Oprócz stałej kolekcji znajdą się w nim eksponaty z muzeów watykańskich. Instytucja mieścić się będzie w kompleksie zwanym Zespołem Przedbramia przy ul. Długiej.
Odnowienie zespołu i jego adaptacja do nowej funkcji trwała od sześć lat i kosztowała około 10 milionów złotych.
Autorką oprawy scenograficzno - wystawienniczej ekspozycji bursztynu i historii obiektu w Przedbramiu ulicy Długiej jest ANNA BOCEK - gdańska malarka i scenograf.
Obiekty w Muzeum Bursztynu – kolekcja – stan od 2000 do 2006 roku:
MUZEALIA
ZAKUPY – 494 obiekty, wartość – 1 296 978,75 zł
DARY – 39 obiektów
REJESTR
ZAKUP – 239 obiektów, wartość – 4 900 zł
DARY – 556 obiektów
DEPOZYTY – 1065 obiektów
WYPOŻYCZENIA Z MUZEUÓW
KRAJOWE – 75 obiektów
ZAGRANICZNE – 254 obiekty
W skład zabytkowego Zespołu Przedbramia ul.Długiej w Gdańsku wchodzą następujące obiekty historyczne: Wieża Więzienna, Katownia, Dom Więzienny, mury Szyi, dziedziniec.
Jak czytam w materiałach prasowych w trakcie procesu rewaloryzacji i adaptacji obiektu na siedzibę Muzeum Bursztynu – oddziału Muzeum Historycznego Miasta Gdańska
wzbogacono wiedzę historyczną o obiekcie na temat
– faz historycznych rozwoju architektonicznego obiektu
– historycznych technik budowlanych od XIV do XIX w.
– istnienia historycznych inskrypcji i rysunków wykonanych przez więźniów we
wnętrzach więzienia na powierzchni ścian, kamieniarki i stolarki drzwiowej
w XVIIIw
– istnienia polichromii przedstawiającej herb Gdańska na zabytkowych drzwiach
do klatki schodowej Wieży Więziennej
– lokalizacji nieznanego dotychczas pomieszczenia podziemnego w sąsiedztwie
„Nory żmii”
- lokalizacji i stanu podziemnej kazamaty przed Katownią ( w ramach prac
zapewniono stały dostęp do wnętrza )
– formy ceglanej konstrukcji średniowiecznego mostu pomiędzy Wieżą Więzienną
a Katownią
– formy plastycznej i technologicznej pierwotnego fryzu dekoracyjnego Wieży
Więziennej
– historycznego kształtu lukarn hełmu Wieży Więziennej
– historycznej formy stolarki okiennej Katowni
– kształtu XVII-wiecznego komina Katowni
– formy historycznych posadzek ceglanych.
Poziom - bursztyn w przyrodzie 1.jpg
Plik ściągnięto 24971 raz(y) 35,24 KB
Antresola widok 1.jpg
Plik ściągnięto 24971 raz(y) 26,23 KB
Poziom - Lucjan Myrta.jpg
Plik ściągnięto 24971 raz(y) 18,84 KB
Antresola widok.jpg
Plik ściągnięto 24971 raz(y) 18,87 KB
Militaria widok 2.jpg
Plik ściągnięto 24971 raz(y) 17,11 KB
Militaria widok.jpg
Plik ściągnięto 24971 raz(y) 21,57 KB
cela Kain.jpg
Plik ściągnięto 24971 raz(y) 43,06 KB
Poziom - bursztyn od pradziejów.jpg
Plik ściągnięto 24971 raz(y) 20,79 KB
_________________ Ponury Zwracacz Uwagi na Wykraczających Poza Ramy
30-sekundowy spot to mieszanka zdjęć bursztynu i nagiej kobiety. I tak jak zapewniał nas przed emisją jej reżyser Michał Zuzański reklama wyróżnia się spośród innych. Jest ascetyczna z elementami erotycznymi. Bursztyn przyrównywany jest do kobiecego ciała.
Spoty emitować będzie TVN 24, TVN Style, a także pasma regionalne TVP w Krakowie, Wrocławiu, Warszawie i w Gdańsku. Nowo otwierane muzeum reklamowane będzie także w ogólnopolskich tygodnikach. Wykupiono edycje reklam we - "Wprost", "Newsweeku", "Polityce" oraz w gazetach kolorowych - "Gali" i "Vivie". Budżet promocyjny sięgnął 1 mln zł.
to tylko trochę mniej, niż wydano na zakup zbiorów...
Dziennik Bałtycki napisał o mln, a władze miasta mówią ponad pół miliona zł i podają konkrety. Może Dziennik się pomylił? Albo i nie, bo przecież milion to ponad pół miliona...
Po raz kolejny ruszyła kampania promująca Gdańsk. W tym roku motywem przewodnim jest bursztyn, a konkretnie pierwsze w Polsce Muzeum Bursztynu, którego otwarcie nastąpi pod koniec czerwca 2006 r. Gdańskie reklamy zobaczyć można w ogólnopolskiej telewizji, prasie, portalu internetowym i w kinie.
- O tym, że Bursztynowy szlak prowadził z Gdańska do Imperium Rzymskiego uczymy się już w szkole podstawowej. Uważamy, że warto te skojarzenia utrwalać. Otwarcie Muzeum Burztynu jest idealnym momentem, aby ruszyć z ogólnopolską kampanią promocyjną „Gdańsk - Miasto Bursztynu”. Na ten cel przeznaczyliśmy ponad pół miliona złotych – mówi Jerzy Rembalski, dyrektor Wydziału Promocji w gdańskim Urzędzie Miejskim.
Gdańskie spoty można oglądać w telewizji TVN 24, TVN Style, w paśmie regionalnym TVP 3 oraz w sieci Multikino przed seansami filmowymi. Reklamę można również zobaczyć na stronie internetowej http://www.gdansk.pl/muzeum_bursztynu.php.
Kampania przewiduje również reklamę prasową, która obecna będzie w tygodnikach (Newsweek, Wprost, Polityka, Forum i Przekrój), w prasie kobiecej (Viva, Uroda i Gala) oraz w dziennikach (Gazeta Wyborcza, Dziennik Bałtycki i Super Express). W gdańskim, krakowskim, poznańskim, warszawskim i wrocławskim wydaniu Gazety Wyborczej ukaże się ponadto wkładka tematyczna.
- Przewidzieliśmy również reklamę w internecie. W portalu Onet.pl zamieszczony zostanie nasz baner, który będzie jednocześnie odnośnikiem do strony http://www.gdansk.pl/muzeum_bursztynu.php - dodaje Anna Zbierska, kierownik Referatu Promocji w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Emisje spotów:
TVN 24 - od 12 do 28 czerwca - 4 razy dziennie
TVN Style - od 12 do 28 czerwca - 4 razy dziennie
TVP 3 - 4 telewizje regionalne (Gdańsk, Warszawa, Wrocław, Kraków) - od 19 do 28 czerwca -razem 97 emisji
Multikino - od 16 do 29 – czerwca - kampania we wszystkich kinach tej sieci (Poznań, Warszawa, Kraków, Bydgoszcz, Gdańsk, Szczecin, Zabrze i Elbląg).
Baner w portalu internetowym Onet.pl - 2 100 000 wyświetleń w miastach powyżej 100 tys mieszkańców (ograniczenie dwa wyświetlenia na jeden komputer). Aktywny link do strony http://www.gdansk.pl/muzeum_bursztynu.php
Tygodniki opiniotwórcze:
Newsweek - jedna emisja 19 czerwca
Wprost - jedna emisja 19 czerwca
Polityka - jedna emisja 21 czerwca
Forum - jedna emisja 19 czerwca
Przekrój - jedna emisja 22 czerwca
Prasa kobieca:
Viva - dwutygodnik, jedna emisja 29 czerwca
Uroda - miesięcznik, jedna emisja 29 czerwca
Gala - tygodnik; dwie emisje 19 i 26 czerwca
Ponadto:
Dziennik Bałtycki, Gazeta Wyborcza, Super Express
Wkładka do Gazety Wyborczej w wydaniach: gdańskim, krakowskim, poznańskim, warszawskim, wrocławskim – 24 czerwca
Warto również dodać, że równolegle do Mistrzostw świata w Piłce Nożnej w Niemczech trwa gdańska kampania bilboard’owa. W Berlinie, Monachium, Hamburgu, Koloni i Frankfurcie nad Menem umieszczono 969 wielkoformatowych plakatów zachęcających do odwiedzenia Gdańska. Metropolie wybrano ze względu na istniejące bezpośrednie połączenia lotnicze z naszym miastem.
Wysłany: Wto Wrz 12, 2006 10:16 am Jantarowy skarbiec trafi do Sopotu
Pan Myrta ma pecha ponieważ urodził się za późno.
Gazeta Wyborcza, Bożena Aksamit, Bartosz Gondek 12.09.2006
Cytat:
Największa na świecie kolekcja jantaru Lucjana Myrty miała być podstawą gdańskiego Muzeum Bursztynu. Ledwo muzeum ruszyło, a Myrta zabrał już swoje niezwykłe zbiory. Czuje się rozgoryczony
Decyzja o powstaniu Muzeum Bursztynu zapadła, kiedy prezydent Gdańska Paweł Adamowicz zobaczył kolekcję Lucjana Myrty (olbrzymie szkatuły, świeczniki, 80-kilogramowy stół, zegary, rzeźby). - To, co tam zobaczyliśmy, rzuciło nas na kolana. Prezydent dał się ponieść - wspomina dyrektor Muzeum Historycznego Miasta Gdańska Adam Koperkiewicz. Urzędnicy i bursztynnicy podkreślali, że kolekcja Myrty, na którą składa się kilkaset przedmiotów, będzie trzonem zbiorów muzeum. Już sześć lat temu precjoza trafiły do MHMG jako depozyt i początek ekspozycji. - Obiecywali, że kupią wszystko - mówi Myrta. - Zgodziłem się na radykalnie niższą cenę i na to, żeby rozłożyć ją na raty. W końcu zakupiono niecałe 5 proc. eksponatów. Obiecywano mi dużą powierzchnię wystawienniczą, a dostałem 30 mkw. Dzieło mojego życia, skarbiec ważący 700 kg wykonany z 5 ton najszlachetniejszych odmian żywicy, nie znalazło miejsca w muzeum, a chciałem, żeby było jego ozdobą. Urzędnicy nie uznali mnie za godnego uczestnictwa w Światowej Radzie Bursztynu. Czuję się rozgoryczony.
Kolekcjoner rozwiązał umowę depozytową już w kwietniu. Nie zabrał jednak swoich zbiorów przed otwarciem muzeum. - Nie chciałem psuć takiego wydarzenia. Do końca chcę zostać w porządku - mówi Myrta.
Specjaliści są zgodni: pod względem liczby, różnorodności i masy dzieł kolekcja Myrty przewyższa zbiory Muzeum Zamkowego w Malborku, pałacu Katarzyny w Carskim Siole czy Ermitażu w Petersburgu. - W jego pracy cenne jest nawiązywanie do tradycji - mówi Wiesław Gierłowski, prezes Światowej Rady Bursztynu - Stosuje nie tylko dawne techniki obróbki i rzeźby w bursztynie, ale wykonane przez niego przedmioty robione są tak jak przed wiekami.
Muzealnicy i historycy sztuki zarzucają jednak kolekcjonerowi, że przedmioty zostały wykonane w ciągu ostatnich 30 lat. Dla nich jest to sztuka użytkowa. - Musieliśmy dokonać wyboru - tłumaczy Koperkiewicz. - Kupić unikatowe XVII-wieczne eksponaty prezentujące kunszt gdańskich mistrzów, o które biją się światowe muzea, czy wziąć kolejne elementy ze zbiorów Myrty. Każdy muzealnik, gdy będzie miał do wyboru Rembranta i Fałata, wybierze tego pierwszego. Nie rezygnujemy jednak ze współpracy. Na przyszły rok mamy zabudżetowany kolejny milion dla pana Lucjana.
Kiedy rozeszła się wiadomość, że Myrta rozszedł się z Muzeum Bursztynu, pod jego drzwiami ustawia się kolejka chętnych z całego świata do wypożyczenia lub kupienia kolekcji. Jantarowe arcydzieła pozostaną jednak w Trójmieście.
- We wtorek spotykamy się z bursztynnikiem. Chcemy mu zaproponować miejsce w Muzeum Miasta Sopotu - mówi wiceprezydent Sopotu Wojciech Fułek. - To będzie lokalizacja tymczasowa. W przyszłości będziemy prezentować arcydzieła w sali najbardziej reprezentacyjnej budowli miasta - Domu Zdrojowym.
_________________ Ponury Zwracacz Uwagi na Wykraczających Poza Ramy
Przykra sprawa. Skoro zawiera się nawet ustną umowę, należy jej dotrzymywać. A tak dane nam obserwować kolejną odsłonę polskiego piekiełka, niestety tym razem w gdańskim wydaniu. Po części rozumiem argumentację drugiej strony, gdyż podobnie postrzegam twórczość p. Myrty. Tyle, że urzędnicy powinni takie przemyślenia czynić, przed dokonaniem pewnych uzgodnień z zainteresowanym.
A za 100, 200 lat władze Gdańska poszukiwać będą kolekcji Myrty rozproszonej po całym świecie, bo wtedy nabierze ona wartości i będzie unikatowym XX-wiecznym eksponatem prezentującym kunszt gdańskich mistrzów, o które biją się światowe muzea?
Trzeba się szybko wybrać do Muzeum!
A za 100, 200 lat władze Gdańska poszukiwać będą kolekcji Myrty rozproszonej po całym świecie, bo wtedy nabierze ona wartości i będzie unikatowym XX-wiecznym eksponatem prezentującym kunszt gdańskich mistrzów, o które biją się światowe muzea?
Czytam właśnie archiwalne numery '30 dni' i w jednym z nich mowa była o Giełdzińskim, dlatego miałem dokładnie takie same skojarzenia, jak Ty.
A Amerykanie zbiorów tego gdańskiego Żyda z pewnością nie oddadzą.
Z pewnością byłaby to świetna sprawa. Z przyjemnością bym się wybrał. Zresztą ileż to gdańskich "fantów" zalega po światowych muzeach, ba nawet krajowych Ale by nie robić OT wracam do tematu Myrty. Z pewnością kunszt i dokonania tego wybitnego artysty zasługują na podziw i szacunek ze wzgledu na choćby "skalę zjawiska". Myślę jednak, że MB nie jest tylko i wyłącznie muzeum twórczości zainteresowanego. Osobiście uważam, że powinny zostać zachowane odpowiednie proporcje. Z p. Myrtą można i trzeba osiągnąć pewien consensus, ale na uwadze należy mieć także unikatowe wyroby dawne. Ile zostało w Gdańsku czy okolicach z takich arcydzieł? W tym zaskakującycm trochę sporze, obie strony powinny na chłodno przedyskutować swoje racje, odłożyć na bok kwestie ambicjonalne (bo tak to postrzegam) i raz dwa, dla dobra wszystkich się dogadać.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum