Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Przedwojenne i gierkowskie plany komunikacyjne
Autor Wiadomość
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2288
Wysłany: Pon Maj 18, 2009 10:47 pm   

Narysowałem na wycinku mapy WIGowskiej (przedwojennej) oba warianty trasy drogi. Niezależnie, który wariant był realizowany Düvelkau musiało zniknąć. I to jest odpowiedz na pytanie tu: http://www.forum.dawnygda...opic.php?t=4716 postawione. Do wariantu północnego pasują, narysowane na mapie z 54 r., nie tylko skarpy trawersu „C”, ale -także, wygięcie skarpy pod nowym osiedlem Düvelkau. Poprowadzenie trasy rowu przeciwczołgowego „r” też pasuje. Wygląda, jak by nie chciano niszczyć wykonanych już prac i rów wykopano wzdłuż trasy drogi, a następnie przecięto tą trasę pod kątem prostym.
Powiększyłem, też fragment z wykopem „D” i przepustem „E”.
Narysowana tu droga wychodząca z wykopu w stronę przepustu wygląda mi na pozostałość po pracach ziemnych wykonywanych w czasie budowy. Ten nasyp nad przepustem najstosowniej było robić z ziemi pozyskanej w wykopie. Jest nawet, narysowany mały nasyp pod tą drogą zrobiony dla wyrównania, jej spadków.

duvelkau[1].k.jpg
Plik ściągnięto 13497 raz(y) 79,45 KB

droga 4.jpg
Plik ściągnięto 13497 raz(y) 25,95 KB

 
 
Bartosz B. 


Dołączył: 05 Wrz 2004
Posty: 492
Wysłany: Wto Maj 19, 2009 10:36 am   

Ach, właśnie chciałem odnieść się wykopu "trasy północnej" (punkt B) i cieszę się, że mnie uprzedziłeś.
Po pierwsze ja nie rozumiem po co by miano pchać się na wzgórze?
Po drugie czy ktoś pamięta jak ten wykop wyglądał? Czy choćby jakiś jego fragmencik gdzieś się ostał?


A teraz punkt C. Już o niego pytałem tu http://forum.dawnygdansk....ghlight=#108387 . Wykop od cegielni.
Czyżby chciano go PÓŹNIEJ wykorzystać do budowy drogi?

Nie widzę też połączenia odcinka B z C w pobliżu kościoła, między Piecewską/Trzy Lipy a Rakoczego. Przecież tam jest wzniesienie.


Tak przy okazji rowów przeciwczołgowych. Może to są okolice Diabełkowa i Suchanina, a nie Brętowa (wątek http://forum.dawnygdansk.pl/viewtopic.php?t=2982 ):

http://forum.dawnygdansk....o_1944_-_2m.jpg
http://forum.dawnygdansk....o_1944_-_1m.jpg ?


EDIT: i jeszcze to, nakładka w GE:

_________________
http://www.berlinka.pcp.pl - autostrada Berlin - Gdańsk - Królewiec
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2288
Wysłany: Wto Maj 19, 2009 10:17 pm   

Wykop "B" kończy się na poziomicy 85 m, wykop "D" jest na poziomie 107,5 m. Przez stary wykop "C" drogę można było przeprowadzić, ale mogła być planowana obok, tak jak narysowałem poniżej. Z mapy nie wynika, że tam pozostał jakiś ślad prac drogowych. Możliwe, że nie prowadzono ich pomiędzy wykopami "B" i "D", albo były mało zauważalne dla kartografa.
Bartosz B. napisał/a:
po co by miano pchać się na wzgórze?

Poprowadzenie trasy wariantem północnym ułatwiało wspięcie się na te wzgórza. Zamiast robić podjazd, za Migowem, od razu na 107,5 m, trasa osiąga, przed nim 85 m, a następnie w niezbyt głębokim wykopie, w miejscu, gdzie wysokość terenu oscyluje około poziomicy 100 m, już, łagodnie osiąga te 107,5 m

droga 5.jpg
Plik ściągnięto 13419 raz(y) 79,05 KB

 
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2288
Wysłany: Czw Maj 21, 2009 5:47 pm   

Dzisiaj byłem przy przepuście E.

droga 6.jpg
Plik ściągnięto 13375 raz(y) 76,48 KB

DSC01391.r.jpg
widok z krawędzi wykopu "D" w stronę Jasienia
Plik ściągnięto 13375 raz(y) 78,79 KB

DSC01377.r.jpg
wlot do przepustu
Plik ściągnięto 13375 raz(y) 79,68 KB

DSC01374.r.jpg
zbliżenie wlotu
Plik ściągnięto 13375 raz(y) 78,31 KB

DSC01378.r.jpg
studzienka na załamaniu (zakręcie) przepustu
Plik ściągnięto 13375 raz(y) 78,13 KB

DSC01384.r.jpg
Plik ściągnięto 13375 raz(y) 79,15 KB

DSC01371.r.jpg
poziom + 8,5 m
Plik ściągnięto 13375 raz(y) 76,61 KB

DSC01370.r.jpg
Plik ściągnięto 13375 raz(y) 77,8 KB

DSC01389.r.jpg
widok z góry
Plik ściągnięto 13375 raz(y) 79,57 KB

DSC01387.r.jpg
wylot (w głębokim rowie), na pierwszym planie niezidentyfikowana konstrukcja
Plik ściągnięto 13375 raz(y) 79,56 KB

 
 
archicar 

Dołączył: 09 Sty 2010
Posty: 26
Wysłany: Pią Sty 15, 2010 5:35 pm   

[quote]Gdzie to może być? Ten komin w tle to Maćkowy?[quote]

To jest niemal na przeciwko mojego domu!
W miejscu drugiej działki POD. Ten "komin" to nic innego jak drewniany słup latarni ulicznej stojącej przy ul. Wileńskiej.

Jeszcze w 80 latach stały te słupy. Były na nich oryginalne latarnie elektryczne, niemieckie. Coś jak blaszana pokrywka z garnka ze szklanym mlecznym kloszykiem w kształcie walca od spodu.
Wewnątrz zwykłe żarówki 200W zasilane bodaj nawet 220V a le tego nie jestem pewien.

Dawały specyficzne ciepłe światło. Klimat w nocy był niesamowity!

Słupy te wymieniono na współczesne w pod koniec lat 80 lub na początku 90.
 
Bartosz B. 


Dołączył: 05 Wrz 2004
Posty: 492
Wysłany: Pon Sty 18, 2010 11:43 am   

archicar napisał/a:
W miejscu drugiej działki POD.


"POD"? Co to znaczy? A mógłbyś proszę zaznaczyć to miejsce np. na fragmencie zdjęcia satelitarnego (np. z Zumi)? Może też rozpoznajesz te drzewo w tle (mogłoby być niezłym punktem odniesienia)?
_________________
http://www.berlinka.pcp.pl - autostrada Berlin - Gdańsk - Królewiec
 
Karaburan 
podglądaczka

Dołączyła: 22 Wrz 2008
Posty: 13
Wysłany: Pon Sty 18, 2010 4:18 pm   

Podejrzewam że to Państwowe Ogródki Działkowe :D
 
Werk Inc. 

Dołączył: 02 Wrz 2008
Posty: 7
Wysłany: Pon Sty 18, 2010 4:33 pm   

Raczej: Podmiejskie Ogródki Działkowe

Jaka jest długość tego przepustu?
 
pawel.45 
z komódeczki

Dołączył: 26 Sie 2006
Posty: 781
Wysłany: Pon Sty 18, 2010 7:51 pm   

Bartosz B. napisał/a:
..."POD"? Co to znaczy?...


Niegdyś, kiedy powstawały - były to Pracownicze Ogrody Działkowe. :)
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2288
Wysłany: Wto Sty 19, 2010 11:55 am   

Werk Inc. napisał/a:
Jaka jest długość tego przepustu?

Chodzi o ten "E"?
Nie mierzyłem, ale teraz, z pamięci szacuję na około 80 m. Jest w dwóch odcinkach. Pierwszy od góry - krótszy. Studzienka na załamaniu i dłuższy.
Szacuję, że nad przepustem miał być, jeszcze spory nasyp (z stąd tak długi odcinek przepustu). Nasyp robiono poziomymi warstwami. Z stąd te tarasy: 4,5 m, 8,5 m, 11 m niedokończonych warstw nasypu.
 
 
Sbigneus 
wiarus


Dołączył: 08 Mar 2007
Posty: 249
Wysłany: Wto Sty 19, 2010 4:04 pm   

Pracownicze Ogrody Działkowe :dziadek:
_________________
Pości i pości.Nawet jak nie ma postu.
 
Bartosz B. 


Dołączył: 05 Wrz 2004
Posty: 492
Wysłany: Wto Sty 19, 2010 4:52 pm   

No już dobrze, dziękuję, ale gdzie jest DRUGA działka POD?
_________________
http://www.berlinka.pcp.pl - autostrada Berlin - Gdańsk - Królewiec
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Wto Sty 19, 2010 9:18 pm   

Warto zwrócić uwagę, że już pod koniec lat trzydziestych planowano wyprowadzenie sieci kolejowej i samochodowej poza ścisłe centrum Gdańska. Główna linia kolejowa biegnąca do dzisiaj prawie przez samo centrum miasta miała według planów omijać je łukiem, a dworzec zlokalizowany miał być w okolicy Bramy Oliwskiej. Podobnie rzecz miała się z siecią dróg, nie planowano obwodnicy w osi Pruszcz - Gdynia ale ring omijający centrum. Bardzo ciekawa koncepcja, szkoda że nie została zrealizowana, może łatwiej byłoby poruszać się samochodem po Gdańsku.

Na fragmencie planu zaznaczyłem na czerwono główny szlak kolejowy, na zielono główne drogi, a na niebiesko wodę (trochę bałem się łamać ogólnie przyjęte zasady dot. kolorowania cieków wodnych :hihi: ).

Jak rozwinie się dyskusja to może wrzucę inne plany.

1148.jpg
Plik ściągnięto 12666 raz(y) 76,2 KB

1149.jpg
Plik ściągnięto 12666 raz(y) 78,92 KB

_________________
www.danzig-online.pl
 
 
Bartosz B. 


Dołączył: 05 Wrz 2004
Posty: 492
Wysłany: Sro Sty 20, 2010 10:59 am   

Sabaoth napisał/a:
nie planowano obwodnicy w osi Pruszcz - Gdynia ale ring omijający centrum. [...]Jak rozwinie się dyskusja to może wrzucę inne plany.


To może jak je wrzucisz to zorientujesz się, że jednak ją planowano. :)

O ten (i inne plany) z książki Lorensa prosiłem na poprzedniej stronie już 2 lata temu. Na szczęście niecały rok temu otrzymałem je od innego źródła osobowego (dziękuję), ale w niedoskonałej postaci zdjęć, a nie skanów, czego przykład widać tu: http://www.berlinka.pcp.p...RAB_Danzig.html
Dzięki temu mogłem się upewnić, że to co przewidywałem 3,5 roku temu, a od czego zaczął się ten wątek 4 lata temu, ma ścisły związek z berlinką, o czym szerzej tu:
http://www.berlinka.pcp.p...-krolewiec.html

I teraz a propos tego linku powyżej i zamieszczonych tam zdjęć, wciąż nurtuje DOKŁADNA lokalizacja miejsca inauguracji. Trzecie i czwarte zdjęcie. Na trzecim przepompownia, na czwartym ślad między nią, a działkami ("POD" :) ). Nr 5 to "Miejsce inauguracji widziane z dalszej odległości. Po prawej...."

_________________
http://www.berlinka.pcp.pl - autostrada Berlin - Gdańsk - Królewiec
 
Fasola_Gdańsk 

Dołączył: 30 Mar 2005
Posty: 111
Wysłany: Sro Sty 20, 2010 12:14 pm   

Stad nienaturalnie szeroka ul. Gleboka, bedaca czescia planowanej sieci drog? Podobnie Siennicka miedzy Elblaska a mostem?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk