Wysłany: Pią Lis 28, 2008 11:48 pm Niemieckie plany rozbudowy linii tramwajowych
Witam,
to pewnie pytanie do tramwajarzy (czyt. miłośników tramwai). Czy znacie może niemieckie plany rozbudowy infrastruktury i linii tramwajowych w WMG, ale potwierdzone jakimiś źródłami ?
Czy były jakieś długofalowe plany rozwoju komunikacji tramwajowej?
Może niekoniecznie rozbudowy... były pomysły likwidacji linii tramwajowej na Orunie i zastąpienie jej trolejbusami. I to jeszcze zanim Gdańsk stał się znowu polskim miastem
były pomysły likwidacji linii tramwajowej na Orunie i zastąpienie jej trolejbusami. I to jeszcze zanim Gdańsk stał się znowu polskim miastem
Za to jak już się stał polski to wykorzystano niemieckie pomysły i skutecznie zrealizowano plany likwidacji nie których linii vide do Sopotu i właśnie na Orunie.:).
Chris czy te pomysły Niemców zostały gdzieś opisane, skąd masz tą informację?
Za to jak już się stał polski to wykorzystano niemieckie pomysły i skutecznie zrealizowano plany likwidacji nie których linii vide do Sopotu i właśnie na Orunie.
No nie, poczytaj dokładnie, zanim napiszesz takie rzeczy. Linii tramwajowej do Sopotu nigdy przed 1945 r. nie było, powstała w listopadzie 1946 r., więc żaden Niemiec nie mógł planować jej likwidacji.
Za to jak już się stał polski to wykorzystano niemieckie pomysły i skutecznie zrealizowano plany likwidacji nie których linii vide do Sopotu i właśnie na Orunie.
Linii tramwajowej do Sopotu nigdy przed 1945 r. nie było, powstała w listopadzie 1946 r.
Racja dzieki pumeks za sprostowanie.
Nota bene linia odbudowana wielkim kosztem istniała zaledwie 14 lat (1946-1960, pierwszy tramwaj wyruszył do Sopotu 10 listopada). Wyprała ją kolej, która w 1946 jeszcze "leżała" a ludzi do pracy trzeba było czymś wozić. Ciekawe ile czasu trwała podróż tramwajem nr 7 z Targu Węglowego do Sopotu?
Cytat:
nie wiem czy to widziałeś - jakiś plan rozwoju to nie jest, ale widać na nim planowaną nową trasę przez dzisiejsze Suchanino:
grzechuu tego planu nie widziałem wcześniej, bardzo ciekawy.
Zastawiałeś się nad tym projektem, czy chodzi na pewno o tramwaj, który z niemieckiego powinien być określony s-bahn a nie tajemniczo elektrische bahn? Dziwne, że linia została wytyczona praktycznie przez pola i nie wnosi żadnego korzystnego rozwiązania dla poprawy komunikacji miejskiej. No chyba, że:
1. To są naprawde odległe plany
2. Może to jakaś linia krajoznawcza miała być:)
Porównałem sobie mapę z 1940r. i na przestrzeni 20 lat ta część Gdańska nie wiele się rozbudowała. Trochę się powiększyła kolonia na Cygańskiej Górce ale chyba nie na tyle żeby tam tramwaj puszczać .
Zastawiałeś się nad tym projektem, czy chodzi na pewno o tramwaj, który z niemieckiego powinien być określony s-bahn a nie tajemniczo elektrische bahn?
Tramwaj nigdy nie był oznaczany jako skrótem s-bahn natomiast elektrsche bahn / elektrische strassenbahn to i owszem. Skrót s-bahn oznacza stadtbahn czyli elektryczną kolej posiadającą wydzielone torowisko .
Nie, na tramwajach się nie znam, bardziej na wymienionych terenach
Teren trasy jest raczej bez wzniesień, na odcinku "Królewska Dolina-Suchanino" jest pusta piaszczysta droga, dalej powstała dzisiejsza ul. Powstańców Warszawskich.
Nachodzą mnie jeszcze takie myśli:
- może planowano rozbudowę tych terenów i to taki dojazd do nich wybrano (domki Suchanina są przedwojenne)
- może ma to związek z projektowanym cmentarzem (też zaznaczony na planie, Hauptfriedhof), ostatecznie jednak jak widać powstało "Srebrzysko"
- no widok z tej "wybrzuszonej części Suchanina" rzeczywiście jest ładny
W tematach likwidacji-nijak one się mają do określonego przedziału czasowego 1945-1955 .W tym okresie konieczna była odbudowa,przebudowa i jakakolwiek komunikacja .Na początku drogi zawalone gruzem,brak wozów,Gdańsk spalony,a siedziba władz wojewódzkich w Sopocie wymuszała trasę do tego miasta.To ,ze linia przegrała z koleją powtórzyło sytuację pierwszego gdańskiego tramwaju.[Tramwaje "wygryzły "kolej z nowego portu]Ciekawy okres,ale dużo różnych wątków.Zastukaj do kol Rev
Chris czy te pomysły Niemców zostały gdzieś opisane, skąd masz tą informację?
Gdzieś wyczytałem, niestety nie wiem gdzie :(
Potwierdzam także plany budowy tramwaju na Suchanino. Na 100% takowe istniały, niestety nie wiem dokładnie którędy. Bardzo możliwe, że drogą, o której więcej jest w innym temacie (link został zapodany kilka postów wyżej).
Czy ktos z Was ma jakieś inf. o zaj. tramwajowych? Wrzeszcz, N.Port, Łąkowa, i jeszcze dawno opuszczonej zaj. w Oliwie przy ul. Grunwaldzkiej, róg Pomorskiej tuż przed wiaduktem kolejowym?
Czy ktos z Was ma jakieś inf. o zaj. tramwajowych?
Ja mam jakieś Zajezdnia tramwajowa przy dzisiejszej al. Wojska Polskiego (czy to już Stwosza..?) zbudowana została w 1934. Informację tę zaczernąłem z daty nad wejściem do biura zajezdni (ha! wreszcie "zabłysnąłem" w temacie tramwajowo-kolejowo-tajemniczym).
A na poważnie: gdzieś po internecie (a i zapewne na dyskach wielu Forumowiczów) pałęta się krótkie, a zwięzłe, opracowanie historii tramwajów w Gdańśku (plik .pdf). Ja tego nie mam. Może tam znajdziesz tropy do dalszych poszukiwań?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum