Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Przedwojenne i gierkowskie plany komunikacyjne
Autor Wiadomość
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Sro Sty 20, 2010 4:37 pm   

Bartosz B. napisał/a:
To może jak je wrzucisz to zorientujesz się, że jednak ją planowano

Wiem, ale nie na tej mapie :hihi:
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
Bartosz B. 


Dołączył: 05 Wrz 2004
Posty: 492
Wysłany: Czw Sty 21, 2010 2:18 pm   

Na tamtej też. Wyraźnie to widać.
_________________
http://www.berlinka.pcp.pl - autostrada Berlin - Gdańsk - Królewiec
 
archicar 

Dołączył: 09 Sty 2010
Posty: 26
Wysłany: Pią Lut 05, 2010 6:33 pm   

Zdjęcie z Forsterem było zrobione w miejscu , w którym ul. Wileńską przecina dzisiejsza droga gruntowa biegnąca pomiędzy POD (pracownicze ogródki działkowe) a zabudową ul. Grodzieńskiej. Parę metrów w głąb! W tle widać ścianę szczytową domu stojącego po lewej stronie ul. Wileńskiej Drzewa rosły kiedyś przed tym budynkiem. To resztki tej alei dębowej wiodącej do Pałacu i Parku.
Rzeczony komin w tle to nie komin tylko słup telefoniczny ze smołowanego drewna. Stały takie słupy tam do połowy lat 80...!
Wózek przy którym stoi A.Forster to taka mała ręcznie pchana po szynach węglarka. Pamiętam z wczesnych lat 70, że na działkach (a i moja babcia miała tam swoją) walały się takie wąskotorowe szyny i nikt nie wiedział do czego. Oczywiście nie był to cały tor tylko jakieś jego fragmenty, poszczególne szyny. Ludzi robili z tego słupki do ogrodzeń. Być może jeszcze gdzieniegdzie stoją. Wiosną się przejdę po działkach to sprawdzę.
 
Bartosz B. 


Dołączył: 05 Wrz 2004
Posty: 492
Wysłany: Nie Lut 07, 2010 5:47 pm   

archicar napisał/a:
Zdjęcie z Forsterem było zrobione w miejscu , w którym ul. Wileńską przecina dzisiejsza droga gruntowa biegnąca pomiędzy POD (pracownicze ogródki działkowe) a zabudową ul. Grodzieńskiej. Parę metrów w głąb! W tle widać ścianę szczytową domu stojącego po lewej stronie ul. Wileńskiej Drzewa rosły kiedyś przed tym budynkiem. To resztki tej alei dębowej wiodącej do Pałacu i Parku.



.

Czyli chodzi o pozycję nr 3?
Nr 1 to przepompownia i okolice - miejsce inauguracji wg mnie (proste odejście od prac ziemnych z lat 20., od owej "drogi gruntowej").
Nr 2 to hipotezy (w skrócie i uproszczeniu) innych osób.


archicar napisał/a:
Wózek przy którym stoi A.Forster to taka mała ręcznie pchana po szynach węglarka. Pamiętam z wczesnych lat 70, że na działkach (a i moja babcia miała tam swoją) walały się takie wąskotorowe szyny i nikt nie wiedział do czego. Oczywiście nie był to cały tor tylko jakieś jego fragmenty, poszczególne szyny. Ludzi robili z tego słupki do ogrodzeń. Być może jeszcze gdzieniegdzie stoją. Wiosną się przejdę po działkach to sprawdzę.


Dziękuję. Cenna informacja.
_________________
http://www.berlinka.pcp.pl - autostrada Berlin - Gdańsk - Królewiec
 
archicar 

Dołączył: 09 Sty 2010
Posty: 26
Wysłany: Czw Lut 11, 2010 10:15 pm   

Moim zdaniem punkt 3 !
A nawet kilka metrów bliżej ul. Wileńskiej.

O tak:

diab2 (Small).jpg
Plik ściągnięto 9971 raz(y) 62,04 KB

 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2288
Wysłany: Nie Lut 21, 2010 11:06 pm   

Na pozyskanej ostatnio mapie 1:10000 przedstawiającej stan z 1972 r. ale naniesionym na podkład z 1959 r. fragment w okolicy Diabełkowa pokazuje to, co pozostało po wojnie.
Wcześniejsza, ale mniej dokładna mapa, którą prezentowałem jakiś czas temu, przedstawiała to, co zinterpretowałem jako pozostałości po budowie drogi. Tutaj te pozostałości są narysowane dokładniej.
Z tego, co tu widzę:
1. Obecnie czytelna w terenie trasa południowa (żółta), nad ujętym skanalizowanym potokiem, została wykonana po wojnie, bo tutaj potok ten płynie jeszcze na powierzchni, dnem dolinki, bliżej ul. Schuberta.
2. Na trasie północnej widać logiczne (takie jak powinno być przy pracach drogowych) bilansowanie kubatury wykopów i nasypów. Ziemia z górnego wykopu była zwożona na niższy nasyp, a z dolnego (w miejscu dawnego Diabełkowa) przewożona w górę trasy. To ten transport uwieczniony został na zdjęciu. Forster razem z robotnikami pcha wózek od Wrzeszcza w górę doliny.
3. Sposób poprowadzenia trasy rowu przeciwczołgowego świadczyć może o prestiżu budowy, której pozostałości widzimy na mapach. Schodzący z góry rów przy trasie drogi skręca i jest prowadzony 350 metrów równolegle do niej, aby przeciąć ją prostopadle. Tak jak by nie chciano zniszczyć efektów pracy Forstera.

droga_3_136[1].jpg
wcześniejsza prezentacja - mapa 1:25000
Plik ściągnięto 9815 raz(y) 79,84 KB

droga1.jpg
mapa 1:10000
Plik ściągnięto 9815 raz(y) 78,23 KB

camera057oh5[1].jpg
Plik ściągnięto 9815 raz(y) 73,16 KB

 
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2288
Wysłany: Wto Mar 02, 2010 7:46 pm   

Na wspomnianych wcześniej mapach 1:10000, na południe od Jasienia znalazłem sporo elementów pozostałych po pracach drogowych z przed 45 r. (albo na takie wyglądających).
Kilka z nich jest zaznaczonych na mapach 1:25000. Kiedyś, nawet szukałem w terenie nasypów - pryzm ziemi na wschód od Szadółek, ale nie znalazłem ich; najprawdopodobniej zostały splantowane. Tu jest ich więcej zaznaczonych. Może coś pozostało. Jak śnieg zniknie trzeba będzie się wybrać.
Poza przepustem E jeszcze 3 drobne cieki zostały ujęte w rury i zasypane! Na mapce droga14r poza śladami prac równoległych do drogi jest coś, co sugeruje, że w miejscu przecięcia nowej drogi z szosą Łostowice - Kowale (do Kościerzyny) przygotowywano teren pod budowę skrzyżowania z rozjazdami.
Za przepustem koło Borkowa, aż do Straszyna nie znalazłem żadnych śladów. Oś drogi zaznaczyłem tu linią przerywaną. W tym rejonie niemiecka droga miała przebiegać prawie identycznie jak obecna obwodnica. Na mapce jej budowa jest już zaznaczona.

droga12r.jpg
Koło Jasienia. Na dole szosa do Kartuz
Plik ściągnięto 9700 raz(y) 78,62 KB

droga12f.jpg
fragment
Plik ściągnięto 9700 raz(y) 78,88 KB

droga13r.jpg
Koło Szdółek. Droga z Ujeściska do Szadółek
Plik ściągnięto 9700 raz(y) 79,91 KB

droga13f.jpg
fragment
Plik ściągnięto 9700 raz(y) 79,18 KB

droga14r.jpg
Szosa Kościerska odcinek Łostowice - Kowale
Plik ściągnięto 9700 raz(y) 76,35 KB

droga15r.jpg
Koło Borkowa
Plik ściągnięto 9700 raz(y) 78,84 KB

droga15f.jpg
fragment
Plik ściągnięto 9700 raz(y) 78,01 KB

 
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2288
Wysłany: Wto Mar 02, 2010 8:00 pm   

Dalszy ciąg:

droga16r.jpg
Koło Borkowa
Plik ściągnięto 9697 raz(y) 75,08 KB

droga16f.jpg
fragment
Plik ściągnięto 9697 raz(y) 79,8 KB

droga17r.jpg
Na północ od Straszyna
Plik ściągnięto 9697 raz(y) 76,79 KB

droga18r.jpg
Na wschód od Straszyna
Plik ściągnięto 9697 raz(y) 78,32 KB

droga19r.jpg
Na południe od Radunii
Plik ściągnięto 9697 raz(y) 78,54 KB

droga19f1.jpg
fragment 1
Plik ściągnięto 9697 raz(y) 72,9 KB

droga19f2.jpg
fragment 2
Plik ściągnięto 9697 raz(y) 76,92 KB

 
 
Bartosz B. 


Dołączył: 05 Wrz 2004
Posty: 492
Wysłany: Wto Kwi 06, 2010 1:28 pm   

Krzysztof napisał/a:
Dzisiaj byłem przy przepuście E.


A ja ponownie dopiero wczoraj. Widać to było już na zdjęciach, ale na żywo jeszcze bardziej zastanawia celowość tak szerokiego przepustu. Przy okazji teraz jestem pod wrażeniem, że latem dotarłeś do jego wschodniego wylotu. Ciężko tam dojść nawet teraz (bez roślinności).

Poza tym czy to możliwe, że wykonywano wpierw przepusty, a dopiero potem miały ruszyć, na tym odcinku, prace ziemne?

Podobna kwestia z przepustem znalezionym dzięki Twoim mapom między łostowickimi Czterema Porami Roku, a Kowalami:



Jak się zazieleni tego ni cholery się nie zauważy. Gruntowa droga korzysta z wąskiego pseudo-przepustu 40 metrów obok.
Śladów prac ziemnych w okolicy brak. Natomiast znalazłem niefotogeniczne ślady na granicy Zakoniczyna z Rębowem. Są dwie długie pryzmy. Ale dalej, w kierunku Jasienia żadnego sztucznego wyglądu terenu.

archicar napisał/a:
Moim zdaniem punkt 3 !
A nawet kilka metrów bliżej ul. Wileńskiej.


Znów byłem, znów widziałem i nie zgadzam się.
Jakieś góra 30 metrów odszedłem od Wileńskiej w górę i wciąż nie mogłem uchwycić domków po lewej. Ponadto na wprost nie ma horyzntu zalesionych wzgórz widocznych na fotce z 1939 r. .
No i nie widać Wydziału Chemii UG a tu rzuca się aż w oczy.


Jak się przeniesiemy w rejon starego Diabełkowa widok od razu robi się podobny:

Żółty budynek to przepompownia. Oczywiście najlepiej byłoby stanąć gdzieś tam po lewej stronie zdjęcia, gdzieś w połowie drogi między punktem nr 1 i 2. Ale tam albo gęste krzaki albo domy. Nie dość, że ciężko podejść i ustawić się, to jeszcze i tak nowe domy zasłaniają te stare, te widoczne po lewej na zdjęciu z 1939 roku.

Z ciekawostek-aktualności to coś robili ze stawem przy Wileńskiej. Niski poziom wody, drogi gruntowe rozjeżdżone (jeszcze dodatkowo to utrudniało mi penetrację).
_________________
http://www.berlinka.pcp.pl - autostrada Berlin - Gdańsk - Królewiec
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2288
Wysłany: Czw Kwi 08, 2010 10:18 pm   

Werk Inc. napisał/a:
Jaka jest długość tego przepustu?

Zmierzyłem na mapie 1:10000. Od ujęcia strumyka do jego wyjścia na powierzchnię jest ok. 150 m.
Bartosz B. napisał/a:
zastanawia celowość tak szerokiego przepustu.

Raczej długiego :wink:
Przeanalizowałem wysokości nad poziom morza w tym rejonie. Dno górnego wykopu jest na poziomie 107 mnpm; górka po drugiej stronie strumyka ma trochę ponad 100 m; potok wpada do przepustu na poziomie ~ 85 m; opuszcza go jeszcze niżej. Wydaje mi się prawdopodobne, że od górnego wykopu korona drogi miała opaść o jakieś 2 m; czyli nad przepustem mogło to być planowane na 105 m. Wynika z tego, że ten nasyp mógł mieć 20 m. To sporo. Przy szerokości 50 m na górze przepust powinien mieś ~ 100 m długości. Jeszcze mogło być planowane poszerzenie u podnóża skarpy na jakąś lokalną drogę.

droga 6a.jpg
Plik ściągnięto 9399 raz(y) 78,83 KB

 
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2288
Wysłany: Czw Kwi 08, 2010 11:05 pm   

Bartosz B. napisał/a:
Poza tym czy to możliwe, że wykonywano wpierw przepusty, a dopiero potem miały ruszyć, na tym odcinku, prace ziemne?

Jak najbardziej logiczne. Dopiero po ułożeniu przepustu można nad nim formować nasyp. Chociaż przy budowie "Berlinki" różnie bywało. Gdzieś, koło Drawska (? - Ty z pewnością wiesz gdzie) są spore, uformowane nasypy dochodzące z obu stron do rzeczki, a mostu jeszcze nie zaczęto budować :bejsbol:
 
 
Bartosz B. 


Dołączył: 05 Wrz 2004
Posty: 492
Wysłany: Sro Kwi 28, 2010 11:57 am   

Tylko w miejscu przepustu "E" aż się prosi o wiadukt. Przecież dalej w Jasieniu teren znów idzie pod górę. Nie jestem inżynierem, ale w tej obserwacji nie ma chyba niczego szczególnego: doliny pokonuje się wiaduktami, estakadami. Chyba, że tam zaniżono parametry trasy.

No ale mam informację od autochtona, że w 1940 roku był, gdzieś w tej okolicy, na budowie autostrady, nawet trochę pomagał w budowie.
_________________
http://www.berlinka.pcp.pl - autostrada Berlin - Gdańsk - Królewiec
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2288
Wysłany: Pią Kwi 30, 2010 9:25 pm   

Bartosz B. napisał/a:
doliny pokonuje się wiaduktami, estakadami. Chyba, że tam zaniżono parametry trasy.
To czy most, czy nasyp nie wpływa na komfort jazdy, a tym samym na parametry trasy. Ładny most może przynieść splendor inwestorowi i wiele z tego względu mostów powstało :wink: Wydaje mi się, że dopiero w drugiej połowie XX w. koszt wzniesienia dużego nasypu stał się większy niż koszt mostu (estakady). W 40-tych latach nasyp powinien być tańszym rozwiązaniem.
 
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2288
Wysłany: Nie Maj 09, 2010 11:58 pm   

Zamieszczając te mapki zapomniałem, że warto by te przepusty jakoś ponazywać, aby było oczywiste, o którym aktualnie mowa :dizzy: Ponieważ już był E proponuję następne litery alfabetu.
Bartosz B. napisał/a:
Podobna kwestia z przepustem znalezionym dzięki Twoim mapom między łostowickimi Czterema Porami Roku, a Kowalami:

Jeśli dobrze zrozumiałem byłeś przy przepuście G. Ja dopiero wczoraj szukałem tego na potoku wypływającym z rejonu Szadółek (F). Teren dość mocno zmieniony względem tego, co na mapach. Od strony Łostowic i Kowali nowe osiedla, pomiędzy nimi w miejscu strumyka i bagienka spory zbiornik retencyjny(?), rekreacyjny(?), a i od strony Szadółek wkracza nowe. Trochę pobłądziłem, ale znalazłem. Strumyk płynie tu w jarze. Przepust wygląda na niedokończony. Od strony górnej wody betonowe ujęcie i dalej zasypane, ale nie całkiem, betonowe rury przepustu. Po kilkudziesięciu metrach zachowanej budowli rury zapadają się w rozlewisku. Brak dolnego zakończenia. Woda płynie obok przepustu odsłaniając spory jego fragment.

droga15ra.jpg
miejsce przepustu G, znalezionego przez Bartosza
Plik ściągnięto 9018 raz(y) 78,45 KB

droga13ra.jpg
miejsce przepustu F (zdjęcia poniżej)
Plik ściągnięto 9018 raz(y) 79,86 KB

DSCF0694r.jpg
wlot do przepustu (zamulony)
Plik ściągnięto 9018 raz(y) 79,18 KB

DSCF0696r.jpg
górny fragment (po lewej - wlot do przepustu)
Plik ściągnięto 9018 raz(y) 79,24 KB

DSCF0697r.jpg
widok pod prąd
Plik ściągnięto 9018 raz(y) 78,67 KB

DSCF0699r.jpg
środkowy fragment
Plik ściągnięto 9018 raz(y) 78,26 KB

DSCF0703r.jpg
opadająca w rozlewisko końcówka
Plik ściągnięto 9018 raz(y) 78,54 KB

DSCF0701r.jpg
ostatni element
Plik ściągnięto 9018 raz(y) 77,9 KB

Ostatnio zmieniony przez Krzysztof Pon Maj 10, 2010 12:13 pm, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2288
Wysłany: Pon Maj 10, 2010 12:22 am   

Na południowym brzegu strumyka, za przepustem F zachowały się 3 pryzmy ziemi. Jedna, wzdłuż trasy drogi zaznaczona na mapce i dwie (bliżej wody) prostopadłe do niej, niezaznaczone na mapie.

DSCF0712r.jpg
pryzma równoległa do osi drogi (zaznaczona na mapie)
Plik ściągnięto 9014 raz(y) 78,99 KB

DSCF0708r.jpg
pierwsza od potoku, prostopadła do osi drogi pryzma
Plik ściągnięto 9014 raz(y) 79,66 KB

DSCF0710r.jpg
druga pryzma od potoku
Plik ściągnięto 9014 raz(y) 72,87 KB

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk