Dawny Gdańsk

Gdańsk - Sopot - Gdynia - Niemieckie plany rozbudowy linii tramwajowych

NoGodsNoMasters - Pią Lis 28, 2008 11:48 pm
Temat postu: Niemieckie plany rozbudowy linii tramwajowych
Witam,

to pewnie pytanie do tramwajarzy (czyt. miłośników tramwai). Czy znacie może niemieckie plany rozbudowy infrastruktury i linii tramwajowych w WMG, ale potwierdzone jakimiś źródłami ?
Czy były jakieś długofalowe plany rozwoju komunikacji tramwajowej?

Na marginesie może ktoś jest w stanie pomóc w związku z tematem:
http://forum.dawnygdansk.pl/viewtopic.php?t=4517

pozdr

Chris - Nie Lis 30, 2008 7:41 pm

Może niekoniecznie rozbudowy... były pomysły likwidacji linii tramwajowej na Orunie i zastąpienie jej trolejbusami. I to jeszcze zanim Gdańsk stał się znowu polskim miastem :wink:
NoGodsNoMasters - Pon Gru 01, 2008 12:44 am

Chris napisał/a:
były pomysły likwidacji linii tramwajowej na Orunie i zastąpienie jej trolejbusami. I to jeszcze zanim Gdańsk stał się znowu polskim miastem :wink:


Za to jak już się stał polski to wykorzystano niemieckie pomysły i skutecznie zrealizowano plany likwidacji nie których linii vide do Sopotu i właśnie na Orunie.:).

Chris czy te pomysły Niemców zostały gdzieś opisane, skąd masz tą informację?

grzechuu - Pon Gru 01, 2008 3:05 am

nie wiem czy to widziałeś - jakiś plan rozwoju to nie jest, ale widać na nim planowaną nową trasę przez dzisiejsze Suchanino:
http://www.mapy.blink.pl/...Danzig_1920.jpg

pumeks - Pon Gru 01, 2008 8:28 am

NoGodsNoMasters napisał/a:
Za to jak już się stał polski to wykorzystano niemieckie pomysły i skutecznie zrealizowano plany likwidacji nie których linii vide do Sopotu i właśnie na Orunie.

No nie, poczytaj dokładnie, zanim napiszesz takie rzeczy. Linii tramwajowej do Sopotu nigdy przed 1945 r. nie było, powstała w listopadzie 1946 r., więc żaden Niemiec nie mógł planować jej likwidacji. :II

NoGodsNoMasters - Pon Gru 01, 2008 9:21 am

pumeks napisał/a:
NoGodsNoMasters napisał/a:
Za to jak już się stał polski to wykorzystano niemieckie pomysły i skutecznie zrealizowano plany likwidacji nie których linii vide do Sopotu i właśnie na Orunie.

Linii tramwajowej do Sopotu nigdy przed 1945 r. nie było, powstała w listopadzie 1946 r.


Racja dzieki pumeks za sprostowanie.
Nota bene linia odbudowana wielkim kosztem istniała zaledwie 14 lat (1946-1960, pierwszy tramwaj wyruszył do Sopotu 10 listopada). Wyprała ją kolej, która w 1946 jeszcze "leżała" a ludzi do pracy trzeba było czymś wozić. Ciekawe ile czasu trwała podróż tramwajem nr 7 z Targu Węglowego do Sopotu? :)

Cytat:
nie wiem czy to widziałeś - jakiś plan rozwoju to nie jest, ale widać na nim planowaną nową trasę przez dzisiejsze Suchanino:


grzechuu tego planu nie widziałem wcześniej, bardzo ciekawy.
Zastawiałeś się nad tym projektem, czy chodzi na pewno o tramwaj, który z niemieckiego powinien być określony s-bahn a nie tajemniczo elektrische bahn? Dziwne, że linia została wytyczona praktycznie przez pola i nie wnosi żadnego korzystnego rozwiązania dla poprawy komunikacji miejskiej. No chyba, że:

1. To są naprawde odległe plany
2. Może to jakaś linia krajoznawcza miała być:)

Porównałem sobie mapę z 1940r. i na przestrzeni 20 lat ta część Gdańska nie wiele się rozbudowała. Trochę się powiększyła kolonia na Cygańskiej Górce ale chyba nie na tyle żeby tam tramwaj puszczać :) .

feyg - Pon Gru 01, 2008 12:10 pm

NoGodsNoMasters napisał/a:

Zastawiałeś się nad tym projektem, czy chodzi na pewno o tramwaj, który z niemieckiego powinien być określony s-bahn a nie tajemniczo elektrische bahn?

Tramwaj nigdy nie był oznaczany jako skrótem s-bahn natomiast elektrsche bahn / elektrische strassenbahn to i owszem. Skrót s-bahn oznacza stadtbahn czyli elektryczną kolej posiadającą wydzielone torowisko .

grzechuu - Pon Gru 01, 2008 1:11 pm

Nie, na tramwajach się nie znam, bardziej na wymienionych terenach :)

Teren trasy jest raczej bez wzniesień, na odcinku "Królewska Dolina-Suchanino" jest pusta piaszczysta droga, dalej powstała dzisiejsza ul. Powstańców Warszawskich.

Nachodzą mnie jeszcze takie myśli:
- może planowano rozbudowę tych terenów i to taki dojazd do nich wybrano (domki Suchanina są przedwojenne)
- może ma to związek z projektowanym cmentarzem (też zaznaczony na planie, Hauptfriedhof), ostatecznie jednak jak widać powstało "Srebrzysko"
- no widok z tej "wybrzuszonej części Suchanina" rzeczywiście jest ładny

Krzysztof - Pon Gru 01, 2008 2:44 pm

A tu byłeś?
http://www.forum.dawnygda...3w+warszawskich

turecki - Czw Gru 04, 2008 8:28 am

W tematach likwidacji-nijak one się mają do określonego przedziału czasowego 1945-1955 .W tym okresie konieczna była odbudowa,przebudowa i jakakolwiek komunikacja .Na początku drogi zawalone gruzem,brak wozów,Gdańsk spalony,a siedziba władz wojewódzkich w Sopocie wymuszała trasę do tego miasta.To ,ze linia przegrała z koleją powtórzyło sytuację pierwszego gdańskiego tramwaju.[Tramwaje "wygryzły "kolej z nowego portu]Ciekawy okres,ale dużo różnych wątków.Zastukaj do kol Rev :%
Chris - Czw Gru 04, 2008 11:51 pm

NoGodsNoMasters napisał/a:
Chris czy te pomysły Niemców zostały gdzieś opisane, skąd masz tą informację?


Gdzieś wyczytałem, niestety nie wiem gdzie :(

Potwierdzam także plany budowy tramwaju na Suchanino. Na 100% takowe istniały, niestety nie wiem dokładnie którędy. Bardzo możliwe, że drogą, o której więcej jest w innym temacie (link został zapodany kilka postów wyżej).

turecki napisał/a:
.Zastukaj do kol Rev


Również polecam ;)

NoGodsNoMasters - Pon Gru 08, 2008 12:12 am

turecki napisał/a:
W tematach likwidacji-nijak one się mają do określonego przedziału czasowego 1945-1955


A kto określił taki przedział czasowy? Może pomyliło ci się z innym postem bo w tym o tym mowy nie było :) .

Cytat:
To ,ze linia przegrała z koleją powtórzyło sytuację pierwszego gdańskiego tramwaju.[Tramwaje "wygryzły "kolej z nowego portu]


Nie za bardzo roZumiem twoją myśl

Cytat:
Zastukaj do kol Rev :%


ok, dzieki

Tomasz-nn - Wto Gru 09, 2008 12:05 am

Czy ktos z Was ma jakieś inf. o zaj. tramwajowych? Wrzeszcz, N.Port, Łąkowa, i jeszcze dawno opuszczonej zaj. w Oliwie przy ul. Grunwaldzkiej, róg Pomorskiej tuż przed wiaduktem kolejowym?
Pepo - Wto Gru 09, 2008 8:24 am

Tomasz-nn napisał/a:
Czy ktos z Was ma jakieś inf. o zaj. tramwajowych?


Ja mam jakieś :hihi: Zajezdnia tramwajowa przy dzisiejszej al. Wojska Polskiego (czy to już Stwosza..?) zbudowana została w 1934. Informację tę zaczernąłem z daty nad wejściem :hihi: do biura zajezdni :hihi: (ha! wreszcie "zabłysnąłem" w temacie tramwajowo-kolejowo-tajemniczym).

A na poważnie: gdzieś po internecie (a i zapewne na dyskach wielu Forumowiczów) pałęta się krótkie, a zwięzłe, opracowanie historii tramwajów w Gdańśku (plik .pdf). Ja tego nie mam. Może tam znajdziesz tropy do dalszych poszukiwań?

adpo6 - Wto Gru 09, 2008 8:02 pm

http://marcinc.rail.pl/hist_tram.pdf to chyba o to Ci chodzi. :wink:
Tomasz-nn - Sro Gru 10, 2008 2:18 pm

Wielkie Dzieki za wiadomości :== Pozdrawiam
turecki - Czw Gru 11, 2008 7:47 am

Z historii tramwaju do Sopotu[konnego] dowiedzieć się można,że został zlikwidowany,gdyż nie wytrzymał konkurencji z koleją.Trasa jego wiodła dzisiejszą Grunwaldzką,dlatego podczas późniejszej budowy linii tramwaju do Oliwy tory przeniesiono na ul Wita Stwosza.Drugim przypadkiem przegranej tramwaju była znów linia do Sopotu,lata '60.Tu SKM załatwiła linię.A w przypadku linii skm do Nowego Portu to jej rentowność spadła po przemianach w latach '90 i mając konkurencję w postaci tramwaju nie przetrwała[dochodzą tu jeszcze kwestie niedogadania z GDDKiA]źródeł nie podaję,bo nie pamiętam,ale u Marcina też coś jest.A tak swoją drogą to PSSTM czeka... ;)
feyg - Czw Gru 11, 2008 10:03 am

turecki napisał/a:
Z historii tramwaju do Sopotu[konnego]

Powinno być: Oliwy

Tomasz-nn - Czw Gru 11, 2008 12:07 pm

miał być jeden post, a wyszły trzy- przypadek :hihi: Tramwaje do Sopotu mogły wyjeżdzać z zaj. w Oliwie przy ul. Grunwaldzkiej, róg Pomorskiej? Podobno po wojnie była tam fabryka mydła. Może ktoś zna historie tego miejsca? http://miastozapomniane.w...ajezdnia-oliwa/
pumeks - Czw Gru 11, 2008 12:25 pm

Nic w tym twoim linku o żadnej fabryce mydła nie znalazłem :???: A o tej zajezdni już kiedyś dyskutowaliśmy - tramwaje do Sopotu nie mogły z niej wyjeżdżać, bo ruszyły dopiero w 1946 r.
Poczytaj sobie:
FABRYKA MYDLA=ZAJEZDNIA TRAMWAJOWA=GRUNWALDZKA 537
Zajezdnia tramwaju konnego w Oliwie

Tomasz-nn - Czw Gru 11, 2008 12:26 pm

wagon konny
Tomasz-nn - Czw Gru 11, 2008 12:40 pm

Dzięki za linki, :D a co do fabryki mydła to obiło mi sie gdzieś o uszy. :hmm:
Chris - Czw Gru 11, 2008 5:52 pm

Na temat pomysłu trolejbusów na Orunię (oraz Siedlce!) i jednoczesnej likwidacji tras tramwajowych w tychze kierunkach:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Trolejbusy_w_Gdańsku

Tomasz-nn - Pią Gru 12, 2008 1:21 am

tramwaj konny
pumeks - Pią Gru 12, 2008 9:44 am

To zdjęcie było już na tym forum mnóstwo razy, ale przecież to nie jest tramwaj konny z epoki tylko jakaś rekonstrukcja typu atrakcja dla gawiedzi z okazji święta miasta w latach wczesnego Gomułki (Jarmarku św. Dominika w tamtym czasie nie było, ale organizowano jakieś święto, zdaje się że w czerwcu).
Tomasz-nn - Pią Gru 12, 2008 10:16 am

Jestem od nie dawna na tym forum i nie spotkałem sie z tym zdjęciem wcześniej, a przypomnieć zawsze można jak wyglądał tramwaj konny.
feyg - Pią Gru 12, 2008 10:55 am

pumeks napisał/a:
przecież to nie jest tramwaj konny z epoki tylko jakaś rekonstrukcja typu atrakcja dla gawiedzi z okazji święta miasta w latach wczesnego Gomułki

:% czyżby?
Cytat:
Herbrandt Metropolitan - Jeden z odrestaurowanych tramwajów w Gdańsku.
Posiada hamulec na korbę. Wewnątrz znajduje się 18 miejsc siedzących w układzie 2+1. Wagon nie posiada żadnej szyby z wyjątkiem "skrzynki" oświetleniowej. Do skrzynki tej wkładano prawdopodobnie lampę naftową. Przy każdym pomoście znajduje się jedna taka skrzynka (patrz zdjęcie). Ze skrzynki prowadzi kominek umożliwiający wylot dymu z lampy. W/g ZKM Gdańsk jest to drugi najstarszy (z 1873r.) zachowany wagon tramwajowy na świecie. Stacjonuje w zajezdni Nowy Port, skąd wyjeżdża tylko na wyjątkowe okazje (raz na parę lat).

źródło

NoGodsNoMasters - Pią Gru 12, 2008 12:15 pm

Cześć turecki,

domyślam się, że mimo braku cytatu twoja powyższa odpowiedź jest skierowana do mnie :) .

turecki napisał/a:
Z historii tramwaju do Sopotu[konnego] dowiedzieć się można,że został zlikwidowany,gdyż nie wytrzymał konkurencji z koleją.Trasa jego wiodła dzisiejszą Grunwaldzką,dlatego podczas późniejszej budowy linii tramwaju do Oliwy tory przeniesiono na ul Wita Stwosza.Drugim przypadkiem przegranej tramwaju była znów linia do Sopotu,lata '60.Tu SKM załatwiła linię.


Moge jedynie rozszerzyć twoją wypowiedz o informacje zebrane przez Łukasza Bartnika na stronie www.marcinc.rail.pl w dziale historia:
1864
Pierwszym środkiem transportu miejskiego w Gdańsku jest omnibus konny kursujący na trasie z
Gdańska do Sopotu. Zarządza nim firma przewozowa "Thiel, Goldwied und Hadlich", jednak
konkurencyjność kolei sprawia, że rentowność linii omnibusowej maleje.
1871
Ruch omnibusów konnych zostaje zawieszony. Powodem jest zbyt silna konkurencja kolei, która znacznie
wygrywa bitwę o pasażera dzięki mniejszemu czasowi podróży pomiędzy Gdańskiem a Sopotem.

oraz

1946
Połączenie przewoźników miejskich z Gdańska, Gdyni oraz Sopotu w jedno przedsiębiorstwo pod nazwą
Międzykomunalne Zakłady Komunikacyjne Gdańska-Gdynia, w skrócie MZK G-G, nastąpiło 8 stycznia.
10 listopada uruchomiono linię tramwajową nr 7 na
trasie Śródmieście, Targ Węglowy - Wrzeszcz - Oliwa - Sopot, gdzie pętlę zlokalizowano na obecnej
ul. Reja. Nawierzchnię linii do Sopotu stanowiły szyny i podkłady przekazane na rzecz MZK przez PKP.
Utrzymanie komunikacji możliwe było dzięki 40 wyremontowanym wagonom silnikowym i
28 doczepkom.
1961
1 stycznia zawieszono linię nr 7, likwidując jednocześnie trasę do Sopotu, której torowisko kolidowało
z nową jezdnią al. Grunwaldzkiej. 1 lipca zlikwidowano torowisko na ul. Chrobrego i ul. Waryńskiego
we Wrzeszczu, uruchomiono nową linię nr 15 z Wrzeszcza do Nowego Portu przez Brzeźno, a linię nr 5
skierowano do pętli na lotnisku na Zaspie.
Do końca lat 60-tych przebudowuje się i modernizuje dwie gdańskie zajezdnie we Wrzeszczu i w Nowym
Porcie oraz sprowadzone zostają jeszcze używane wagony z Warszawy.
Wszystkie linie dostały pętle na krańcach tras, a wszystkie gdańskie tramwaje zostały
zmodernizowane na jednokierunkowe.


W powyższym rozważaniu wspomniałeś o likwidacji linii tramwajowej do Sopotu na rzecz koleji (SKM), natomiast pisząc o linii tramwajowej do Nowego Portu sytuacja była oczywiście odwrotna ale zabrakło mi tam jakiegoś połączenia tych dwóch "myśli" dlatego nie zrozumiałem na początku twojej wypowiedzi.
SKM-a do Nowego Portu mozna powiedzieć, że została czasowo zlikwidowana ponieważ jak wyczytałem do 2012 roku sa plany uruchomienia z powrotem linii z tytułu planu komunikacyjnego rozwoju aglomeracji gdańskiej. Więcej o tym można poczytać na Trojmiasto.pl

http://www.trojmiasto.pl/...p?id_news=29088

Cytat:
[dochodzą tu jeszcze kwestie niedogadania z GDDKiA]

tzn ?

pumeks - Pią Gru 12, 2008 1:22 pm

feyg napisał/a:
pumeks napisał/a:
przecież to nie jest tramwaj konny z epoki tylko jakaś rekonstrukcja typu atrakcja dla gawiedzi z okazji święta miasta w latach wczesnego Gomułki

:% czyżby?

No dobra, zwracam honor - wagon może i jest na tym zdjęciu prawdziwy, a "rekonstrukcja" najwyżej w tym sensie, jak robią to Grupy Rekonstrukcji Historycznej :) (czyli odtwarzanie jazdy tramwajem konnym z użyciem prawdziwego tramwaju z epoki). Tym niemniej, wolę tramwaje konne na zdjęciach dziewiętnastowiecznych, kiedy były normalnym środkiem komunikacji a nie atrakcją dla gawiedzi :)

feyg - Pią Gru 12, 2008 2:17 pm

pumeks napisał/a:

No dobra, zwracam honor - wagon może i jest na tym zdjęciu prawdziwy, a "rekonstrukcja" najwyżej w tym sensie, jak robią to Grupy Rekonstrukcji Historycznej :) (czyli odtwarzanie jazdy tramwajem konnym z użyciem prawdziwego tramwaju z epoki).

Tylko pasażerowie są jacyś z innej bajki :hihi:

Zdzislaw - Czw Gru 18, 2008 10:17 pm

[quote="pumeks"]
feyg napisał/a:
pumeks napisał/a:
przecież to nie jest tramwaj konny z epoki tylko jakaś rekonstrukcja typu atrakcja dla gawiedzi z okazji święta miasta w latach wczesnego Gomułki

:% czyżby?

To święto nazywało się o ile mnie pamięć nie myli "DNI GDAŃSKA".

turecki - Pią Gru 19, 2008 9:57 am

odp odnośnie niedogadania-Gddkia chciało,aby zmienić kategorię przejazdu kolejowego drogi nr 1 i skm do n.portu,Skm nie mając na to kasy[dodatkowe etaty] zlikwidowało połączenie do n.portu.Co do Herbranda i koników-jest taki plan,aby na Długim Targu i Długiej pojawiły się tory dla Herbranda z konikiem,ale to czy coś z tego wyjdzie zależy od władz miasta...
Tomasz-nn - Nie Gru 21, 2008 12:24 am

mam pytanie, :hmm: czy ktoś ma stare zdjęcia zaj. Łąkowa, N.Portu?
pumeks - Nie Gru 21, 2008 11:19 am

Są na tym forum i w albumach z serii "Był sobie Gdańsk"
NoGodsNoMasters - Pią Gru 11, 2009 2:57 pm

Zbliża się "okrągła" 49 rocznica :) zamknięcia siódemki.
Może w przyszłym roku czas by opublikować jakiś artykuł wspomnieniowy o tej linii. :hihi:

pumeks - Pią Gru 11, 2009 3:02 pm

Pomyliłeś wątki - o siódemce TUTAJ
NoGodsNoMasters - Pią Gru 11, 2009 5:51 pm

turecki napisał/a:
Drugim przypadkiem przegranej tramwaju była znów linia do Sopotu,lata '60.Tu SKM załatwiła linię.


Nie do końca, w tym wątku również pisalismy o linii do Sopotu aczkolwiek wiem, że istnieje osobny temat poświęcony "7".


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group