Pumeks, ja znowu widze, ze Ty jestes "Spec" i przypomniales mi nazwe tego dworca "Leege Tor".
Wiem NA PEWNO, ze niemieccy Gdanszczanie w drugiej polowie 1945 roku ODJEZDZALI DO NIEMIEC WLASNIE Z TEGO DWORCA "LEEGE TOR". To chyba byl dworzec towarowy. I gdzie on sie znajdowal - nie wiem...
Z całą pewnością rozbiórkę drugiego dworca "pomorskiego" przetrwały: mała dwustanowiskowa parowozownia służąca zapewne za schronienie manewrowych tendrzaków i budyneczek pełniący rolę nastawni (choć same rozjazdy były nastawiane ręcznie o czym świadczy obecność dźwigni z przeciwwagą przy zwrotniku
Nie - dworzec Brama Wyżynna od ok. 1867 był w nieco innym miejscu, bliżej Nowych Ogrodów. To co widać na zdjęciu - lata 90. XIX wieku - to już jest dworzec przesunięty prawie w miejsce dzisiejszego dworca głównego. W tym kształcie istniał zapewne tylko kilka lat (około dziesięciu?), ale został uwieczniony na całkiem licznych fotografiach.
Gdyby ktoś nie wierzył w przesuwanie dworca, niech popatrzy na plany z dwóch kolejnych wydań "Meyers Conversations-Lexikon" - po lewej wyd. 4 druk 1888, po prawej wyd. 5 ok. 1890.
W zasadzie wyjdę na "totalnego głąba", ale zdjęcia map zamieszczone przez Pumeksa, fantastycznie pokazują dlaczego ulice dawniejszego WMG i Dzisiejszego Gdańska mają nazwy "wałów". Linia obwałowań miejskich zobrazowana na mapkach pieknie to pokazuje. Wie, wiem... powinienem napisac o tym wcześniej, ale jakoś teraz mnie oświeciło
tramwaj jechał górą-nad dawną fosą,a pociągi w dawnej fosie..?
Na planach, które wkleiłem, fosy są jeszcze czynne, nie było wtedy czegoś takiego, jak "dawna fosa". Ale chyba masz Turecki rację, mi się coś przypomina, że pisano o wykopaniu tunelu dla przeprowadzenia linii kolejowej pod Nowymi Ogrodami - więc może faktycznie nie było tam "jednopoziomowego skrzyżowania".
o.k. nie kwestionuję samego przejazdu.Mam mało zdjęć z tej okolicy w wym. okresie.Faktem jest też,że takich skrzyżowań na początku tramwaje miały wiele i raczej nie były niebezpieczne,wszak był dróżnik .Linia tramwajowa do nowego portu idąca Wiślną-Starowiślną miała kilka takich skrzyżowań z bocznicami kolejowymi,a linia oliwa-jelitkowo na Pomorskiej.Faktem jest,że sam pociąg przy dworcu jedzie nisko nie znaczy,że w miejscu skrzyżowania nie jest to już ten sam poziom. Fota na wizualizację odległości dworzec-brama wyżynna z dyskutowanym skrzyżowaniem w 1890 roku.Dodam tylko,że wolę mapy geodezyjne lub sztabowe... dodaję trochę fot ,które znalazłem
Powiedzcie mi, skąd pomysł że istniały kolejno dwa dworce przy Bramie Wyżynnej?
Co do skrzyżowania kolei z Neugarten: na pewno w latach 90-tych istniało skrzyżowanie dwupoziomowe jednotorowe. W trakcie budowy Dworca Głównego, na wschód od istniejącego, przebito osobne nowe przejście pod dwa tory. Stan taki, czyli dwa osobne wiadukty, trwał do ok. 1930 roku, kiedy zamieniono je na jeden wiadukt. Układ ten widać na rysunkach "Neugarten 1902" i "Neugarten 1930". Moim zdaniem - choć nie mam na to dowodów - tor (a od otwarcia Dworca Głównego dwa tory) łączący dworzec przy Toruńskiej z dworcem przy Bramie Wyżynnej od początku, tj. od 1867 roku prowadzony był w wykopie, a pod skrzyżowaniem z Neugarten w tunelu.
neugarten 1930.jpg Fragment planu datowanego na 1930 rok.
Plik ściągnięto 21273 raz(y) 68,25 KB
neugarten 1902.jpg Fragment planu datowanego na 1902 rok.
Plik ściągnięto 21273 raz(y) 53,39 KB
sandgrube.jpg Rysunek bez daty, ale moim zdaniem z okresu budowy Dworca Głównego - pokazuje prawdopodobnie przebudowę wiaduktu w ciągu Sandgrube na dwutorowy.
Plik ściągnięto 21273 raz(y) 56,23 KB
radaune 1902.jpg Fragment planu datowanego na 1902 rok.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum