Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Pierwszy helikopter w Gdańsku
Autor Wiadomość
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Nie Maj 07, 2006 9:33 am   Pierwszy helikopter w Gdańsku

Czy ktoś posiada może więcej informacji na temat pierwszego przylotu helikoptera do Gdańska. Z różnych źródeł wiem, że był to helikopter Focke Achgelis Fa-223 Drache, który przyleciał do Gdańska 5 marca 1945 roku. Jaki był cel tego lotu źródła nie podają.
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
villaoliva 
Olivaer


Dołączył: 23 Wrz 2004
Posty: 3300
Wysłany: Nie Maj 07, 2006 10:58 am   

Ja znalazłem ale wymaga to wsparcia kogoś po slawistyce... :hihi:
26.2.-11.3.1945 uskuteènil Fa-223 kurĂ˝rnĂ­ let z Ochsenhausenu do Gdaòska (Danzig). Let byl pronĂĄsledovĂĄn nepøíznĂ­ poèasĂ­ a malou viditelnostĂ­, takže vrtulnĂ­k byl nucen po prĂšletu rĂšznĂŹ dlouhĂ˝ch etap pøistĂĄvat k doplnĂŹnĂ­ pohonnĂ˝ch hmot nebo k vyèkĂĄnĂ­ pøíznivĂŹjąĂ­ch letovĂ˝ch podmĂ­nek. V prĂšbĂŹhu letu byl na jednom letiąti využit i k pøepravĂŹ tĂŹžce ranĂŹného pilota Bf 109, kterĂ˝ utrpĂŹl zranĂŹnĂ­ pøi nouzovém pøistĂĄnĂ­. Gdaòsk mezitĂ­m padl. Pøi letu nad pobøežĂ­m Baltu, které bylo již pøevĂĄžnĂŹ obsazeno sovĂŹtskĂ˝mi vojsky, se osĂĄdka musela vyhĂ˝bat protiletadlové palbĂŹ nebo setkĂĄnĂ­ se sovĂŹtskĂ˝mi stĂ­haèi. Po splnĂŹnĂ­ poslĂĄnĂ­ ve ŠtĂŹtĂ­nĂŹ se osĂĄdka vrĂĄtila opĂŹt etapovĂ˝m letem do NĂŹmecka.


O akcji trochę również tutaj i tutaj

A do posłuchania :wow: Wunschkonzert

heli.jpg
Plik ściągnięto 9276 raz(y) 27,03 KB

_________________
Ponury Zwracacz Uwagi na Wykraczających Poza Ramy


www.staraoliwa.pl
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Nie Maj 07, 2006 12:40 pm   

Axis History Forum napisał/a:
By Hitler's order, a transport helicopter flew a secret operation froom Berlin to Danzig between 26 February and 5 Match 1945, returned to Werder near Berlin on 11 March 1945 after a flight of 1675 kms.


Właśnie tyle to i ja wiem, lecieli dziwną trasą. Lot miał się odbyć 25 lutego ale ze względu na konieczność przygotowania maszyny do długiego lotu przełożono go na 26. Celem podróży miał być Gdańsk ale trasa została ustalona bardzo dziwnie, najpierw na południowy-zachód do Würzburga, wrócili do Werder w okolicy Berlina. Później polecieli do Szczecina-Dąbie, a z tamtąd do Słupska. Ze Słupska przylecieli do Gdańska 5 marca, wylądowali z dala od zabudowań i po uzupełnieniu paliwa ruszyli w drogę powrotną, do Werder pod Berlinem. Tylko do czego miała służyć ta tajemnicza operacja? I dlaczego lecieli taką dziwną, okrężną drogą?
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
rispetto 


Dołączył: 11 Sty 2004
Posty: 1585
Wysłany: Nie Maj 07, 2006 12:43 pm   

Wbrew "obiegowej" opinii Drache nigdy nie wylądował w Gdańsku, a "tylko" w Pruszczu. Na terenie dziesiejszej giełdy :hihi: było w czasie wojny lotnisko (po wojnie podobno też :hihi: ). Epopeja tego śmigłowca :hmmm: mogłaby posłużyć za kanwę niezłego filmu. Po tym jak ewakuowano go z Pruszcza na Oksywie okazało się, że jego zasięg nie pozwala na dolot do najbliższego skrawka lądu zajętego jeszcze przez Niemców. Pilot "zorganizował" skądś beczkę paliwa i w czasie lotu ręczną pompką przelewał je do zbiornika głównego 8O i takim sposobem doleciał do "swoich" niedaleko Świnoujścia. Koniec wojny zastał ten śmigłowiec w Austrii.
Do dzisiaj nie do końca wiadomo po co pilot tu przyleciał. Istnieje hipoteza, że przwyiózł jakieś supertajne rozkazy dla Forstera i dowódcy okrążonych wojsk, ale dlaczego musiano użyć do tego właśnie śmigłowca :hmmm:
Pisałem o tej historii obszerniej na forum II WS.
A tu więcej o samej maszynie.
_________________
...........................................
Pomóż Hanusi jeśli możesz
http://dzieciom.pl/5002
...........................................
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7746
Wysłany: Sob Gru 16, 2006 12:09 am   

rispetto napisał/a:
Wbrew "obiegowej" opinii Drache nigdy nie wylądował w Gdańsku, a "tylko" w Pruszczu.

Dopiero teraz się dokopalem do tego starego wątku. Chcialem zamieścić małą glossę: od 1942 do końca administracji niemieckiej, Pruszcz stanowił dzielnicę miasta Gdańska. Więc z tym "nigdy" to nie jest takie jednoznaczne...
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
kazik 


Dołączył: 08 Mar 2005
Posty: 158
Wysłany: Sob Gru 16, 2006 10:04 pm   

Niezwykła historia użycia niemieckiego śmigłowca Focke Achgelis Fa 223 na Pomorzu
http://www.trzeciarzesza....fa-223-r320.htm

Fragment artykułu z wyżej wymienionego źródła:
Cytat:
....w tym samym czasie wyprodukowany został w Berlinie-Tempelhof pierwszy egzemplarz Fa 223E-0 (Werk-Nr00051) kod GW + PA, który przejęty został natychmiast przez Luftwaffe. Otrzymał on specjalny rozkaz Hitlera aby wykonać lot do Gdańska. Załogę śmigłowca w tym locie stanowili ppor. Gerstenhauer, Meisłer Moller i sierż. Friedrichs. Wystartowali 26 lutego 1945 roku kierując się najpierw do Wurzburga (dlaczego lot do Gdańska rozpoczął się przelotem w przeciwnym kierunku nie jest do dnia dzisiejszego zupełnie jasne). Podczas burzy nad obszarem Schwabischen Alb załoga musiała wylądować w Crailsheim. Po burzy śmigłowiec wystartował ponownie i w 30 minut później wylądował na lotnisku Wiirzburg-Giebelstadt. 2 uwagi na ciężkie bombardowanie, które miało miejsce dzień wcześniej przeprowadzone przez 8 Flotę Powietrzną USAF, zniszczone zostały całe zapasy paliwa w Wurzburg-Giebelstadt i śmigłowiec musiał wystartować ponownie. Lecąc na wysokości nieprzekraczającej 100 m wylądował w Wurzburgu, gdzie został zatankowany i wkrótce ponownie wystartował w kierunku Meiningen. Przemieszczając się wzdłuż doliny Werry pokonał, pomimo silnego czołowego wiatru, dochodzącego do 80 km/h, dystans 288 km w trzy godziny i pięć minut. Następnego dnia śmigłowiec wystartował z Matningen o godzinie 8a5 i lecąc wzdłuż Werry dotarł do Werder, wykonując po drodze między-lądowania w Erfurcie i Kolleda. Również tego dnia lot utrudniała pogoda, silny wiatr i podstawa chmur na wysokości około 200 m. 27 lutego śmigłowiec pokonał dystans 315 km w dwie godziny i 53 minuty. Następnego ranka o 74S Fa 223 wystartował biorąc kurs na lotnisko Stettin-Altdamm (Szczecin). Lot przebiegał przez Bernzlau, a następnie wzdłuż autostrady na Szczecin. Następne dni przyniosły załamanie pogody i dopiero 3 marca o godzinie 74S śmigłowiec wystartował do dalszego lotu w kierunku lotniska Stolp-Reitz (Słupsk). 4 marca Fa 223 przeleciał na lotnisko Stolp-West dla uzupełnienia paliwa.

Następnego dnia pogoda uniemożliwiła start, ale już w południe okazało się, że do lotniska podeszły wojska radzieckie i pomimo niekorzystnych warunków meteorologicznych Fa 223 musiał wystartować o godzinie 13.30 biorąc kurs na lotnisko Danzig-Praust (Pruszcz Gdański). Z bazy w Danzig-Praust ppor. Gerstenhauer przeprowadził misję ratowniczą, ewakuując pilota samolotu Messerschmitt Bf 109 z 1./NAGr. 4, który z powodu silne] burzy śnieżnej musiał wylądować przymusowo w okolicach wsi Goschin. W wyniku postępującego natarcia Armii Czerwonej musiano opuścić bazę Danzig-Praust i Fa 223 operował następnie z lotniska Gotenhafen-Hexengrund (Gdynia). Tam właśnie dotarły rozkazy dowództwa Luftwaffe o ewakuacji śmigłowca do Werder, jednakże natychmiastowe wykonanie rozkazu uniemożliwił brak paliwa. W międzyczasie wojska radzieckie zajęły już wszystkie lotniska między Gotenhafen (Gdynia) a Swinemunde (Świnoujście). Podporucznik Gertenhauer zdobył w końcu potrzebne paliwo i zdecydował się odbyć lot zabierając na pokład dodatkową beczkę mieszczącą 200 dm3 paliwa oraz ręczną pompę, za pomocą której można byłoby przepompować paliwo z beczki do zbiornika głównego podczas lotu. Śmigłowiec wystartował 9 marca 1945 roku i lecąc wzdłuż linii brzegowej Bałtyku dolarł do Garz. Zła pogoda uniemożliwiała kontynuację lotu i Fa 223 wystartował ponownie 11 marca lądując w końcu w Werder. Podczas tej jedynej w dziejach lotnictwa misji śmigłowiec przebył odległość 1675 km w czasie 16 godzin 25 minut. Transportstaifeln 40 została przebazowana w kwietniu 1945 roku na lotnisko Aigen w Styrii i miała operować z stamtąd jako część załogi tzw. Alpenfestung {twierdza alpejska), znajdując się poci dowództwem operacyjnym Lw.Div.Nordalpen (dywizja lotnictwa wojskowego Północne Alpy). W bazie Aigen-im-Ennstal stacjonowały również resztki JG 27, JG 53, JG 300 i NAGr.13. Tam też Transports-taffel 40 zastał koniec wojny. Po wojnie śmigłowce Fa 223 użytkowane i testowane były przez siły powietrzne Związku Radzieckiego, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Czechosłowacji i Francji.



_________________
Umiłuj to, co spaliłeś,
Spal to, co umiłowałeś
 
jayms 
dżejms


Dołączył: 16 Paź 2005
Posty: 1001
Wysłany: Nie Gru 17, 2006 9:23 am   

Artykuł został przepisany z książki M.Murawskiego "Samoloty Luftwaffe 1933-1945" T.1
_________________
Bacz byś nie zgłupiał od mądrości swojej.
 
kazik 


Dołączył: 08 Mar 2005
Posty: 158
Wysłany: Nie Gru 17, 2006 2:53 pm   

to niezbyt dobrze świadczy o autorze tamtej strony. Ten artykuł raczej nie został przepisany. Chyba został przeskanowany i rozpoznany w OCR, bo liczba literówek na końcu jest zatrważająca.
_________________
Umiłuj to, co spaliłeś,
Spal to, co umiłowałeś
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk