Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Daty z dziejów kolei 1852-1870(79) w "Kronice gdańskiej
Autor Wiadomość
Marcin 


Dołączył: 14 Mar 2004
Posty: 4244
Wysłany: Pon Maj 17, 2004 12:05 pm   Wiadunkt Zaspa Towarowa

A nie wiecie kiedy oddano do użytku (wybudowano) obecny wiadukt przy stacji Zaspa Towarowa (w ciągu ul. Uczniowskiej)?
_________________
Frakcja Miłośników Niewygodnych Kin
--------------------------------------------------------------------------
Až dojde moja poslední hodina, pochovajte mňa do bečky od vína
--------------------------------------------------------------------------
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7693
Wysłany: Pon Maj 17, 2004 12:38 pm   

Na razie nie wiemy ;) czyżby to tam były cegły z cesarskiej manufaktury w Kadynach?
 
Marcin 


Dołączył: 14 Mar 2004
Posty: 4244
Wysłany: Pon Maj 17, 2004 12:52 pm   

Aaaaha. :D Nic się tu nie ukryje. ;)
_________________
Frakcja Miłośników Niewygodnych Kin
--------------------------------------------------------------------------
Až dojde moja poslední hodina, pochovajte mňa do bečky od vína
--------------------------------------------------------------------------
 
Mikołaj 
Idi Admin


Dołączył: 13 Paź 2003
Posty: 8107
Wysłany: Pon Maj 17, 2004 1:24 pm   

no to idziemy je skuć.
 
Marcin 


Dołączył: 14 Mar 2004
Posty: 4244
Wysłany: Pon Maj 17, 2004 1:28 pm   

O Ty barbarzyńco! Skuć to Ci mogę, ale -----. :lol: :wink:
_________________
Frakcja Miłośników Niewygodnych Kin
--------------------------------------------------------------------------
Až dojde moja poslední hodina, pochovajte mňa do bečky od vína
--------------------------------------------------------------------------
 
Mikołaj 
Idi Admin


Dołączył: 13 Paź 2003
Posty: 8107
Wysłany: Sro Maj 19, 2004 12:32 am   

Cytat:
Zoppoter napisał:
budowa kolei do Nowego Portu wymagała przeprowadzenia tuneli bez naruszania infrastruktury miejskiej w rejonie Neugarten i Schwarzes Meer (Nowe Ogrody i Armii Krajowej). Obawiam się, ze mamy do czynienia albo z nadinterpretacją (mogło chodzic o jakieś robocze konstrukcje nośne przy budowie kolei pod ulicami) albo o przekłamanie w tłumaczeniu (Tunnel może równie dobrze oznaczać... podkop).

Chyba jednak to nie były tylko podkopy. Na planie Buhsego, powstałym w latach 1866-69, są dokładnie w tych miejscach tzn. koło Schwarzes Meer i w rejonie Nowych Ogrodów słowa "Tunnel".
Cytat:
pumeks napisał:
Chyba jednak to nie były tylko podkopy. Na planie Buhsego, powstałym w latach 1866-69, są dokładnie w tych miejscach tzn. koło Schwarzes Meer i w rejonie Nowych Ogrodów słowa "Tunnel"..

I to własnie słowo według mojego słownika może oznaczać tunel lub podkop. A są na tym planie jakieś symbole oznaczające tunel? Ja się nie upieram, że tuneli niebyło. Ale wciąż nie bardzo wiem po co ktoś miałby sie tak trudzić.


Fragment planu z tunelami pochodzi z reprintu przewodnika Rothsteina z 1894, który był kiedyś dołączony do 30 dni.
Wydaje mi sie, że oprócz napisu tunel są tam również symbole tunelu - te równoległe linie. Oznaczałoby to, że pierwszy tunel w okolicach Schwarzes Meer prowadził pod linią tramwajową (co z kanałem Raduni ?!), a drugi, na oko sporej długości, poprowadzony był u wylotu Nowych Ogrodów. Jak widać na drugim planie tam, gdzie były tunele ulice później biegły górą, a już np. Sandgrube krzyżowała się z torami.
 
Mikołaj 
Idi Admin


Dołączył: 13 Paź 2003
Posty: 8107
Wysłany: Sro Maj 19, 2004 1:21 am   

W powoływanym przewodniku można przeczytać, że "jeszcze kilka lat, a Gdańsk odmieni całkowicie swoje oblicze. Ograniczajace miasto wały od strony Bramy św Jakuba i brama na Zaroślaku :mrgreen: mają być usuniete, a na uzyskanej przestrzeni maja powstać nowe ulice. Obecny Dworzec przy Bramie Wyżynnej ma zostać przekształcony na komfortowy, odpowiadajacy dzisiejszym wymaganiom komunikacyjnym Dworzec Centralny".

W innym miejscu mozna przeczytać, że "na ukos od Strzelnicy znajduje się pomorski Dworzec przy Bramie Wyżynnej" i jeszcze dalej ponownie pojawia się "połączenie kolejowe z dworca pomorskiego".
 
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Sro Maj 19, 2004 8:25 am   

Mikołaj napisał/a:

Fragment planu z tunelami pochodzi z reprintu przewodnika Rothsteina z 1894, który był kiedyś dołączony do 30 dni.
Wydaje mi sie, że oprócz napisu tunel są tam również symbole tunelu - te równoległe linie. Oznaczałoby to, że pierwszy tunel w okolicach Schwarzes Meer prowadził pod linią tramwajową (co z kanałem Raduni ?!), a drugi, na oko sporej długości, poprowadzony był u wylotu Nowych Ogrodów. Jak widać na drugim planie tam, gdzie były tunele ulice później biegły górą, a już np. Sandgrube krzyżowała się z torami.



Zwykle symbol tunelu na mapach to taki łuczek symbolizujacy wjazd do tunelu. Oczywiście akurat na tym planie mogli nie stosować takiego symbolu, ale dwie rónoległe linie mogą praktycznie oznaczać wszystko... Zwłaszcza, że same tory sa oznaczone w identyczny sposób zarówno w tunelu, jak poza nim. W przypadku Neugarten, ó tunel ma dokładnie takie same wymiary i kształt jak skrzyżowanie nad nim. Czyli równie dobrze może chodzić o rodzaj przepustu pod placem, który należałby raczej zakwalifikować do wiaduktów niż do tuneli. Z kolei w rejonie Schwarzes Meer tunel wygląda na dłuższy niż przejazd pod ulicą, jakkolwiek tory na pewno POD radunia nie przechodziły, a zatem przy przecięciu z Radunią unelu nie było. Reasumując moja antytunelowa postawa jest nieco chwiejna, ale wciąż mam wątpliwości.

Na tym wcześniejszym planie tory przy przekraczaniu maja takie same dodatkowe linie jak w owych tunelach. Na tym późniejszym kolorowym symbol torów jest przerwany w miejscu Sandgrube tak, jakby Sandgrube przebiegała NAD torami. Skąd wniosek, że to był przejazd kolejowy?

Czy moge poprosić większy kawałek tego kolorowego planu (dalszy przebieg linii i ulic w stronę północną, czyli w stronę Błędnika) i odpowiadający mu kawałek współczesnego planu?
 
Mikołaj 
Idi Admin


Dołączył: 13 Paź 2003
Posty: 8107
Wysłany: Sro Maj 19, 2004 4:23 pm   

Zoppoter napisał/a:

Czyli równie dobrze może chodzić o rodzaj przepustu pod placem, który należałby raczej zakwalifikować do wiaduktów niż do tuneli.

Też tak właśnie myślę.
Cytat:
Na tym późniejszym kolorowym symbol torów jest przerwany w miejscu Sandgrube tak, jakby Sandgrube przebiegała NAD torami. Skąd wniosek, że to był przejazd kolejowy?

Jakieś nocne zwidy miałem, jeśli już, to na tym starszym planie tak to wygląda, ale też nie za bardzo.

Cytat:
Czy moge poprosić większy kawałek tego kolorowego planu i odpowiadający mu kawałek współczesnego planu?

kolorowy jest choćby tutaj albo tutaj a współczesny... nie masz współczesnego planu Gdańska :shock: :hahaha: ??
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Sro Maj 19, 2004 11:29 pm   

Zastanawiałem sie długo, gdzie wrzucić to pytanie obrazkowe. Jest to pocztówka, którą znalazłem kiedyś na jednej z aukcji (więc powinno być w aukcjach). Pocztówka jest podpisana: Petershagen i. W. (co tłumaczę sobie Petershagen in Westpreussen, ale nie wiem, czy dobrze). Domyślam się, że w tej okolicy wiele się zmieniło (vide Brama Oruńska).

Czy ktoś kojarzy, skąd mogło być zrobione to zdjęcie i czy faktycznie jest to gdańskie Petershagen?
 
 
Mikołaj 
Idi Admin


Dołączył: 13 Paź 2003
Posty: 8107
Wysłany: Czw Maj 20, 2004 12:01 am   

jeśli to jest gdańskie Petershagen (a na razie nie mam z czym oprócz mapy porównać) to może to być widok z brzegu vis-a-vis Bastionu Gertrudy
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Czw Maj 20, 2004 12:13 am   

Wtedy wieża w tle byłaby wieżą kościoła Zbawiciela. Ale on miał wieżę "od frontu", a ten w tle nie.
 
 
Marcin 


Dołączył: 14 Mar 2004
Posty: 4244
Wysłany: Czw Maj 20, 2004 12:18 am   

Cytat:
Wtedy wieża w tle byłaby wieżą kościoła Zbawiciela. Ale on miał wieżę "od frontu", a ten w tle nie.

Poza tym wtedy widoczne powinno być wzniesienie Biskupiej Górki. A tu (na pocztówce) niestety płaściutko jest... :(
_________________
Frakcja Miłośników Niewygodnych Kin
--------------------------------------------------------------------------
Až dojde moja poslední hodina, pochovajte mňa do bečky od vína
--------------------------------------------------------------------------
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Czw Maj 20, 2004 9:15 am   

Zgadza się, za płasko. Więc może to jakieś inne Petershagen w Prusach Zachodnich. Ale to na pierwszym planie wygląda jak fosa. Może moja logika jest nienajlepsza, ale myślę, że jeśli jest tam fosa, to to Petershagen musiało być dosyć ważne. Przecieżwsi fosammi nie otaczano. A jeśli było ważne, to może ktoś o nim słyszał. A może to po prostu widok w inną stronę, a wieża nie jest wieżą kościoła i już dawno nie istnieje. Chyba, że to W. nie oznacza wcale Westpreussen!
 
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7693
Wysłany: Czw Maj 20, 2004 9:40 am   

Sabaoth napisał/a:
Chyba, że to W. nie oznacza wcale Westpreussen!


Mnie się widzi, że Westpreußen skracano raczej Wpr. A ten "Petershagen i.W." może być np. "in Westfalen". Znalazłem w necie miasteczko Petershagen/Weser, które ewentualnie by tu pasowało, ale trzeba by to potwierdzic jakims widoczkiem.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk