A mało to miast na świecie miało dworce budowane według tego samego projektu. Kiedyś były nawet o tym artykuły w 30 dniach.
Te artykuły z 30 Dni dotyczyły podobnych projektów, ale to podobieństwo wynikało raczej z mody, dotyczyło ogólnej bryły budynków, ale inne było ich wykończenie.
Natomiast wielokrotnie budowano identyczne budynki dworcowe na wielu stacjach na konkretnej linii - po prostu stworzono jeden projekt dworca okreslonej wielkości dla calej linii. Tak było na przykład z Hinterpommersche Bahn, gdzie jednakowe dworce postawiono na stacjach Langfuhr, Oliva, Zoppot, Kielau, Rheda, Neustadt i chyba Lauenburg. Podobnie ma sie rzecz z lokalnymi liniami, np. Arys - Lyck (Orzysz - Ełk), tam jest bodaj 5 al;bo szesc stacyjek po drodze, na kazdej stoi identyczny budynek. PKP tez stosowały taką unifikację: tak zwana magistrala węglowa miała przygotowane bodaj 3 projekty dworców różnych wielkosci.
Ale duże stacje jak w Gdańsku czy w Opolu miały swoje indywidualne projekty. Dworzec w Opolu miałem przyjemnośc zwiedzac kilka lat temu. Podobieństwo do dworca gdańskiego jest uderzające, ale nie pod wzgledem układu stacji czy też bryły całego budynku. Podobieństo jest w detalach architektonicznych samego budynku i wiat peronowych. Wygląda to tak, jak by obydwa dworce zostały zaprojektowane przez tego samego architekta.
A mało to miast na świecie miało dworce budowane według tego samego projektu
Choćby Colmar, Luxemburg i Krefeld
No tak, ale to sa własnie przykłady podobnych brył, przy zupełnie odmiennych detalach i wykończeniu. Nie wystarczy wieża (zresztą zupełnie inna w kazdym z tych budynków) do stwierdzenia, że dworzec jest podobny do gdańskiego.
Wręcz przeciwnie, to dworzec w Opolu - bez zadnej wiezy - jest znacznie bardziej do naszego podobny.
Podobna bryła - podobny główny budynek z charakterystycznym półkolistym oknem i wieża o podobnej wysokości i kształcie - pomimo różnicy detali (i być może zupełnie odmiennego "klimatu") stwarza wyraźne podobieństwo. Każdy z tych budynków jest inny, ale nie sposób tego nie zauważyć
Wspomniane przez Parker (i 30 dni, o ile pamiętam) budynki mają podobny cały układ - wieza, hala główna i budynki "pomocnicze".
A dworzec w Opolu, to z tego co widzę prawie identyczna hala główna, ale cały układ (nie tylko brak wieży) już inny.
Te dworce z 30 dni projektował zdaje się ten sam architekt, byc może dworzec w Opolu też - tylko, ze zamówienie było na dworzec w innej skali, czy układzie więc zamiast powielać schemat powielił jeden element i detale.
Te które ja wymieniłam, wzięłam z książki "Gust gdański" - może autor artykułu z 30 dni jest ten sam Ale nazwisko architekta u mnie nie zostało podane, niestety.
Kiedyś słyszałam o tym, że gdzieś w Japonii stoi wierna kopia naszego dworca. Ktoś coś wie o tym?
O tym tez było w 30 Dniach. Ale ona nie jest aż taka wierna, jakkolwiek to rzeczywiście było inspirowane naszym dworcem. To chyba jest tamtejszy pałac slubów, czy cos w tym rodzaju.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum