I jeszcze stanowisko załadunkowe nr.2 z tzw.pajpą, widok załadunku na statek.Dość fajnie przedstawiona jest całość w reklamie( na górze widać wagony na wywrocie ) z tym ze nie jest to nabrzeże Górnicze.
Swego czasu na Ebayu znalazłem przedwojenny artykuł prasowy ilustrowany fotografiami poświęcony Basenowi Górniczemu na których między innymi jest ukazane owo „ustrojstwo” czyli wywrotnica wagonów .
Były trzy,zostały się ruiny dwóch(fakt,fotek nie opisałem ale dotyczą dwóch miejsc),nr 1 i 2,trójeczkę zlikwidowano na potrzeby portu po 1945.
Niestety nie ma już pracowników z wczesnych powojennych lat żeby zasięgnąć języka...
Przypuszczalnie wybawcy ogołocili machinerię.
Dodam tylko że naprawdę solidne wykonanie konstrukcji żelbetowej,zsypów itp.
To nie wykluczone, ale niezależnie od tego w jakim stanie pozostały 45 r. one były z pewnością dostosowane do mniejszych, ówczesnych wagonów. Nie wiem do kiedy te małe były używane, ale już w latach 60 węgiel wożono w większych, czteroosiowych. Wywrotnicę dla tych dużych wybudowano w 70 latach, w Porcie Północnym. Ciekawe czy tu odbywał się załadunek po uruchomieniu P.P. i do kiedy?
Były trzy,zostały się ruiny dwóch(fakt,fotek nie opisałem ale dotyczą dwóch miejsc),nr 1 i 2,trójeczkę zlikwidowano na potrzeby portu po 1945.
Patrząc na fotki które śą w topiku , można śmiało powiedzieć że stanowisko nr 3 w poczatkowym okresie nie było przygotowane do załadunku taśmociągiem. Był tam normalny dzwig z łychą , a wagony do rozładunku lub załadunku były podstawiane na keje .
Krzysztof napisał/a:
Wywrotnicę dla tych dużych wybudowano w 70 latach, w Porcie Północnym. Ciekawe czy tu odbywał się załadunek po uruchomieniu P.P. i do kiedy?
Port Północny załadunkowo obsługiwał i obsługuje klasy węgla miałowe . Na Górniku ładowano węgiel grubszy (kostka , groszek)oraz koks . Mam nie potwierdzona informację , że w latach 70 były taśmociągi które sypały węgiel na plac , a rozładunek wagonów odbywał się właśnie przez wywrotnice , podobno wjeżdzały tam małe wagony.
można śmiało powiedzieć że stanowisko nr 3 w poczatkowym okresie nie było przygotowane do załadunku taśmociągiem.
Załadunek to jedna z funkcji. Wywrotnice i inne sposoby opróżniania wagonów to inne operacje. Jeśli w tym samym czasie w porcie jest statek i pociąg to taśmociąg może bezpośrednio przemieszczać węgiel, ale nie zawsze tak jest. Bywa rozładunek wagonów na hałdę i załadunek statku z hałdy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum