...Ta fotka podobno ? .... zrobiona przed Szpitalem Marynarki Wojennej w Oliwie w 1954 roku.
Niestety brak jakichkolwiek możliwości potwierdzenia.
Może samochód jest przedwojenny ?.
Nie wiem co może znaczyć ten napis ( długopisem ) z tyłu.
To bardzo prawdopodobne, że fot.pochodzi z 1954r.
Widoczny samochód to Phanomen Granit 30K. Tę wersję wprowadzono do produkcji w 1953r. równolegle z modelem 32 wyposażonym w silnik Diesla. Na masce nie posiada jeszcze znaku IFA, a napis Granit jest u góry.
Samochód jest nieco zmodernizowanym modelem 27 produkowanym od 1949r. a wywodzącym się z przedwojennego modelu produkowanego przez Gustawa Hillera. Właściwie z zewnątrz różni go tylko kratka wlotu powietrza, a pod maską 3-litrowy silnik.
Co do miejsca wyk. fot. - to wydaje mi się, że nie przed, a na terenie szpitala - na placu przy dawnych garażach i warsztacie.
Oficer w stopniu podporucznika z dawnym wzorem dystynkcji na rękawach,w ubiorze służbowym (ciemna koszula) i pistoletem TT na rapciach - zapewne pełni służbę oficera dyżurnego.
Napis długopisem - wyląda mi na OLIWA 54.
Pozdrawiam.
Dziękuję za informacje o samochodzie.
Co do garaży to już druga informacja więc to jest coraz bardziej prawdopodobne że na terenie szpitala.
Kupiłem kiedyś 2 fotki które jak twierdzi sprzedający je oliwiak są z tego samego albumu.
Na drugiej jest napis ”Gdańsk-Oliwa 23.12.54 r. Wspólnie - spędzonych dni pracy w 7 szpit. Mar. Woj. Adeli – Antek”. Może to któraś z tych pań na zdjęciu z samochodem ?.
Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam Piotr.
_________________ Aleksander Humboldt: ”Jest tylko jedna Oliwa na ziemi”.
www.DawnaOliwa.pl
I co, już koniec? to ja jeszcze pociągnę wątek samochodów dostawczych. Nie mogłem się oprzeć żeby nie zeskanować jednego ze zdjęć z albumu "BSG" cz. 2, przed sklepem Erwina Thiela na Podwalu Przedmiejskim. I jeszcze - ze znanego niektórym źródła - park samochodowy browaru na Kuźniczkach w latach dwudziestych (musiałem podzielić tę fotkę na dwie części).
Jeszcze trochę autobusów. Autobus Komnicka w Kałdowie...
... z wątku "Pocztówki i zdjęcia" tył jakiegoś autobusu przy Bramie Wyżynnej...
... dwa inne autobusy. Jeden przy Teatrze (przed przebudową w 1934 r.), drugi w Oliwie.
No to po kolei:
Autobus Komnicka wyposażony w nadwozie z lat 1925-27, lecz położone już na na "niskiej" ramie i zaopatrzony w powiększoną chłodnicę.
Komnick produkował autobusy różniące się długością nadwozia i wysokością ramy.
Rama "wysoka" pochodziła z nowego modelu 5-tonowego samochodu ciężarowego wprowadzonego do produkcji w 1925r., natomiast rama "niska" została specjalnie skonstruowana dla autobusu.
Miała odgięte w dół końce podłużnic, do których mocowane były wieszaki resorów, a same resory przebiegały pod osią przednią i pod tylnym mostem - w odróżnieniu od podw. sam. ciężar.- gdzie resory były na górze. Oczywiście belka osi przedniej również była obniżona względem osi kół. Dla porównania wklejam taki sam autobus, lecz na ramie wysokiej.
W 1928r. wprowadzono zupełnie nowy model nadwozia - z oblachowaniem osłaniającym ramę. Z takimi już nadwoziami zakupiono autobusy dla Gdyni.
Autobus przy Bramie Wyżynnej i ten z Oliwy - to NAG Typ 2 - taki jak już wcześniej omawiany.
Natomiast ten przy teatrze - to jak mi się wydaje NAG K09 z ok.1925r. - model z wysunięta do przodu kabiną kierowcy (obok silnika) i 4-cylindrowym silnikiem w owalnej osłonie.
Charakterystyczny jest też dla tego autobusu obniżony pomost tylny, przez który odbywało się wsiadanie i wysiadanie pasażerów - bo nie posiadał drzwi z przodu.
Mimo dawniejszego modelu nadwozia autobus jak się wydaje wyposażony jest już w ogumienie pneumatyczne - czyli byłaby to wersja GL (Gummi-Luft) - a może zmieniono to podczas remontu (modernizacji). Użyłem tu parokrotnie trybu warunkowego - bo fotografia jest intensywnie retuszowana i szczegóły są słabo widoczne.
Jeśli chodzi o to wielkie koło zapasowe na tylnej ścianie - to może ono upodabniac ten autobus do Saurera eksploatowanego w Gdyni, lecz tamten pojazd miałby widoczny od tej strony wystający znacznie do przodu silnik. Pozdrawiam.
autobus Komnick 1925r. na podw. 5-ton sam. ciężar..jpg
Na tej ostatniej fotce, zresztą od lat prezentowanej w "Danzig in 144 bildern" wyraźnie widać domalowanego VW garbusa. Nie mógł on sie pojawić w tym czasie w Gdańsku. Dwór Artusa ma jeszcze XIX wieczne laskowanie okien z charakterystycznym zegarem, a zatem zdjęcie pochodzi sprzed 1932 roku, czyli o kilka lat wcześniej, niż pojawiły się pierwsze garbusy.
Na tej ostatniej fotce, zresztą od lat prezentowanej w "Danzig in 144 bildern" wyraźnie widać domalowanego VW garbusa. Nie mógł on sie pojawić w tym czasie w Gdańsku. Dwór Artusa ma jeszcze XIX wieczne laskowanie okien z charakterystycznym zegarem, a zatem zdjęcie pochodzi sprzed 1932 roku, czyli o kilka lat wcześniej, niż pojawiły się pierwsze garbusy.
To zdjęcie było już omawiane wnioski były identyczne
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum