Czytam sobie bardzo ciekawą dyskusję na temat dworca kolejki żuławskiej. Na zdjęciu będącym przedmiotem dyskursu zauważam jedną ciekawą rzecz, którą chciałbym się podzielić, otóż po prawej stronie zdjęcia na lini horyzuntu widać chyba dym z parowozu jadącego linią z Przeróbki w stronę Oruni. Jeśli rzeczywiście jest to dym z parowozu to można by spróbować skonfrontować daty budowy lini kolejowej na Przeróbkę i kolejki żuławskiej i w ten sposób wyznaczyć najwcześniejszą możliwą datę wykonania zdjęcia...
_________________ Frakcja Miłośników Niewygodnych Kin
--------------------------------------------------------------------------
Až dojde moja poslední hodina, pochovajte mňa do bečky od vína
--------------------------------------------------------------------------
Oto moje przypuszczenia oparte raczej na dedukcji i porównaniu mojego zdjęcia z planem Marcina z 1957 r. Plan przedstawia sytuację jakieś ćwierć wieku po zrobieniu zdjęcia (albo i więcej), w międzyczasie był rok 1945, ale podobieństwa są nadal widoczne.
Kanał fosy musiał zostać zasypany na przełomie lat 20. i 30-tych. Jest jeszcze na planie z lat 20 i nie ma go już na innym moim planie z roku 1935.
Ale do rzeczy:
1. Na zielono zaznaczyłem przebieg ulicy z charakterystycznym załamaniem.
2. Niebieskim kolorem zaznaczyłem kanał fosy i jego przybliżone położenie na współczesnym planie, został on zasypany w latach 30-tych i wtedy być może rozbudowano układ torów i postawiono nowe budynki.
3. Na czerwono zaznaczyłem przebieg torów i rozjazd. Jeden ze ślepych torów mógl zostać w międzyczasie przedłużony.
4. Granatowymi cyframi oznaczyłem trzy główne tory.
5. Na żółto oznaczyłem budynek stacji.
Moim zdaniem, za tym, że jest to dworzec w Gdańsku przemawiają: przebieg ulicy z charakterystycznym załamaniem przy samym dworcu (tak samo na zdjęciu jak i na planie), ustawienie budynku dworca, równolegle do fragmentu ulicy po "załamaniu", charakterystyczny układ wygiętych torów, wymuszony układem ulicy i kanału fosy (istniał kiedy układano tory i budowano dworzec). Nie wydaje mi się, żeby inny dworzec miał podobny układ ulicy, torów i ustawienia dworca. Na horyzoncie widać też coś, co przypomina wał wzdłuż głównej fosy.
coś mi nie pasują te Twoje kreski-gdzie.ś zgubiłeś 2 zwrotnice-chyba,że po przebudowie stacji doszły-wtedy wszystko jest o.k.Najbardziej pasuje plan kb 1940.jpg pod warunkiem,że tory 1 i 2 się łączą ,a tor 3 pomniejszono
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum