Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Tory na Ołowiankę?
Autor Wiadomość
roland 


Dołączył: 04 Lut 2006
Posty: 780
Wysłany: Wto Lut 07, 2006 11:30 am   kawałek torów

PLASER w podpisie napisał/a:
Naprawdę nikt nie ma zdjęć pociągu na Ołowiance? :(


Mam zdję :co_jest: cie z kawałkiem torów - kierunek zbliżony (Chodzi oczywiście o ostatnie pytanie - dot. Ołowianki )

tory.jpg
Plik ściągnięto 10152 raz(y) 45,72 KB

 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7370
Wysłany: Wto Lut 07, 2006 3:00 pm   

To jest zdjęcie z pierwszego albumu "Był sobie Gdańsk". Tory na Siennej Grobli, pewnie do Danziger Fischzentrale. Ale Ołowianki to ja tu nie widzę... :wink:
_________________

 
PLASER 
Holmbahn

Dołączył: 30 Sty 2006
Posty: 184
Wysłany: Wto Lut 07, 2006 3:18 pm   Re: kawałek torów

roland napisał/a:
Mam zdjęcie z kawałkiem torów - kierunek zbliżony (Chodzi oczywiście o ostatnie pytanie - dot. Ołowianki )


Mniamuś :)

A tak to wygląda dzisiaj:


Na drugim zdjęciu na żółto zaznaczone szyny w asfalcie, tylko to zostało w ciągu bocznicowego Grobla w tamtym rejonie... Przejazd ten (oraz rozjazd) był kilka metrów w lewo od robiącego zdjęcie. Widoczne zresztą są 2 słupki ustawiane przed przejazdami.
Tor szedł jeszcze kilkadziesiąt metrów i się kończył - patrząc na zdjęcie mogło to służyc jako bocznica (przeładunek ze statków) lub tor wyciągowy (aby wjechać na Ołowiankę).

Chciałoby się rzec "więcej, więcej, więcej!" :)

Pozdrawiam
PLASER
_________________
Podpis padł na wojnie...
 
 
roland 


Dołączył: 04 Lut 2006
Posty: 780
Wysłany: Wto Lut 07, 2006 4:30 pm   Re Ołowinka

To zdjęcie , które zamieściłem, owszem było zamieszczone w albumie, ale egzemplarz, który wam przedstawiłem nie jest skanem z albumu.....................

Do: Pumeksa: :co_jest: - nie stwierdziłem, że to miejsce to Ołowianka tylko okolice
 
PLASER 
Holmbahn

Dołączył: 30 Sty 2006
Posty: 184
Wysłany: Wto Lut 07, 2006 8:43 pm   

pumeks napisał/a:
To jest zdjęcie z pierwszego albumu "Był sobie Gdańsk". Tory na Siennej Grobli, pewnie do Danziger Fischzentrale. Ale Ołowianki to ja tu nie widzę... :wink:


Nie widzisz Ołowianki? Centralnie umiejscowiona, tylko w tle :)

"Danziger Fischzentrale"? Tam w czasie wojny lub przed były zakłady rybne?

Do Zakładów Rybnych bocznicę podciągnięto w 1950 roku... Co ciekawe plany z lat 1927, 1940 i 1945+ (bez daty, ale tuż po wojnie) pokazują w tamtym rejonie tylko tory na teren placów składowych drewna... i ten wzdłuż Motławy. Wychodzi mi na to że tory nie docierały nawet do stoczni Klawittera! Możliwe to? I przy okazji do którego roku funkcjonowała ta stocznia?

Mógłbym na miala prosić o to zdjęcie w większej rozdzielczości?

Pozdrawiam
PLASER
_________________
Podpis padł na wojnie...
 
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7370
Wysłany: Sro Lut 08, 2006 2:52 pm   

Ciekawa sprawa z tą Ołowianką. (do P.T. Moderatorów: Czy dałoby się wyciąć tę dyskusję z wątku o Przeróbce i założyć osobny wątek, dajmy na to "Tory na Ołowiankę?") Patrząc na mój najlepszy plan z ok. 1920 (fragment w załączniku) pomyślałem, że może faktycznie ten odcinek toru na zdjęciu zamieszczonym przez Rolanda powstał tylko po to, by umożliwić wjazd na Ołowiankę?
I tu ciekawa sprawa: na zdjęciu w "Był sobie Gdańsk" tom 2, s. 62-63, z 1931 (raczej dobrze datowanym) powinno być widać mostek kolejowy nad Kanałem na Stępce, a nie widać - czy to był most zwodzony, a jeśli tak, to w jaki sposób? czy jest możliwe, że w stanie "otwartym" był zupełnie niewidoczny? a może w 1931 nie było tam żadnej bocznicy?

I jeszcze odpowiadając na pytania: Stocznia Klawittera została zamknięta w 1931 r. Chyba nigdy nie korzystała z bocznicy kolejowej (może wystarczał jej transport materiałów drogą wodną?).
Danziger Fischzentrale istniała i posiadała chłodnie na Siennej Grobli na pewno ok. 1939 r. (opieram się na wzmiance w "Przewodniku" Gdańskiej Macierzy Szkolnej wydanym w tym roku), a może i wcześniej.

Tory_Olowianka_1920.jpg
Plik ściągnięto 10033 raz(y) 48,06 KB

_________________

 
PLASER 
Holmbahn

Dołączył: 30 Sty 2006
Posty: 184
Wysłany: Sro Lut 08, 2006 7:48 pm   

pumeks napisał/a:
Patrząc na mój najlepszy plan z ok. 1920 (fragment w załączniku) pomyślałem, że może faktycznie ten odcinek toru na zdjęciu zamieszczonym przez Rolanda powstał tylko po to, by umożliwić wjazd na Ołowiankę?


Tak, wyciągówka jak się patrzy :)
Most i bocznicę na Ołowiankę zbudowano w 1916 roku (za: Wielka Ksiąga Mista Gdańska)


pumeks napisał/a:

I tu ciekawa sprawa: na zdjęciu w "Był sobie Gdańsk" tom 2, s. 62-63, z 1931 (raczej dobrze datowanym) powinno być widać mostek kolejowy nad Kanałem na Stępce, a nie widać - czy to był most zwodzony, a jeśli tak, to w jaki sposób? czy jest możliwe, że w stanie "otwartym" był zupełnie niewidoczny? a może w 1931 nie było tam żadnej bocznicy?


Kolejowy most zwodzony... Raczej nie, ze względu na koszty zabezpieczeń kolejowych takich obiektów było stosunkowo mało. Była to bocznica do elektrowni i kolej była najłatwiejszym sposobem dostarczania węgla.
Ale całkiem możliwe, że w tym czasie był remont lub wymiana tego mostu. Nie mam tej pozycji - ma ktoś tę fotke w wersji elektronicznej? Bo ważne czy były przyczółki (te musiałyby pozostać).

A jak już jesteśmy przy mostach kolejowych. W którym roku powstał most na Opływie Motławy? Łączący właśnie tory z Zakładów Mięsnych i Ołowianki ze Stacją Grobla (Strohdeich). Na planach i mapach z lat 1927-1929 mostu nie ma, natomiast w 1940 roku już jest. Ktoś może zawęzić ten okres?


pumeks napisał/a:

Danziger Fischzentrale istniała i posiadała chłodnie na Siennej Grobli na pewno ok. 1939 r. (opieram się na wzmiance w "Przewodniku" Gdańskiej Macierzy Szkolnej wydanym w tym roku), a może i wcześniej.


Ale bocznicy nie posiadała. Co nie wyklucza dostaw na wyładownię ogólną.

Pozdrawiam
PLASER
_________________
Podpis padł na wojnie...
 
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7370
Wysłany: Czw Lut 09, 2006 9:05 am   

PLASER napisał/a:
pumeks napisał/a:

I tu ciekawa sprawa: na zdjęciu w "Był sobie Gdańsk" tom 2, s. 62-63, z 1931 (raczej dobrze datowanym) powinno być widać mostek kolejowy nad Kanałem na Stępce, a nie widać - czy to był most zwodzony, a jeśli tak, to w jaki sposób? czy jest możliwe, że w stanie "otwartym" był zupełnie niewidoczny? a może w 1931 nie było tam żadnej bocznicy?


Kolejowy most zwodzony... Raczej nie, ze względu na koszty zabezpieczeń kolejowych takich obiektów było stosunkowo mało. Była to bocznica do elektrowni i kolej była najłatwiejszym sposobem dostarczania węgla.
Ale całkiem możliwe, że w tym czasie był remont lub wymiana tego mostu. Nie mam tej pozycji - ma ktoś tę fotke w wersji elektronicznej? Bo ważne czy były przyczółki (te musiałyby pozostać).


Nie mam dostępu do skanera, ale znalazłem zdjęcie, o którym mowa, na stronie Sabaotha (w albumie wydrukowane w powiększeniu, ale wiele więcej nie widać):

Olowianka_z_lotu_ptaka.JPG
Plik ściągnięto 9960 raz(y) 49,1 KB

_________________

 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7370
Wysłany: Czw Lut 09, 2006 1:40 pm   

PLASER napisał/a:
A jak już jesteśmy przy mostach kolejowych. W którym roku powstał most na Opływie Motławy? Łączący właśnie tory z Zakładów Mięsnych i Ołowianki ze Stacją Grobla (Strohdeich). Na planach i mapach z lat 1927-1929 mostu nie ma, natomiast w 1940 roku już jest. Ktoś może zawęzić ten okres?

A jakie masz plany z lat 1927-1929? bo moim zdaniem linia o której piszesz, jest już zaznaczona na planie "Pharus-Plan des Danziger Industriegeländes", który pochodzi sprzed 1925 r. (orientacyjnie 1923-24). I znalazłem ją też na planie w encyklopedii Brockhausa wydanej w 1929. Chyba, że chodzi ci o jakąś inną linię?

Pharus_1923_24.jpg
Mostu tu co prawda nie zaznaczono - ale chyba pociąg nie przeskakiwał przez kanał?
Plik ściągnięto 9939 raz(y) 70,34 KB

Brockhaus1929.jpg
Tu już powinien być most, i dodatkowo pojawiła się krótka bocznica.
Plik ściągnięto 9939 raz(y) 50,33 KB

_________________

 
PLASER 
Holmbahn

Dołączył: 30 Sty 2006
Posty: 184
Wysłany: Czw Lut 09, 2006 4:10 pm   

pumeks napisał/a:
ale wiele więcej nie widać):


Oj, widać widać więcej :)

Widać płoty i budynki. W miejscu których szła bocznica.

Według mnie to zdjęcie wykonano przed 1916 rokiem. Przecież ta bocznica istnieje na planach z lat 20-tych... A tu nie ma śladu po torach...

Pozdrawiam
PLASER
_________________
Podpis padł na wojnie...
 
 
PLASER 
Holmbahn

Dołączył: 30 Sty 2006
Posty: 184
Wysłany: Czw Lut 09, 2006 4:32 pm   

pumeks napisał/a:
A jakie masz plany z lat 1927-1929?


Plan Portu Gdańskiego 1927
1929 - to mapa topograficzna z 1936 roku, ale aktualizacja 1929

pumeks napisał/a:

bo moim zdaniem linia o której piszesz, jest już zaznaczona na planie "Pharus-Plan des Danziger Industriegeländes", który pochodzi sprzed 1925 r. (orientacyjnie 1923-24).


Ten pierwszy plan? :)
1. linia od strony Rzeźni/Ołowianki opisana jako "Projekt. Gleis"
2. mostu nie ma, pociągi nie skakały tylko bocznice bo obu stronach były obsługiwane przez inne stacje (dzisiejsza Toruńska oraz Przeróbka/Grobla)
3. plan ten nie pokazuje bocznic wzdłuż Opływu Motławy (więc wydaje się że most musi być bo inaczej to bez sensu)

pumeks napisał/a:

I znalazłem ją też na planie w encyklopedii Brockhausa wydanej w 1929. Chyba, że chodzi ci o jakąś inną linię?


Ten plan uwzględnia most, ale nie uwzględnia bocznicy, na północ wzdłuż Opływu od strony Grobli.
Zatem w roku 1929 mamy dwie wersje (z mostem i bez)

Dziś widziałem plan portu z roku 1934 - most też jest :)


Pozdrawiam
PLASER
_________________
Podpis padł na wojnie...
 
 
turecki 
Motorniczy
ech te....


Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 824
Wysłany: Nie Paź 08, 2006 10:19 pm   

no Plaser-musisz uśmiechnąć się do Rolanda-to może podeśle lepszą fotę... :mrgreen:

g173koło.JPG
Plik ściągnięto 9710 raz(y) 53,75 KB

_________________

 
PLASER 
Holmbahn

Dołączył: 30 Sty 2006
Posty: 184
Wysłany: Sro Paź 11, 2006 7:44 pm   

turecki napisał/a:
no Plaser-musisz uśmiechnąć się do Rolanda


Ja się do niego od dawna szczerzę :)

On już na słowo tory chyba gorączki dostaje :)

Pozdrawiam
PLASER
_________________
Podpis padł na wojnie...
 
 
roland 


Dołączył: 04 Lut 2006
Posty: 780
Wysłany: Czw Lis 01, 2007 9:36 am   

Cierpliwość popłaca.
Są tory na Ołowiance! :D

olowianka.jpg
Plik ściągnięto 8994 raz(y) 60,03 KB

 
PLASER 
Holmbahn

Dołączył: 30 Sty 2006
Posty: 184
Wysłany: Pią Lis 02, 2007 5:44 pm   

roland napisał/a:
Cierpliwość popłaca.
Są tory na Ołowiance! :D


Ha! A dzisiaj byłem tam z rodziną na spacerze :)
Masz większy kadr tej fotki w kierunku dołu?


Pozdrawiam
PLASER
_________________
Podpis padł na wojnie...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk