Dawny Gdańsk

Poszukuję/mam/oddam - Jana Priya - największy(?) statek zbudowany w Stoczni Lenina

pumeks - Pią Lip 22, 2005 10:13 pm
Temat postu: Jana Priya - największy(?) statek zbudowany w Stoczni Lenina
Dosyć znany jest fakt, że największymi statkami zbudowanymi w stoczni Schichaua były dwa transatlantyki: pierwszy, wodowany 17 grudnia 1913 jako "Columbus", ale nigdy pod tą nazwą nie pływał (przekazany po wojnie brytyjskiej kompanii "White Star", pływał jako "Homeric") i drugi, zwodowany 12 sierpnia 1922, pływający jako "Columbus" w barwach Norddeutscher Lloyd. W literaturze są pewne rozbieżności co do dokładnych parametrów technicznych tych statków, ale oba miały długość rzędu 230 m (według różnych autorów – od 228 do 236 m) i pojemność brutto rzędu 32-34 tys. RT.
Szukałem informacji, czy Stocznia Gdańska (1967-1989 "im. Lenina") po 1945 r. zbudowała jakikolwiek statek porównywalnej wielkości. Większy statek (286 m długości i nośność 58300 t) zbudowano całkiem niedawno, w 2002 r., z tym że nie w Gdańsku, a w Gdyni (kontenerowiec "Cathrine Rickmers"). Nie jestem jednak pewien, jak porównywać nośność statku (obecnie podstawowy parametr) z pojemnością cytowaną w przypadku "Columbusów". Przyjąłem więc, że będę porównywał całkowitą długość statku. Jeżeli chodzi o statki zbudowane w Gdańsku, to według listy na stronie POLSHIP - Krajowy Informator o statkach największe w ostatnich latach były masowce (m. in. "Syrena", "Selandia") o długości 199,98 m i nośności 50700 t. Dane o statkach zbudowanych przed 1992 r. są mniej dokładne – na stronie Stoczni Gdańskiej podawany jest tylko jeden parametr, a mianowicie nośność – wygląda na to, że rekordowy był statek "Jana Priya" zbudowany w 1975 roku dla armatora Mogul Line. Nośność tej jednostki wynosiła 55000 t. Niestety, nie udało mi się znaleźć żadnych innych danych tego statku – może ktoś z was posiada materiały (książki, wycinki z gazet) gdzie byłaby podana przynajmniej jego długość?

Corzano - Sob Lip 23, 2005 4:14 am

Na kiedy to potrzebujesz?
Petelka - Sob Lip 23, 2005 2:07 pm

Pumeks, mogłabym poszukać, albo przynajmniej przybliżyć jego długość (poprzez porówanie), ale to dopiero po week-endzie.
pumeks - Sob Lip 23, 2005 11:04 pm

O, ja bardzo dziękuję z góry. To naprawdę nic pilnego, głównie dla mojej własnej ciekawości.
Petelka - Wto Lip 26, 2005 1:30 pm

Dokładnych parametrów akurat tego statku nie znalazłam. :II
Ale masz dla porównania dane kilku innych masowców o DWT zbliżonym do poszukiwanego. Jakąś średnią/wnioski mozna już wyciagnąć :) :wink:

DWT / długość / szerokość
52630 / 215,4m / 31,8m
53341 / 194,2m / 32,2m
52540 / 215,4m / 31,9m
54615 / 219,8m / 32,2m
55881 / 197,9m / 32,2m

Pozdrawiam :D

Corzano - Wto Lip 26, 2005 1:47 pm

Petelka napisał/a:
Jakąś średnią/wnioski mozna już wyciagnąć :) :wink:

+/- 40 metrów. :hihi:

Petelka - Wto Lip 26, 2005 1:59 pm

Corzano napisał/a:
Petelka napisał/a:
Jakąś średnią/wnioski mozna już wyciagnąć :) :wink:

+/- 40 metrów. :hihi:

Przesadziłeś - tylko 25,6 m. :lol: :wink:

Corzano - Wto Lip 26, 2005 2:52 pm

Jana Priya (B521/10) nie była budowana w Gdańsku, a w Gdyni. W Gdańsku była tylko wyposażana.
Wymiary jednostek tej serii to (L/B/D): 218,5/32,2/17,0

Btw. w poszukiwaniu informacji o jednostkach lepiej posługiwać się symbolem budowy. Dzięki niemu praktycznie od razu można powiedzieć skąd statek pochodzi, a nazwy się zmieniają nawet podczas budowy.

pumeks - Wto Lip 26, 2005 5:48 pm

Corzano napisał/a:
Jana Priya (B521/10) nie była budowana w Gdańsku, a w Gdyni. W Gdańsku była tylko wyposażana.

O psiakrew. Czyli chyba nie znajdę odpowiedzi, jaki był NAJDŁUŻSZY statek zbudowany w Gdańsku po 1945 r. :II

Corzano - Wto Lip 26, 2005 8:34 pm

pumeks napisał/a:
jaki był NAJDŁUŻSZY statek zbudowany w Gdańsku po 1945 r. :II

To jednostki serii 8184, 8200 i 8230 o długości całkowitej (Lc) 210,92 m zbudowane w Stoczni Gdańskiej.
Jeśli potrzebujesz inne informacje na temat, to pytaj - postaram się pomóc.

pumeks - Sro Lip 27, 2005 12:44 pm

Aha, bardzo dziękuję :D Tyle mi wystarczy w zupełności. :hurra: :==
Ciekawe tylko, że masowce serii B683 mają znacznie większą nośność (wpadając w żargon - więcej DWT?) a są krótsze niż 200 m. 8O

danziger - Sro Lip 27, 2005 1:00 pm

pumeks napisał/a:
Aha, bardzo dziękuję :D Tyle mi wystarczy w zupełności. :hurra: :==
Ciekawe tylko, że masowce serii B683 mają znacznie większą nośność (wpadając w żargon - więcej DWT?) a są krótsze niż 200 m. 8O

Nie znam się specjalnie, ale domyślam się, że po prostu mogą być szersze, głębsze lub mieć więcej miejsca na ładunek kosztem różnych zbędnych urządzeń....

Corzano - Sro Lip 27, 2005 1:45 pm

pumeks napisał/a:
Ciekawe tylko, że masowce serii B683 mają znacznie większą nośność (wpadając w żargon - więcej DWT?) a są krótsze niż 200 m. 8O

Dlatego powinno się porównywać statki tego samego typu, bo masowce i kontenerowce to dwie rózne bajki.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group