzucamy

Każdy konduktor miał swój "warsztat pracy": torbę na bilety i pieniądze oraz specjalne szczypce, którymi przebijał bilet w odpowiednim miejscu. Po pracy konduktorzy musieli się rozliczyć z "utargu". Mieli też inne obowiązki, poza sprzedawaniem i kasowaniem biletów. Przez cały wagon, pod sufitem, był przeciągnięty sznurek od dzwonka, którym konduktor porozumiewał się z motorniczym. Jednym dzwonkiem dawałam sygnał do odjazdu, dwa oznaczały przystanek na żądanie, a trzy - alarm, np. gdy tramwaj jechał po ulicy zamiast po torach lub ktoś z pasażerów nie zdążył wsiąść lub wysiąść.

Obowiązkiem konduktora było też pilnowanie porządku w wagonie. Nie można było wpuścić kogoś, kto brzydko pachniał albo był pijany. Czasem inni pasażerowie wstawiali się za takim delikwentem, bywało więc, że przymykałam oko.

Nie do pomyślenia było, żeby w tramwaju ktoś przeklinał, inni współpasażerowie natychmiast uciszali takiego, który nie umiał się zachować.

Zdarzały się też przykre chwile w pracy. Kiedyś dałam już sygnał do odjazdu. Tramwaj ruszył i nagle usłyszałam krzyki na przystanku. Okazało się, że młody żołnierz podłożył nogę pod tramwaj. Potem dowiedziałam się, że zrobił to specjalnie, żeby szybciej wyjść z wojska. No i został bez dużego palca! not. graż
 
 
jeziu1976 

Dołączył: 15 Kwi 2004
Posty: 9
Wysłany: Pią Wrz 23, 2005 7:26 pm   

seestrasse napisał/a:
Jeziu, a może przedstaw jakieś wspomnienia Twojej Mamy! :D


Właśnie dostałem skany zdjęć! Ale gdzie robione - nie mam pojęcia. Na pewno w Gdańsku :wink:

6stra.jpg
Plik ściągnięto 9138 raz(y) 52,31 KB

6str.jpg
Plik ściągnięto 9138 raz(y) 24,71 KB

 
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Pią Wrz 23, 2005 7:41 pm   

Piękne :==
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
turecki 
Motorniczy
ech te....


Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 826
Wysłany: Sob Wrz 24, 2005 2:32 pm   

Wielkie dzięki za odpowiedź.Co do sporów o pętlę-nie o to chodziło aby się spierać-pętla sąsiadowała od południa z obecną pętlą trolejbusową-ale była wcześniej.Inna sprawa w tym czasie nie było łącznika Armii rajowej[Czerwonej Armii] z Niepodległości[20-go Pażdziernika[za-go powinniówcześni dostać kopa]],a pętla tramwajowa odcięła ulicę Leśną od Niepodległości.Dopiero po likwidacji pętli i podczas budowy drugiego pasa Niepodległości powstał łącznik Armii rajowej-Niepodległości.Sopocki epizod tramwajowy drugi-bo pierwszy miał miejsce na przełomie wieków XiX-XX na ulicach 23 Marca i Armii rajowej,1-Maja skończył się przez motoryzację i skm-kę dając wzór jak sprawę załatwiać i po paru latach motoryzacja wykończyła oruńskie tramwaje.a przecież je chcieli już w czasie wojny zlikwidować Niemcy i wprowadzić w Gdańsku trolejbusy na Orunię. :%
_________________

 
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6586
Wysłany: Sob Wrz 24, 2005 8:21 pm   

wielkie dzięki!!! :hurra: :hurra: :hurra:
 
turecki 
Motorniczy
ech te....


Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 826
Wysłany: Sob Wrz 24, 2005 9:53 pm   

szczere czy tak ot? :%
_________________

 
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6586
Wysłany: Sob Wrz 24, 2005 10:07 pm   

szczere, szczere :wink:
 
turecki 
Motorniczy
ech te....


Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 826
Wysłany: Nie Wrz 25, 2005 10:57 am   

tak w ramach pytań o foty-ciąg dalszy -pamiętacie ten typ tramwaju-102N vel kanciak? może ma ktoś gdańskie zdjęcia tego typu?Były aż 4 sztuki z dostaw z roku 1969-70.

t_Scan1236.jpg
Plik ściągnięto 9065 raz(y) 11,01 KB

_________________

 
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6586
Wysłany: Nie Wrz 25, 2005 4:10 pm   

pewnie, że pamiętamy :<>
 
turecki 
Motorniczy
ech te....


Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 826
Wysłany: Nie Wrz 25, 2005 5:31 pm   

No to fajnie,że pamiętacie ! Wstawiam 2 zdjęcie i czekam na wasze foty kanciaków,ale gdańskich a nie krakowskich-chyba ,że podacie ich ex gdański numer. :roll: :roll: jak ktoś chce lepszy gabaryt ,a nie posiada książki to koniecznie niech skrobnie do mnie!

[0]3103[102N]gda.jpg
Plik ściągnięto 9031 raz(y) 62,48 KB

_________________

 
turecki 
Motorniczy
ech te....


Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 826
Wysłany: Nie Wrz 25, 2005 10:41 pm   

następca kanciaka-102Na[co do tramwajów-co to za typ u dołu?i na co jeździł?]a tak odnośnie foty-gdzie to jest?[ja się domyślam]

[0]3122[102Na]gda.jpg
Plik ściągnięto 9083 raz(y) 46,78 KB

_________________

 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk