Macie rację zmyliły mnie te charakterystyczne literki na zdjęciu, ono jest na pewno późniejsze niż 1894 - elektryczne tramwaje z Siedlec na Targ Sienny (!) ruszyły w 1896, na Węglowy - po likwidacji wałów! - dopiero od 1 marca 1898 Przepraszam za zamieszanie.
Na tym pierwszym, przedwojennym, widzę trzy tory. Z czasów powojennych pamiętam jednak chyba najwyżej dwa, jeśli nie jeden (na pewno były dwa na wysokości teatru, gdzie był przystanek, ale to mogło być miejscowe rozwidlenie). Jak przed wojną kursowały w tym rejonie tramwaje? Czy ten trzeci tor był "odstawczy"?
Moim zdaniem ten trzeci tor pełnił rolę toru manewrowego - umożliwiał odwrócenie kierunku jazdy, a także toru odstawczego dla tramwaju oczekującego, lub uszkodzonego. Łączony był z torem środkowym dwoma rozjazdami.
Torowisko na Targu Węglowym było kształtowane do aktualnych potrzeb kilka razy. Ostatecznie ten trzeci tor zlikwidowano chyba przy przebudowie Targu Węglowego w końcówce lat 30-tych.
Ponieważ z tramwajami nierozerwalnie związane są przystanki oto jeden z nich , nawet miejsce jest bliskie ostatnio zamieszczanym postom oraz pojazd szynowy w tym samej okolicy (Targ Węglowy) .
Przystanek na pierwszym zdjęciu był po wojnie prawie w tym samym miejscu, kiedy tramwaje nr 8 i 9 jeździły ulicą Długą. Z tego miejsca jechały do Złotej Bramy.
Natomiast tramwaje jadące na Targ Węglowy w kierunku Teatru miały przystanek usytuowany równolegle, po drugiej stronie Katowni.
Jaki rejon (Targu Węglowego?) przedstawia drugie zdjęcie, nie mam pojęcia
Ostatnio zmieniony przez EwkaW Wto Mar 13, 2012 9:51 pm, w całości zmieniany 1 raz
Wysłany: Nie Lip 15, 2012 2:11 pm Zalety normalnej szerokości torów.
Tory tramwajowe w różnych miastach mają różny rozstaw szyn. W Gdańsku rozstaw szyn torów tramwajowych wynosi 1435 mm, czyli jest taki sam jak rozstaw szyn ogólnopolskiej sieci torów kolejowych. Wiążą się z tym ewidentne korzyści. Jedną z nich jest możliwość zastosowania maszyn torowych używanych na kolei.
Na dowód w załącznikach maszyna do podbijania torów kolejowych na torach tramwajowych na Ujeścisku (chyba dokończenie naprawy torowiska po niedawnym uszkodzeniu).
IMG_0006.JPG
Plik ściągnięto 13275 raz(y) 33,73 KB
IMG_0005.JPG
Plik ściągnięto 13275 raz(y) 37,06 KB
_________________ Tanie nie może być dobre, drogie nie musi.
Wysłany: Nie Lip 15, 2012 4:56 pm Zalety normalnej szerokości torów - cd.
Możliwość zastosowania maszyn torowych jest istotna obecnie. W przedwojennym mieście ważniejsza była możliwość wykorzystania tych samych torów zarówno dla tramwajów, jak i w transporcie kolejowym (dzisiaj nie do pomyślenia).
Do takich celów wykorzystywany był odcinek linii tramwajowej na ulicy Jana z Kolna, także po wojnie. Na początku lat 60-tych sam widziałem z okna pociągu podmiejskiego krótki skład towarowy zjeżdżający z terenu kolejowego na ulicę, na tory tramwajowe. Słabo pamiętam lokomotywę, ale to mogło być coś w stylu SM-03. Wtedy wszystko, co na torach uważałem za pociąg, ale teraz jest oczywiste, że to był skład manewrowy przetaczany prawdopodobnie ze stacji Gdańsk Zaspa (tej dawnej, dzisiaj Gdańsk Zaspa Towarowa) po rozformowaniu pociągu na tamtejszej górce rozrządowej - do stoczni. Tor zjazdowy odchodził od regularnej linii kolejowej nieco na północ od budynku nastawni przy przystanku Gdańsk Stocznia, a przy samej nastawni zaczynał schodzenie w dół osiągając poziom ulicy pomiędzy kładką a końcem zjazdu z niedawno remontowanego mostu ulicy Jana z Kolna, przy którym (końcem zjazdu) łączył się z jednym z dwóch torów tramwajowych (chyba zachodnim). Przy ulicy Doki od torów tramwajowych odłączał się tor kolejowy prowadzący do bramy kolejowej Stoczni Gdańskiej przy ulicy Gazowniczej.
Później, gdy jeździłem z rodzicami do dziadka w Gdańsku wypatrywałem jeszcze tego osobliwego widoku, ale nigdy już go nie zobaczyłem, choć zarówno tor zjazdowy przy nastawni jak i tor do kolejowej bramy stoczniowej jeszcze długo istniały. Chyba nawet po wybudowaniu pętli koło bramy stoczniowej na ulicy Doki, ale pewności nie mam. Jeśli przetrwały budowę tej pętli, to na pewno nie przetrwały jej likwidacji.
W załączniku fragment mapy z 1933 r. z oznaczonym na różowo torem zjazdowym.
Cała mapa jest dostępna do pobrania dzięki serwisowi Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
PLAN_von_DANZIG_1933_10K.jpg
Plik ściągnięto 13248 raz(y) 116,49 KB
_________________ Tanie nie może być dobre, drogie nie musi.
Skad Ty wiesz, ze to miesieczny bilet, jak tam miesiac nie jest zaznaczony? Zaznaczone jest 3/5; ale co to?
Co oznaczaja te cyfry 1 do 10? - tam 4 i 9 nie ma.
A wiesz gdzie byl przystanek "Falkhof"? - na dole po prawej.
Wygląda to na strefy taryfowe: 1-2 przystanki, od 3 do 5 przystanków, 5-7 i od 8 do 10 przystanków.
Na tym bilecie zaznaczono dziurkaczem strefę od 3 do 5 i trasę Langfuhr - Weidengasse
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum