Dzisiaj na lekcji postaw prawa nauczyciel opowiadał o tunelach, które łączą podobno Sąd rejonowy z Aresztem śledczym i Dworcem głównym PKP. O ile w istnienie tego pierwszego jestem w stanie uwierzyć, to tunel łączący sąd z dworcem, na zdrowy rozum wydaje mi się być wymysłem nauczyciela. Zwłaszcza, że nigdzie nie znalazłem o tym żadnej wzmianki. Czy ktoś mógłby się do tego ustosunkować? Stanowczo zaprzeczyć lub potwierdzić?
No cóż, zobacz co jest pomiędzy sądem a dworcem. Inny przykład - tunel pod torami kolejowymi i kanałem Raduni między Biskupią Górką a a ok. dzisiejszego Urzędu Wojewódzkiego, o którym wspomina Zwarra w I. tomie swoich wspomnień.
_________________ "A ja sobie jeżdżę na motorowerze i nocą na szosie łapię w worek jeże..." (Jan Krzysztof Kelus)
Jest jeszcze tunel biegnący na Hel, jeździł nim podwodny pociąg i jest w nim schowana bursztynowa komnata ale niestety dobrze pilnowana przez Wehrwolfy
Jest jeszcze tunel biegnący na Hel, jeździł nim podwodny pociąg i jest w nim schowana bursztynowa komnata ale niestety dobrze pilnowana przez Wehrwolfy
A o tym wszystkim można dowiedzieć się na lekcjach podstaw prawa.
Wysłany: Pią Mar 31, 2006 8:19 pm tunele i tajemnicze przejścia
hahhaha
tak jest
taka sama prawda jak tunel łączący bloki przy ulicy Partyzantów 39 w Gdyni a Urząd Miejski w Gdyni...a potem przejscie aż pod bulwar...wzdłuż ulicy byłej Czołgistów
I tym sposobem calkiem sensowne pytanie o możliwość istnienia pozostałości tunelu fortyfikacji Grodziska zostało zablablowane...
Przypominam sobie "sensacyjne" odkrycie jakiegoś tajnego tunelu przy okazji remontu Błędnika, który okazał sie być prawdopodobnie fragmentem dawnego bastionu Bożego Ciała (czy też ściślej - przechodem z bastionu do Bramy Oliwskiej).
A przecież dokładnie w rejonie gmachu sądu był bastion Neubauera, na północ od niego - Kurkowy, Jerozolimski i fortyfikacje Grodziska, dalej - Brama Oliwska. Dlaczego z góry zakładać, że te dzieła obronne nie miały żadnej podziemnej komunikacji między sobą i zapleczem - czyli miastem? Tak samo jak wspomniany wyżej tunel z Biskupiej Górki, którym wg Zwarry w latach 20-tych mieszkańcy tejże skracali sobie drogę do miasta, a który został zamkniety wraz z przejęciem zabudowań militarnych przez brunatnych mundurowych w latach 30-tych?
(I wcale nie potykali się w nim o skrzynie przygotowane na przechowanie Bursztynowej Komnaty... )
Nie wiem, czy taki tunel (od bastionu Neuabera do Promenady) był rzeczywiście, ale logicznym byłoby jego istnienie. Warto podrążyć (niekoniecznie łopatą, raczej w książkach).
_________________ "A ja sobie jeżdżę na motorowerze i nocą na szosie łapię w worek jeże..." (Jan Krzysztof Kelus)
Przypominam sobie "sensacyjne" odkrycie jakiegoś tajnego tunelu przy okazji remontu Błędnika, który okazał sie być prawdopodobnie fragmentem dawnego bastionu Bożego Ciała (czy też ściślej - przechodem z bastionu do Bramy Oliwskiej).
To byl kanal cieplowniczy...
Nie zastanawia nikogo ze mimo "istnienia" tylu kanalow praktycznie w kazdym miescie nie natrafia sie na nie podczas prac ziemnych czy wykopalisk?
Musza miec wielkie szczescie, ze tak umykaja zebom koparek
Kanalizacja burzowa na GM w sumie przypomina troche tunele, podczas prac w Zielonej Bramie doszedlem takim kanalem pod Dlugim targiem na wysokosc Powrozniczej.
"Doszedlem" to lekka przesada.
Raczej doczolgalem a pozniej tak sie zwezyl, ze nie dalo rady sie przecisnac
I to jedyny "tunel" z jakim sie spotkalem.
_________________ "Pamietaj synu, archeolog to gorsze bydle niz kret"
Pytanie, czy dawny tunel fortyfikacji nie został wykorzystany jako kanał ciepłowniczy...
A że pod Grodziskiem coś jednak być może świadczą choćby informacje Pepa w tym wątku
Nie mi je osądzać, nie jestem fachowcem od gdańskich fortyfikacji, ale jak dla mnie logiczne by było budowanie tuneli komunikacyjnych między wybranymi obiektami (czyli bramami i kluczowymi bastionami) w twierdzy tej skali.
Pożyjemy, zobaczymy...
_________________ "A ja sobie jeżdżę na motorowerze i nocą na szosie łapię w worek jeże..." (Jan Krzysztof Kelus)
jak dla mnie logiczne by było budowanie tuneli komunikacyjnych między wybranymi obiektami (czyli bramami i kluczowymi bastionami) w twierdzy tej skali.
Jak najbardziej logiczne. Kiedyś miałem w rękach interesujące plany i mapy Grodziska z zaznaczonymi znanymi (i dziś) tunelami łączącymi ze sobą poszczególne kaponiery, poterny, galerie przeciwskarpowe, baterie, schrony amunicyjne itd. Być może uda mi się kiedyś je jeszcze zdobyć i przejrzeć, może jakoś przedstawić na Forum...? Ale faktem jest, że Grodzisko nam jeszcze ma co pokazać i kryje w sobie jeszcze kilka ciekawostek, z pewnością Ze względu na moje ostatnie zajęcie, będę trzymał rękę na pulsie i informował FDG, co tam też się dzieje.[/center]
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum