Wysłany: Czw Sty 27, 2011 8:29 pm Fotoarchiwum Yad Vashem
Widzieliście dziś pewnie niusy o udostępnieniu w sieci przez Yad Vashem archiwum obejmującego ok. 130 tys. zdjęć.
Są zdjęcia z Gdańska, Sopotu i Gdyni (uwaga, niektóre drastyczne).
http://collections.yadvas...h.html#q=danzig
Poniżej kilka z nich, kolejność przypadkowa. Najbardziej zaciekawiło mnie to uroczyste otwarcie mostu - gdzie to mogło być?
Aha, większość zdjęć da się powiększyć, niestety zapisywalne są tylko te mniejsze, jeśli ktoś chce mieć duże trzeba robić printscreena.
to ten most trafił potem, około 1973 r., do Sobieszewa?
Cytat:
W późniejszym okresie ok. 1970 roku zbudowano most pontonowy na pontonach w kształcie łódek. Na tym moście ruch odbywał się wahadłowo. W ok. 1973 roku zainstalowano w tym miejscu obecny most. Most ten pochodzi z przeprawy pontonowej w Kiezmarku gdzie pobudowano stały most. Część mostu zainstalowano w obecnym miejscu, łącząc Wiślinkę z Wyspą Sobieszewską. Drugą część zainstalowano na przeprawie między Rudnikami a Stogami. Ten drugi został juz zdemontowany z uwagi na wybudowanie mostu wantowego
Polska, Serowo, 1948-05. Otwarcie mostu pontonowego na Wiśle.
O tym moście było troszkę wcześniej w tym wątku
Cytat:
Most pontonowy w Kiezmarku pojawił się, chyba, w 1939 r. "Kurier Czerwony" 1 września 39 r. ( http://www.rzygacz.webd.p...=85,263,0,0,1,0 ) informował:
Cytat:
Blokada ujścia Wisły
W porcie gdańskim zatrzymano 40 berlinek obywateli polskich, które przybyły tu ostatnio Wisłą. Nowowybudowany most pontonowy na Wiśle pod Rothebude został zamknięty w głównym korycie, dotąd dostępnym do żeglugi. W ten sposób żegluga na Wiśle została zablokowana.
A propos ostatniego zdjęcia spośród pokazanych przez Mikołaja. Coś na temat owego Promienia znalazłem w książce Jarosława Drozda "Społeczność żydowska Gdyni w okresie międzywojennym" (str. 313-314), aczkolwiek szyld ze zdjęcia na neon nie wygląda:
Cytat:
Prężnie rozwijała się inna żydowska firma, „Sport. Skład rowerów, części elektromechanicznych, muzycznych i radiowych” założona w 1932 r. przez Polę Przetycką. „Sport” wpisano do rejestru handlowego 16 X 1934 r. pod numerem RHA 209. Sprzedaż rowerów, patefonów, maszyn do szycia i artykułów elektrotechnicznych była w owym czasie interesem dość dochodowym. W pierwszym roku działania firma wykazała obrót handlowy w wysokości prawie 120 000 zł. Inicjatywa przeobraziła się 13 lutego 1935 r. w firmę o kapitale zakładowym 25 000 zł i nazwie „Sport-Promień. Przetycki i Gelbard. Hurt i Detal artykułów elektrotechnicznych, radiowych i muzycznych i rowerów w Gdyni” (przepisano ją w rejestrze pod RHA 224). Główną zasługę w przeobrażeniu mieli mąż Poli, Arie-Lajb Przetycki (50% udziałów) oraz bracia Aron Gelbard z Gdyni i Samuel Gelbard z Gdańska oraz prokurentka Fajga Ryfka Grabschrift z Gdyni. Siedziba „Sport-Promienia” mieściła się w wynajętych lokalach kolejno przy ul. Starowiejskiej 19 i Abrahama 20, 10 Lutego 7 i Starowiejskiej 21. Sklep firmowy wyróżniał charakterystyczny świetlny neon z szyldem „Promień”, wyprodukowany przez firmę „Philips”. Można tam było kupić najnowsze modele aparatów radiowych (firm „Elektrit”, „Philips”, „Kosmos” i Telefunken”. W 1939 „Sport-Płomień” przestał istnieć z powodu kłopotów finansowych właścicieli.
Żaden z tych mostów nie może być mostem w Sobieszewie z prostych powodów:
1. Przez Wisłę kursował w Sobieszewie prom, mostu tam nie było.
2. Wisła w Sobieszewie jest dużo szersza niż widać to na zdjęciach.
3. Gdyby były to ewentualnie ujęcia od strony pirsu to po drugiej stronie rzeki powinny być widoczne zabudowania Sobieszewa.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum