Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Langfuhr - Haupstrasse
Autor Wiadomość
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7394
Wysłany: Pon Lip 01, 2019 2:34 pm   

Ta kamienica https://fotopolska.eu/729884,foto.html w komentarzach została zlokalizowana w pierzei między Dmowskiego a Klonową, ale jaki był jej numer?
_________________

 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2304
Wysłany: Pon Lip 01, 2019 5:06 pm   

To 95. Wcześniej (w 1902 r.) stał tam domek ze skośnym dachem.

Grunw.porówn.2.jpg
Plik ściągnięto 1704 raz(y) 93,4 KB

1902.jpg
Plik ściągnięto 1704 raz(y) 116,27 KB

 
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7394
Wysłany: Pon Lip 01, 2019 7:33 pm   

Dziękuję :==
_________________

 
MłodyBocieK

Dołączył: 07 Sie 2018
Posty: 92
Wysłany: Nie Lip 28, 2019 1:27 pm   

Przy okazji poszukiwań "objazdowej" poczty wrzeszczańskiej po księgach adresowych rzuciło mi się w oczy, że opis Krzysztofa na tej mapce


o numeracji z 1898 r wymaga drobnej poprawki, jako że porównując wpisy z 1898, 1900 widzę, że są różnice. Zdaje się, że w 1903 ustaliła się numeracja wpisana żółtym (z podkresleniem zdaje się, bo nie udało mi się sprawdzić zapisów 1901 i 1902).
Przy okazji dorzucam przeprowadzki poczty zanim trafiła w 1934 pod nr 108.

porownanie_adr_poczty.jpg
Plik ściągnięto 1464 raz(y) 64,05 KB

porownanie.jpg
Plik ściągnięto 1464 raz(y) 55,59 KB

 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2304
Wysłany: Nie Lip 28, 2019 8:59 pm   

Poczta 34a i 43, to ta poczta:

Na tej mapce numeracja nie za bardzo dokładnie widoczna, ale 34a pokazałem palcem. Numeracja dodana ołówkiem i czerwonym tuszem sugeruje, że to 45/46 :???:

Hauptstrasse 34b.jpg
Plik ściągnięto 1440 raz(y) 105,19 KB

 
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2304
Wysłany: Pon Lip 29, 2019 7:42 pm   

Dla lepszego rozszyfrowania lokalizacji pierwszej poczty na mapie z XIX w. zaznaczyłem zmiany granic i numerację z 34 r. Jeśli dobrze rozszyfrowałem 34b to późniejszy 107, chociaż 44 to może być lewa strona późniejszej działki 105 (przy prawej jego stronie napisał ktoś ołówkiem 43. Jedno jest pewne, że trochę wyżej źle usytuowałem starą pocztę. Musiała być bliżej Klonowej Ahorn-Weg.
Mam dwa pytania: 1. Czy coś wiadomo o tym Postamt Langfuhr, Haupstraße 70? To gdzieś między Jaśkową, a Sobótki. 2. Czy z tych wpisów adresowych da się dojść do informacji co stało się z budynkiem starej poczty? Czy zmienił użytkownika i dotrwał do 45 roku? Czy zburzono go i postawiono nowy większy dom?

Hauptstrasse 34a,2.jpg
Plik ściągnięto 1403 raz(y) 111,62 KB

Hauptstrasse 34a,3.jpg
Plik ściągnięto 1403 raz(y) 93,46 KB

 
 
MłodyBocieK

Dołączył: 07 Sie 2018
Posty: 92
Wysłany: Sob Sie 03, 2019 9:17 am   

Krzysztof napisał/a:
.
Mam dwa pytania: 1. Czy coś wiadomo o tym Postamt Langfuhr, Haupstraße 70? To gdzieś między Jaśkową, a Sobótki. 2. Czy z tych wpisów adresowych da się dojść do informacji co stało się z budynkiem starej poczty? Czy zmienił użytkownika i dotrwał do 45 roku? Czy zburzono go i postawiono nowy większy dom?


Popróbuję w najbliższych dniach pośledzić temat, ale trochę kiepsko się czuję, więc może to potrwać więcej niż bym chciał.
Poczta pod 70 chyba była wyżej nieco, bo przy ciągłej numeracji chyba 59 był przed Dolną Strzyżą ostatni po północnej stronie, więc schodząc drugą stroną 11 posesji, do Jaśkowej Doliny nie zejdziemy?
Przypomnę zdjęcie:

po prawej skrzynka pocztowa?
A po wtóre wątpliwość: w 1890 księga adresowa podaje adres blacharza Elendta jako Mirchauer Weg 22, a zdjęcie jest opisywane jako Grunwaldzka/Jesionowa?
Czemuż, ach czemuż! Herr Buhse się za Wrzeszcz nie wziął...

elendt.JPG
Plik ściągnięto 1297 raz(y) 22,5 KB

 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2304
Wysłany: Sob Sie 03, 2019 10:05 am   

Na tym, czytelnym wycinku, tej XIX wiecznej mapy widać wyraźnie numery od 73, do 80:

Przechodząc w lewo o 3 numery powinien być nr. 70. Zaznaczyłem go palcem.
Na mapie z 1807 na wysokości tego budynku, chociaż w sporym oddaleniu od Haptstrasse, zaznaczone jest "Alte Posthaus". Może to nie jest przypadkowa zbieżność?

poczta.jpg
Plik ściągnięto 1292 raz(y) 116,62 KB

 
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2304
Wysłany: Sro Paź 30, 2019 9:38 am   

Jakość mizerna, ale ujęcie ciekawe.
Z: https://www.facebook.com/...&type=3&theater

73021279_2581907361856091_5223880207143796736_n.jpg
Plik ściągnięto 743 raz(y) 71,99 KB

 
 
MłodyBocieK

Dołączył: 07 Sie 2018
Posty: 92
Wysłany: Sro Paź 30, 2019 4:05 pm   

Krzysztof napisał/a:
Jakość mizerna, ale ujęcie ciekawe.


Spieszę donieść, że jest i ciut lepsza wersja:
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2304
Wysłany: Nie Gru 08, 2019 12:15 pm   

Z: https://www.facebook.com/...&type=3&theater
Cytat:
Pierwszy raz widzę tę pocztówkę. To jest skrzyżowanie z Grunwaldzką, gdy była jeszcze Hauptstrasse, Jaśkowej Doliny. Na wprost Konopnickiej. Ale pierwszy raz widzę z tej strony budyneczek po prawej. Zdjęcie sprzed 1910 r., bo później powstał tu dom towarowy Waltera Edelsteina.
A nawet sprzed 1909, bo po lewej nie ma fontanny.


79085641_2967845259906176_9058834038768271360_o.jpg
Plik ściągnięto 128 raz(y) 97,33 KB

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk