Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Dwa pytania
Autor Wiadomość
fazi 
obserwator


Dołączył: 27 Maj 2007
Posty: 338
Wysłany: Sob Wrz 22, 2007 9:28 pm   Dwa pytania

Witam. Właściwie to więcej niż dwa pytania, ale z dwóch kategorii
1.Czy w czasach FSD z Gdańska do Gdyni biegł jeden czy dwa tory? Było coś w rodzaju SKM-ki, czy tylko dalekobieżne oraz w którym miejscu znajdowało się przejscie graniczne dla tejże kolei i czy coś z nigo zostało.
2.Czy Towarzystwo Ogniowe na Wałach Elżbietańskich(to są dzisiejsze Wały Jagiellońskie?) istnieje do dziś, czy jest to nazwa z dawnych czasów oraz w którym budynku znajdowało/znajduje się.
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Sob Wrz 22, 2007 10:19 pm   

Ad. 2. Przy Elisabethwall znajdowało się Towarzystwo Ubezpieczeń od Ognia (chociaż faktycznie, nazwa Feuersozietät sugeruje Towarzystwo Ogniowe :^^ ). Więc Towarzystwo to mieściło się w nowym budynku stojącym po sąsiedzku z kościołem Św. Elżbiety. W okresie powojennym w budynku tym na wiele lat usadowiła się PZPR. Po wypadkach grudniowych budynek ten został przebudowany (podobno żeby na dachu mogły w przyszłości lądować helikoptery). Dzisiaj mają tam swoją siedzibę podwładni Wielkiego Śledczego.

Na pyt. 1 nie potrafię wyczerpująco odpowiedzieć. Torów było napewno więcej niż jeden. Pomiędzy Gdańskiem a Sopotem ppociągi kursowały w miarę regularnie ale nie kojarzą mi się one z SKM-ką, raczej ze zwykłymi lokalnymi składami. Kolejowe przejście graniczne musiało być ale nie wiem dokładnie w którym miejscu.
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Pon Wrz 24, 2007 7:44 am   

Do Sopotu były dwa tory dalekobieżne oraz przygotowane budowle ziemne i obiekty pod drugą parę torów dla ruchu podmiejskiego.
Przejścia granicznego nie było (a na pewno nie było takiego, jak obecnie między Braniewem a Mamonowem...). Odprawa celna i paszportowa odbywała się w pociągu.
O historii gdańskiego węzła kolejowego pisał swego czasu w "Świecie Kolei" Andrzej Massel, w bardzo ciekawym i rzetelnym artykule - polecam lekturę.
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1167
Wysłany: Pon Wrz 24, 2007 10:56 am   

renekk napisał/a:
O historii gdańskiego węzła kolejowego pisał swego czasu w "Świecie Kolei" Andrzej Massel, w bardzo ciekawym i rzetelnym artykule - polecam lekturę.

:arrow: Massel Andrzej Kolej w Gdańsku. Świat Kolei 1998 nr 5 s. 10-17,
:arrow: ilość torów: do 1942 pomiędzy Sopotem a Gdynią był tylko jeden, w latach 1941-42 odcinek ten przebudowano na dwutorowy. Z tego okresu pochodzą nastawnie (jedna z nich przebudowana na budynek mieszkalny) w Gdyni Orłowie oraz dawny posterunek blokowy Steinfliess na wysokości obecnego przystanku SKM Sopot Kamienny Potok (podobny z Redłowa nie zachował się)
:arrow: kolejowe przejścia graniczne: mimo kontroli paszportowo-celnej w pociągach na stacjach istniały pomieszczania służące tym celom. Na stacji Gdynia na obecnym peronie 3 istnieje do dziś budynek wybudowany w roku 1937 jako "hala rewizyjna". Wcześniej kontrola odbywała się w baraku. W przedwojennych rozkładach jazdy stacja Gdynia i Sopot, oraz Pszczółki i Tczew były oznaczone symbolem stacji granicznych. Stacją taką był również przystanek Kack Mały a po jego zniesieniu w 1929 roku stacja Kolibki-Orłowo / Gdynia Orłowo. Aby uniknąć związanych z tym postojów od około połowy lat 30-tych większość pociągów do Gdyni / Helu przejeżdżała przez teren Wolnego Miasta tranzytem bez zatrzymania.
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
Ostatnio zmieniony przez feyg Pon Wrz 24, 2007 11:08 am, w całości zmieniany 1 raz  
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Pon Wrz 24, 2007 11:00 am   

Cytat:
pomiędzy Sopotem a Gdańskiem

Pomiędzy Sopotem a Gdynią.
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1167
Wysłany: Pon Wrz 24, 2007 11:07 am   

renekk napisał/a:
Cytat:
pomiędzy Sopotem a Gdańskiem

Pomiędzy Sopotem a Gdynią.

Rzeczywiście :oops: pozwolę sobie poprawić mój poprzedni post.
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
lenin 

Dołączył: 13 Sty 2007
Posty: 23
Wysłany: Pon Wrz 24, 2007 1:42 pm   

Pozwolicie, że podłącze się do tego "kolejowego" wątku i również zadam pytanie.
Na starym rozkłacie jazdy Danzig - Dirschau (z 1944 r.), między Gdańskiem Głównym, a Orunią (1,4 km od dworca głównego) widnieje stacja (lub przystanek osobowy) Danzig Petershagen.
Czy zachowały się jakieś ślady tej stacji? Możecie mi przybliżyć jej lokalizację? Może macie jakieś zdjęcia tej stacji?
 
villaoliva 
Olivaer


Dołączył: 23 Wrz 2004
Posty: 3300
Wysłany: Pon Wrz 24, 2007 1:58 pm   

O zdjęcie stacji bardzo ciężko.
Wbij w naszą wyszukiwarkę hasło Petershagen. Sporo wzmianek o tym miejscu na FDG.
_________________
Ponury Zwracacz Uwagi na Wykraczających Poza Ramy


www.staraoliwa.pl
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Pon Wrz 24, 2007 5:39 pm   

Przystanek Petershagen znajdował się pod wiaduktem w ciągu ulicy Am Weissen Turm, obecnej Augustyńskiego. Po wojnie został przemianowany na Pietraszek. Do dziś zachował się jedynie dojazd do nieistniejącego wiaduktu, od strony dawnego Gimnazjum Polskiego.
 
lenin 

Dołączył: 13 Sty 2007
Posty: 23
Wysłany: Wto Wrz 25, 2007 2:56 pm   

villaoliva
Dziękuję za sugestię. Skorzystałem :oops:

renekk
Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź jeśli chodzi o lokalizację.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk