|
Dawny Gdańsk
|
 |
Poszukuję/mam/oddam - Strzyża z 1933 r. od Piotra J
Mikołaj - Wto Sty 30, 2007 12:20 am Temat postu: Strzyża z 1933 r. od Piotra J Skan Gelaendenplan der Freien Stadt Danzig (1926-1940) 1:5000, arkusz: Wrzeszcz rok 1933. Plan pochodzi ze zbiorów BG PAN, sygn. B 550
Część 1
Część 2
Dzię-ku-je-my!
grzechuu - Wto Sty 30, 2007 3:21 am
ogromne dzięki!
Makabunda - Wto Sty 30, 2007 3:20 pm
No po prostu szaleństwo!
Corzano - Wto Sty 30, 2007 3:26 pm
Bardzo dziękuję! Marzy mi się taki plan (z numeracją budynków) Brzeźna.
seestrasse - Wto Sty 30, 2007 4:06 pm
dzięki serdeczne! ach, gdybyż istniał taki plan Ropuszanki...
Patryk - Wto Sty 30, 2007 6:29 pm
dziękuje, dzięki Forum i Wam Wszystkim spełniają się marzenia
patryk
jayms - Wto Sty 30, 2007 9:22 pm
Cuś pięknego!Serdecznie dziękuję!
Mikołaj - Sro Sty 31, 2007 12:57 pm
arkusz: Wrzeszcz, co oznacza, że istnieją zapewne arkusze Brzeźno, Ropuszanka
Corzano - Sro Sty 31, 2007 1:32 pm
Mikołaj napisał/a: | istnieją zapewne arkusze Brzeźno, Ropuszanka |
Zapomniałeś podać linki.
Mikołaj - Sro Sty 31, 2007 2:08 pm
ale mogę podać adres
renekk - Sro Sty 31, 2007 5:07 pm
BG PAN ma w swoich zbiorach kilkadziesiąt arkuszy map w skalach od 1:1000 do 1:10000 z lat 1923-1940, obejmujących praktycznie cały obszar obecnego Gdańska.
W 1985 roku Biblioteka wydała katalog swoich zbiorów kartograficznych. Nie polecam tej lektury - to czysta pornografia...
seestrasse - Sro Sty 31, 2007 9:12 pm
renekk napisał/a: | W 1985 roku Biblioteka wydała katalog swoich zbiorów kartograficznych. Nie polecam tej lektury - to czysta pornografia... |
renekk - Sro Sty 31, 2007 9:25 pm
No tak: człowiek ślini się przy czytaniu, ale żeby tak rzeczywiście wykorzystać, to już wielka trudność
seestrasse - Sro Sty 31, 2007 9:32 pm
ja mam trudność w samym dojściu do BG...
renekk - Sro Sty 31, 2007 10:01 pm
Dojść jak dojść (codziennie przechodzę w ich pobliżu), ale wydębić coś od nich, to jest wyczyn!
grzechuu - Sro Sty 31, 2007 10:09 pm
renekk napisał/a: | Dojść jak dojść (codziennie przechodzę w ich pobliżu), ale wydębić coś od nich, to jest wyczyn! |
to może się zbierzemy i weźmiemy ich siłą?
Piotr J. - Czw Lut 01, 2007 10:58 am
Kiedy na początku lat 80 zacząłem się interesować dawnymi planami Gdańska kierownikiem Zakładu Kartografii BG PAN była pani Zofia Szopowska, kobieta niezwykle uczynna i pomocna w moich poszukiwaniach. Ksero było wtedy narzędziem podejrzanym, dlatego poradziła mi abym zamówił fotokopie negatywowe. Dzięki temu mam plany z ok 1935 (różne skale) i z knota 1964. Potem nabyłem wspomnianą książkę "Plany Gdanska, Oliwy, Sopotu i Gdyni w zbiorach kartograficznych Biblioteki Gdanskiej Polskiej Akademii Nauk" wyd. Ossolineum 1985 autorstwa tejże pani Zofii. Stamtąd dowiedziałem się o planach geodezyjnych. Nie jestem teraz w Gdańsku, ale kiedy tylko się pojawię zrobię skan strony ze spisem sekcji planów 1:5000 (bodajże 27 sekcji) i 1: 2500 (o ile pamiętam 54 sekcje) i wrzucę na forum. Mam jeszcze arkusz Samborowo-Węglisko z 1940 r i Olszynkę z 1940 r - plany 1:2500. Te plany łącznie z już przez was znanym zdobyłem jakieś 10 lat temu w BG PAN dzięki pani Ani (nie pamiętam nazwiska), która wtedy kierowała kartografią. Być może dalej ta sama pani tam jest http://www.bgpan.gda.pl/polski/kontakt.php Nie wiem jakie obecnie panują stosunki w Bibliotece, ale słyszałem że Pani Dyrektor Pelczarowa robi problemy w uzyskaniu kopii map. Póki co, obiecuję Olszynkę i Samborowo - Węglisko przy mojej najbliższej wizycie w domu.
Makabunda - Czw Lut 01, 2007 11:40 am
Piotrze J gdyby Ci się udało podzielić z nami Twoimi "Skarbam" byłby top krok naprzód. Do tej pory dziekimapie Mikołaja dysponowalismy planami w skali 10 000. Teraz ze skala 1:5000 bedziemy pop prsotu "rządzić". Zwłaszcza jaj jako fan zastosowania GPSu miałbym mozliwość uzyskania śietnego materiału wyjsciowego do obróbki. Plan Mikoaja z 1940 ma jeden mały mankament a mianowicie jest dosyc duzy w papierowej wersji co spowodowało, ze z biegiem lat troche sie zdeformował i miałem problemy ze skalibrowaniem na uzytek GPS w jednym kawałku. Poza tym nie wiedziałem w jakim układzie współrzednych był ten plan wykonany co wymagało wielu pomiarów terenowych do wykonania kalibracji. W przypadku map geodezyjnych z pewnością układ współrzednych będzie znany i będzie mozna przy zastosowaiu odpowiednich przeliczników na układ WGS 84 (czyli stosowany w GPS)skalibrować plany nie wychodząc z domu. To byłaby znaczna oszczędnośc czasu. A właśnie brak czasu na żmudne pomiary terenowe uniemożliwiał mi dobre skalibrownie planu Mikołaja "w kawałkach". Po takim skalibrowaniu nie bedziemy mieć żadnych watpliwości którędy ptrzebiegała Labes Weg w końcowym jej biegu. Wystarczy po prostu wziąć GPS w garść ze skalibrowną mapką i ruszyc w teren. Byleby wtedy nie wpaśc pod trawmwaj w ferworze poszukiwań :-)
Będę wypatrywał z utęsknieniem każdej mapki, którą udostepnisz.
DarioB - Sob Lut 03, 2007 12:17 am
To ja poproszę o małą podpowiedź. Nie wiem czy dobrze czytam tę mapę, ale mam zagadkę co do skanu nr 2. Co to za stadion? Czy dobrze kojarzę, że to teren koszar?
Krzysztof - Sob Lut 03, 2007 12:34 am
Tak to koszary. Na wielu mapach jest tam zaznaczony. Również tu: http://www.dawnygdansk.pl...wa-wrzeszcz.JPG na, już powojennej, mapie.
pawel.45 - Sob Lut 03, 2007 2:11 am
ta mapa wydaje się być taką "przedwojenno - powojenną". Wprawdzie teren koszar ze stadionem przedstawia właściwie, lecz mało wiernie obrazuje zniszczenia zarówno nieparzystej strony al.Grunwaldzkiej, jak też części środmieścia Gdańska, mostów na Motławie i in.fragmentów.
Krzysztof - Sob Lut 03, 2007 3:19 am
Cytat: | ta mapa wydaje się być taką "przedwojenno - powojenną". Wprawdzie teren koszar ze stadionem przedstawia właściwie, lecz mało wiernie obrazuje zniszczenia zarówno nieparzystej strony al.Grunwaldzkiej, jak też części środmieścia Gdańska, mostów na Motławie i in.fragmentów. |
Ma niedokładności i błędy.
Ale mosty przy zielonej bramie i przy stągwiach są zaznaczone jako zniszczone (oznaczone zygzakiem na symbolu mostu). Jako zniszczone są zaznaczone, również, liczne, inne mosty: Błędnik i jego sąsiad, na Kościuszki, na Braci Lewoniewskich, na Uczniowskiej. Zniszczone, ale już rozebrane, mosty na linii do Kartuz w ogóle nie są oznaczone jako mosty.
Grunwaldzka, rzeczywiście nie jest oznaczona jako zniszczona, ani strona nieparzysta, ani strona parzysta, która w porównywalnym stopniu była zniszczona. Prawidłowo, jako zniszczone jest oznaczone i Stare, i Główne Miasto.
pawel.45 - Sob Lut 03, 2007 11:40 am
Cytat: | Ale mosty przy zielonej bramie i przy stągwiach są zaznaczone jako zniszczone (oznaczone zygzakiem na symbolu mostu). Jako zniszczone są zaznaczone, również, liczne, inne mosty: Błędnik i jego sąsiad, na Kościuszki, na Braci Lewoniewskich, na Uczniowskiej. |
Przepraszam, może się mylę - ale wydaje mi się że łamana linia (nie zygzak) oznacza tu "most żelazny" wg ówczesnej nomenklatury. Zresztą te mosty chyba nie były zniszczone, lecz tylko uszkodzone w różnym stopniu. Przez Błędnik przecież odbywał się ruch pojazdów o mniejszej masie. Natomiast most Krowi i most na Szopy były zniszczone - a tu nie zaznaczone.
Cytat: | Prawidłowo, jako zniszczone jest oznaczone i Stare, i Główne Miasto. |
chyba tak z grubsza. Co do Grunwaldzkiej oczywiście masz rację strona parzysta była podobnie "poszkodowana". Na mapie (przykładowo) istnieją bud.nr 36-40 faktycznie zniszczone (choć odbudowano potem jak pamiętam parter nr36) - ogólnie - mapa jest mało dokładna i trzeba traktować ją dość ostrożnie jako żródło informacji. Ciekawy jestem jak jest datowana. Pozdrawiam serdecznie.
renekk - Sob Lut 03, 2007 3:16 pm
Cytat: | może się mylę - ale wydaje mi się że łamana linia (nie zygzak) oznacza tu "most żelazny" |
Oczywiście, masz rację. W ten sposób na mapach w tej skali oznacza się mosty o kratowej konstrukcji.
Co do datowania - na mapie tej zaznaczona jest bocznica kolejowa do wywozu gruzu z Głównego Miasta, czynna w latach (mniej więcej) 1946-54.
pawel.45 - Sob Lut 03, 2007 7:58 pm
Cytat: | Co do datowania - na mapie tej zaznaczona jest bocznica kolejowa do wywozu gruzu z Głównego Miasta, czynna w latach (mniej więcej) 1946-54. |
Bocznicę kolej. oczywiście zauważyłem na mapie i pamiętam ją z dzieciństwa, ale nie znając opisu z marginesu mapy mogę tylko snuć wyobrażenia - może mapa przedstawia stan po częściowej odbudowie (np.zabudowa zachodniego końca ul.Długiej). Bardziej prawdopodobne jednak wydaje mi się, że unacześnienia jakiejś starszej mapy dokonano zza biurka, a nie w terenie. Błędów jest tam dużo więcej. Choćby w pobliżu miejsca, gdzie zapoczątkowano temat: Strzyża - przy niej, na rogu Słowackiego "kartograf"- autor tej mapy ulokował stację benzynową (przesuwając o cały kwartał ulic), równocześnie zapomniał o stacji z Grunwaldzkiej nr22 i bud.nr20 (a zachowały się w całości). Przykładów można podać dużo więcej. Dlatego przypuszczam że jest to przykład nierzetelnej pracy kartograficznej, bez konfrontacji w terenie - może tylko przy wykorzystaniu materiału foto-lotn. Może ktoś posiada większy fragm.tej mapy z marginesem, bo warto byłoby poznać datę i nazwisko autora tej fuszerki, choćby po to by ostrożnie przyjrzeć się innym jego pracom.
Krzysztof - Nie Lut 04, 2007 3:35 pm
Cytat: | Ciekawy jestem jak jest datowana. |
Sam jestem ciekaw. Kolega który ją ma gdzieś ja upchną tak, że od pewnego czasu nie może jej znaleźć
Ponieważ jest zaznaczony kościół z wątku http://www.forum.dawnygda...opic.php?t=3455 (pierwsza msza to pasterka 47) musiała powstać po 1947 r.
Dla mnie najbardziej spektakularnym błędem jest narysowane połączenie Partyzantów ze Słowackiego za Obywatelską, z równoczesną przerwą na Słowackiego za Chrzanowskiego, a przed tym połączeniem. Takie połączenie było planowane, o czym świadczy mapa z 1940 r. http://www.dawnygdansk.pl...g_1940_5000.jpg
Dobrze widoczne połączenie na tej mapie to, tylko, teren wykupiony?, przekwalifikowany? pod drogę. Nie ma w terenie żadnych śladów prac związanych z tą inwestycją poza płotem wzdłuż planowanej trasy.
Możliwe, ża właśnie ta mapa służyła kartografowi jako źródło.
grzechuu - Nie Lut 04, 2007 5:05 pm
Zauważcie, że zaznaczony jest staw przy skrzyżowaniu Chrzanowskiego-Słowackiego
[nie wiem do którego roku on istniał, chyba gdzieś do lat 70, ale na powojennych mapach zaznaczonego go jeszcze raczej nie widziałem]
Krzysztof - Nie Lut 04, 2007 5:45 pm
Na początku lat 60-tych jeździłem tam na łyżwach. Wtedy (podejrzewam, że od wojny) nie był on zasilany wodą ze Strzyży. Folusz doprowadzający wodę (tak dobrze widoczny na mace Piotra J) jeszcze był, ale nie było, chyba, zastawki na Strzyży kierującej do niego wodę. W rezultacie woda, chyba opadowa, zalegała tylko na dnie, i to nie całym. Ale i tak był to największy akwen w okolicy i bezpieczny, bo płytki. Mapa z 48 r.? dość dobrze pokazuje jego zasięg. W narożniku wału przy skrzyżowaniu Chrzanowskiego ze Słowackiego była, wyglądająca na sprawną, "studzienka" do piętrzenia i poboru wody, ale nie udało mi się zauważyć gdzie ta woda miała "pracować".
pawel.45 - Nie Lut 04, 2007 8:10 pm
Cytat: | W narożniku wału przy skrzyżowaniu Chrzanowskiego ze Słowackiego była, wyglądająca na sprawną, "studzienka" do piętrzenia i poboru wody, ale nie udało mi się zauważyć gdzie ta woda miała "pracować". |
Wydaje mi się że woda miała "pracować" właśnie w tym zbiorniku. Proszę zwrócić uwagę na napis na tym basenie "Verzoegerungsbecken" - oznacza to zbiornik zwalniający, opóżniający przepływ wody. W związku z systemem młynów, kużni i innych użytkowników nurtu Strzyży w jej dolnym biegu (również browar), spełniał rolę zabezpieczającą przed tzw.wysoką wodą i nie był normalnie napełniony. Natomiast po likwidacji tych obiektów stracił na znaczeniu - choć jak sądzę, nie do końca. Pamiętamy chyba niedawną powódż.
Cytat: | ale na powojennych mapach zaznaczonego go jeszcze raczej nie widziałem] | - na wcześniejszych mapach powojennych - choćby tej wcześniej wspominanej był zaznaczany.
renekk - Nie Lut 04, 2007 9:11 pm
[quote="Krzysztof"] Cytat: | Ciekawy jestem jak jest datowana. |
Jest datowana na rok 1959 (!). Poniżej zamieszczam jej godło:
renekk - Nie Lut 04, 2007 9:35 pm
Piotr J. napisał/a: | zrobię skan strony ze spisem sekcji planów 1:5000 (bodajże 27 sekcji) i 1: 2500 (o ile pamiętam 54 sekcje) i wrzucę na forum |
Pozwól Piotrze, że Cię wyręczę
A swoją drogą, to w latach osiemdziesiątych i na początku dziewięćdziesiątych dostęp do zbiorów Biblioteki i kopiowanie ich były łatwiejsze... Teraz dochodzi do takich sytuacji, że nie wolno w czytelni wykonać zdjęcia własnym aparatem cyfrowym, można za to rozpłaszczyć książkę na płycie tej powiązanej sznurkiem kserokopiarki pod oknem... No ale rozumiem, chodzi o te kilka złotych, które trzeba wrzucić do skarbonki... Czytałem kiedyś przewrotny esej Umberto Eco o tym, jak skutecznie zniechęcić potencjalnych czytelników do korzystania z biblioteki - wypisz wymaluj BG PAN
pawel.45 - Nie Lut 04, 2007 10:47 pm
Cytat: | Jest datowana na rok 1959 |
Ot i kłopot! Zapewne uwzględnia częściową odbudowę, wyburzenia i nowe obiekty, lecz trudno określić co jest co. Jednak ewidentne błędy wskazana jako przykładowe zarówno przeze mnie jak i Krzysztofa nie wiążą się z tą, czy inną datą. Reasumując - trudno traktować tę mapę jako wartościowy materiał da badań.
Dziękuję za informację pogłębiającą wiedzę w temacie.
renekk - Nie Lut 04, 2007 10:59 pm
Całkiem bezwartościowa to ona też nie jest, wystarczy odpowiednia doza ostrożności plus materiał porównawczy.
pawel.45 - Pon Lut 05, 2007 10:09 am
Cytat: | Całkiem bezwartościowa to ona też nie jest, wystarczy odpowiednia doza ostrożności plus materiał porównawczy. |
Naturalnie. Jeśli jednak nie mamy dla porównania innej mapy (najlepiej sprzed 1949r.) to trudno jednak mieć pewność. Czystki stalinowskie i likwidacja WIG spowodowały na dobrych parę lat takie problemy. Ale to taka dygresja na marginesie tematu. Pozdrawiam serdecznie.
Krzysztof - Sro Lut 07, 2007 1:48 am
Cytat: | Jest datowana na rok 1959 (!). Poniżej zamieszczam jej godło: |
Czy to na pewno jej godło?
Porównałem jej fragment z aktualnie dostępnym mi fragmentem mapy informującej, że przedstawia stan z 1954 i stwierdzam, że jest to ten sam stan. Przy okazji sprawdzę inne miejsca. Dotychczas traktowałem ją jako wcześniejszą od tej z 54 r.
pawel.45 - Sro Lut 07, 2007 4:24 am
Cytat: | Porównałem jej fragment z aktualnie dostępnym mi fragmentem mapy informującej, że przedstawia stan z 1954 |
Krzysztofie - pogubiłem się. Czy ta mapa, której fragment obecnie przedstawiasz obrazuje stan z 1954r.? Moim zdaniem jest to już mapa polska i przypuszczam, że znacznie nowsza od tej, którą krytycznie omawialiśmy. Tamta wykonana była na podkładzie radzieckim - jak sądzę wydania ok.1950r.(mam na myśli podkład ze zmianą nazewnictwa na polskie).
Jeżeli masz dostęp do tej mapy, to sprawdż na dolnym marginesie datę wydania, datowanie stanu przedstawionego i ewent. podkładu, albo nazwisko i datę autoryzacji zmian. Oczywiście również godło arkusza mapy. Z góry dziękuję za informacje.
renekk - Sro Lut 07, 2007 12:35 pm
Krzysztof napisał/a: |
Czy to na pewno jej godło? |
Dobre pytanie. Muszę w tym miejscu stwierdzić, że dałem plamę Mapa Krzysztofa z downloadu to inna mapa niż ta, której godło przywołałem. Moja mapa przedstawia stan z około 1954-55 roku, natomiast Krzysztofa stan wcześniejszy. W swoim ostatnim poście Krzysztof zamieścił właśnie fragment "mojej" mapy (kozirynek.jpg). Wieczorem, mając obie mapy przed oczami spróbuję zrobić dokładniejszą analizę.
Przepraszam za całe zamieszanie
Krzysztof - Czw Lut 08, 2007 1:52 am
Cytat: | Czy ta mapa, której fragment obecnie przedstawiasz obrazuje stan z 1954r.? |
Na tej mapie (z której jest fragment "kozi rynek") jest napisane:
Materiał podstawowy: mapa 1:25000
z 1949 r. wyd. drugie 1950 r. una-
cześniona w 1954 r. z wykorzysta-
niem zdjęć lotniczych z 1953 r.
Opracowano w 1955 r.
Druk - 1956 r.
Mapę z downloadu którą uważałem za wcześniejszą, dzisiaj porównywałem z tą powyżej i nie zauważyłem, praktycznie, żadnych różnic poza o wiele mniejszą starannością wykonania. To co znalazłem, to na jednej jest: Pięklicko, na drugiej Pięklisko (Zabornia), ale nawet ilości zabudowań we wsiach są takie same. Powtarzają się, również, wspomniane błędy. Podejrzewam, że jest to 50-tka, ale nawet w takiej skali mogła by być staranniej rysowana. Chyba, że rzeczywiście jest wcześniejsza, rysowana przy użyciu gorszego sprzętu (piórka).
pawel.45 - Czw Lut 08, 2007 6:44 pm
Cytat: | Mapę z downloadu którą uważałem za wcześniejszą, |
moim zdaniem słusznie
Cytat: | porównywałem z tą powyżej i nie zauważyłem, praktycznie, żadnych różnic poza o wiele mniejszą starannością wykonania. |
bo ta pierwsza - to była mapa radziecka, przedrukowana (skopiowana) ze zmianą nazewnictwa i być może pewnych szczegółów w zabudowie.
Ta druga jest nowsza- jak wcześniej już sugerowałem - polska, tzn.opracowana graficznie już w/g naszych norm i przez naszych specjalistów (dlatego jest znacznie staranniejsza graficznie), bazująca niestety na treści poprzedniej : Cytat: | Materiał podstawowy: mapa 1:25000 z 1949 r.wyd. drugie
1950 r. unacześniona w 1954 r. z wykorzystaniem zdjęć lotniczych z 1953 r.Opracowano w 1955 r. Druk - 1956 r. | - brak uwagi o sprawdzeniu, daty i nazwiska wykonującego prace terenowe - co było dobrym zwyczajem wymaganym w WIG. Tu zapewne przeprowadzono tylko prace kameralne, a więc potwierdzają się wszystkie moje przypuszczenia wyartykułowane w poprzednich postach. Podtrzymuję je.
Jeśli mógłbyś wrzucić całą tę mapę - byłaby mimo swych błędów bardzo interesującym materiałem na forum - ładnie zobrazowano pętlę tramwajową przy Wojska Polskiego, bocznicę techniczną i zajezdnię.
Dziękuję bardzo za te informacje. Serdecznie pozdrawiam.
renekk - Czw Lut 08, 2007 10:33 pm
Jeszcze wtrącę swoje trzy grosze: na "mojej" mapie poza godłem z datą "1959" nie ma żadnych informacji, niemniej jestem przekonany, że jest to taka sama mapa jak "1954" Krzysztofa. Być może w ciągu najbliższego tygodnia mapa "1959" (i inne) będzie do ściągnięcia. Pozdrawiam.
pawel.45 - Czw Lut 08, 2007 11:40 pm
Cytat: | jestem przekonany, że jest to taka sama mapa jak "1954" Krzysztofa. |
to jest możliwe, ponieważ mogła mieć kilka wydań, czy dodruków w następnych latach.
Szkoda że nie korygowano błędów. Pozdrawiam.
Piotr J. - Sob Lut 10, 2007 12:23 am
Cytat: | Pozwól Piotrze, że Cię wyręczę |
Dzięki wielkie, bo dopiero wczoraj zawitałem do domu. Dwa obiecane plany 1:2500 wysłałem Mikołajowi. Niedługo powinny być dostępne.
Mikołaj - Pon Lut 12, 2007 3:52 am
Cytat: | Niedługo powinny być dostępne. |
Przepraszam, byłem ostatnio trochę nieobecny duchem i ciałem
Nadrabiam zaległości:
Olszynka 1936
Piotr J: "Plan z 1936, 1: 2500 - fragment ( połowa arkusza, drugiej nie posiadam)"
Strzyża 1940
Piotr J: "dodaję kolejny plan: Samborowo -Węglisko 1940 1:2500
Najciekawsze ( moje) spostrzeżenia:
- Liegnitzweg - obecnie Wilka Krzyzanowskiego - w spisie Saaba oznaczona jako n.e - konieczna korekta .
- Podział parcel na Chrzanowskiego sugerujący planowaną zabudowę jednorodzinną lub szeregową
-Ul. Kmieca 14 a-e włączone obecnie do ul. Gomółki
- VII Dwór
-Ścieżka Prezydenta
-Polanki 86 - z adressbuchu'42 wynika że już wtedy było tam ogrodnictwo
- Polanki 87 -88 baraki stoją do dziś i posiadają ten sam adres ( konia z rzędem aby ktoś trafił )".
|
|