Fajne ale nie mogę wyjść z podziwu nad odczytem daty - dla mnie to wygląda jak 17. Juli 13
Czasem datę można zweryfikować poprzez wydawcę pocztówki. Niektórzy wydawali te gdańskie w ściśle określonych latach. Więc jeśli ten zajmował się ich wypuszczaniem po 1903 roku to przypuszczenie że to 1913 stanie się faktem.
_________________ "(...) lecz ta jedyna której strzeże
liczba najbardziej pojedyńcza
jest tutaj gdzie cię wdepczą w grunt
lub szpadlem który hardo dzwoni
tęsknocie zrobią spory dół"
Co to jest? No jak to co, nadinżynier Marynarki Loew w swojej wspaniałej maszynie w Gdańsku. ;)
Słabo znam niemiecki, ale stąd można się coś dowiedzieć (nie wiem, czy wszystko dobrze zrozumiałem):
- Karl Loew był współpracownikiem Otto i Karla Fritzsche, pionierów lotnictwa morskiego,
- Loew służył na krążowniku SMS Danzig jako Oberingenieur
- razem zbudowali (Fritzsche zbudował, a potem Loew wprowadzał poprawki) wypasiony pionierski samolot (nazwano go potem E1) o jakiejś dziwacznej konstrukcji z trzema płatami jeden za drugim (w przypisie 6 jest o tym - albo coś źle zrozumiałem, albo ta maszyna była naprawdę dziwna ); potem Loew wprowadził szereg istotnych modyfikacji
- tym samolotem dokonali spektakularnego przelotu z Sonderburga do Kiel, co uznano za początek lotnictwa morskiego w Niemczech
- samolot ten został przekazany Cesarskiej Marynarce latem 1911
- wiosną 1911 rozwojem lotnictwa morskiego zainteresowało się wojsko. Jako miejsce realizacji celu rozwijania techniki morskolotniczej wybrano stocznię Kaiserliche Werft w Gdańsku. Wyznaczono też teren do testów, który miał znajdować się nie dalej niż 50 km od stoczni, obejmować duży teren przystosowany do potrzeb samolotów lądowych, być położonym przy spokojnym akwenie śródlądowym oraz być położony w bezpośrednim sąsiedztwie morza. Czyli widać, że celem miały być testy samolotów lądowych oraz wodnosamolotów.
- w 1912 Karl Fritzsche (Otto wtedy już nie żył) przeniósł się do Gdańska, tam rozwijał swój jednopłat, potem zamówił jeszcze dwa samoloty u Rumplera (to taka znana wytwórnia samolotów z okresu "drucianego" - pewnie wykonali płatowce według projektu Fritzschego)
No, to tyle.
Podejrzewam, że Loew przeniósł się do Gdańska razem z Fritzschem albo przynajmniej bywał tam, by dalej uczestniczyć i testować jego projekt. Jeżeli tak, to na zdjęciu musi być Loew w jednym z samolotów Fritzschego, prawdopodobnie przerobionym E1 (nie znamy dokładnie opisu przeróbek Loewa, ale napisano tam o zmianie skrzydeł na Etrich-Rumpler-Taube, co idealnie pasuje do tych zdjęć, zwłaszcza górnego, bo to są ewidentnie skrzydła typu Taube), na terenie testowym, na który ostatecznie być może przeznaczono Zaspę... Te wzniesienia w tle chyba mogą stamtąd tak wyglądać, prawda? A jeżeli nie Zaspa, to co?
To nie była raczej Zaspa. Lotnisko to służyło jako lotnisko drugiego rzędu Marynarce Wojennej Niemiec dopiero w czasie wojny. Wg. wszelkiego prawdopodobieństwa, a także materiałów, które zbieram, zdjęcie nawiązuje do Pucka, ponieważ to tam powstała pierwsza w całym Cesarstwie, eksperymentalna (jednym z największych plusów było właśnie zaplecze stoczni cesarskiej) stacja lotnictwa morskiego. Później dopiero powstały kolejne, z nich największa i ta, która tuż przed wybuchem wojny przejęła palmę pierwszeństwa, to jest w Wilhelmshaven.
Dodam tylko, że w Pucku próbna pierwsza stacja powstała już na przełomie 1910/1911 roku, ostatecznie dwa lata później przyjmując formę pierwszej oficjalnej instytucji tego typu. Lotnisko na Zaspie z dotychczasowego lądowiska przekształciło się najprawdopodobniej również w 1913.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum