Sporo informacji o "Hansestadt Danzig" znajduje się w tekście Andrzeja Morawskiego "Dziwne losy statków", kwartalnik "Był sobie Gdańsk" nr 6, str. 44:
MS "Hansestadt Danzig" został zbudowany w szczecińskiej stoczni "Oderwerke". Ukończono go w 1926 r. Pojemność 2.431 BRT, 90 metrów długości na poziomie wodnicy (?), szerokość 11,7 m. Rok później ta sama stocznia przekazała siostrzany statek MS "Preussen" (te same wymiary, tylko pojemność większa: 2.529 BRT). Prędkość, według tego artykułu, 15-18 węzłów. Nie mam tylko informacji o liczebności załogi i ilości miejsc pasażerskich. Obie jednostki należały do bremeńskiego NDL (Norddeutscher Lloyd) więc pewnie ich portem macierzystym była Brema. Pływały w ramach Seedienst Ostpreussen - utrzymywanej przez Rzeszę służbie komunikacyjnej zapewniającej łączność z Prusami Wschodnimi.
W 1936 r. dołączył do nich TS "Tannenberg", większy od nich i napędzany turbiną parową. Należał do drugiego niemieckiego armatora HAPAG z Hamburga. Trasa obsługiwana przez Seedienst Ostpreussen to zasadniczo Szczecin - Świnoujście - Sopot - Piława - Królewiec, okresowo przedłużana też przez Kłajpedę i Lipawę do Helsinek.
W 1939 r. wszystkie trzy statki zostały zmobilizowane (zresztą po zajęciu "korytarza" połączenie morskie z Prusami Wsch. przestało być takie niezbędne) i przerobione na pomocnicze stawiacze min. Operowały na Bałtyku; 9 lipca 1941, wracając do bazy w Świnoujściu, weszły na szwedzkie wody terytorialne (obawiając się ataku sowieckich łodzi podwodnych), dostały się na pole minowe postawione przez Szwedów koło wyspy Öland (na wysokości miejscowości Gräsgard) i zatonęły bez większych strat w ludziach.
Podobno w 1952 r. Szwedzi planowali je podnieść z dna i uruchomić, ale zrezygnowali, gdy okazało się, że są za bardzo uszkodzone. Jak pisze A. Morawski "Przez wiele lat (bo aż do 1974 roku) wydobywano je metodą pirotechniczną, w charakterze złomu."
Wodnica to linia przecięcia kadłuba statku płaszczyzną równoległą do powierzchni wody. Domyślać się należy, że chodzi tu o płaszczyznę pokrywającą się z płaszczyzną wody, czyli mowa jest o długości między pionami (Lpp), która jest mniejsza od długości całkowitej.
Uzupełnienia do mojego poprzedniego postu:
"Hansestadt Danzig" i "Preussen" miały po 1.400 miejsc pasażerskich, załoga wynosiła 83 osoby. Poprzednio napisałem że oba należały do NDL - to jest błąd, armatorem "Preussen" była szczecińska Reederei Braeunlich.
Dowódcą stawiacza min "Hansestadt Danzig" w ostatniej operacji na Bałtyku był KKpt. Schroeder.
"Paul Beneke" "Weichsel" Danziger Dampfschiffahrts & Seebad AG, Danzig (DEU).
1920 (Dg).
1.9.1939 (DEU).
1939 Danziger Rotes Kreuz-Lazarettschiff (September 1939).
1945 MARS Gotenhafen/Zweigstelle Lübeck-Verkehrsfahrzeug (26.4.1945) und August 1945 Rückgabe.
(10.3.1948) "Weichsel“ Danziger Dampfschiffahrts AG, Heimathafen Lübeck.
17.3.1951 W. Ritscher.
(12.4.1951) Heimathafen nach Hamburg verlegt und im September Abbruch bei diesem, nach anderer Quelle in Kiel.
Rzadkie zdjecie PAUL BENEKE w sluzbie Royal Navy z oznaczeniem LU187:
(Zbiory Theo Dorgeist)
AvM
PS. Plany zalacze pozniej
Ostatnio zmieniony przez AvM Sro Gru 07, 2005 6:26 pm, w całości zmieniany 2 razy
Moze krotka systematyka ktora wynika z tego , ze zaleznie od niej, trzeba tych statkow gdzie indziej szukac
Spisy statkow z Gdanska, Prus, Rejestry st. handlowych, roczniki flot itd.
Zajrzyj na moją stronę, kilka statków tam jest (Inne informacje / Słynne gdańskie statki i okręty), kilka ze zdjęciami ale większość wymieniona tylko z nazwy .
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum