Dawny Gdańsk

Gdańsk - Sopot - Gdynia - Gdzie i czy w ogóle był - przystanek kolejowy Klukowo

Westpreussen - Wto Sie 26, 2008 7:26 pm
Temat postu: Gdzie i czy w ogóle był - przystanek kolejowy Klukowo
Witam wszystkich. Jestem tutaj nowy i jeszcze niewtajemniczony w zakamarki i tajemnice owego forum. Mam do Was pytanie i jednocześnie prośbę. Wielokrotnie razy słyszałem i kilkakrotnie razy kiedys tam "przelotem" czytałem już, że w ówczesnym czasie na linii kolejowej z Osowej do Kokoszek znajdował się ponoć przystanek osobowy Klukowo. Ponoć, ponieważ mając zbiór różnych map polskich i niemieckich jak również różnych rozkładów jazdy kolejowych, też polskich i też niemieckich nie moge go tam znaleźć. Poprostu on tam nigdzie na nich nie widnieje a mimo to słyszy sie o tym i czyta. Byłoby mi miło gdyby ktoś doinformował mnie czy owy przystanek osobowy faktycznie istniał a gdyby jeszcze przy okazji podał źródło wiedzy - byłbym dozgonnie wdzięczny :-)
BillyBoy - Wto Sie 26, 2008 10:31 pm
Temat postu: Re: Gdzie i czy w ogóle był - przystanek kolejowy Klukowo
Z tego co pamiętam to przystanek znajdował się tuż obok miejsca (w kierunku północnym), w którym tory przecina ul. Radiowa. Żadnych widocznych śladów po nim nie ma. Kiedyś krótka wzmianka o tym przystanku pojawiła się w ŚK a propos drezyniarzy.
Więcej mogliby powiedzieć nasi kolejowi eksperci, np. renekk lub feyg. Albo Zoppoter :wink: .

Westpreussen - Sro Sie 27, 2008 12:21 am

Patrząc na mapę Gdańska (Atlas Miasta Gdańska) w okolicy ul. Radiowej w kierunku do Osowej na lekkim łuku w prawo chwilę przed ową ulica faktycznie jest tam jakaś pozostałość po czymś co mogłoby przypominać ówczesny peron owej kolejki ale pewności takiej nie mam. Tylko skoro nawet tam był ten przystanek czemu on nigdzie nie jest uwidoczniony!!!


Czekam jeszcze na jakieś inne posty od Was w tej sprawie.

seestrasse - Sro Sie 27, 2008 12:35 am

tutaj masz kilka najprostszych informacji. na zdjęciu po lewej stoi ponoć ex-budynek stacyjny.
Westpreussen - Sro Sie 27, 2008 4:41 am

seestrasse napisał/a:
tutaj masz kilka najprostszych informacji. na zdjęciu po lewej stoi ponoć ex-budynek stacyjny.



Wszystko pięknie, ładnie ale.......na jakim zdjęciu stoi ten budynek? Gdzie to zdjęcie? Spojrzałem na mapę w atlasie miasta i tam nic w pobliżu gdzie miałby niby być owy przystanek osobowy żadnego budynku stacyjnego nie ma.

feyg - Sro Sie 27, 2008 11:19 am
Temat postu: Re: Gdzie i czy w ogóle był - przystanek kolejowy Klukowo
BillyBoy napisał/a:
Z tego co pamiętam to przystanek znajdował się tuż obok miejsca (w kierunku północnym), w którym tory przecina ul. Radiowa. Żadnych widocznych śladów po nim nie ma. Kiedyś krótka wzmianka o tym przystanku pojawiła się w ŚK a propos drezyniarzy.
Więcej mogliby powiedzieć nasi kolejowi eksperci, np. renekk lub feyg. Albo Zoppoter :wink: .

Fakt - kilka dobrych lat temu była notatka o przejeździe drezyną z Osowej do lotniska. Notatka zilustrowana była zdjęciem na którym widać też zarośnięty peron dawnego przystanku lekko przyprószony śniegiem. Postaram się do jutra znaleźć i wrzucić skan.

Krzysztof - Sro Sie 27, 2008 12:34 pm

seestrasse napisał/a:
na zdjęciu po lewej stoi ponoć ex-budynek stacyjny.

To, prawie na pewno, nie jest miejsce tego przystanku. O ile pamiętam, był tylko niski ziemno - drewniany peronik i tablica z nazwą. Znajomy nawet tam kiedyś wsiadał do pociągu i pamięta, że bilet kupował u konduktora.

seestrasse - Sro Sie 27, 2008 12:35 pm

Westpreussen, a kliknąłeś w słówko "tutaj"? to kliknij :wink:

edit
Krzysztof napisał/a:
seestrasse napisał/a:
na zdjęciu po lewej stoi ponoć ex-budynek stacyjny.

To, prawie na pewno, nie jest miejsce tego przystanku. O ile pamiętam, był tylko niski ziemno - drewniany peronik i tablica z nazwą. Znajomy nawet tam kiedyś wsiadał do pociągu i pamięta, że bilet kupował u konduktora.

i tak upadają tzw. "pobożne życzenia" :hihi: Westpreussen, to nie klikaj :oops: 8))

renekk - Sro Sie 27, 2008 4:04 pm

Przystanek Klukowo nie figuruje w spisie przystanków i stacji z 1936 roku ani w WOT z 1959 roku. Wydaje mi się ale tylko wydaje...), że widziałem p. o. Klukowo w rozkładzie jazdy PKP z lat 60-tych lub początku 70-tych. Najprawdopodobniej funkcjonował właśnie w tym okresie, do czasu likwidacji przewozów pasażerskich w 1973 roku. Jakieś bez mała 20 lat temu, gdy "odkrywałem" starą linię Kokoszki - Gdynia, znalazłem ten peronik w postaci niewielkiej ziemnej rampy z lewej strony toru (idąc w stronę lotniska), na tej długiej prostej przed lotniskiem. Drewnianej ścianki nie przypominam sobie.
Westpreussen - Sro Sie 27, 2008 6:45 pm
Temat postu: Re: Gdzie i czy w ogóle był - przystanek kolejowy Klukowo
feyg napisał/a:
BillyBoy napisał/a:
Z tego co pamiętam to przystanek znajdował się tuż obok miejsca (w kierunku północnym), w którym tory przecina ul. Radiowa. Żadnych widocznych śladów po nim nie ma. Kiedyś krótka wzmianka o tym przystanku pojawiła się w ŚK a propos drezyniarzy.
Więcej mogliby powiedzieć nasi kolejowi eksperci, np. renekk lub feyg. Albo Zoppoter :wink: .

Fakt - kilka dobrych lat temu była notatka o przejeździe drezyną z Osowej do lotniska. Notatka zilustrowana była zdjęciem na którym widać też zarośnięty peron dawnego przystanku lekko przyprószony śniegiem. Postaram się do jutra znaleźć i wrzucić skan.



O kurcze :wow: Byłoby fajnie :)

Westpreussen - Sro Sie 27, 2008 7:00 pm

Krzysztof napisał/a:
seestrasse napisał/a:
na zdjęciu po lewej stoi ponoć ex-budynek stacyjny.

To, prawie na pewno, nie jest miejsce tego przystanku. O ile pamiętam, był tylko niski ziemno - drewniany peronik i tablica z nazwą. Znajomy nawet tam kiedyś wsiadał do pociągu i pamięta, że bilet kupował u konduktora.



Ja osobiście tez nie wiem gdzie był owy przystanek ale tak jak juz pisałem na samym początku, w Atlasie Miasta Gdańska na 44-tej jego stronie jest pokazany miedzy innymi fragment trasy owej linii kolejowej Kokoszki - Osowa i w kierunku do Osowy na lekkim jej łuku w prawo tuz przed ul. Radiową jest zaznaczone w formie prostokąta charakterystyczne miejsce jak gdyby przypominające pozostałość po peronie. Podobna sytuacja była z wyszukaniem przystanku osobowego Brętowo o którym tutaj też sporo czytałem i o którym informacje od Was bardzo mnie zaciekawiły :== Dlatego opierając sie na Waszych zdaniach co do brętowskiego przystanku osobowego wysunąłem przypuszczenia co do klukowskiego przystanku osobowego - nie wiem tylko czy oby trafne.

renekk - Sro Sie 27, 2008 7:39 pm

Wygrzebałem zdjęcie sprzed jakichś dziesięciu lat - po lewej prawdopodobnie widać fragment peronu.
Tam po prostu trzeba się przejść i obejrzeć wprawnym okiem...

Westpreussen - Sro Sie 27, 2008 7:58 pm

renekk napisał/a:
Wygrzebałem zdjęcie sprzed jakichś dziesięciu lat - po lewej prawdopodobnie widać fragment peronu.
Tam po prostu trzeba się przejść i obejrzeć wprawnym okiem...


Zgadza się. W dali po lewej stronie coś widać. Faktycznie jak gdyby to był owy peron :wow: Renekk a wiesz moze w którym to miejscu owa fotka została zrobiona?

renekk - Sro Sie 27, 2008 8:17 pm

Znalazłem: W Dodatku 1 do SRJP na 1974 rok p. o. Klukowo wykazany jest w km 2,900 linii. Wystarczy odnaleźć w terenie odpowiedni słupek hektometrowy.
Zdjęcie zrobiłem na końcu długiej prostej biegnącej od lotniska. Domy po prawej stoją (stały?) przy Słowackiego, słup oświetleniowy w środku zdjęcia stoi przy przejeździe, czyli w km 2,470. Wynika z tego, że owo podwyższenie terenu w lewej dolnej części zdjęcia to właśnie korpus peronu.

Westpreussen - Czw Sie 28, 2008 12:35 am

Renekk słuchaj powiedz mi jeszcze czy może orientujesz się w którym miejscu została ona zrobiona i czy jest ta fota zrobiona w kierunku do Kokoszek czy Osowej? Wiem ze marudzę, sorki brachu ale to mnie dość interesuje wiec gdybyś był tak miły........... :wink:
renekk - Czw Sie 28, 2008 7:02 am

Westpreussen napisał/a:
w którym miejscu została ona zrobiona

...no właśnie mniej więcej w kilometrze 2,900; w kierunku Kokoszek.

Westpreussen - Czw Sie 28, 2008 10:29 am

renekk napisał/a:
Westpreussen napisał/a:
w którym miejscu została ona zrobiona

...no właśnie mniej więcej w kilometrze 2,900; w kierunku Kokoszek.


Wielkie dzięki brachu :wink:

Westpreussen - Czw Sie 28, 2008 12:19 pm

Niemniej jednak tak mnie owa fota zainteresowała ze w wolnym czasie przejadę się tam z aparatem i poszukam owego miejsca, porobię kilka zdjęć i wrzucę tutaj dla porównania :wink:
feyg - Czw Sie 28, 2008 1:05 pm

renekk napisał/a:
Znalazłem: W Dodatku 1 do SRJP na 1974 rok p. o. Klukowo wykazany jest w km 2,900 linii.

Mapa schematyczna sieci kolejowej Północnej DOKP z roku 1989 jest "trochę" dokładniejsza - km 2,897 licząc od Kokoszek (Osowa to np km 9,203)
P.S. Notatka o przejeździe drezyną na tym odcinku ukazała się w numerze 2/2000 "Świata Kolei", niestety nie mam w tej chwili skanera pod ręką . :???:

feyg - Czw Sie 28, 2008 6:33 pm

renekk napisał/a:
Wygrzebałem zdjęcie sprzed jakichś dziesięciu lat - po lewej prawdopodobnie widać fragment peronu.
Tam po prostu trzeba się przejść i obejrzeć wprawnym okiem...

Byłem, sprawdziłem, dawny peron fotografujący ma za plecami, dziś niestety próżno szukać słupka hektometrowego 2,90 (ani jakichkolwiek innego). Idąc w kierunku Osowej od przejazdu na Słowackiego na końcu prostej trzeba odszukać po prawej znak ostrzegający maszynistę przed przejazdem (biały trójkąt z symbolem samochodu). Ślad po peronie jest czytelny do dziś. Niestety zdjęć brak, bo aparat pojechał w okolice Drawska Pomorskiego :wink:

renekk - Czw Sie 28, 2008 7:40 pm

feyg napisał/a:
od przejazdu na Słowackiego na końcu prostej

430 m od przejazdu w kierunku stacji Osowa.

Westpreussen - Czw Sie 28, 2008 10:48 pm

[quote="feyg"]
renekk napisał/a:
Niestety zdjęć brak, bo aparat pojechał w okolice Drawska Pomorskiego :wink:


Mam zamiar w następnym tygodniu wybrac się tam na zwiady z aparatem fotograficznym. Jak złapię coś w obiektyw co będzie podejrzane to uwiecznię aparatem i z Wami sie podzielę tutaj :wink:

feyg - Pią Sie 29, 2008 10:56 am

Obiecana notatka z numeru 2/2000 Świata Kolei:
Westpreussen - Pią Sie 29, 2008 2:57 pm

feyg napisał/a:
Obiecana notatka z numeru 2/2000 Świata Kolei:



Bardzo dziękuję - miła niespodziewanka :) Niemniej jednak wybiorę się tam jak tylko w miarę pogoda się poprawi, poszukam i porobię zdjęć trochę może będzie okazja aby coś porównać i skomentować :)

PLASER - Sro Wrz 03, 2008 8:59 pm

feyg napisał/a:
Obiecana notatka z numeru 2/2000 Świata Kolei:


16 stycznia 2000 roku - aleś wykopał archeologię drezynową :)

Tutaj prawie dwa lata później:
http://drezyny.pl/index1....mm=10&dd=20&n=8


Ale może tej jesieni będzie powtórka, bo mnie męczą ludzie o tą traskę.

Pozdrawiam
PLASER

renekk - Nie Wrz 07, 2008 10:00 pm

Dla zainteresowanych: tak dzisiaj wygląda przystanek Klukowo.
Hamburger - Nie Paź 19, 2008 2:58 pm

Przystanek ten powstal w 1960/1 r. i do konca istnienia ruchu pasazerskiego (15.08.1973) zatrzymywaly sie na nim wszystkie pociagi osobowe. Ponizej fotki wykonane we wrzesniu 1973 r. i fragment rozkladu jazdy z 1961/2 r.
renekk - Pon Paź 20, 2008 7:41 am

Wspaniałe zdjęcia! :== Masz może coś jeszcze z tej linii?
A tak przy okazji prośba - jako wybitny znawca tematyki kolejowej nie skomentowałbyś dyskusji nt. Dworca Głównego w Gdańsku (w dziale Zagadki)?

Hamburger - Pon Paź 20, 2008 11:06 am

Z tej linii pozostaly przede wszystkim wspomnienia. W latach 1966 - 69 ulubionym traktem rowerowym dla mnie byla trasa Oliwa - Owczarnia - Klukowo - Kokoszki - Kielpinek i zjazd nasypem linii do Wrzeszcza. Znajac rozklad jazdy na pamiec, dojezdzalem do przystanku w Klukowie, a jesli bylo za pozno, do przejazdu w Owczarni i czekalem na przejezdzajacy pociag. W 1966/7 r. byl to sklad Oi1 + 4 boczniaki (w tym jeden z 1 i 2 klasa), pozniej Oi2 z takim samym garniturem wagonow. W Klukowie zazwyczaj wsiadalo badz wysiadalo kilka osob a w pociagach w sumie nie bylo wielkiego zageszczenia pasazerow. Czesc pociagow byla mieszana (towarowo - osobowa) i w Kokoszkach odbywaly sie interesujace manewry. W 1972 r. z dwoma kolegami postanowilismy udac sie "na ryby" do Dzierzazna wiec byla okazja by przejechac sie ta trasa. Byl to juz jednak SN61 z dwoma ryflakami ale wrazenia z podrozy byly wspaniale (gdzies jeszcze mam wypisywany recznie w kasie biletowej bilet z tego przejazdu). W Kokoszkach trwala wowczas rozbudowa stacji i zywe byly nadzieje na odbudowe linii Wrzeszcz - Kielpinek. Tuz przed wstrzymaniem ruchu, chyba 12.08.73 zrobilismy jeszcze pozegnalna jazde ta trasa - przed Kokoszkami pelna para trwala juz budowa nowego lotniska i plantowano teren pod pas startowy. Po latach, w 1984 i 1990 r. uwiecznilem jeszcze na kliszy i kamerze pociagi towarowe na tej stacji oraz w poblizu Lezna. I to wszystko....
Ponizej ostatni rozklad jazdy z tej linii
PS: dworcem glownym w Gdansku zajme sie niebawem

renekk - Pon Paź 20, 2008 4:09 pm

Dziękuję za garść wspomnień :D :co_jest:
feyg - Pon Paź 20, 2008 5:43 pm

renekk napisał/a:
Dziękuję za garść wspomnień :D :co_jest:

Ja też!!! :D
P.S. Może o Gdyni Wielkim Kacku coś opowiesz? :dziadek: :wink:

BillyBoy - Pon Paź 20, 2008 11:43 pm

Dla porównania rozkład jazdy dla tej samej trasy z 1951, tj. z okresu gdy jeszcze nie było przystanku Klukowo.
Hamburger - Wto Paź 21, 2008 11:25 am

Ze stacja Gdynia Wielki Kack mam sporo wspomnien. Jedna, dosc zabawna historia dotyczy okresu gdy jeszcze krolowala trakcja parowa i pociagi towarowe prowadzily Ty246 a na popychu spotkac mozna bylo wylacznie maszyny serii Ty4. Rzecz dziala sie noca - dyzurny ruchu tej stacji zostaje telefonicznie powiadomiony ze z Gdyni Portu wyrusza dlugi sklad tzw. proznej weglarki na Slask. Znajac miejscowe realia, dyzurny zasiada sobie do kolacji i zjedzenia przyniesionych z domu kanapek. Po wypiciu herbaty czyli ca 30 minutach, dzwoni telefon i posterunek odstepowy Maly Kack melduje, ze nie wiadomo dlaczego, dopiero teraz bardzo wolno przejechal pociag towarowy. Po kolejnym kwadransie dyzurny wychodzi na peron i slyszy gdzies jeszcze bardzo daleko uffuf, uffuf. Oj, maja chlopcy co robic, pomyslal sobie. Po kolejnym kwadransie znow wychodzi na peron - odglosy parowozu sa co prawda nieco blizsze ale jeszcze dosc daleko. W koncu, po dobrej godznie od zgloszenia przez Maly Kack, pojawiaja sie reflektory lokomotywy. Gdy parowoz znajdowal sie vis a vis dyzurnego, z budki wychyla sie maszynista i krzyczy - panie, powiedz tym s..... z parowozu na koncu skladu zeby popychali pociag a nie spali. Powoli przetaczaja sie kolejne wagony weglarki (wowczas do 75 dwuosiowych !). W koncu powolutku wtacza sie parowoz - popychacz serii Ty4 i dyzurny zauwaza w budce maszynisty... zwisajace glowy, spiacych w najlepsze, maszyniste i pomocnika. Po ich obudzeniu okazalo sie ze w palenisku bylo juz "ciemno" wiec jeszcze z godzinke musieli postac by rozpalic ogien i podrobic pare !
feyg - Sro Paź 22, 2008 2:11 am

Moje wspomnienia nie są tak ciekawe - mieszkam w miejscu z którego roztacza się panorama na odcinek "węglówki" w Małym Kacku i pamiętam że będąc dzieckiem (była to chyba druga połowa lat 70-tych) lubiłem nocą oglądać pociągi towarowe mozolnie pnące się pod górę i słuchać odgłosów wydawanych przez prowadzące je parowozy. Szczególnym "rarytasem" było zobaczyć iskry sypiące się spod buksujących się kół gdy mechanik dał dużo pary (najłatwiej było o to właśnie jesienią).
Hamburger - Sro Paź 22, 2008 10:45 am

Na tym odcinku magistrali rozgrywaly sie czasami "dramatyczne walki" by w ogole pokonac to wzniesienie. Od druzyny parowozowej wymagana byla doskonala znajomosc maszyny i umiejetnego jej prowadzenia - pamietam sklady Pm2 + 11 wagonow czyli 550 t. choc norma przewidywala tylko 350 t lub Ty2 + 13 wagonow osobowych. Jesli maszynista juz od ruszenia z Gdyni Glownej nie zachowal zasady prawie pelnego napelniania suwakow i jazdy na granicy przyczepnosci kol, to gdzies kolo Malego Kacka parowoz zaczynal "skakac". Pomocnik tuz po wyjezdzie z Gdyni wlaczal inzektor i z malymi przerwami, prawie caly czas "sypal pod kociol". W ruchu towarowym zdarzalo sie caly odcinek Gdynia Gl.- Osowa pokonac w 3 godziny a na parowozie dochodzilo do scysji - pomocnik zarzucal maszyniscie ze nie umie jezdzic a odwrotnie - ze nie umie palic ! Zalezalo to naturalnie jeszcze od samej maszyny (lepsza czy gorsza, jej stan techniczny itp) oraz jaki gatunek wegla znajdowal sie w tendrze. W odwrotnym kierunku zdarzaly sie inne dramaty - nieumiejetne obchodzenie sie z hamulcem zespolonym i wyczerpanie powietrza. Ostatni raz bylo to chyba w 1978 r. gdy rozpedzony pociag towarowy z 2 x SM42 wjechal do Gdyni i skierowano go na tor Kiepkie`go a druzyny lokomotywowe patrzaly na dyzurnego w nastawni "jak w Boga" !
Ponizej, jeden z ostatnich planowych pociagow osobowych z parowozem serii Ok1 na wysokosci dawnego Wzgorza Nowotki.

Westpreussen - Nie Lis 09, 2008 8:29 pm

Dawno mnie tutaj nie było jak widać ale informacje i zdjęcia które tutaj zamieściliście są bardzo ciekawe i interesujące - dzięki :== Oczywiście oby więcej takich informacji i zdjęć bo to zawsze ciekawe jest :wink:
norveg - Wto Mar 27, 2012 11:06 am

BillyBoy napisał/a:
Dla porównania rozkład jazdy dla tej samej trasy z 1951, tj. z okresu gdy jeszcze nie było przystanku Klukowo.

Czy to tabela z letniego rozkładu 1951 r. (20.05.1951 – 6.10.1951)?


Nie było przystanku Klukowo także w 1958 r., jest za to w letnim rozkładzie z 1960 r. (ważny od 29 maja 1960 r. do 1 października 1960 r.), który załączam.

Może ktoś ma rozkład z 1959 r., albo zimowy 1959/1960?

Hamburger - Wto Mar 27, 2012 10:12 pm

Posiadam oba rozkłady jazdy, ale pisałem już ca 3 lata temu, że przystanek powstał w 1960/1 r. więc błogosławieni są Ci którzy nie widzieli, a uwierzyli. Prezentuję ten ważny od 4.10.59 do 28.05.1960, gdy przystanku jeszcze nie było.
norveg - Sro Mar 28, 2012 11:27 am

Ha[quote="Hamburger napisał/a:
pisałem już ca 3 lata temu, że przystanek powstał w 1960/1 r. więc błogosławieni są Ci którzy nie widzieli, a uwierzyli


Zgadza się. Czy z powyższego należy rozumieć, że choć jest wymieniony w letnim rozkładzie z 1960 r. (ważny od 29 maja 1960 r. do 1 października 1960 r.), to czynny/otwarty/wybudowany był dopiero w czasie obowiązywania zimowego rozkładu 1960/61 (ważny od 2 października 1960 r.)?

Hamburger - Sro Mar 28, 2012 12:31 pm

Myślę, że gdzieś w dokumentach PLK (a może w starych gazetach) znalazłoby się dokładną datę otwarcia. Skoro jednak przystanek figuruje w letnim RJ 1960 r. to pewnie już istniał w momencie oddawania go do druku (marzec - kwiecień 1960 r.). Pisząc 1960/1 miałem na myśli okres czasowy, a nie dokładną datę.
norveg - Sro Mar 28, 2012 1:15 pm

Hamburger napisał/a:
Pisząc 1960/1 miałem na myśli okres czasowy, a nie dokładną datę

Myślę, że doprecyzować bardziej, niż się tu udało, będzie ciężko. W „Dzienniku Bałtyckim” z 1960 r. nie znalazłem żadnej wzmianki i przystanku Klukowo. Co oczywiście może oznaczać też, że po prostu taką przeoczyłem.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group