Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Gdańskie statki i okręty
Autor Wiadomość
tobocian 


Dołączył: 19 Sty 2007
Posty: 683
Wysłany: Sob Gru 27, 2008 11:52 am   

W porcie gdańskim takiego falochronu nie ma :???:
_________________

 
 
Nauticus 


Dołączył: 29 Lis 2004
Posty: 128
Wysłany: Pon Gru 29, 2008 5:03 pm   

Oznakowanie na kiosku okrętu wskazuje, że był on, w tym momencie, jeszcze własnością stoczni - w okresie prób eksploatacyjnych i szkolenia przyszłej załogi. Po zakończeniu prób mógł być przekazany Kriegsmarine jako okręt bojowy. Wtedy na kiosku pojawiłby się nr taktyczny i symbol flotylli. Szkoły podwodniaków do ćwiczeń używały okrętów wycofanych z flotylli bojowych. Były to jednostki przestarzałe lub o niższej wartości bojowej (uszkodzone lub osłabione). Oznakowanie okrętów szkolnych było inne -były to różne figury: czarne i białe, odpowiednio na białym lub czarnym tle. Wracając do "baranów" okręt ze zdjęcia może cumować w Piławie (Pillau, Bałtijsk). Jeszcze nie mam dowodów na poparcie tej opinii, jednak otwarta przestrzeń za falochronem i znajdujące się na nim dwa znaki nawigacyjne( mogące sugerować wzdłużne oznakowanie toru wodnego). Ponieważ akweny ćwiczebne i treningowe flotylli z Gdańska, Gdyni i Piławy zawierały się na wodach Zatoki Gdańskiej między półwyspami: Hel i Taran, to obecność tego okrętu w Piławie była wielce możliwa.

302opis.jpg
Plik ściągnięto 17321 raz(y) 77,25 KB

 
Nauticus 


Dołączył: 29 Lis 2004
Posty: 128
Wysłany: Pon Gru 29, 2008 5:19 pm   

To dzisiejszy widok portu w Bałtijsku, może w przepastnych archiwach forumowiczów znajdą się obrazy dawnego portu w Pillau.

Pilawa302.jpg
Plik ściągnięto 17318 raz(y) 70,5 KB

 
bambuko 


Dołączył: 28 Wrz 2005
Posty: 19
Wysłany: Pią Sty 02, 2009 12:41 am   

Zdjecie to jest w ksiazce "Anstriche und Tarnanstriche der deutschen Kriegsmarine", wydawca Bernard & Graefe Verlag, 1997 (autorzy Jung, Dieter, Abendroth, Arno and Kelling, Norbert).
Podobno to jest Baltyk, poznym latem 1942 podczas prob odbiorczych przez Ubootabnahmekommando.
Jezeli chodzi o Pillau, to tutaj sa interesujace zdjecia:
http://www.uboatarchive.n...riebolinOne.htm

Chris
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1161
Wysłany: Pon Sty 12, 2009 2:43 am   

Dwa exlibrisy (?) 8 Szkolnej Flotylli U-Bootów. Na pierwszym z nich najprawdopodobniej autograf ówczesnego dowódcy Korv.kapt. Wernera von Schmidta
źródło1
źródło2

Exlibris 1.jpg
Plik ściągnięto 17188 raz(y) 46,43 KB

Exlibris2.jpg
Plik ściągnięto 17188 raz(y) 31,53 KB

_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1161
Wysłany: Sob Sty 17, 2009 1:03 pm   

Parowiec Oliva (Hapag, 1921r)
źródło

Dampfer Oliva.JPG
Plik ściągnięto 17113 raz(y) 37,9 KB

_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1161
Wysłany: Nie Lut 08, 2009 2:13 pm   

AvM napisał/a:
zbud. 1896 J.W.Klawitter #204
154 NRT 181 dwt 44,90-6,70/11,20-1,95m

1896 DANZIG Johannes Ick, Gdansk
1910 DANZIG BSA , Bydgoszcz
1920 GDAŃSK Lloyd Bydgoski, Bydgoszcz
1939 EDZUARD KRAUSE BSA , Bydgoszcz
1945 GDAŃSK Lloyd Bydgoski, Bydgoszcz
1949 GDAŃSK Żegluga Bydgoska
1971 złomowany


AvM


I zdjęcie powojenne holownika Gdańsk wypatrzone w Naszej Klasie na galerii Rycha40 :== dla autora!

Holownik Gdańsk GALERIA
Historia holownika
Model holownika

Holownik Gdańsk mały.jpg
Plik ściągnięto 16983 raz(y) 32,71 KB

_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
rychu40 


Dołączył: 19 Lis 2007
Posty: 279
Wysłany: Nie Lut 08, 2009 3:56 pm   

feyg napisał/a:
I zdjęcie powojenne holownika Gdańsk wypatrzone w Naszej Klasie na galerii Rycha40 :== dla autora!

Jeszcze tylko dodam że zdjęcie wykonano w 1966 podczas spacerku brzegiem Wisły w Toruniu. Widząc zbliżający się holownik poprosiłem kolegę żeby zrobił zdjęcie naszej grupy i ujął również statek. I jesteśmy po lewej stronie tego wykadrowanego zdjęcia. Na naszej-klasie do wglądu całość. :)
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1161
Wysłany: Pią Kwi 24, 2009 8:39 pm   

Powojenna ciekawostka z lat 70-tych.

Stadt Danzig statek.jpg
Plik ściągnięto 16759 raz(y) 50,19 KB

_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
AvM 

Dołączył: 07 Gru 2005
Posty: 148
Wysłany: Pon Maj 04, 2009 4:14 pm   

pm ADRIANA DJNS
Mai/16.6.1949 Glommens MV, Fredrikstad (123)
394/179 1116/506 ­ -
47,04‑7,35‑3,00‑2,410 m ­
1 Mot. 2Te 7x320/380 1050 (500)
1944/49 Gebr. Sulzer, Winterthur 9 (Pas ?)

"Hjörungavag" Möre og Romsdal Fylkesbätar, Molde (NOR).
1953 Heimathafen Alesund.
1963 "Hankö" B. Svendsen, Fredrikstad.
(4.11.1964) “Adriana” Stadtverkehr Eckernförde (H.& H. Bügler OHG), Eckern­förde (DEU).
1970 Lindinger Linien GmbH, List.
3.2.1971 W. Freter.
17.3.1971 "Stadt Danzig”.
(30.4.1971) Heimathafen Heiligenhafen.
18.12.1972 W. Freter jr.
3.8.1973 (März 1973 schon gemeldet) “Fehmarn" Heimathafen Burgstaaken.
12.9.1974 “Stadt Danzig” Heimathafen Heiligenhafen.
15.4.1976 W. Freter sen.
10.5.1976 "Stadt Maribo”.
13.6.1977 F. Bruhn.
12.8.1977 Heimathafen Maasholm.
1979 “Stadt Nordenham” H. H. Simon, Bremerhaven.
1980 Seetouristik Simon KG.
1981 an die Kette gelegt, da von der Stadt Bremerhaven behindert und die später zu Schadensersatz verurteilt wurde.
Mai 1984 zum Abbruch verkauft an H. Schwarting in Bardenfleth, der zum 18.9. gemeldet wird.
 
W.Danielewicz 
Valdemaras


Dołączył: 28 Lut 2010
Posty: 146
Wysłany: Nie Lut 28, 2010 12:42 am   

Podaje tu historię statku [holownika] "GDAŃSK" gdyż ta zamieszczona tu jest no powiedzmy nieścisła.

NAZWA STATKU: „GDAŃSK”

POPRZEDNIE NAZWY: ex. „EDUARD KRAUSE”; ex „GDAŃSK”; ex „DANZIG”
TYP STATKU: HOLOWNIIK PAROWY BOCZNOKOŁOWY
ROK BUDOWY: 1896
STOCZNIA: J.W. Klawitter Werft, Danzig. [Niemcy]
NR. BUD.: 204

DANE TECHNICZNE:
1935
długość: 44,95 m ; szerokość: 12,06 m; zanurzenie minimalne: 0,60 m ; zanurzenie max.: 1,10 m.
uciąg 1000 t; ładowność: 110 t.
1947
długość całkowita: 44,98 m; długość m.p.: 40,90 m; szerokość: 6,64 m; szerokość z tamborami: 12,06 m; wysokość burt: 2,0 m; wysokość nierozbieralna: 4,60 m; zanurzenie min.: 0,61 m; zanurzenie max.: 1,20 m.; nośność: 181 t.
1953
długość całkowita: 44,98 m; szerokość: 6,79 m; szerokość z tamborami: 12,03 m; wysokość burt: 2,05 m; wysokość nierozbieralna: 4,96 m; zanurzenie min.: 0,72 m; zanurzenie max.: 0,95 m.; nośność: 59,1 t.
nośność:42,294 t
1966
długość całkowita: 44,98 m; długość m.p.: m; szerokość: 6,79 m; szerokość z tamborami: m; wysokość burt: 2,00 m; wysokość nierozbieralna: 4,96 m; zanurzenie: 0,95 m.; nośność: 59 t.
nośność; 26 t
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa dwucylindrowa produkcji J.W. Klawitter, Danzig z 1897 r. o mocy 250 KM roku przy 45 obrotach na minutę. Średnica cylindrów: 462mm i 820 mm skok tłoka 1000 mm.
1 prądnica o mocy 3,8 kV dająca prąd stały o napięciu 24 V.
KOTŁY PAROWE:
1939 r.
1 kocioł parowy dwu płomieniówkowy produkcji: W. Fitzner Sp. z o.o., Siemianowice Śl. z 1938 r; numer fabryczny - 6523, powierzchnia ogrzewania: 95,7 m2; ciśnienie: 10 atm.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: dwa boczne koła łopatkowe Morgana; prędkość na wodzie stojącej z ładunkiem 8 km/godz.; pusto: 11 km/godz.; załoga: 7 osób; zdolność przewozowa 180 osób [1936 r.] i 250 [1947 r.]
PORT MACIERZYSTY:
Bydgoszcz.
ARMATOR:
P.P. Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz.
NUMERY REJESTRACYJNE:
149 [BSR Danzig];1308 [P.Z.W. Bydgoszcz] 398 [BSR, Bromberg]; 6261 [P.Z.W. Bydgoszcz]; 318 [ R.D.W. Bydgoszcz]; Bg-I-80 [I.Ż.Śr., Bydgoszcz]
RYS HISTORYCZNY

Zbudowany na zamówienie niemieckiej gdańsko-hamburskiej firmy Johannes Ick i przekazany jej 31.12.1896 r. Nazwany został „DANZIG”. Eksploatowany był na trasie Danzig – Warszawa gdyż armator jako jeden z nielicznych posiadał koncesję rządu rosyjskiego na uprawianie żeglugi na rosyjskiej Wiśle. Holował barki oraz sam przewoził ładunki w skrzyniach i beczkach gdyż posiadał w części dziobowej ładownie a także urządzenia załadunkowe. W 1908 roku otrzymał oświetlenie elektryczne poprzez zainstalowanie parowego agregatu prądotwórczego, który wytwarzał prąd o napięciu 12 V. Trasę: Danzig-Warszawa-Danzig holownik nieprzerwanie pokonywał prawie do lipca 1914r. Z chwilą wybuchu I wojny światowej „Danzig” eksploatowany był na liniach do Bromberg [Bydgoszcz]. Po zajęciu w lipcu 1915 roku Warszawy przez wojska niemieckie została utworzona Schiffahrtsabteilung des Feldeisenbahnwesens, (w skrócie, FECH) której zadaniem było zaopatrywanie wojsk w zapasy żywności, amunicji oraz transport rannych między innymi drogami wodnymi. W tym celu wykorzystywano holowniki i barki prywatnych armatorów, które zostały zarekwirowane i zmilitaryzowane. „Danzig” holował barki na trasie Warszawa-Thorn [Toruń] oraz Warszawa-Płock i podlegał komendanturze FECH w Warszawie.
Po zakończeniu wojny holownik został zwrócony swojemu właścicielowi i powrócił do Gdańska. Po powstaniu państwa polskiego w listopadzie 1918 r. dawna granica niemiecko-rosyjska stała się granicą niemiecką- polską i rząd Polski nie przyznał koncesji na pływanie taboru firmy Johannes Ick do Warszawy, wówczas „Danzig” zatrudniony został w rejonie Dolnej Wisły między innymi w ramach amerykańskiej misji żywieniowej ……. holował barki z żywnością z Danzig do Nieszawy gdzie odbierały je holowniki polskie. Po przejęciu Pomorza w styczniu 1920 roku powstała w miejscowości Czatkowy koło Tczewa nowa granica na Wiśle pomiędzy Polską a Wolnym Miastem Gdańsk i ruch jednostek niemieckich i gdańskich po Wiśle będącej w administracji polskiej mógł odbywać się tylko na zasadzie tranzytu. Wówczas Johannes Ick rozpoczął wysprzedaż swojego taboru. Dokładnie 12 maja 1921 roku statek nabył gdański armator Gustav Pohlmann za 18.500 guldenów. W marcu 1926 roku nasz bohater zatrudniony jest przy holowaniu lichtug z węglem, które przekazywane są w ujściu Wisły pod Schiewenhorst [dz. Gdańsk-Świbno] a holowane z Tczewa, gdzie były ładowane. I tak wiadomo, że 17 marca „Danzig” przejął od holownika „Angora” lichtugi i przeholował je do Tczewa, po czym 26 marca załadowane przeholował do Schiewnhorst. Był to pierwszy transport węgla nowo powstałego Towarzystwo „Żegluga Wisła – Bałtyk” w Tczewie zajmującego się eksportem węgla w oparciu o port tczewski. Holownik „Danzig” był dzierżawiony przez wyżej wspomnianą firmę. W dniu 10 maja 1928 r. holownik zakupił Lloyd Bydgoski S.A. z Bydgoszczy i przemianował go na „GDAŃSK”. Poddany został remontowi i przebudowie, między innymi zlikwidowano bom rufowy, a zamontowano składany maszt sygnalizacyjny, szalupę przeniesiono z rufy na dziób, zmieniono zabudowę świetlika maszynowni w części dziobowej oraz przebudowano pomieszczenia w nadbudówce na śródokręciu. Nowy armator eksploatował „Gdańsk” na Wiśle w oparciu o porty w Toruniu, Włocławku, Płocku oraz w Gdańsku. Od 1932r. do wybuchu wojny statkiem dowodził gdańszczanin Edmund Schmidt. W marcu 1933 roku „Gdańsk” został obciążony hipoteką na kwotę 22.800 guldenów za długi armatora wobec Górnośląskich Zjednoczonych Kopalń Węgla „Progress” w Katowicach, kwotę tę z odsetkami uregulowano dopiero w 1936 .r. Rok wcześniej zmienił port macierzysty z Danzig na Bydgoszcz. We wrześniu 1939 r. holownik jako mienie polskiego armatora zajęła niemiecka policja wodna (Wasserschutzpolizei) w Danzig a potem przekazany został do der Kommisärische Verwälter der Haupttreuhanstelle Ost für Binnenschiffahrt des Weichselstromgebietes, Danzig. Przekazany w dniu 28 czerwca 1940 r. Bromberger Schleppschiffahrt A.G., Bromberg wtedy też nazwę statku zmieniono na „EDUARD KRAUSE” .. Jego zatrudnienie nie zmieniło się pływał na Wiśle, brał udział przy odbudowie mostów we Leslau [Włocławek] i Thorn a także holował barki w relacji Danzig-Warszawa. Sam zabierał towary w postaci ról papieru z celulozy w Leslau. Potrafił holować w nurcie Wisły od 8 do 9 barek o załadunku 300 t. lub 4-5 o większej ładowności. Statkiem w okresie okupacji dowodził wytrawny fachowiec, dla, którego, nie było rzeczy niemożliwych a mianowicie S. Ziętara. Potrafił on przeprowadzić holownik przez mieliznę o ile jej długość nie była większa od długości statku. Gdy nad mielizną było około 70 cm wody, holownik miał około 85 cm zanurzenia spuszczone barki przepłynęły w dół Wisły samospławem. Kapitan Ziętara oddalał się od mielizny, rozpędzał statek całą naprzód a tuż przed progiem mielizny, rozpędzał statek całą naprzód a tuż przed progiem mielizny, który trzeba było wyczytać z wody zatrzymywał maszyny. Holownik siłą bezwładności docierał do mielizny a nadchodząca od rufy wytworzona fala przenosiła statek przez piach. W lutym 1945 roku „Eduard Krause” przejęty został przez Armię Czerwoną i do kwietnia zatrudniony był przez jednostki saperskie przy budowie drewnianego mostu drogowego w Chełmnie a potem obsługiwał przeprawę wojsk sowieckich koło Tczewa. W dniu 10 maja 1945 r. holownik przejął Komisariat Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy, powrócono do nazwy GDAŃSK”. Przekazany w czerwcu Okręgowemu Urzędowi Likwidacyjnemu w Bydgoszczy został wydzierżawiony Polskiej Żegludze Państwowej w Bydgoszczy. W sierpniu 1945 r. wyruszył jako pierwszy holownik z barkami na holu do Warszawy dostarczając do stolicy transport mąki, cukru i ziemniaków. Trasa rejsu wiodła z Tczewa, szlak wodny był nie oznakowany, a zwalone mosty znacznie utrudniały rejs. Potem w latach 1946 – 1947 „Gdańsk” zatrudniony był przy wywozie gruzu z Warszawy na budowle regulacyjne pod Modlinem i Nieszawą. W międzyczasie, bo w 1946 r., o holownik upomniał się reaktywowany Lloyd Bydgoski i holownik został mu zwrócony. W tym okresie kapitanem holownika był Jan Ziętarski.
W 1948 r. po upaństwowieniu środków transportu jednostka została przekazana do Państwowowej Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu, Ekspozytura w Bydgoszczy. W 1951 r. Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga na Wiśle, Ekspozytura Rejonowa w Bydgoszczy staje się kolejnym armatorem statku. W 1952 r. skierowany został na remont do Toruńskiej Stoczni Rzecznej w Toruniu, który trwał do 1954 r. W stoczni w zasadzie wykonano nowy kadłub dokonując nowego rozstawu wręg. Wymieniono windę parową manewrowo-kotwiczną, wstawiono nowy agregat prądotwórczy dający prąd o napięciu 24 V, zmieniono zejściówki do pomieszczeń mieszkalnych pod pokładem, a także rozkład pomieszczeń socjalno-bytowych załogi, przystosowując je do żeglugi całodobowej. W tym celu zlikwidowano ładownie w części dziobowej, zwiększono ilość iluminatorów. Przebudowano nadbudówkę na śródokręciu powiększając ją zmieniono również sterówkę. W trakcie tych modernizacji zwiększony został ciężar własny i wzrosło zanurzenie do 0,94 m w wyniku, czego „Gdańsk” stracił nieco na swych walorach eksploatacyjno-nawigacyjnych. Remont zakończono w lipcu 1954 r. i statek powrócił na Wisłę gdzie pływał w nowopowołanej P.P. Bydgoska Żegluga na Wiśle, w Bydgoszczy. Od 1955 r. statkiem dowodził kapitan Dąbrowski. na trasie Przegalina-Płock, potem eksploatowano go na linii Gdańsk-Brdyujście. W 1963 roku po raz ostatni holownik zmienia właściciela, zostaje nim P.P. Żegluga Bydgoska w Bydgoszczy. Cztery lata później wycofany został z eksploatacji i przeznaczony na złom. W 1969 r. w Bazie Remontowej Żeglugi Bydgoskiej zdemontowano tambory, koła łopatkowe oraz nadbudówki, po czym zaholowano go do Czarnkowa gdzie ostatecznie złomowano go w 1970 r. W sumie „Gdańsk” przepracował 71 lat na jednej tylko rzece można powiedzieć, że był wierny Wiśle”, Ponadto przez ten okres trzy razy zmieniał nazwę, nosił pięć bander i aż 13 razy zmieniał właścicieli. Był zaliczany do najlepszych holowników parowych na Wiśle w okresie zarówno przed wojnami jak i po wojnie mimo przebudowy.


© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 25 października 2007.
_________________
W.Danielewicz
 
W.Danielewicz 
Valdemaras


Dołączył: 28 Lut 2010
Posty: 146
Wysłany: Nie Lut 28, 2010 12:49 am   

A A tu jeszcze jeden gdański statek

NAZWA STATKU: „F. JANTZEN-14

POPRZEDNIE NAZWY: ex. „ALICE”
TYP STATKU: BARKA TOWAROWA BEZ NAPĘDU [WĘGLARKA]
ROK BUDOWY: 1882
STOCZNIA: J.W. Klawitter Werft, Danzig [Niemcy]
NR. BUD.: 102

DANE TECHNICZNE:
1882
długość całkowita: 44,20 m; długość m.p.: 43,80 m; szerokość całkowita: 6,80 m; wysokość burt: 2,05 m; wysokość statku: zanurzenie: 0,65 m; zanurzenie max.: 1,12 m; nośność: 231 t.
1943
długość całkowita: 44,42 m; szerokość całkowita: 6,87 m; wysokość burt: 2,05 m; wysokość statku: zanurzenie: 0,65 m; zanurzenie max.: 1,50 m; nośność: 385 t.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania J.W. Klawitter Werft, Danzig. 1881; 2 cylindrowa o mocy 180 KM
KOCIOŁ PAROWY
1 kocioł parowy płomieniówkowy; producent: J. W. Klawitter Werft, Danzig 1882; cieśn.. 10 atm.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno, dwa maszty.
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 2 tylne koła napędowe; załoga: 7 osób [jako holownik] jako barka bez załogi; prędkość około 12 km/godz.
PORT MACIERZYSTY:
Danzig
ARMATOR:
Franz Jantzen, Danzig.
NUMERY REJESTRACYJNE:
BSR Graudenz 3; BSR Danzig 303

RYS HISTORYCZNY

Zbudowany jako statek towarowo-holowniczy dla grudziądzkiego armatora Juliusa Raschkowskiego nazwany został „ALICE”
pływał na trasie Danzig - Thorn [Gdańsk- Toruń]. W 1903 roku statek bez zmiany nazwy zakupił August Zedler z Elbląga. Statek pływał z Elbląga do Gdańska a także do dzisiejszego Kaliningradu wówczas Kőnigsberg. Trzy lata później statek odkupuje gdańsko-hamburska firma Johannes Ick zmieniając port mac. na Danzig. [Gdańsk]. W 1915 roku „Alice” została skierowane na remont do stoczni A & W. Wojan Schiffswerft w Gdańsku. Ponieważ koszt remontu był nie do przyjęcia dla armatora statek odsprzedano stoczni ta po wymontowaniu kotła sprzedała go stoczni F. Schichau’a w Gdańsku został on zamontowany na statku „Columbus” jako kocioł pomocniczy. W 1918 roku kadłub został przeznaczony na sprzedaż. Zakupił go Franz Jantzen z Gdańska i polecił przebudować na barkę bez napędu. Nazwana „F. JANTZEN-14” służyła jako węglarka. Istniała jeszcze w 1943 roku. Dalszy los nieznany.

© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 05 listopada 2009r..
przedruk za podaniem źródła i autora.
_________________
W.Danielewicz
 
W.Danielewicz 
Valdemaras


Dołączył: 28 Lut 2010
Posty: 146
Wysłany: Pon Mar 01, 2010 11:35 am   

Witam !
mam prośbę przygotowuje dość obszerny artykuł o statku "Paul Beneke" w związku z tym potrzebuje informacji a mianowicie w którym numerze 30 Dni pisano o tym statku lub zamieszczono jakieś fotki. Będę wdzięczny za pomoc. A na marginesie podam że statek ten mógł zabrać na pokład 600 pasażerów, tak to wynika z dokumentów statkowych.
_________________
W.Danielewicz
 
W.Danielewicz 
Valdemaras


Dołączył: 28 Lut 2010
Posty: 146
Wysłany: Pon Mar 01, 2010 2:50 pm   

Rysunek "Paula Beneke" przeznaczony do artykułu o tym statku.



_________________
W.Danielewicz
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7313
Wysłany: Pon Mar 01, 2010 3:06 pm   

W.Danielewicz napisał/a:
Witam !
mam prośbę przygotowuje dość obszerny artykuł o statku "Paul Beneke" w związku z tym potrzebuje informacji a mianowicie w którym numerze 30 Dni pisano o tym statku lub zamieszczono jakieś fotki. Będę wdzięczny za pomoc. A na marginesie podam że statek ten mógł zabrać na pokład 600 pasażerów, tak to wynika z dokumentów statkowych.

Fotki były pewnie w niejednym numerze "30 dni". Postaram się zrobić research dziś lub jutro.
_________________

 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk