Dawny Gdańsk

Nazwy - Nabrzeże Dworzec Drzewny

parker - Pon Mar 07, 2005 2:28 pm
Temat postu: Nabrzeże Dworzec Drzewny
Trafiłam przed chwilą na planie miasta na taką ulicę... Co to jest ten Dworzec Drzewny?
Grün - Pon Mar 07, 2005 2:48 pm

To jest taki budynek przy torach na który przyjeżdżają pociągi z drewnem :^^
parker - Pon Mar 07, 2005 2:50 pm

Ale ja serio pytam :%
Zoppoter - Pon Mar 07, 2005 2:50 pm

Grün napisał/a:
To jest taki budynek przy torach na który przyjeżdżają pociągi z drewnem :^^


Pociągi wjeżdżaja na budynek? To on musi byc bardzo solidny... Tylko po co one wjeżdżaja na niego? Mogłyby sie zatrzymać obok...

rispetto - Pon Mar 07, 2005 2:52 pm

Nie filozujcie.
parker - Pon Mar 07, 2005 2:53 pm

Nie mogą obok, bo obok jest Wisła (to jest Nabrzeże, nie zapominaj :wink: )
Zoppoter - Pon Mar 07, 2005 2:54 pm

parker napisał/a:
Nie mogą obok, bo obok jest Wisła (to jest Nabrzeże, nie zapominaj :wink: )


No to przed...

Grün - Pon Mar 07, 2005 2:56 pm

No wiedziałem, że się tego "na" czepisz :)
To był skrót myślowy. Pociągi oczywiście wjeżdżają pod budynek :^^

Zoppoter - Pon Mar 07, 2005 3:02 pm

Grün napisał/a:
No wiedziałem, że się tego "na" czepisz :)
To był skrót myślowy. Pociągi oczywiście wjeżdżają pod budynek :^^


Tunel tuz obok rzeki? Kosztowna zabawa... :mrgreen:

Mikołaj - Pon Mar 07, 2005 4:26 pm

Cytat:
Co to jest ten Dworzec Drzewny?

Holzbahnhof po naszemu, nie słyszałaś? :hihi:

Petelka - Wto Mar 08, 2005 8:37 am

Znaczącym ładunkiem w dawnym porcie gdańskim było drewno. Pierwotnie składowano je - w stanie surowym - na wodzie. Z czasem zaistniała potrzeba jego obrabiania, a tym samym potrzeba dużych powierzchni składowania. Na główne składowisko przeznaczono tereny położone nad Martwą Wisła, pomiędzy Twierdzą Wisloujście a Portem Cesarskim. Place do składowania drewna zbudowane zostały przez firmy prywatne, które dokonaly niwelacji terenów, budując równocześnie liczne linie kolejowe i pomosty przeładunkowe. Składy drewna były kryte i otwarte, wyposażone w tory kolejowe, zarówno wąsko- jaki szerokotorowe oraz pomosty ładunkowe do bezpośredniego ładowania drewna na statki.
W okresie przedwojennym ogólny obszar doskonale urządzonych placów drzewnych w porcie gdańskim wynosił ok. 200 ha na lądzie oraz 220 ha na wodzie. W 1927 r. eksport drewna osiągnął rekordową liczbę 1 mln 740 tys. ton.

Jak widzisz Parker stąd wziął się Dworzec Drewny, popularnie nazywany również Pagedem. :) A jak ładnie poprosisz Marka_Z to wstawi Ci fragment przedwojennej mapy portu z rzeczonym terenem. :D

parker - Wto Mar 08, 2005 9:30 am

Dziekuję Pętelko :)
danziger - Wto Mar 08, 2005 11:08 pm

Petelka napisał/a:
tory kolejowe, zarówno wąsko- jaki szerokotorowe

Szerokotorowe czyli normalnotorowe, czy też faktycznie miały szerszy roztaw?

Sabaoth - Wto Mar 08, 2005 11:12 pm

Cytat:
Szerokotorowe czyli normalnotorowe, czy też faktycznie miały szerszy roztaw?

Są tory wąskotorowe, normalnotorowe i szerokotorowe. Te ostatnie prowadzą na Syberię :hihi:

danziger - Wto Mar 08, 2005 11:19 pm

Sabaoth napisał/a:
Cytat:
Szerokotorowe czyli normalnotorowe, czy też faktycznie miały szerszy roztaw?

Są tory wąskotorowe, normalnotorowe i szerokotorowe. Te ostatnie prowadzą na Syberię :hihi:

Nie tylko - coś mi się majaczy, że w Indiach też są szersze, a może jeszcze gdzieś indziej?
W Polsce tez mamy jedną szerokotorową linie (Linia Hutniczo - Siarkowa).
No, w każdym razie szerokotorowa linia w Gdańsku, to byłaby ciekawostka - dlatego pytam co to za tory były.

Petelka - Sro Mar 09, 2005 7:43 am

danziger napisał/a:
Petelka napisał/a:
tory kolejowe, zarówno wąsko- jaki szerokotorowe

Szerokotorowe czyli normalnotorowe, czy też faktycznie miały szerszy roztaw?

Sądzę, że chodzi o normalnotorowe...

TOMB - Pią Mar 11, 2005 4:03 pm

Już mnie to zaczyna drzaźnić...... Trzeci raz próbuję tutaj coś napisać.

Chciałem tylko pogratulować Tobie Petelka, za tak dokładne wyjaśnienie nazwy. Pragnę dodać tylko, że potoczna nazwa Paged wzięła się od nazwy spółki, która już od przedwojnia eksportowała polskie drewno (działała na terenie całej Polski). A na wspomnianym Dworcu Drzewnym załadunek na statki odbywał się jeszcze bodajże do końca lat 60-ych XX w.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group