Wysłany: Sob Sty 19, 2008 2:50 am obrona przeciwlotnicza w Gdańsku 1939-1945
Natrafiłem ostatnio na informacje dot. obrony pplot. w Gdańsku w okresie II Wojny Światowej.
Obrona pplot. w Gdańsku – jako część Flakgruppe Westpreussen - podlegała zarządowi pierwszego okręgu powietrznego (?) – Luftgau I z Królewca. W Gdańsku (Flakgruppe Danzig , część Flakgruppe Westpreussen) - najpóźniej od lata 1941- stacjonował sztab i jednostki 62 regimentu obrony pplot, w którego skład dwie jednostki ciężkie (114 – Danzig Süd i 387 – Danzig Nord, przy Wisłoujściu) oraz jedna lekka, nr. 877. Istniały ponadto inne oddziały oraz poszczególne baterie pplot., ale trudno mi je przyporządkować do wyżej wymienionych formacji.
W październiku 1966 dotychczasowa Flakgruppe Danzig została zamieniona w 15. Flakbrigade.
Tyle faktów. Z tego, co się orientuję, stanowiska obrony pplot. znajdowały lub znajdować się mogły w następujących punktach Gdańska i jego najbliższych okolic:
1) Grodzisko
2) Wisłoujście
3) lotnisko we Wrzeszczu
4) lasy nad jeziorem otomińskim
5) lasy w Dolinie Samborowo (dzisiejsza dzielnica VII Dwór)
Powyżej wymenione tereny, szczególnie 4) i 5), to tak naprawdę bardziej moje przypuszczenia, niż poparte twardymi faktami stwierdzenia. Stąd też moje pytanie i prośba zarazem. Ma ktoś do tego jakieś uwagi? Chciałby to ktoś jakoś uzupełnić? Skomentować?
Mam nadzieję, że razem uda się nam coś z tego „zaczynu” urobić…
No proszę, ktoś się w końcu zainteresował tematem, który drążę od dłuższego czasu Pepo, to co napisałeś ogólnie się zgadza. Z tym, że z tymi jednostkami było ciut inaczej. W Gdańsku funkcjonowały sektory obrony, m.in.
- Flakuntergruppe Broesen,
- Flakuntergruppe Danzig-Süd (w skład którego wchodził m.in. schwere Flak-Abteilung 114 (o)),
- Flakuntergruppe Danzig-Nord in Weichselmünde (w skład którego wchodził m.in. schwere Flak-Abteilung 387 (v) z bateriami 2./s.387, 3./s.387, 4./s.387, 5./s.387, 6./s.387)
leichte Flak-Abteilung 877 (v) został sformowany w czerwcu 1942 r. i posiadał cztery baterie - 1./le.877, 2./le.877, 3./le.877, 4./le.877.
44 Lancasters were dispatched on another experimental raid. The plan called for the Lancasters to fly at low level and in formation over the North Sea, but then to split up and fly independently in cloud which was forecast to be present over Denmark and that part of the Baltic leading to Danzig (now Gdansk). The target was expected to be clear of cloud and the Lancasters were to bomb U-boat yards from normal bombing heights just before dusk and return to England during darkness. With a round trip of 1,500 miles, it was the most distant target Bomber Command had yet attempted to reach. It was also another attempt to utilize Lancasters in a semi-daylight role.
The plan worked well except that some of the Lancasters were late in identifying Danzig and had to bomb the general town area in the dark. 24 aircraft bombed at Danzig and returned; 2 more were shot down by Flak at the target. They were the only losses; the novel tactics and routeing prevented any German fighters making contact.
Minor Operations: 7 Hampdens flew 'roving commissions' in the Bremen area but only 1 of these dropped bombs. 6 Mosquitos attacked a U-boat yard at Flensburg but 1 was lost, possibly crashing into the ground because of flying so low; a second aircraft struck the chimney of a house but returned safely with pieces of chimney pot in its cockpit. Both the Hampden and Mosquito operations were intended to divert German attention from the Lancasters flying to Danzig.
Lancaster Mk. I R5696 „OF-H” z 97. Squadronu - zestrzelony nad celem przez artylerię przeciwlotniczą, zginęli : F/L Charles William Miller (d-ca, RNZAF), P/O Joseph Norman Eslick, Sgt John Forsyth, Sgt Alan Thomas Grossmith, F/Sgt Aiden Ernest Nickerson, Sgt Norman Lindsay Smith (RAAF), P/O Robert John Westgate.
Lancaster Mk. I L7543 „EM-Z” z 207. Squadronu - wystartował z Bottesford o 16.41. Zestrzelony nad celem przez artylerię plot. Zginęła cała załoga – pilot F/S George Henry Duke (26 l), 2-pilot F/S Kenneth Harry Hart (24 l), obserwator Sgt Frank Routledge (21 l), obserwator Sgt Harold Archur Storey (34 l), strzelec rtg P/O Kenneth James Shirley (22 l), strzelec F/S David Aadrian Boldy (23 l) i strzelec F/S Altan Percival Cullerne (21 l).
Razem 14 lotników Razem walczyli i razem zginęli, teraz też razem spoczywają na brytyjskim cmentarzu wojskowym w Malborku.
To zdjęcie ich mogiły - http://img139.imageshack..../img3634ab1.jpg
Na jakiej podstawie opierasz swoje przypuszczenia dotyczące lokalizacji baterii z pkt 4 i 5 ?
Ha, wiedziałem, że ktoś o to zapyta Cóż, nie ukrywam, że temat obrony pplot. jest dla mnie stosunkowo obcy,a powyższe dane "złowiłem" podczas mojej niedawnej kwerendy w archiwach i zbiorach berlińskich, przy okazji zupełnie innego tematu. Ale uznałem, że generalnie może to być ciekawe, a i może ktoś inny dorzuci swoje "3 grosze" do tematu. Co też się stało.
Jeśli chodzi o podane przeze mnie przypuszczalne lokalizacje 4) i 5) to zasugerowałem się zasłyszaną niegdyś wiadomością, jakoby właśnie w rejonie Samborowa były stanowiska obrony pplot. Po przeglądnięciu wpisu z forum eksploracja, który powyżej widnieje we wpisie, już wiem, skąd mi dzwoniło Widzę też, że ta lokalizacja została odrzucona.
A 5) - cóż, w rejonie jeziora otomińskiego widnieją podobne "wykopy", jak w Samborowie.
Lancaster Mk. I R5696 „OF-H” z 97. Squadronu - zestrzelony nad celem przez artylerię przeciwlotniczą, zginęli : F/L Charles William Miller (d-ca, RNZAF), P/O Joseph Norman Eslick, Sgt John Forsyth, Sgt Alan Thomas Grossmith, F/Sgt Aiden Ernest Nickerson, Sgt Norman Lindsay Smith (RAAF), P/O Robert John Westgate.
Alkali
Pracuję nad historią "Zinglershohe" - zlokalizowanego w gdańsku Wrzeszczu wzgórza ( dawniej "Bellevue" potem prawdopodobnie od nazwiska właściciela znajdującego się na wzgórzu pensjonatu właśnie ZH - później nazwa restauracji tam się mieszczącej)
Jakiś czas temu natrafiłam na zapytanie Pani Lynn Bery o tą lokalizację: https://www.facebook.com/...150747346811242
próbuję się z nią skontaktować ale dotychczas bez skutku. Podejrzewam, że pilot officer Robert John Westgate jest wspomnianym przez nią "wujkiem" który miał się rozbić na tym właśnie wzniesieniu. Wiele rzeczy się zgadza - mniej więcej od 1942r w księgach adresowych nie ma już informacji o kawiarni a na późniejszych mapach nie widać już najstarszego skrzydła pensjonatu.
Problem w tym, że poza tym wątłym z naukowego punktu widzenia wpisem nie potrafię znaleźć więcej informacji.
Znalazłam jeszcze wycinki prasowe, z których wynikało, że do listopada R.J. Westgate był uznany za zaginionego. http://www.veterans.gc.ca.../photos/2194176
Czy uważają panowie ( jeśli jeszcze ktoś tu zagląda), że to prawdopodobne, biorąc pod uwagę lokalizacje dział przeciwlotniczych, że jeden z samolotów z nalotu 11.07.1942 rozbił się właśnie we Wrzeszczu na granicy lasu (Jaschkenthal Wald) ?
byłabym wdzięczna za wszelką pomoc
Oczywiście, że prawdopodobne. Gorzej z pewnością.
Pani Lynn Bery twierdzi, że ten samolot został zestrzelony przez "the U-boats on the Baltic Sea". To, że spadł na to wzgórze nie znaczy, że nad nim został trafiony.
Fajnie zrobione tymczasowe oznakowanie tego historycznego miejsca.
Mam nadzieje że powstanie tam jakiś mały pomnik z tablicą.
Proponuje powiadomić ambasadę angielską albo nawet australijską w Polsce bo oni mogą czasami przychylnie podejść do takiej propozycji, szczególnie przed świętem listopadowym 11/11 czyli Dniem Pamięci (ang. Remembrance Day)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum