penetrator, Co to za mapa dokładnie? Mieszkam w Lubaniu od urodzenia, znam okolice jak własną kieszeń, jednak nie kojarzę żadnych śladów po torach. Jeśli ktoś wie więcej na temat wąskotorówki w tym regionie to proszę o kontakt. Jak zejdą śniegi to wybiorę się na poszukiwania jej śladów.
To jest WIG-ówka 1:100 000; a gwoli ścisłości, na tych mapach w ten sposób nie oznaczano generalnie wąskotorówki, lecz kolejkę gospodarczą lub tramwaj.
Przedwojenna polska mapa WIG w skali 1:100 000: http://www.mapywig.org/m/...ZYNA_300dpi.jpg
Dokładniej południowy odcinek trasy można prześledzić mapie 1:25 000: http://www.mapywig.org/m/...elki_Klincz.jpg
Domyślam się, ze była to jedna z wielu kolejek gospodarczych funkcjonujących w okresie międzywojennym (na mapie: http://www.mapywig.org/m/...1925_300dpi.jpg z 1925 r. na podstawie mapy niemieckiej z 1918 r. nie jest ona zaznaczona).
Korzystając z http://maps.geoportal.gov.pl widać, że zachowała się równia po ładowni, w miejscu styku z linią normalnotorową. Większość dawnej trasy to obecnie drogi gruntowe. Jeśli będziesz miał czas na eksplorację, chętnie przeczytamy Twoją relację (najlepiej ze zdjęciami) .
Dodam jeszcze, że linia jest zaznaczona na powojennej mapie amerykańskiej z 1959 r (co ciekawe, tym razem jako normalnotorowa, co jest raczej mało prawdopodobne).
http://www.lib.utexas.edu...2044-nn34-4.jpg
Z "przyczyn obiektywnych" ciężko ocenić, na ile te informacje były aktualne (o czym zresztą poinformowano na marginesie).
Edit:
Przejrzałem jeszcze niemieckie mapy (stąd: http://igrek.amzp.pl/mapindex.php?cat=TK25 ) i kolejka nie jest zaznaczona na żadnej mapie sprzed I Wojny Światowej. Nie zaznaczono jej również na mapie z 1925, choć to akurat nie koniecznie oznacza, że jej tam nie było (mapa została sporządzona na podstawie wcześniejszych materiałów). Pojawiła się natomiast na Grossblatt z 1942 r. (opracowanej częściowo na podstawie polskich map z 1936 r.): http://www.mapywig.org/m/...russ-Czersk.jpg . Myślę, że można wstępnie założyć (oczywiście to tylko domysły), że kolejka funkcjonowała od połowy lat '20 (początek lat '30 nie sprzyjał tego typu inwestycjom) i dotrwała do II WŚ. Czy działała po wojnie?
Na ten temat powinno jeszcze być w internecie więcej. Np. archiwum grupy dyskusyjnej pl.misc.kolej z okolic 2003/2004 roku. Chyba też jakieś archiwalne zdjęcie gdzieś było. Trzeba poszukać też tu na FDG, na Pomorskie Forum Eksploracyjne, może na Wolne Forum Gdańsk. Było o tym, było. Starsi ludzie w okolicach Gostomia dobrze pamiętają tę wąskotorówkę.
Według mnie po wojnie brano kamienie z niedokończonej autostrady ale być może też żwir.
Jak widzimy trasa prowadzila przy drogach, Wieprznica-Gostomie oraz z kierunku Wieprznica do Łubiany.
A jeszcze powinne być widoczny odcinek torów od asfaltowej drogi do stacji Łubiana.
Tak po wojnie
Tak kamienie - bardzo prawdopodobne do zakładu zlokalizowanego przy szosie Kościerzyna - Korne. Tam była przeładownia z/na wagony normalnotorowe, jeszcze dziś widać jakieś pozostałości. Piękna jest ta fotka feldbahny z trakcją konną ! Gratuluję. Na kolejce tej w latach 60. pracował parowóz Las 4282 z 1955 r.
Na tej poprzedniej kolejce (Nowy Barkoczyn) do początku lat 60. pracowały dwa parowozy: z kotłem O&K nr 13399 z 1940 r. oraz Rheinische Maschinenfabrik w Düsseldorfie nr 622 z 1925 r., a potem także maszyna serii Las (?)z kotłem nr 1855 z 1956r.
Trzeba na wiosnę zatrzymać w Grabówku i zrobic wycieczkę dawną trasą Nowy Barkoczyn - Górna Polska.
Popatrzeć nietylko co zostało po trasie ale widoki.
Po przeprowadzeniu wywiadu wśród najstarszych mieszkańców Lubania zagadka wydaje się być rozwiązana.
Kolej została wybudowana na potrzeby transportu kamieni (do budowy bunkrów dróg itp) z okolic jeziora Kamiony przez Lubań aż do Barkoczyna, gdzie prawdopodobnie były przeładowywane na inne pociągi i jechały dalej. W 1939 roku podobno już nie funkcjonowała, była powoli rozbierana. Jej budowę finansował również właściciel ziemski mieszkający w Lubańskim "pałacu" stojącym do dziś.
Istniała również odnoga tej linii kolejowej - jej trasa prowadziła na wschód od Lubania (w stronę Nowej Karczmy). Skrzyżowanie torów mieściło się ok 100m od miejsca, w którym stoi teraz lubański kościół.
Jak już stopnieje śnieg w lasach wybiorę się na poszukiwania dokładnego szlaku tej wąskotorówki i wrzucę tu zdjęcia z wyprawy.
Zanim jednak śniegi stopnieją proponuję pójść za ciosem i popytać najstarszego mieszkańca o istotne szczegóły - gdzie stacjonował tabor, co było koniem pociągowym, może ktoś ma jakieś fotki ? Ot, widoczny kawałek lokomotywy lub wagonik. Poza tym nazwisko tego dziedzica (?), który sfinansował budowę kolejki, może szerokość toru i całkowitą długość torów da się jakoś określić ?
Jakieś ćwierć wieku temu na podobne wagoniki i tory można się było natknąć w lesie między Kartuzami a Łapalicami - służyły do przewozu gliny do łapalickiej cegielni.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum