Osobiście pamiętam okres po 1965 gdyż miałem wówczas 9 lat W tym czacie pętle w Oliwie i Jjelitkowie już istniały Natomiast torowisko jeszcze dosyć długo było jedno torowe z dwoma mijankami na trasie. Natomiast linia tramwajowa z Oliwy do Gdańska już w Okresie międzywojennym była dwu torowa
To ja jeszcze dodam, z tego samego źródła co poprzednio:
Cytat:
W 1974 roku nastąpiła przebudowa ulicy Pomorskiej. Linia tramwajowa otrzymała drugi tor, przez co stała się całkowicie linią dwutorową. W związku z budową drugiej jezdni przy ul. Pomorskiej, uległa likwidacji kolidująca z nią pętla tramwajowa. Wybudowana została nowa pętla po przeciwnej stronie ulicy, istniejąca do dziś. dzięki tej przebudowie zlikwidowane zostały przecięcia toru z jezdnią.
W związku z budową drugiej jezdni przy ul. Pomorskiej, uległa likwidacji kolidująca z nią pętla tramwajowa. Wybudowana została nowa pętla po przeciwnej stronie ulicy, istniejąca do dziś. dzięki tej przebudowie zlikwidowane zostały przecięcia toru z jezdnią.
No to wiadomo kiedy ostatecznie przeniesiono pętlę (której jeszcze nie ma na zdjęciu) z wątku: Pocztówki i zdjęcia
_________________ Frakcja Miłośników Niewygodnych Kin
--------------------------------------------------------------------------
Až dojde moja poslední hodina, pochovajte mňa do bečky od vína
--------------------------------------------------------------------------
Pumeks dzięki za uzupełnienie moich wypowiedzi W tym miejscu dodam tylko jeszcze kilka fotek, o co Sabaoth się nie obrazi gdyż pochodzą z jego źródeł, za co mu niniejszym dziękuję
tramwaj_jelitkowo.jpg Poczekalnia widoczna na zdjęciu istnieje do dzisiaj po prawej stronie w okresie powojennym wybudowano pętle
Plik ściągnięto 22168 raz(y) 27,77 KB
Pętla tramwajowa w Oliwie - linia 2 - Pullman z03.jpg Plac Inwalidów
Plik ściągnięto 22168 raz(y) 26,74 KB
ul. Opata Rybińskiego (Am Schloßgarten) w Oliwie - linia 10 - model 242.jpg Inne ujęcie końcowego przystanku przy Starym Rynku Oliwskim obok Domu Bramnego
Plik ściągnięto 22168 raz(y) 36,23 KB
ul. Pomorska (Seestraße) w Jelitkowie - linia 10.jpg A takim to jeszcze jeździłem tylko z Nr 4
Jako ciekawostkę wspomnę tylko na zdjęciu G1 po lewej stronie na wyspie jest widoczny fragment altany o ile dobrze pamiętam uległa zagładzie w latach 70 XX w
Ale jak widać na zdjęciu g2, linia Oliwa-Jelitkowo miała połączenie z linią Oliwa-Wrzeszcz-Gdańsk, tramwaj widoczny na zdjęciu ma możliwość łatwej zmiany numeru z 10 na 1.
Ale jak widać na zdjęciu g2, linia Oliwa-Jelitkowo miała połączenie z linią Oliwa-Wrzeszcz-Gdańsk, tramwaj widoczny na zdjęciu ma możliwość łatwej zmiany numeru z 10 na 1.
Na pewno linie te były połączone Układ torów, które oglądałem w młodości przy Placu Inwalidów skręcały zarówno w kierunku ul. Stary Rynek Oliwski i Opata Rybickiego łącząc się z linią biegnącą wzdłuż tych ulic
Na pewno linie te były połączone Układ torów, które oglądałem w młodości przy Placu Inwalidów skręcały zarówno w kierunku ul. Stary Rynek Oliwski i Opata Rybickiego łącząc się z linią biegnącą wzdłuż tych ulic
To wydaje się najbardziej logiczne. Informację o braku połączenia tych lini powziełem jednak z lektury albumu z cyklu dzielnice "Oliwa", a konkretnie podpisu do zdjęcia końcowego przystanku tramwaju nr 2. (tak przynajmniej mi się wydaje -nie mam teraz przy sobie książki i nie mogę tego zweryfikować). To tłumaczyło by konieczność utrzymywania dodatkowej zajezdni tylko dla wozów lini do Jelitkowa. Połączenie może zbudowano w okresie pżżniejszym
Ja myślę, iż pierwotnie te linie były nie zależne, ale w trakcie zelektryzowania linii tramwajowych wymagały one elektrowni jak wiemy zajezdnie miały swoje własne i aby nie ponosić problemów związanych z zasilaniem linie te połączono.
W artykule Cisłaka który już wyżej wyzyskałem, jest mowa i na ten temat:
Cytat:
W 1935 roku we Wrzeszczu oddano do eksploatacji nową zajezdnię. Przejęła ona obsługę linii jelitkowskiej. Dotychczasowa zajezdnia pozostała zajezdnią gospodarczą i prawdopodobnie stacjonowały w niej do 1945 roku dwa tramwaje techniczne do obsługi torów i sieci tramwajowej.
A kiedy powstała pętla w Oliwie przy Grunwaldzkiej? Znalazłem 2 informacje:
1)powstała w 1948 (przeniesiono ją wtedy sprzed Bramy Parku)
za: łukasz Bartnik, http://www.mlyniec.gda.pl...sk.htm#historia
2)powstała w 1962 (ze stronu Oliwiaków, która powołuje się na Iwickiego od Katedry)
------
Wydaje mi się że pętelka była już w 1948 a w 1962 roku rozbudowano ją aby tramwaje mogły godnie się po niej ścigać. Przy okazji w 1963 roku zwaporyzowano też Szpital sw. Łazarza.
Bajdełej: Ostatnio słyszałem że "w przyszłości" kiedy po 3city będą śmigać tramwaje wzdłuż i wszerz przez nasypy, autostrady, tunele i zburzone wiadukty to pętle nam znowu zlikwidują.
A co do dawnej zajezdni konno-tramwajowej to się nieco gubie.
1873 - uruchomiono tramkonie (zajezdnie miały podobno na Partyzantów.. więc po co druga tu?),trasa do Oliwy okazała się jednak nierentowna już w 1874 (za Bartnikiem) lub 1879.
1896-tramwaje elektyczne w Gdańsku już jeżdzą ale nie w Oliwie
1901-już jeżdzą, ale tylko do Parku
1908-do Jelitkowa
1946-61 -do Sopotu
I gdzie w to wszystko wpleść tę zajezdnię. Mogła tu być w latach 1873-4 lub 1873-79 czyli budynek jedynie przez 6% swojego trwania był zajezdnią tramwajów konnych. Co tu było w międzywojniu? a co za Gierka?
Pozdrawiam
"Za Gierka" to w zajezdni były magazyny dawnego WPK,przez okres w latach
70-tych w części były warsztaty telewizji gdańskiej oraz stacjonował tam wóz
transmisyjny.Na piętrze były przez cały czas mieszkania.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum