Jeśli "gorąco", to będzie to wąwóz opadający z Mygowa w stronę Christinenhof za Zabornią, obecna ul. Myśliwska. Drugi plan to nie odległe wypłaszczenie ponad Emausem, obecne: Piekarnicza i dalej Trzy Lipy.
Od dawna intrygowało mnie: kiedy i kto wykonał tak głęboki wykop.
Ten wykop i ten z Mygówka są wcześniejsze, z przed ery automobilowej.
To zdjęcie sugeruje przełom wieków. Z dzieciństwa pamiętam ją brukowaną kocimi łbami, tu jeszcze nie ma utwardzonej nawierzchni.
No dobra, podaję rozwiązanie: ten wąwóz to dzisiejsza ulica ... Rakoczego!
Wykadrowałem grn fragment widokówki z następującym opisem miejsca: " Danzig - Kassubische Schweiz (Pietzkendorfer Berge)." Zagadka była rzeczywiście trudna, sam miałem nieco kłopotów z umiejscowieniem tego jaru mimo iż wiedziałem, że są to Piecki. Identyfikacji dokonałem dzięki analizie kształtu pagórków w tle. Ujęcie zostało wykonane mniej więcej tam gdzie jest dzisiaj jest parking u styku ulic Kolumba i Rakoczego, patrząc stamtąd w stronę Niedźwiednika. Na dole widoczny jest zawijas odpowiadający miejscu gdzie dawniej dzisiejsza Rakoczego przechodziła w Potokową. Z lewej strony jest tam widoczny skos odpowiadający skrzyżowaniu z ulicą Dolne Migowo. Fotka jest sprzed 100 lat, gdyby wykonano ją chwilę później to w tym miejscu oglądalibyśmy wiadukt kolejki Wrzeszcz - Stara Piła. Górka z lewej strony została mocno zniwelowana - prawdopodobnie najpierw przy wytyczniu wspomnianego nasypu kolejowego, a lata później zjechały ją spychacze podczas budowy Osiedla Morena i poszerzania samej ulicy Rakoczego. Dzisiaj na jej miejscu - trochę jeszcze bardziej w lewo jest parking przy ulicy Czecha. O ile to co jest na pierwszym planie niewiele przypomina stan dzisiejszy to nadal w miarę czytelny pozostaje układ wzgórz w tle. Pojedyncze wzgórze w głębi po prawej to górka między Potokową a Słowackiego, górka za nią i trochę w lewo dzisiaj pokryta jest blokami przy ul. Leśna Góra. Za wzgórzem w głębi po lewej jest Matemblewo.
Topograficznie najbliżej rozwiązania był renekk, ale pawel.45 jako pierwszy sprecyzował właściwy namiar. Zatem w tym konkursie obaj mają u mnie ex aequo 2. miejsce.
Zaskakujące jest użyte określenie Kassubische Schweiz. Do tej pory Szwajcaria Kaszubska kojarzyła mi się z Wdzydzami, Stężycą a tu proszę: okazuje się, że Szwajcarię mamy w zasięgu ręki, wystarczy tylko dojechać do końca Jaśkową Doliną .
Kolejna Twoja niełatwa zagadka Brak charakterystycznych (poza wąwozem) punktów w terenie - zwłaszcza budowli, czy zadrzewień nie ułatwiał zadania. Dzisiaj wielu miejsc uwiecznionych na tak dawnych fot.nie da się już rozpoznać bez widocznych nawet w oddali budowli. Czekamy na następne!!!
Zastanawiałem się nad Twoją interpretacją obiektów terenowych widocznych na fotografii. Może żle zrozumiałem treść tego zdania:
Cytat:
Na dole widoczny jest zawijas odpowiadający miejscu gdzie dawniej dzisiejsza Rakoczego przechodziła w Potokową.
- czy uważasz, że na fotografii widoczna jest droga, która dziś nazywa się ul.Potokową? Jeśli tak, to dokładnie w którym miejscu.
Podobnie z tym zdaniem :
Cytat:
Fotka jest sprzed 100 lat, gdyby wykonano ją chwilę później to w tym miejscu oglądalibyśmy wiadukt kolejki Wrzeszcz - Stara Piła.
- w którym miejscu (względem osi dolnego odc.drogi przed zakrętem w prawo) powinien znajdować się wiadukt?
Przepraszam,że tak dociekam, ale nie widzę tam żadnych zabudowań. Przecież przy Potokowej były młyny i inne zabudowania. Podobnie przy drodze od Piecek w tym kierunku - nawet na odcinku wąwozu, więc ten widoczny na fotografii parów jest zbyt wąski (szerokość jego dna ma ok.5-6m).Zabudowa widoczna jest na planach i mapach zarówno przed wybudowaniem linii kolejowej, jak też w latach póżniejszych - aż do 40-tych.Najwcześniejszy plan na którym sprawdzałem jest sprzed 1896r. bo widoczne są na nim fortyfikacje Dominikswall i Karenwall. Jestem w rozterce - proszę oTwoje zdanie w tej kwestii. Pozdrawiam
- czy uważasz, że na fotografii widoczna jest droga, która dziś nazywa się ul.Potokową? Jeśli tak, to dokładnie w którym miejscu.
- w którym miejscu (względem osi dolnego odc.drogi przed zakrętem w prawo) powinien znajdować się wiadukt?
Przepraszam,że tak dociekam, ale nie widzę tam żadnych zabudowań. Przecież przy Potokowej były młyny i inne zabudowania. Podobnie przy drodze od Piecek w tym kierunku - nawet na odcinku wąwozu, więc ten widoczny na fotografii parów jest zbyt wąski (szerokość jego dna ma ok.5-6m).Zabudowa widoczna jest na planach i mapach zarówno przed wybudowaniem linii kolejowej, jak też w latach póżniejszych - aż do 40-tych.
Nie, w tym ujęciu Potokowa jest niewidoczna. Widzimy tylko ul. Rakoczego, a parów kończy się mniej więcej tam, gdzie dziś jest stacja benzynowa z jednej strony a styk Rakoczego, Dolne Młyny i Dolne Migowo z drugiej. Parę metrów dalej rozpoczyna się Potokowa. Lokalizacja wiaduktu powinna z grubsza odpowiadać miejscu, gdzie kończy się parów.
Młyny oraz wszelka inna zabudowa Brętowa jest przesłonięta przez pagórki pierwszego planu.
Dla lepszego wyobrażenia i aby porównać tamten widok ze stanem dzisiejszym musisz stanąć przy Rakoczego, koło bloku Kolumba 2 i stamtąd spojrzeć w kierunku Niedźwiednika.
Myślałem, że to będzie prosta zagadka, lecz okazuje się że jest najtrudniejsza ze wszystkich dotychczasowych.
Może mała wskazówka: wprawne oko dostrzeże pewien szczególik, dzięki któremu ilość potencjalnych ulic można zawęzić do dwóch lub trzech. Jeśli do tego wziąć pod uwagę budynek z ukośnym murkiem po lewej to voila - zagadka rozwiązana!
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum