Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Wąskotorówką do Krynicy Morskiej ...?
Autor Wiadomość
BillyBoy 
Rockabilly man


Dołączył: 24 Cze 2006
Posty: 462
Wysłany: Pią Lip 11, 2008 11:26 am   

W Krynicy działa od ok. dwóch lat Muzeum Krynicy Morskiej. Niestety, jego "kustosz" nie ma bladego pojęcia którędy biegła wąskotorówka :II .
_________________
BillyBoy na kłopoty ma zawsze środek złoty.
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Sob Lip 12, 2008 8:10 am   

Ze znalezieniem ludzi ktorzy cos pamietaja bedzie juz ciezko. 5 lat rozmawialem w tej sprawie w UM Krynicy ale tam zrobiono tylko wielkie oczy. Zero pamiatek, dokumentow, zdjec itp. Wtedy odszukalem najstarszego mieszkanca, rybaka, ktory chyba w 1942 r. przybyl tu na roboty przymusowe i pozostal. W tym dniu jednak nie czul sie dobrze gdyz akurat zachorowal wiec rodzina nie chciala mnie z nim skontaktowac. Przy nastepnej wizycie w Krynicy, dziadek juz nie zyl. Tu pomocni mogliby byc dawni zolnierze, kolejarze ktorzy po wojnie przy tej kolejce "sie krecili".
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Sob Lip 12, 2008 9:33 am   

Jeszcze dwie mapy na ktorych naniesiona jest trasa kolejki.
Mapa 1: w km 43,7/0,00 (Sztutowo) odchodzila linia do Lysej Gory, pod drodze 3 uszkodzone obiekty (wiadukty), km 21,198 Lysa Gora, dalej napis "do Granicy Panstwa" dowodzi ze tor ulozony byl conajmniej do granicy z Obwodem Kaliningradzkim.
Mapka 2: czerwona strzalka zaznaczylem gdzie w 1968 r. znajdowaly sie jeszcze duze ilosci podkladow. (strzalka zjechala troche za bardzo w dol !)
Poza tym w "Wykazie odleglosci taryfowych kolei zelaznych" (POUFNE) z 1950 r. zamieszczono trzy punkty do ktorych (teoretycznie) mozna bylo przeslac wagony:
km 0 = Sztutowo
km 5 = Katy Rybackie
km 7 = Ptaszkow
km 22= Lysa Gora
Najprawdopodobniej tylko tam istnialy jakies mijanki gdzie mozna bylo odstawic wagony.
PS: Nazwy miejscowosci podalem w oryginalnym brzmieniu tamtych lat.

Mapa sieci GKD, stan 1.10.1948.jpg (2).jpg
Plik ściągnięto 17352 raz(y) 14,57 KB

Fragment Mierzei Wislanej, 1961 r. (2).jpg
Plik ściągnięto 17352 raz(y) 78,67 KB

 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Sob Lip 12, 2008 11:06 am   

Dla wyjaśnienia: pisząc o "drugim pasie wydm" nie miałem na mysli tzw. "wydmy szarej", czyli porośniętej sosną i normalnym leśnym poszyciem lecz wydmy porośnięte trawą i krzakami. Widzę to w ten sposób: plaża; pierwsza wydma częściowo porośnięta trawą; obniżenie; druga wydma, płaska, porośnięta trawą i krzakami - i na tej biegła trasa kolejki; obniżenie; trzeci pas wydm - "leśny". W ciągu pięćdziesięciu lat kształt brzegu morskiego zmienił się znacznie i miejscami brakuje tego pierwszego pasa, a brzeg jest w tych miejscach stromy. Właśnie gdzieś w okolicy 19 km linii brzegowej wyszedłem z wykopu prosto na taki "mini klif".
Co do przebiegu linii w Krynicy - jestem przekonany, że kolejka była zlokalizowana na tym płaskim pasie wydm, w niedużej odległości od brzegu, tak jak na mapie. Przeszedłem cały krynicki odcinek i wszystko logicznie układało mi się z mapą.
W rejonie przystani rybackiej od strony Zatoki jeszcze kilka lat temu podobno z piachu wystawał kawałek szyny. Mój znajomy zrobił zdjęcie, ale mimo obietnic do dziś nie doczekałem się odbitki... Dwa lata temu szukałem tej szyny i niestety nie znalazłem.
Właśnie w Skowronkach przy wojskowym ośrodku wypoczynkowym, kilkaset metrów na wschód od miejsca wskazanego przez Hamburgera, znalazłem uzbrojony podkład.
I jeszcze pytanie do Hamburgera: mapa wydaje mi się znajoma; czy nie dostałeś jej może od kolegi D.W.?
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Sob Lip 12, 2008 11:50 am   

Osobiscie tez jestem za wariantem "drugich wydm" niz "miejskich torow". Ale pamietajmy ze po wojnie w miescie "urzedowali" Rosjanie i dopiero w 1948 r. wycofali sie na wschod, za wytyczona granice. Pozniej dlugie lata byl to teren zmilitaryzowany okupowany przez MW oraz Straz Ochrony Pogranicza i nie istnial (prawie) zaden ruch turystyczny ! Na etapie obecnej wiedzy o tym rejonie nie mozna na 100 % wykluczyc mozliwosci prowizorycznego (dla potrzeb ktorejs z w/w sluzb) poprowadenia toru przez miasteczko. Map wtedy nie aktualizowano a WP dlugi czas korzystalo z map niemieckich "przerobionych" na polskie przez nadruk aktualnych nazw miejscowosci.
Ten jeden znaleziony podklad mam nadzieje nie sluzy do stworzenia tezy ze do bazy wojskowej w Skowronkach doprowadzono tor waski ?
Nie kojarze skrotow D.W. ??? Jest to ogromna (na plotnie), kolorowa 1 : 100 000 mapa sztabowa WP na podstawie mapy niemieckiej z 1942 r. z naniesionymi w 1961 r. zmianami. Sprawdzalem wielokrotnie rozne szczegoly w terenie i dotad nie stwierdzilem pomylek. Obejmuje obszar (z.-w.) od Slupska do Pillau i (Pln.- pld.) od Jastrzebiej Gory do Swiecia.
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Sob Lip 12, 2008 9:48 pm   

Hamburger napisał/a:
Ten jeden znaleziony podklad mam nadzieje nie sluzy do stworzenia tezy ze do bazy wojskowej w Skowronkach doprowadzono tor waski ?

Nie wiem o jaką bazę chodzi i nie rozumiem dlaczego przestzegasz mnie przed stworzeniem jakiejś tezy. Ten podkład znalazłem dokładnie na trasie kolejki, a że w pobliżu był jakiś ogrodzony i strzezony przez wojsko teren, to nic nie poradzę że być może nie pasuje to do jakichś Twoich ustaleń...

podkład1.jpg
Plik ściągnięto 17306 raz(y) 78,31 KB

 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Sob Lip 12, 2008 10:09 pm   

Podklad jak nalezy tylko ze ja nikogo nie przestrzegam. Po prostu w przeszlosci spotkalem sie juz z opiniami ze jak ktos znalazl kawalek podkladu albo plot zrobiony z podkladow to musial pochodzic z jakiejs rozebranej w okolicy linii. Tymczasem sam kupowalem podklady np. na Slasku ktore ostatecznie wyladowaly na Wielkopolsce. Ten akurat moze pochodzic z rozebranego odcinka. A propos bazy WP w Skowronkach - kiedys istniala takowa, byc moze na miejscu obecnego osrodka wypoczynkowego, ktora korzystala z uslug kolejki.
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Sob Lip 12, 2008 10:54 pm   

Ja już nie rozumiem, o co Ci chodzi. Znalezienie na torowisku tego podkładu i w dwóch odległych od siebie miejscach podkładek podszynowych upewniło mnie tylko w tym, że tam kiedyś była nawierzchnia, bo co do tego że szedłem od Sztutowa do Skowronek właśnie po torowisku, nie miałem i nie mam najmniejszych wątpliwości...
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Nie Lip 13, 2008 9:53 am   

OK`, zostawmy ten temat i skoncentrujmy sie na znaleziskach. Cieszy mnie ze sa jeszcze namacalne slady kolejki ! Co do podkladek: czy byly rowniez z hakami czy bez ? Czy ten podklad lezy w rowie przeciwczolgowym widocznym na powyzszej mapie ?
Na fotce ponizej - fragment szyny wystaje z ziemi, znaleziony ca 1 km przed Krynica Morska.

Fragment szyny kolejki waskotorowej, Krynica Morska 2003.jpg
Plik ściągnięto 17262 raz(y) 20,37 KB

 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Nie Lip 13, 2008 8:31 pm   

Ten podkład nie leży w rowie przeciwczołgowym, tylko w wykopie kolejki. Podładki, które znalazłem były bez haków.
Swoją drogą, ten rów przeciwczołgowy jest oznaczony na mapie jak grobla...
Dorzucam zdjęcie wspomnianego już słupa w km 15+350 linii brzegowej.

słup.jpg
Plik ściągnięto 17232 raz(y) 78,88 KB

 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Nie Lip 13, 2008 9:30 pm   

Hm, nie moge sobie przypomniec takiego glebokiego przekopu na trasie przebiegu linii. Czy mozesz Kolego naniesc na mape to miejsce tak, by mozna bylo zlokalizowac gdzie to jest ?
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Pon Lip 14, 2008 3:06 pm   

Hamburger napisał/a:
Hm, nie moge sobie przypomniec takiego glebokiego przekopu na trasie przebiegu linii. Czy mozesz Kolego naniesc na mape to miejsce tak, by mozna bylo zlokalizowac gdzie to jest ?

Hm, było kilka takich przekopów, jak np. ten na obrazku - w pobliżu Krynicy, lub w Kątach obok przystani rybackiej.
Nie mam niestety dobrej współczesnej mapy, ale spróbuję opisowo wytłumaczyć drogę do podkładu: między Kątami a Skowronkami jest przystanek na żądanie, obok częściowo brukowana droga w poprzek mierzei. Drogą do końca, potem w prawo.

wykop 22.jpg
Plik ściągnięto 17170 raz(y) 72,77 KB

 
BillyBoy 
Rockabilly man


Dołączył: 24 Cze 2006
Posty: 462
Wysłany: Pon Lip 14, 2008 11:11 pm   

renekk napisał/a:
Dla wyjaśnienia: pisząc o "drugim pasie wydm" nie miałem na mysli tzw. "wydmy szarej", czyli porośniętej sosną i normalnym leśnym poszyciem lecz wydmy porośnięte trawą i krzakami. Widzę to w ten sposób: plaża; pierwsza wydma częściowo porośnięta trawą; obniżenie; druga wydma, płaska, porośnięta trawą i krzakami - i na tej biegła trasa kolejki; obniżenie; trzeci pas wydm - "leśny". W ciągu pięćdziesięciu lat kształt brzegu morskiego zmienił się znacznie i miejscami brakuje tego pierwszego pasa, a brzeg jest w tych miejscach stromy. Właśnie gdzieś w okolicy 19 km linii brzegowej wyszedłem z wykopu prosto na taki "mini klif".
Co do przebiegu linii w Krynicy - jestem przekonany, że kolejka była zlokalizowana na tym płaskim pasie wydm, w niedużej odległości od brzegu, tak jak na mapie. Przeszedłem cały krynicki odcinek i wszystko logicznie układało mi się z mapą.

Renekk, w takim razie jak to wg Ciebie wyglądało patrząc na "tor1.jpg" z poprzedniej strony tego wątku? Czy wąskotorówkę puszczono po Strand Promenade, czy może drugi pas wydm, na którym ułożono tory, jest bardziej na lewo od niej?
Na innej przedwojennej fotce widać wyraźnie pas Strand Promenade w postaci cienkiej nitki biegnącej równolegle wzdłuż plaży. To co jest na "tor1.jpg" znajdowało się poza kadrem, ok. 100 m. od prawej krawędzi pocztówki. Widać wyraźnie, że Promenada biegła na długim odcinku po niemal idealnie płaskim terenie. Trzymając się "wariantu plażowego" jeśli wąskotorówka na wysokości Krynicy Morskiej miała być poprowadzona blisko plaży, to chyba tylko tędy ...?

Kahlberg1.jpg
Plik ściągnięto 17139 raz(y) 57,27 KB

_________________
BillyBoy na kłopoty ma zawsze środek złoty.
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Wto Lip 15, 2008 6:20 am   

Problem w tym, że nie potrafię zlokalizować w terenie tej przedwojennej promenady. Owszem, na wschód od przystani rybackiej trasa kolejki biegła (moim zdaniem) po czymś co mogłoby przypominać promenadę, ale tam obecnie rośnie naokoło las, no i linia brzegowa jest jakby bliżej.
Wciąż opieram się na mapie, której fragment wcześniej zamieściłem. Co prawda brakuje na niej ok. 800 m trasy, ale na logikę przjąłem, że biegła ona, jak na przyległych odcinkach, wzdłuż brzegu.
 
BillyBoy 
Rockabilly man


Dołączył: 24 Cze 2006
Posty: 462
Wysłany: Sro Lip 16, 2008 12:27 am   

Renekk, mówimy o tym samym miejscu :ok: .
Trasa, którą przemierzyłeś to właśnie przedwojenna Strand Promenade. Wytyczono ją w drugiej połowie lat 1920tych, wcześniej była tam dzika wydma. Czy tor wąskotorówki biegł właśnie tędy... ? Nie mam akurat zdjęcia z aktualnym widokiem tego odcinka promenady, aby porównać ze stanem dzisiejszym. Mam za to ujęcie na promenadę w kierunku wschodnim - wkleiłem je do innego wątku .
Nie mogę się zgodzić, z tym co napisałeś wcześniej, że kształt linii brzegowej znacznie się zmienił od wojny. Akurat odcinek między Kahlberg-Liep a głównym wejściem na plażę (wylot ul. Przyjaźni) zmienił się bardzo nieznacznie, pomijając to że miejscami jest mocno zarośnięty. Wyraźnemu zwężeniu uległa tylko szerokość plaży. Dawna Strand Promenade to dzisiaj całkowicie zaniedbany rejon miasta. A szkoda, bo przy niewielkim nakładzie kosztów możnaby odtworzyć promenadę w jej dawnym kształcie.
"Teoria plażowa" ma jeden słaby punkt: jest nim póltorametrowej wysokości nagłe obniżenie poziomu przy dzisiejszym plażowym wylocie ul. Bałtyckiej. W celu wybudowania wąskotorówki ta różnica poziomów musiała być koniecznie zniwelowana, jednak żaden ślad w terenie na to nie wskazuje. Czyżby przejście z jednego poziomu na drugi złagodzono poprzez wybudowanie jakiejś konstrukcji technicznej, po której też nie ma żadnego śladu ??
_________________
BillyBoy na kłopoty ma zawsze środek złoty.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk