Nie znam się na mapach lotniczych, swego czasu ktoś (wybaczcie, nie pamiętam już kto) udostępnił taka mapę lotniska we Wrzeszczu. Ta gruba, czerwona linia wygląda jak jakaś oś starów lub lądowań i nie przebiega prosto, jak pas startowy dzisiaj. Czy ta "oś" nie przebiega przypadkiem przez miejsce, w którym stoi wieża?
Owszem, ta oś ma na swojej osi ( ) wzgórze z wieżą. Tyle że ta mapa odnosi sie do lat przedwojennych/wojennych, kiedy oś lotniska chyba jednak wyglądała inaczej niż w latach powojennych (to wynika z tej mapy). A wieża jest ewidentnie powojenna. Stawiałbym raczej na punkt nawigacyjny albo po prostu oznaczenie ostrzegawcze jakie się stawia dla znaczących punktów wysokościowych (wcale niekoniecznie na osi lądowiska) - rozejrzyjcie się po Trójmieście, czerwonych lampek w okolicy mamy wiele, od masztów w Chwaszczynie czy na Witominie/Radiostacji a na zwykłych dźwigach kończąc...
_________________ "A ja sobie jeżdżę na motorowerze i nocą na szosie łapię w worek jeże..." (Jan Krzysztof Kelus)
No tak, ale po kiego grzyba budować wieżę, która ma ostrzegać przed samą sobą Nie lepiej nie budować jej wcale? Znaczy, światełka na wieży musiały służyć do czegoś innego niż samo ostrzeganie przed wieżą. Może po wojnie samoloty podchodziły do lądowania i startowały po tej samej osi, co przed wojną?
No tak, ale po kiego grzyba budować wieżę, która ma ostrzegać przed samą sobą
A po kiego grzyba? Nie sądzę by ostrzegała przed sobą, sama wieża wystaje niewiele ponad koronę drzew.
Ale ten pagór ma mniej więcej tyle co Pachołek, czyli jest jednym z wyższych w okolicy, zwlaszcza patrząc od strony miasta. I od strony miasta (IMHO naturalnie ) wtedy takie światełko mogło być konieczne, by dajmy na to samolot przyziemiający po nocy od strony morza przy przesmarowaniu lotniska nie wtarabanił sie w krawędź Wysoczyzny Gdańskiej (bądź co bądź razem z drzewami tak ze sto metrów wyższej od poziomu płyty lotniska)...
_________________ "A ja sobie jeżdżę na motorowerze i nocą na szosie łapię w worek jeże..." (Jan Krzysztof Kelus)
Witam.
Skonsultowałem się z kolegą - pilotem wojskowym i wyjaśnił mi, że ta oś to oś ścieżki podejścia. Z reguły pokrywa się z osią pasa startowego ale nie zawsze. A te stożki czerwone to strefy podejścia.
Witam.
Skonsultowałem się z kolegą - pilotem wojskowym i wyjaśnił mi, że ta oś to oś ścieżki podejścia. Z reguły pokrywa się z osią pasa startowego ale nie zawsze. A te stożki czerwone to strefy podejścia.
Pozdrawiam
Też tak myslę. A co do centralnego punktu na mapie to chyba tzw radiolatarnia. Nie znam jezyka naszych zachodnich sąsiadów ale w legendzie mapy jest takie długie słowo kończące się na ......funkfeuer więc chyba jest coś na rzeczy.
To drugie słowo to radiolatarnia a pierwsze tylko się domyślam, że coś z lokalizacją pasa. W google earth można poszukać tej lokalizacji dokładnie. Co prawda jest inne odwzorowanie ale podobno różnica jest stosunkowo niewielka. Polecam - fajna zabawa.
Witam.
Skonsultowałem się z kolegą - pilotem wojskowym i wyjaśnił mi, że ta oś to oś ścieżki podejścia. Z reguły pokrywa się z osią pasa startowego ale nie zawsze. A te stożki czerwone to strefy podejścia.
Pozdrawiam
Czyli można domniemywać, że wieża służyła do oznaczenia podejścia do lotniska.
To jest w latach 60-tych, kiedy to nocą określała niebezpieczeństwo zderzenia z wzgórzami morenowymi samolotów startujących z pasa startowego dawnego lotniska Gdańskiego
Coś tam jeszcze pamiętam
Ale na podstawie mapki widzę że wieża jest z okresu jeszcze przed wojennego
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum