A może Tiegenhof zamiast się obrażać odwiedziłbyś w końcu ten wątek?
_________________ Frakcja Miłośników Niewygodnych Kin
--------------------------------------------------------------------------
Až dojde moja poslední hodina, pochovajte mňa do bečky od vína
--------------------------------------------------------------------------
zanim Tiegenhof zeskanuje te obiecane zdjęcia trzeba by opowiedzieć trochę histori Franza Komnicka .
Franz Komnick
jeden z trzech pionierow przemysłowych tamtych czasow na wschodzie Niemiec .
Franz Komnick
Ferdinand Schichau
August Venzki
Franz Komnick urodził się 27 . 11 .1857 r. we wsi Trappenfelde /Marienburg.
ojcec Fridrich Wilchelm Komnick był mistrzem kowalskim , ktory poza warsztatem kowalskim posiadał ziemię i zajazd z restauracją .
matka Renate-Henriete z domu Kutzner pochodziła także z rodziny rzemieślniczej ,ojciec jej był Rad- und Stellmachermeister ( proszę podpowiedzieć jak to brzmi w języku polskim ) w Klein Lichtenau bei Danzig.
nazwy Komnicken bei Zinthen/Heiligenbeil , Komnick-Krug bei Koenigsberg , Komnick-See w powiecie Mohrungen .
kiedy przodkowie F. Komnicka przywędrowali nad Wisłę dokładnie nie wiadomo ale co najmniej 250 lat temu i już od generacji w okolicach Tigenhof zajmowali się rolą i kowalstwem
Franz po ukończeniu szkoły podstawowej poszedł w ślady ojca wyuczając się zawodu kowala.
a że był to akurat czas " wymiany " pługa drewnianego z lemieszem ze stali na na pług całkowicie stalowy ,
kowale nie nażekali na brak pracy , a można wręcz powiedzieć , powodziło im się bardzo dobrze .
po wyuczeniu się zawodu Franz poszedł na 9 lat na tzw. wędrowke.
w tym okresie pracował między innymi w "Hannoversche Maschinenbau - Aktiengesellschaft, vorm. Georg Eggestorff " in Hannover-Linden (poźniej Hanomag) gdzie pracował przy budowie stacjonarnych maszyn parowych .następnie w Düsseldorfie poznawał dokładnie w fabryce lokomotyw "Hohenzollern Aktiengesellschaft" budowę tychże . następnymi stacjami wedrowki były miedzy innymi "Borsig" w Berlinie budującej lokomotywy czy też w Berlińskiej firmie zajmującej się budową maszyn "Aktiengesellschaft H. F. Eckert", gdzie zapoznawał się z budową maszyn dla rolnictwa .jednocześnie przez cały ten czas Franz Komnick studiował wieczorowo budownictwo maszyn .
jeżeli dalsza historia Franza Komnicka Was interesuje to prosze pisać .
następny odcinek rozpocznę tym okresem
okresem , w ktorym Komnick po raz pierwszy pokazał co potrafi .
Franz Komnick urodził się 27 . 11 .1857 r. we wsi Trappenfelde /Marienburg.
ojcec Fridrich Wilchelm Komnick był mistrzem kowalskim , ktory poza warsztatem kowalskim posiadał ziemię i zajazd z restauracją .
matka Renate-Henriete z domu Kutzner pochodziła także z rodziny rzemieślniczej ,ojciec jej był Rad- und Stellmachermeister ( proszę podpowiedzieć jak to brzmi w języku polskim ) w Klein Lichtenau bei Danzig.
Trappenfelde = Tropiszewo
Klein Lichtenau = Lichnówki
Mam w związku z tym obrazkiem dwa pytania:
- czy to fot. z Trójmiasta - jeśli tak to prosiłbym o wskazanie miejsca
- czy to wyrób Automobilfabrik Komnick - podejrzewam (oczywiście nie mam pewności), że takie "precjoza" wykonywano w tej fabryce nie nad kanałem.
Ponieważ jestem szczególnie zainteresowany produkcją zakładów motoryzacyjnych Komnicka (także Büssinga i Schichaua w tym zakresie), więc każda informacja ich dotycząca jest dla mnie ważna.
Jestem akurat po wycieczce po Sztumie i muszę przyznać, że Komnick wygrał chyba wszystkie przetargi w tym mieście ciężko postawić nogę na chodniku, aby w dekiel Komnika nie nastąpić (może miał zaprenumerowany BIP?).
... ze zdjęcia jedynie wynika że w którejś fabryce Komnicka była gisernia.
Szkoda - ale kol. nad stawem zadeklarował ochotę tłumaczenia tekstu historii firmy (tak przynajmniej ja to zrozumiałem) - może z tego coś wyniknie? Dziękuję za odpowiedż.Pozdrawiam.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum