chciałbym dorzucić swoje spostrzeżenia do powyższej dyskusji:
pętla przy Szymanowskiego istniała jeszcze przed ułożeniem torów na ul.Wojska Polskiego (widoczna jest na mapach 1:25.000 przed 1930r.), kiedy na placu stał tylko budynek przy Grunwaldzkiej, a bud.przy ul.W.P. dobudowano potem - dlatego ten przejazd bramą pod bud.chyba o numerze 6. Na fot.z tramwajem na ul.W.P. rozjazd jest niewidoczny, bo znajduje się bliżej Grunwaldzkiej. Torowisko z ul.Szymanowskiego przeniesiono na ul.W.P. chyba dopiero w 1930r.- mniej więcej w tym czasie kiedy dyrekcję DES AG do budynku przy Jaśkowej Dolinie.
Po wojnie pętli nie likwidowano, lecz w pełni wykorzystywana była od chwili - jeśli dobrze pamiętam - od 1954 lub 1955r., kiedy uruchomiono linię nr 11 a potem nr 12 do Siedlec. Dopiero po wybudowaniu nowej pętli przy ul.Abrahama w pobliżu zajezdni - przedłużono linie 1, 11 i 12 do tego miejsca, a pętlę przy Szymanowskiego zlikwidowano.
W tym czasie funkcjonowała nadal mała zajezdnia po przeciwnej stonie Grunwaldzkiej(chyba techniczna - dla utrzymania sieci trakcyjnej, bo jak sobie przypominam stały na jej terenie zielone wozy techniczne, przyczepy-platformy z tłuczniem pod torowiska, oraz bębny z przewodami) pozdrawiam-paweł.
Po wojnie pętli nie likwidowano, lecz w pełni wykorzystywana była od chwili - jeśli dobrze pamiętam - od 1954 lub 1955r., kiedy uruchomiono linię nr 11 a potem nr 12 do Siedlec. Dopiero po wybudowaniu nowej pętli przy ul.Abrahama w pobliżu zajezdni - przedłużono linie 1, 11 i 12 do tego miejsca, a pętlę przy Szymanowskiego zlikwidowano.
Ten wątek świetnie by sie nadawał do tramwajowych postów, ale skoro juz piszemy... to dodam tylko, iż pętla przy/na Pl. Piłsudskiego (bo chyba o niej mówisz używając nazwy Szymanowskiego) funkcjonowała chyba jednak nieco dłużej niźli do 54/55. Pętla ta jest zaznaczona na planie z 1960 r z numerami tramwajów....1, 12 i 11.
W 1954 roku nie istniałem (chyba ze jako nasciturus ), a zatem jest mało prawdopodobne bym cokolwiek pamietał, a jednak tramwaje na owej pętli pamiętam... wraz z budą (wiatą) stanowiącą oslone przystanku (podobna buda przez lata finkcjonowała na Mickiewicza przy Kościele Sw.A.Boboli)
Drogi Pawle......
Tfuuu........... przestańmy z tym "wersalem". Mam nadzieje, że nie obrazisz sie jak napiszę po prostu "Pawle".....
Doskonale zdaję sobie sprawę, jak czasem trudno precyzyjnie "zapisać" własną myśl, a więc na 1000% moja uwaga nie była przyganą , a wyłącznie próbą doprecyzowania....
Po dwóch postach sprawa jest "jasna jak słońce". Ja tę pętlę jako "funkcjonującą" jedynie pamiętałem, a ty nawet kojarzysz numerki linii tramwajowych... superowo.
A co do Placu Marszałka czy Szymanowskiego .... masz oczywiście rację, choć jak sie popytałem "po rodzinie" to oni nazwtali tę pętle zawze "Wojska Polskiego".....
Pozdrawiam serdecznie
Zdzichu
Pełen kanał..... zapoznalem sie z wszystkimi postami i nic mi nie wychodzi... wygląda ze tgo po prostu jest wadliwy plan miasta (ten dla szpionów). NO chyba, że w tym czasie był jakiś ciag wpadający w Ul. Owsianą... Przecież ppożniejszy przebieg tej linii był przez Ułańską... (most Baileya)
Sądzę, że w planie Zdzisława nie ma nic sensacyjnego. Mam inny plan, bodajże z roku 1964 (niestety w tej chwili nie przy sobie), gdzie Podwale Przedmiejskie i Aleja Leningradzka biegną niezależnie obok siebie i są oddzielnie podpisane. Tramwaj oczywiście przebiega Al. Leningradzką. Grafika planu z 1960 przypomina mi wydawnictwa z lat bezpośrednio po wojnie, fatalne pod względem dokładności. Autorzy planu prawdopodobnie nie potrafili właściwie umieścić nowej trasy, lokując ją obok Podwala. Zresztą mój plan z 1964 obok wspomnianego niechlujstwa aż roi się od innych pomyłek. I pewnie stąd całe zamieszanie.
Wysłany: Czw Wrz 28, 2006 9:27 pm Skąd się wzięły tory na Targu Rakowym?
Witam, dla mnie zagadką są istniejące do dziś tory na Targu Rakowym, a w zasadzie na bocznej uliczce od tej ulicy (zdjęcie na samym dole)
Pierwsze pytanie:
- Co one tu robią?
- Z jakich lat pochodzą?
------
Zdjęcia i mapy niestety zamieszczone niechronologicznie przepraszam, pierwszy raz zamieszczam coś tak rozzdjęciowanego.
1932.JPG W 1932 wszelakie tory wg map to miejsce omijały.
Plik ściągnięto 17127 raz(y) 77,34 KB
1946.JPG Bojowców, Kalinowskiego, Targ Rakowy w 1946 roku
Plik ściągnięto 17127 raz(y) 55,54 KB
1957.JPG Ta zagmatwana mapa z 1957 roku pokazuje że gdzieś tu się snuł tramwaj (linia przerywana to tramwaj, przerywana z kropką autobus)
Plik ściągnięto 17127 raz(y) 56,2 KB
1966.JPG W roku 1966 nic tu nie było. 6 jeździła na Orunię, ale skręcała w innym miejscu.
Plik ściągnięto 17127 raz(y) 28,75 KB
wspolczesnosc.JPG O to miejsce chodzi.
Plik ściągnięto 17127 raz(y) 65,88 KB
rok 1886.jpg Na mapie z 1886 roku widać że biegła tędy linia tramwaju konnego z Oliwy, po zach stronie fosy, na Orunię. W tym miejscu skręcała przez wiadukt na Hucisku w kierunku Targu Siennego by kolo Kociola Mennonitow wrocic spowrotem za tory kolejowe
Plik ściągnięto 17127 raz(y) 51,71 KB
targ rakowy torowisko.jpg Co tu robią te tory? Czy była to bocznica tramwajowa, mijanka, skrót ? Czy jest to z czasów tramwaju konnego czy z lat 50.?
Witam, dla mnie zagadką są istniejące do dziś tory na Targu Rakowym, a w zasadzie na bocznej uliczce od tej ulicy (zdjęcie na samym dole)
Pierwsze pytanie:
- Co one tu robią?
- Z jakich lat pochodzą?
Odpowiedź na pierwsze pytanie. Oi le pamiętam była to stacja techniczna czy transformatorowa tylko do użytku technicznego. Ten budyneczek do którego biegną tory w latach 90 (bo wcześniej mnienie było na świecie) był używany przez WPK/ZKM jako skład techniczny lub jako miejsca do gry w karty w czasie dyżurów.Biegałem tam jako smarkacz z tatusiem;)
A drugie pytanie - nie znam odpowiedzi.
na trochę innej mapce w temacie Gdańsk pod napięciem[Mikołaj z łaskawości swej może dołączy linka-ja nie umiem dołączy -link ]makabunda poruszał temat m-in Elektrische kraftwerke i związku owej z tramwajami-tory mogły-tak jakl w innych miastach dawać możliwość własnego zaopatrenia w węgiel-chodzi o lepszy niż konny transport nie wymagający nakładów na paszę czy paliwo.Tak m-in zaopatrywała się elektrownia tramwajów w Bydgoszczy -możliwe,że w Elblągu i Grudziądzu było tak samo... http://www.forum.dawnygda...r.strassenb.jpg
co do lat to nie jestem w stanie podać-nie mam notatek,a wertowanie zrzutów stron trwa... ale wydaje mi się ,że od zarania elektrycznych tramwajów do okresu kiedy zlikwidowano elektrownię na rzecz nowoportowej lub ołowianki.[?]dodam,że przy samym budynku trafostacji"Bojowców" znajduje się[!]jedyny znany mi w Gdańsku "splot"torowy ale po co? kto wie...
tu ciągle piszemy o liniach "kiedyś",a obecnie zkm funduje takie perełki,że pogubić się można! 2 i 4 do Brzeźna plaża?Mickiewicza niby zamknięta dla rucho kołowego,pomorska jeszcze nie otwarta,a tramwaje po Chłopskiej śmigają...?!
Pomorska jest otwarta od dzisiaj czy wczoraj. Bawia sie zreszta Citadisami w ramach linii 6 po niej ;D <- wczesniej nie bylo mozna, bo byl zbyt duzy spad i ukos przy wyjezdzie (po to zreszta ten remont).
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum