Pobawiłem się w porównywanie stanu z początków stoczni z współczesnym.
Ale nie znajduję rozwiązania. Może to fundament torowiska dźwigu... Ale to zaznaczone na starym planie było bliżej basenu...
Co do wcześniejszych (przed stoczniowych) konstrukcji to, na starszych planach, nie widzę ani mostu, ani fortu (murowanego) w tym miejscu
na mapę z 1807 r. dało ciekawy rezultat.
Jak wcześniej napisałem: " nie widzę (...) fortu (murowanego) w tym miejscu", ale fort był. Podejrzewam, że była to konstrukcja ziemna. Ale opasana fosą, którą dobrze widać na tej mapie. Na teren przyszłej stoczni przetransportowano sporo ziemi, którą zasypano fosę i całość terenu podwyższono. Jest niewykluczone, że w pierwszej fazie budowy stoczni wykonano most nad fosą. I to może być ta konstrukcja.
Zamieszczony powyżej fragment mapy z 1807r pokazuje stan Szańca Wapiennego po zdobyciu miasta przez wojska francuskie.
Przed oblężeniem w 1813r Szaniec został zlikwidowany a w jego miejscu powstała Luneta Tradivelle'a.
Ten obiekt dość dobrze widać na mapie Gdańska sporządzonej przez A. Gersdorffa w 1815r (Historia Gdańska T III/2 ryc. nr. 3}
Jak można zauważyć studiując wymieniona mapę, Luneta ma już stałe połączenie z lądem, możliwe że w trakcie przebudowy most został częściowo rozebrany i zasypany ziemią.
Z tego planu można wywnioskować że odkopany odcinek mostu był nad zewnętrzną fosą Szańca Wapiennego.
Ale mniejsza o szczegóły, ważne że jakby to powiedział Zagłoba "żeśmy Bohuna usiekli"
Przed oblężeniem w 1813r Szaniec został zlikwidowany a w jego miejscu powstała Luneta Tradivelle'a.
Jeśli wierzyć datom powstania map to, już w 1811 poprzez Szaniec Wapienny (Kalk Schanze) była poprowadzona Broschkerche Strasse.
Czy komuś, coś więcej, wiadomo o początkach tej drogi?
Nowy Port: Matthias Broschke – od sztauera do milionera
16 września 1772 r. wojska pruskie zajęły przedmieścia Gdańska, w tym Siedlce, Chełm, Stare Szkoty, Wrzeszcz, wyspę Ostrów i przyszły Nowy Port, który składał się wówczas z siedmiu domów mieszkalnych, trzech karczm, małego cmentarza załogi twierdzy Wisłoujście. Po rozbiorze Gdańsk pozostał pod władzą Rzeczypospolitej, ale Fryderyk II rozpoczął wojnę ekonomiczną. Prusacy osłonili Nowy Port fortyfikacjami, zbudowali magazyny artyleryjskie i laboratoria prochowe i rozpoczęli rozbudowę miejscowości jako konkurencji dla starego gdańskiego portu nad Motławą. Pruskie posterunki pobierały w Nowym Porcie wysokie cła, a niekiedy nakazywały wyładunek towarów, które miały płynąć w górę Wisły, w kierunku Motławy.
Szczególną rolę w rozwoju Nowego Portu odegrał jego mieszkaniec Mathias Broschke. Zaczynał on swoją drogę życiową jako robotnik portowy (sztauer) i w Gdańsku nie mógłby zajmować się dochodowym handlem zbożem i drewnem. To intratne zajęcie mogli wykonywać tylko nieliczni uprzywilejowani obywatele miasta. Po zajęciu Nowego Portu przez Prusy powstała nowa szansa dla sprytnego, prostego sztauera. Na terenie zaboru przestały obowiązywać ustanowione wieki wcześniej prawa, dające wielkim gdańskim rodom monopolistyczną pozycję w handlu. Broschke stał się konkurentem gdańskich kupców organizując cały system handlu drewnem. Sprowadzał je z głębi Polski do Nowego Portu i tu przerabiał we własnych nowoczesnych tartakach poruszanych siłą wiatru. Pocięte drewno składował na własnych placach, ładował na własne statki i wysyłał na zachód Europy, gdzie utrzymywał sieć międzynarodowych kontaktów. Ku oburzeniu wielkich gdańskich kupców, łamiąc tradycyjne zasady, Broschke nie ograniczył swojej działalności gospodarczej do jednej branży. Nie. Otworzył w Nowym Porcie wielką karczmę z miejscami noclegowymi i zbudował browar oraz gorzelnię, które zaopatrywały gości w trunki.
Problemem Nowego Portu był utrudniony dojazd do Gdańska. Jedyną drogę stanowił okrężny szlak wokół jeziora Zaspa i bagnistych terenów sąsiadujących z jeziorem, przez Nowe Szkoty. Matthias Broschke zdecydował się na budowę krótszej drogi. Sfinansował budowę utwardzonego traktu z Gdańska przez tereny dzisiejszych stoczni i dalej wzdłuż brzegu Wisły (dzisiejsza ulica Wiślna, Mariana Chodackiego i Starowiślna), aż do karczmy Balastowej na południe od Szańca Zachodniego. Dalej droga prowadziła wzdłuż wałów szańca, trasą obecnej ulicy Władysława IV. Mijała jeden należących do Broschkego tartaków i kończyła się w centrum dzielnicy, przy ulicy Oliwskiej. Przedsiębiorca wydał na budowę drogi znaczną sumę ponad 12.000 talarów, ale nie stracił na tej inwestycji. Nie tylko odnosił korzyści, jakie przynosiło mu skrócenie drogi kołowej między zakładami w Nowym Porcie a Gdańskiem, ale przez 10 lat pobierał opłaty drogowe. Drogą wybudowaną za pieniądze Broschkego codziennie jeździł dyliżans przewożący pasażerów i pocztę z Nowego Portu do urzędu przy ulicy Szerokiej.
W 1807 r. Nowy Port miał już 840 mieszkańców i 90 domów mieszkalnych, w tym 40 należących do Matthiasa Broschke – człowieka, który przyczynił się do ukształtowania nadmorskiej dzielnicy Gdańska.
Na mapie z 1800r drogi jeszcze nie ma.
http://www.mapy.eksplorac...Danzig_1800.jpg
Na rosyjskiej mapie z ukazującej pozycje wojsk w czasie oblężenia Gdańska przez Francuzów również, droga pojawia się dopiero na zamieszczonej wyżej mapie z 1807r
Przypuszczalnie to Francuzi pozwolili na poprowadzenie drogi przez teren Szańca.
Mapa z 1830r ?
http://www.mapy.eksplorac...danzig_1807.jpg
Troszkę mnie to denerwuje, bo czy nie lepiej było pozostawić ta zabudowę?
A kto miałby płacić za utrzymanie tych budynków? Byłem w nich wielokrotnie i nie zauważyłem tam nic, co warte byłoby konserwacji, a pomysł tworzenia skansenu w tej części Gdańska i to na całym terenie dawnej Stoczni Gdańskiej wydaje mi się niedorzeczny.
skansenu oczywiscie nie ma co tam tworzyc. to nie mialoby ani sensu, ani podstaw ekonomicznych. natomiast wlaczenie najwartościowszych obiektów i miejsc do nowej zabudowy ma jak najwięcej sensu i wartości. robi sie to w wielu krajach niemal standardowo, bo juz sie nie kwestionuje wartosci i walorow autentycznej dawnej zabudowy. ale u nas to jeszcze w duzej mierze melodia przyszlosci.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum